Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Hexx skrev 2009-12-16 20:22:04 följande:
    Nä, har inget annat i. Då ska jag göra min första SMT i kväll. Visst ska den sitta i länge?
    Du kan sova i den ;) Ju längre desto bättre, men minst en halvtimme som Mamma Freja sa.
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-16 21:03:14 följande:
    Hehe, ok, men jag tror 30-40 minuter får räcka.... Fan vad den rinner.... Sitter och torkar mig med papper hela tiden. Jag hade i massor och masserade hårbotten. Såååååå skönt!
    Jag testade en ny grej när jag körde äggtvätt senast. Jag brukar stoppa såna där fruktpåsar (i stället för duschmössa) på huvudet för att det inte ska torka när jag gör inpackning/låter tvättmedlet sitta i, men ägget var lite rinnigt. Så jag tog ett smalt hårband och satte utanpå påsen, längs hårfästet. Då tätade det till lite och rann mindre i alla fall.

Ett hårband av den här typen www.myheart.se/95-187-thickbox/harband-barn-vita-hjartan.jpg
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-16 21:23:48 följande:
    jag har plastpåse och mössa. Jag är skitsnygg.
  • Denebola
    zazzza skrev 2009-12-16 22:17:38 följande:
    blir inte håre förstört av bikarbonaten mitt hår blev ju som en höbal, jag mear fräter det inte på håret?
    Schampo innehåller ju starkare ämnen än bikarbonat.

Fick du ut all bikarbonat? Använde du för mycket? Sköljde du håret med ÄCV efter?
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-16 22:39:19 följande:
    Hur länge har ni No Poo:at? Jag har väl hållt på ett par veckor nu tror jag.... Kan inte precis säga att mitt hår är ett dugg finare. Tvärt om. Det ser hemskt ut. Jag har inget vackert självfall utan mitt hår är frissigt och torrt. Har alltid varit och verkar inte bli bättre av detta. Men det kan väl ta ett tag antar jag?
    Jag har hållit på i 14 veckor. Än så länge har jag märkt att håret känns mjukare och "tyngre" då det får behålla sina naturliga oljor och inte torkas ut en massa vid tvätt, men jag upplever egentligen ingen större skillnad i sebumprodutionen än. Tänkte dock på att det var längesen jag såg en kluven hårtopp, och då har jag inte klippt mig på 16 veckor.

Hur lång tid det tar är individuellt, vissa kan det nästan ta upp till ett år för. Men ge inte upp hoppet nu =)

Tänk på vad mycket illa som schampo har ställt till med, och hur bra du behandlar håret och hårbotten nu i stället =)
  • Denebola
    Bobby77 skrev 2009-12-17 01:06:31 följande:
    Ni som tvättar ansiktet med honung: Kan man ha det på ögonen och även använda det när man har smink? Testade lite lätt nu i kväll och det kändes bra :) Blev Coops svenska honung. Handlade Aloevera gel på Konsum i dag så i morgon ska jag försöka mig på en STM när jag tvättar håret tror jag :)
    Jag tror det ska gå bra. Annars kan du ta lite vegetabilisk olja på bomullsrondeller.
  • Denebola
    Bobby77 skrev 2009-12-17 11:57:25 följande:
    Hexx skrev 2009-12-16 22:39:19 följande: Började tidigare i höstas, tror det var september. Men jag gjorde fel, använde en inpackning hela tiden som jag missat att det var siliconer i, irriterande.. Så nu började jag om från början för ca en månad sen...:) Skillnaden jag märker är att håret inte är lika torr-rent. Däremot är det torrt/frissigt i längderna på sidorna vilket är jättesvårt att bli av med. Frisörerna har ofta klippt ur mitt hår där å gjort det värre. Men nu senast gick jag till en ekologisk frisör med ett lite annat tänk, hon försökte i stället göra det tjockare, bravo :)
    Hur gör man för att få håret tjockare? =)
  • Denebola
    Bobby77 skrev 2009-12-17 12:58:53 följande:
    Haha nej... Inte tjockare såklart, men om man inte klipper ur det och istället klipper så att det ska se lite tjockare ut så set det ju tjockare ut. Men det blir självklart inte tjockare;) Men appropå detta jag tror att det är därför mitt hår är så kasst just på sidorna, att frisörerna nog alltid klippt ur det just där. Frisörerna har ju dille på att klippa ur hår överhuvudtaget. Kanske snyggt just när man kommer därifrån men risbuske efter ett par veckor, iaf om man har lätt för att få det :)
    Inte så mycket uppklippning då eller?

En gång så började frisören tunna ut mitt hår, det var inte alls vad jag ville, jag ville bara ha uppklippt :S Men eftersom hon hade börjat fanns inte så mycket annat val än att låta henne fortsätta. Vilket gjorde att det såg lite dumt ut sen när jag lät håret växa ut. Tunt i topparna och tjockare på huvudet. Men det kapade jag i vintras, och har "börjat om".
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2009-12-17 15:50:29 följande:
    Jag har tänkt mer på portabla kärl att blanda citronsyra i, flaskor är klumpiga att ha med sig (dvs passar inte i min necessär ) och hundmatskål ska jag kolla upp men annars funderar jag på en urdiskad burk som innehållit inpackning eller så - man kunde ha påsarna i den annars så tar det ingen direkt plats. Funderar vidare...
    Jag funderade på vad man kan blanda bikarbonat med vatten i (brukar göra det i ett litet glas), och kom fram till locket från en flaska med flytande honung =) Det var vad jag hade till hands hemma i alla fall som funkar att ta med i necessär.
  • Denebola

Lite otajmat att behöva springa ner till tvättstugan efter hårtvätt... Fuktigt hår blir inte så jätteglatt av -22 grader. Tur det finns mössa!

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo