Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Titrania skrev 2009-12-12 18:34:08 följande:
    Nja, det är rumstempererat kan man väl säga. Blandade ihop första blandingen i en 1½-liters flaska. Tyckte det skulle vara smidigast så Men det kanske är "fel"?
    Ju kallare desto bättre tror jag. Sen kan man avsluta med riktigt kallt vatten när man sköljer ur "tvättmedlet" ur håret, då får man också till det där med att sluta hårstråna.
  • Denebola

Jag sköljer också håret med kallvatten stående framåtlutad.

Sen att det ska vara bra för huden också med kallvatten, det struntar jag i ;)

• Denebola
    Titrania skrev 2009-12-12 20:04:51 följande:
    Haha, vad bra att jag inte behöver duscha hela mig kallt (Fast det kanske skulle vara bra ibland *fniss*) Men man känner sig ju oallmänneligt korkad, när man inte tänkt på det där med att ta loss dusch-huvudet
    Det kan hända även den bästa ;)
  • Denebola

Åsa A skrev 2009-12-12 20:22:04 följande:

Hmm, kanske ska testa det nästa gång var köper du det? Hittills är Lush veganese bäst för mig men jag tror mitt hår blir immunt mot alla efter ett tag för i början när jag använder balsamet så fungerar det jättebra men efter ett tag blir håret fett jättefort osv och det har gällt alla jag hittills har testat.
    Varierar du mellan tvättmetoder? Om du skulle tvätta håret med något annat än balsam, och sedan går tillbaka till balsamet, blir håret fett efter första gången då?
  • Denebola

Åsa A skrev 2009-12-12 20:40:54 följande:

Jag har aldrig testat annat än CO, annat än vid enstaka tillfällen som tex efter att jag gjort oljeinpackning. Eller jag har testat bikarbonat en gång också men det gillade jag inte riktigt, tyckte det var så svårt att skölja ur pulvret. har inte märkt någon skillnad första gången med balsam efter det andra.
    Okej. Hm.

Bikarbonat är mer grovrengörande, och om du ger det en ny chans kan du ta och lösa upp det helt i vatten innan du tar det i håret, så slipper du problemet med att få ut pulvret.
  • Denebola
    polkagris skrev 2009-12-12 21:25:42 följande:
    Kom att tänka på en sak som iaf passar i detta forum lite halvt: Att göra egen tvål. Är det någon som har ett recept på hemmagjord tvål som inte nödvändigtvis måste stå i fem veckor? Skulle vilja ha ett recept på tvål som går lite snabbare att göra... Men det kanske är omöjligt?
    Detta är väl precis tvärtom vad du efterfrågade eftersom det är i stället för tvål, men jag ger dig receptet ändå ;)

Tvättstenar
    Istället för tvål
    ca 250 gr havsalt(mineralsalt)
    80 gr kakaosmör
    40 gr mjölkpulver
    30 gr honung
    ev lite valfri eterisk olja
    Mosa havsaltet i en mortel så att det blir finfördelat. Smält kakaosmöret och låt det svalna av lite, därefter häller du saltet, mjölkpulvret samt sist honungen. Lägg försiktigt ner mjölkpulvret under omrörning så att det inte bildas klumpar.
    Ta därefter en iskubsform och häll ner massan medans den är varm. Lägg allt i kylskåp så att det stelnar. Klart!
    Nästa gång du duschar tar du en liten "isbit" och har lagom till en dusch och kanske t.o.m. 2! Av denna massa får jag 12 "badstenar"!
    Hållbarheten på "badstenarna" är ganska bra, minst 5 månader om inte mer om man förvarar dem i frysen hela tiden och tar ut en bara när man ska duscha. Den tinar upp på bara några få sekunder eller smälter vid kroppskontakt.
  • Denebola

Åsa A skrev 2009-12-12 21:43:54 följande:

Hm, ja det var ju ett bra tips förstås! Men blir det inte svårt att gnugga i hårbotten då?
    Om du tar i en skvätt i taget och masserar på ett ställe i taget så borde det inte vara några problem.
  • Denebola
    polkagris skrev 2009-12-12 22:06:19 följande:
    Haha. Ja, förvisso inte vad jag efterfrågade, men det lät intressant. Blir de snygga? Har du någon bild på dem? Eller ser de.... tråkiga ut?
    Jag har inte testat! Har bara snott receptet från en gammal tråd.
  • Denebola

Åsa A skrev 2009-12-12 22:15:49 följande:

Smart! kanske ska ge det en chans ändå! Måste jag ändå använda ett sista shamponeringsshampo innan?
    Bikarbonat ska kunna funka i stället för sista-schampo, men då krävs flera ordentliga omgångar tror jag. Vissa har trots detta upplevt att de behövde ta till ett sista-schampo.
  • Denebola
    polkagris skrev 2009-12-12 22:27:59 följande:
    Synd... aja, jag får väl testa! Var får jag tag på mjölkpulver? (Känner mig helt lost)
    Tror det ska finnas i mataffären... Gå till en stormarknad och fråga efter det så har de säkert =)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo