Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Jag hoppar in här!

• Denebola
    SweetNilam skrev 2009-11-01 20:15:20 följande:
    Jag tror jag gjorde en klantig grej igår. Satt förra veckan och riktigt lusläste och inspirerades av Lush´s hemsida. Sicken massa godis Så igår åkte vi in och shoppade loss. De är ju jättevänliga på Lush, men sa inget när hon frågade om jag ville ha shampo till balsamet jag köpte. Jag ba "Nej tack, jag har" Men iaf, köpte coolaulin-balsamet. Men kollade inte innehållet. När jag kom hem och glatt stod med mina produkter i duschen (rosa sockerskrubb och tvål/lotion-kaka) och med mitt tvättbalsam i håret, så läste jag på mitt nya balsam. Visade sig innehålla massa vad jag förstått otillåtna ämnen. Detta är väl inte de bästa ämnena? Eller? cetearyl alkohol, sodium lauryl sulfat, propylenglycol Men det luktar gudomligt och håret är fint idag. Skönt och rent (inte snyggt stylingmässigt, för det plattas till dagen efter, alltid).
    Om SLS står sent i innehållsförteckningen är det nog endast tillsatt som emulgeringsmedel och inte som huvudrengörande ingrediens, om du är med på skillnaden. Det är alltså bara pytte i och utgör inte basen. Så är det i alla fall med Veganse, så förhoppningsvis är det okej. De andra ämnena har jag ingen koll på...
  • Denebola
    Niccan88 skrev 2009-11-02 10:27:26 följande:
    Tack för länken mejram! Vet inte riktigt om detta e rätt tråd egentligen, men chansar då den ändå handlar om alternativa saker. Har lite frågot gällande menskopp, kan man bada me den? Å behöver man koka den varje gång efter användning, eller räcker d att den får ligga i sin påse?
    Ja, man kan bada med den, och man behöver inte tömma den direkt efteråt (motsvarande byta tampong i samma situation).

Det är väl rekommenderat att koka den varje gång (alltså varje mensperiod) du använt den, men jag har hört någon som inte kokar så ofta. Jag kokar alltid efter användning. Det tar 5 minuter och är värt den tiden =) Kan/vill man inte koka kan man lägga den i rengöringssprit en stund, det funkar också bra.

Det finns andra trådar om menskopp som du kan fråga mer i om du undrar mer, exempelvis denna www.familjeliv.se/Forum-5-88/m48380207.html
  • Denebola

Mamma Freja skrev 2009-11-02 14:25:23 följande:

Japp, ja ska ha längre hån.. Än e de "bara" ca. 95 cm. längt och de ska få växa tills de inte vill mer.. Min stackars syster vill ha medjelångthår, men kan inte få längre än strax neranför axlarna.. Frisörerna påstår att hon har "ett sånt hår som inte kan bli långt".. De fnyser ja åt.. Ja har funderat på om de e alla schampo som torkar ut håret, så de går av och att hon inte får längre hår för de.. Hon har ett typiskt skandinaviskt hår.. Spikrakt me tunna, tunna hårstrån.. Hon kan inget göra me håret, för de tar typ 5 minuter så ligger allt platt igen.. De tror ja beror på silloconer och mineraloljor.. Vad tror ni??
    Rosmarinolja ska ju vara turbomedel för håret, hon kanske kan testa det? Förutom att använda mildare saker än schampo.

Jag har också mitt hår på utväxt, klippte det till käklinjen ungefär i mars (tog bort 25 cm eftersom det var så himla slitet), nu är det precis nere vid axlarna, men längre ska det bli (vet ej hur långt). Har själv tänkt testa rosmarinolja, men bara inte fått ändan ur vagnen att skaffa det än.
  • Denebola
    ToKar skrev 2009-11-02 18:55:21 följande:
    Angående rosmarinoljan, ska man blanda ut det med någon olja och hur ska man fördela det? Ska man gnugga in i hårbotten eller i hela håret?
    Som jag har förstått det (har som sagt inte provat själv), så har man i 10 droppar rosmarinolja i vad man nu tvättar håret med, och masserar hårbotten ordentligt, som vanligt vid tvätt. Rosmarinen (och massagen) ska stimulera blodcirkulationen och därmed hårväxten, på något vänster.
  • Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-02 23:04:09 följande:
    Hur får man ur oljan ur håret igen om man tex har i det över natten? Räcker det med CO i håret i 15 min?
    LD säger ju att man kan göra oljeinpackning och sen SMT efteråt som ytterligare inpackning och tvätt, jag skulle nog köra på det om jag hade haft olja i håret.
  • Denebola
    Niccan88 skrev 2009-11-03 08:48:05 följande:
    Tack alla gulliga för info och tipsen! Nu har ja blivit bra mkt klokare. :) Använder min menskopp för tredjegången nu, och kan ju lätt säga att ja aldrig kommer byta tillbaka till tampong!! Äntligen slut me klåda och irritiaton.... Va tror ni om detta?? När mitt hår e nytvättat känns topparna+10cm upp tort och slitet, men efter ca en vecka när håret börjar bli lite fett å smutsigt igen, är d bara dom 2 yttersta cm som känns slitna och torra. räcker d att ja klipper de 2cm eller ska ja klippa av allt som känns slitet när d e nytvättat???
    Hurra för ditt menskoppsanvändande :D

Prova att ha LITE olja i hårtopparna. Sebumet kommer ju från hårbotten, tar längst tid att komma till topparna, så det kan vara bra att hjälpa lite på vägen. Jag vet inte vilken olja som är bäst (jojobaaolja, kokosfett kanske?), men se till att bara ta LITE och hellre en till omgång om du tycker det behövs. Bara någon droppe som du smörjer ut i händerna och sen drar genom håret.

Testa detta, sen kanske du behöver klippa topparna, men det kan ju bli bättre också.

Sen kan ju någon som faktiskt provat få rätta mig =) Jag har läst igenom alla gamla trådar och copypasteat i word, så jag uttalar mig om saker jag inte testat själv alla gånger ;)
  • Denebola

Jag gjorde en honung-kokosmjölkinpackning en gång, fick inte ur fettet efteråt, inte ens med en massa bikarbonat. Så jag skulle inte lita allt för mycket på att få ur fett/oljor med bikarbonat. Funkar säkert för andra men jag har blivit avskräckt (jag fick ta till schampo till slut... :S). Det var dock precis när jag hade börjat no 'pooa, så nu har jag grejer till SMT hemma och skulle köra på det nästa gång.

Fördelen med att vara tvungen att ta till schampo var att jag märkte hur ledset håret blev av det. Försöker tänka på det nu när man sitter med fett hår och försöker dra ut på tvättarna ;) Men jag måste säga att mitt hår har blivit väldigt blankt av att få ha sitt sebum i fred i längderna!

• Denebola

Är det någon som har några tips på hur jag kan sätta upp mitt hår? Hästsvans sliter ju om man har det jämt. Jag har hittat hårsnoddar utan metallgrej, visserligen är det en lim/plastfog i stället, så det kanske är same shit.

Men grejen är att mitt hår är som längst 30 cm, så flätor eller roliga knutar är inte riktigt att tänka på... Håret går till axlarna men är uppklippt. Jag håller på att glesa ut hårtvättarna, så jag går med fett hår så länge jag står ut när håret inte är nytvättat, och då vill jag gärna ha det uppsatt. Då blir det hästsvans.

Finns det andra sätt, har jag bara dålig fantasi eller måste jag vänta tills håret blir längre?

• Denebola

gröna hönan skrev 2009-11-04 13:06:34 följande:

Du kan göra en "peacock twist", snurra upp håret bak på huvudet, sätt fast med en hårklämma och låt topparna hänga ut över klämman. Den körde jag mycket med! Du kan också snurra håret på det viset och även snurra in topparna så att det blir som en svinrygg "french twist" och sätta fast med ett stort hårspänne. Eller med pinnar som här:

Smart! Då måste jag bara skaffa pinnar =) Har i och för ätpinnar jag köpt i Kina, men de kanske är lite långa ;)
    Pormoicheia skrev 2009-11-04 13:18:37 följande:
    Små inbakade flätor kanske kan funka?
    Oj, då måste jag ju lära mig det, verkar krångligt :P Men det är ett jättebra tips!
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo