• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Hypnotica
    Taggtroden skrev 2010-01-25 17:21:39 följande:
    Tack! Där stod ju vad det var för substans... men det vart inget för det kostade skjortan! han bad om ett schema istället av mig med No poo- tips :P Får testa massage och rosmarinolja samt ÄCV - skölj...
    Hur stört det än låter...det finns en underlivssvampkräm som man kan använda som ger bra hårväxtresultat för vissa.

hairgrowth.5u.com/custom4.html
  • FrejaMariah
    Applebaum skrev 2010-01-25 22:33:31 följande:
    Ah, anade nästan det. Tack!
    Så lite så.. Bara att fråga på om det är något som känns oklart..
  • Hypnotica
    Denebola skrev 2010-01-25 22:04:01 följande:
    Det ska jag göra =) Tvättade håret nyss, men med BS+honung+rosmarinolja. Vill använda rosmarinolja regelbundet, men vill inte ha det i balsam med doft :P Så jag tänkte se vad håret tycker om sån tvätt varannan gång och CO varannan. Spontan reflektion är att det är såå mycket enklare att skölja ur BS+honung än balsam :P
    Pröva att använda rosmarinolja som pre-wash treatment? Alltså, gnugga det i hårbotten innan tvätt så att skalpen får dra åt sig det? Om man använder det i tvätten låter det som att det är mer risk att hela härligheten sköljs av?
  • Hypnotica
    Mamma Freja skrev 2010-01-25 22:25:15 följande:
    Båda är svårlösliga i för höga doser vilket ger buil-ups.. Testa en annan tvättmetod?? Jag kör bara balsam/SMT någon gång i månaden nu och håret känns mycke bättre..
    Jag poo:ar :) Mitt hår är så pass långt att jag är nödgad till balsam. Mitt mål är väldigt långt hår :)
  • FrejaMariah
    Hypnotica skrev 2010-01-25 22:55:50 följande:
    Jag poo:ar :) Mitt hår är så pass långt att jag är nödgad till balsam. Mitt mål är väldigt långt hår :)
    Då måste du har långt hår Själv har jag "bara" till svanskotan än.. {#lang_emotions_tongue_out}
  • Denebola
    RiNan skrev 2010-01-25 22:22:11 följande:
    Hur blandar du då? Själv har jag börjat fundera om mitt hår reagerar på honung. Har ju haft honung i det mesta som jag blandat. Rosmarinolja... vad gör den förutom att ge doft? Har i alla fall kommit på varför mitt hår blev som det blev efter hårfärgningen. Blev ju som dockhår. Torrt och strävt. Läste på lite om henna och fick in lite information om att kemiskfärgning öppnar upp hårstrået (som schampo fast mer) och tar bort av den egna färgen för att kunna fästa. Jag hade behövt göra något som får det att sluta sig igen. Tog ett bad idag och sköljde med kallvatten innan jag sköljde med citron och det blev mycket lenare. Undrar vad mer än kallvatten som går att använda? Hade i Äcv efter färgningen och det gjorde inte så mycket skillnad förutom att det blev lite lenare. Mitt hår verkar överhuvudtaget trivas bättre med citronsaft än äcv. Hur blir ditt hår av tvätten du kör nu? Vi verkar ju ha lite likadant hår
    Jag tog 1 tsk BS (för en gångs skull mätte jag faktiskt :P) och en rejälklick honung, spädde med vatten och sen 10 droppar rosmarinolja.

Rosmarinen har jag inte för doftens skull (tycker den luktar lite tantigt egentligen :P), utan för att den sägs stimulera hårväxten.

Men jag tror att det inte riktigt är den optimala tvätten för mitt hår, det känns ganska torrt/trassligt i topparna. Ska jämföra hur det blir med Veganese. Ängamark sensible tror jag är lite väl fett för mitt hår, men veganese är lättare. Men annars får jag göra en SMT och se om det hjälper mot torrheten. Eller så behöver jag bara toppa håret. Men det är dyrt, och jag har inga kluvna hårtoppar, så det får vänta ett tag till :P
  • Denebola
    Mamma Freja skrev 2010-01-25 22:29:34 följande:
    American Cream innehåller lanolin, så der är troligen boven i dramat :-P
    Då blir det extra spännande att se hur mitt hår reagerar på det =)
  • Denebola
    Hypnotica skrev 2010-01-25 22:36:33 följande:
    Hur stört det än låter...det finns en underlivssvampkräm som man kan använda som ger bra hårväxtresultat för vissa. hairgrowth.5u.com/custom4.html
    Du kommer alltid med en massa udda tips, I like it
  • Denebola
    Hypnotica skrev 2010-01-25 22:54:57 följande:
    Pröva att använda rosmarinolja som pre-wash treatment? Alltså, gnugga det i hårbotten innan tvätt så att skalpen får dra åt sig det? Om man använder det i tvätten låter det som att det är mer risk att hela härligheten sköljs av?
    Det där med att det sköljs av har jag funderat mycket på. Hur ska jag använda det som pre-treatment? Det är ju lite svårt att få ut 10 droppar över hela skalpen... Ska man blanda ut det lite i något? Vad i så fall?
  • Denebola
    Hypnotica skrev 2010-01-25 22:55:50 följande:
    Måste man 'pooa för att få bort lanolin? Eller funkar det med BS?
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo