Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Taggtroden skrev 2009-12-03 12:01:31 följande:
    Tack för era funderingar! Det KAN ju va mjäll, men det är liksom mjukt, blir inte flingor utan mer som en "gröt" när jag kliar i hårbotten. Det kliar inte så jättemycket så att det blir jobbigt. Har testat med att smörja med olja och det hjälper inte. ÄCV hjälper, men jag vill ju kunna vänta med hårtvätt och ÄCV- skölj en vecka i alla fall... utan att det ska komma tillbaka. Håret hinner inte bli fett eller smutsigt innan det blir såhär. Jag hade mycket problem med min hy innan jag började med No Poo men inte med håret och hårbotten annat än att jag hade lite torr hårbotten. Ska prova att tvätta med nässelte faktiskt, det ska ju va bra mot mjäll. Kanske att det hjälper... Funderade mest bara på vad det är egentligen... är ju inget stort problem då jag man skölja med ÄCV och få det ur världen i några dagar :)
    Jag funderar på om det bara är döda hudceller. Och att du märker det mer eftersom du tvättar mer sällan och därmed inte tvättar bort det pö om pö. Men jag förstår inte vad ÄCV skulle ha med saken att göra, att det gör det bättre. Kanske har med pH att göra, ingen aning.
  • Meddelande borttaget
  • Denebola

gröna hönan skrev 2009-12-03 20:56:55 följande:

Alltså, nu har Nivea ändrat receptet på mitt favvo-tvättbalsam, Diamond Gloss! Nu är det silikon i det också...
    Tråkigt!

Skicka argmail! :D
  • Denebola

gröna hönan skrev 2009-12-04 09:24:33 följande:

Nu vet jag i alla fall varför mitt hår betedde sig så konstigt förra veckan. Det var fluffigt och risigt och jättekonstigt. Jag fick för mig att jag skulle bli tvungen att klippa av fem cm eftersom topparna såg helrisiga ut! men det var alltså silikon i mitt tvättbalsam... Flaskan med Nivea var av den nya sorten den också, jag måste lära mig att ALLTID läsa innehållsförteckningen innan jag köper! Idag får det bli schampoo (usch, gillar inte känslan!) och sen en SMT.
    Vad jobbigt :S

Fast se det positivt, tänk att du nu vet hur himla dåligt det är med silikoner, och att du aldrig vill gå tillbaka =)

Så tänkte jag när jag var tvungen att ta till schampo för att få ur en kokosmjölkinpackning precis i början (hade inte grejer till smt hemma och det funkade inte med havretvätt+mycket bikarbonat).

Späd ut schampot så kanske håret inte blir lika lesset av det.
  • Denebola
    Cybele skrev 2009-12-04 09:42:01 följande:
    jag kommer inte ihåg om jag redan frågat, ber om ursäkt om jag upprepar mig, men behöver tips om ett lätt balsam som funkar till CO. Jag har tunt hår och det är väl därför det jag har hemma gör det så konstigt. Jag har redan skrivit upp ACO Baby schampoo på min svenska inköpslista och citronsyran som jag aldrig hittade här i England.
    LUSH's Veganese, kanske?
  • Denebola

Inpackning med kokosmjölk och honung
    1 liten konservburk kokosmjölk (165 ml), ½ dl honung, på med duschmössa (eller fruktpåse, som jag kör med :P), ha i minst 1 h.

Mängd efter hårlängd såklart, men här är i alla fall proportioner.

Dock har jag dåliga erfarenheter med att få ut denna med bikarbonat, tror det krävs en SMT till det.

• Denebola
    Titrania skrev 2009-12-08 17:08:37 följande:
    Håller helt och fullt med dig där Själv tvärslutade jag, vet inte hur bra det har varit dock (Hade inget balsam hemma och hade varit ute och specialinhandlat BS och ÄCV ) Men har en liten fråga till er kunniga: Mitt "tvätta-håret-schema" ser för tillfället ut såhär: BS (ev med honung)-tvätt och äcv-skölj en gång/vecka och vattentvätt däremellan... Frågan nu är, om jag kan göra nåt "mitt imellan" om man säger så? Tror det skulle ta extremt mkt på håret att göra 2 x BS-tvättar i veckan? Tycker liksom inte att håret känns rent efter enbart vattentvätt.
    Jag skulle föreslå havretvätt. Visst, håret känns inte nytvättat, men om du inte vill göra WO så är det ett enkelt/skonsamt (torkar inte ut, vilket vattentvätt gör, om än i liten mån) alternativ. Eller testa att göra fler WO (jag förstår det som att du gör en sådan i veckan).
  • Denebola
    Titrania skrev 2009-12-08 17:51:35 följande:
    Ah, kanske var lite luddig. Nej WO gör jag kanske... tre gånger eller nåt sånt. Och BS en. På de "värsta" dagarna använder jag potatismjöl för att ta en del av fettet, vilket fungerar bra, men det känns ändå inte 'rent'. Vad jag har förstått är havre något av det samma? Eller har jag helt surrat bort mig nu?
    Okej =)

Jo, havretvätt är ju en "torrschampometod", så om du redan använder potatismjöl så vet jag inte om det spelar någon roll. Men du kanske skulle testa havre, det kan ju hända att det fungerar bättre för dig? Vet inte vilket som suger upp bäst, har aldrig testat potatismjöl.

Om du trots dina "ingrepp" mellan hårtvättarna inte tycker du får till det, kanske du ska överväga att tvätta lite oftare, och på så sätt avvänja hårbotten lite långsammare.

Jag har själv slutat tvärt och gått ner till 1 vattentvätt (med någon form av "tvättmedel" då) per vecka (plus havretätt), det borde ju vara bättre för håret, men det kräver att man orkar hålla ut. Du kanske kan alternera med något annat än bikarbonat om du är rädd för att det ska slita på håret.

Jag vet inte om det finns någon annan metod än att tvätta det "på riktigt" för att få det helt rent - åtminstone inte medan man håller på och ställer om. Så det är nog att antingen ställa om långsamt eller stå ut, tyvärr.
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-08 18:34:08 följande:
    Skulle ni vilja vara ursöta och förklara vad alla dessa förkortningar betyder? WO= water only BS=bikarbonat ÄCV= äppelcidervinäger så mkt har jag fattat......
    CO - conditioner only
    SMT - Snowymoon's moisture treatment

Uhm, vad finns det mer..? Lättare om du säger vilka förkortningar du inte förstår (kommer inte på fler sådär på rak arm) =)
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo