Inlägg från: Applebaum |Visa alla inlägg
  • Applebaum

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Glass skrev 2009-12-04 12:56:36 följande:
    hej på er. Nu är det inte några som jag känner igen längre, men jag hoppas att ni vill hjälpa mig ändå. Jag kör no-poo och har gjort det i typ 3 år. Mitt hår har förändrats nu efter att jag fick barn och jag får ingen ordning på det. Tvättar med rasullera var 7-10 dag och havretvätt därimellan. Borstar med svinborste ibland. Min hårbotten är torr, säger frisören. vad borde jag göra då? jag har lätt för att få fett hår. var hos frisören idag och hon hade i en massa silicondroppar och grejer i mitt hår, jag var för trött för att orka protestera. Hur får jag ut det på bästa sätt nu? Har nget schampo hemma, men balsam och bikarbonat.
    Om du inte har något schampoo hemma kan du tvätta ur håret med lite diskmedel. Visst är det alldeles för "starkt" egentligen men det får i alla fall bort alla silikoner och skit. Och du slipper köpa schampoo!

Jag brukar droppa lite jojobaolja i min SMT-inpackning, det funkar bra mot torr hårbotten (motverkar mjäll också!).
  • Applebaum
    Denebola skrev 2010-01-25 22:04:01 följande:
    Det ska jag göra =) Tvättade håret nyss, men med BS+honung+rosmarinolja. Vill använda rosmarinolja regelbundet, men vill inte ha det i balsam med doft :P Så jag tänkte se vad håret tycker om sån tvätt varannan gång och CO varannan. Spontan reflektion är att det är såå mycket enklare att skölja ur BS+honung än balsam :P
    Ursäkta en okunnig, men ... "BS"? Vad står det för?
  • Applebaum
    Mamma Freja skrev 2010-01-25 22:32:08 följande:
    Bs står för bikarbonat (baking soda)
    Ah, anade nästan det. Tack!
  • Applebaum

Kan rekommendera Biltemas balsam som tvättbalsam. 10 kronor för 400 ml, silikonfritt och med härlig konsistens. Inte jättedrygt men för det priset spelar det ingen större roll tycker jag. Mild doft och gör i alla fall mitt hår jättefint!

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo