• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Denebola

*tog över tråden en stund, men det var bara för att ni hade skrivit en massa spännande* {#lang_emotions_sunny}

• Taggtroden
    Hypnotica skrev 2010-01-25 22:36:33 följande:
    Hur stört det än låter...det finns en underlivssvampkräm som man kan använda som ger bra hårväxtresultat för vissa. hairgrowth.5u.com/custom4.html
    Aha! Det ska jag ha i minnet och tipsa honom om att testa om ÄCV och rosmarinolja inte ger resultat! :)
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2010-01-25 23:15:54 följande:
    Måste man 'pooa för att få bort lanolin? Eller funkar det med BS?
    Alltså.. Lanolin finns med på lockig.se's Ämnen att undvika under rubliken övrigt och direkt under står; Ämnen som kan vara uttorkande eller svåra att avlägsna från håret utan schampo. Dessa ämnen ställer inte till problem för alla, så prova dig fram.

Eftersom inte alla får problem av det, så kanske du inte märker av några problem om du kör med BS emellanåt..
  • Valente

Det var länge sedan jag tittade in på den här tråden. Har nog en del spännande att läsa om verkar det som. Rosmarinolja låter ju intressant!

Liten kul grej bara... En dag när jag skulle tvätta med BS o ÄCV var vinägret slut så jag använde ättiksprit istället. Tog kanske lite mycket, det blev lite fränt, men jäklar vad håret blev mjukt! Har nog inte haft så lent hår sen jag slutade med silikoner. Tror ni ättika är för starkt för hårbotten i längden?

• FrejaMariah
    Valente skrev 2010-01-25 23:23:06 följande:
    Det var länge sedan jag tittade in på den här tråden. Har nog en del spännande att läsa om verkar det som. Rosmarinolja låter ju intressant! Liten kul grej bara... En dag när jag skulle tvätta med BS o ÄCV var vinägret slut så jag använde ättiksprit istället. Tog kanske lite mycket, det blev lite fränt, men jäklar vad håret blev mjukt! Har nog inte haft så lent hår sen jag slutade med silikoner. Tror ni ättika är för starkt för hårbotten i längden?
    Från shenet.se

"Utspädd ättiksyra i alkoholfria hårvatten och som surt hårsköljningsmedel efter hårtvätten. 5-7 % rekommenderas i nutida huskurer; det återger håret ett  syrahölje och gör det mjukt, glansigt och fylligt och sägs vara bra vid kluvna hårtoppar. Ättikslukten går bort av sig själv utan att man behöver skölja."

"En lösning av lika delar ättiksyra och vatten blir måttligt sur (pH 2-4)."

Tänker jag helt fel nu om jag säger att typ 40/60 ättika/vatten borde bli bra?? Är inte så bra på det här med surt och basiskt..
  • FrejaMariah
    Mamma Freja skrev 2010-01-25 23:35:11 följande:
    Från shenet.se"Utspädd ättiksyra i alkoholfria hårvatten och som surt hårsköljningsmedel efter hårtvätten. 5-7 % rekommenderas i nutida huskurer; det återger håret ett  syrahölje och gör det mjukt, glansigt och fylligt och sägs vara bra vid kluvna hårtoppar. Ättikslukten går bort av sig själv utan att man behöver skölja.""En lösning av lika delar ättiksyra och vatten blir måttligt sur (pH 2-4)."Tänker jag helt fel nu om jag säger att typ 40/60 ättika/vatten borde bli bra?? Är inte så bra på det här med surt och basiskt..
    Och självklart skulle jag klistra in en direktlänk till sidan.. http://www.shenet.se/ravaror/attika.html
  • Denebola
    Mamma Freja skrev 2010-01-25 23:22:48 följande:
    Alltså.. Lanolin finns med på lockig.se's Ämnen att undvika under rubliken övrigt och direkt under står; Ämnen som kan vara uttorkande eller svåra att avlägsna från håret utan schampo. Dessa ämnen ställer inte till problem för alla, så prova dig fram. Eftersom inte alla får problem av det, så kanske du inte märker av några problem om du kör med BS emellanåt..
    Jag kollar bara efter silikoner och mineraloljor, så jag har ingen koll på andra ämnen som kan vara mindre bra. Tur jag bara köpte en liten flaska för att testa i alla fall! Men jag återkommer när jag har testat...
  • FrejaMariah

Dessa produkter från Lush står med på lockig.se's listor:

Jungle balsamkaka
    Veganese (balsam)
    Marilyn (inpackning för blonda)(innehåller paraben)
    Goth Juice (innehåller paraben)
    King of the Mods (innehåller paraben)

Jag kollade igenom alla nu, så de har inte ändrat innehållet.. Däremot saknade jag en schampokaka som var SLS-fri förut (Squeakygreen innehöll försåpad kokosolja) men den innehåller numera SLS..

• Hypnotica
    Denebola skrev 2010-01-25 23:15:03 följande:
    Det där med att det sköljs av har jag funderat mycket på. Hur ska jag använda det som pre-treatment? Det är ju lite svårt att få ut 10 droppar över hela skalpen... Ska man blanda ut det lite i något? Vad i så fall?
    Hm. Rosmarinolja sägs färga av sig lite å håret, så jag skulle  nog späda ut den i ex jojobaolja. Sedan helt enkelt gnugga blandningen i hårbotten.
  • Hypnotica
    Mamma Freja skrev 2010-01-26 00:03:12 följande:
    Dessa produkter från Lush står med på lockig.se's listor: Jungle balsamkaka Veganese (balsam) Marilyn (inpackning för blonda)(innehåller paraben) Goth Juice (innehåller paraben) King of the Mods (innehåller paraben) Jag kollade igenom alla nu, så de har inte ändrat innehållet.. Däremot saknade jag en schampokaka som var SLS-fri förut (Squeakygreen innehöll försåpad kokosolja) men den innehåller numera SLS..
    Jag är bra på att lagra info om allt möjligt konstigt i hjärnan, men inte bra på att komma ihåg varfan infon kommer ifrån:

Jag *tror* att vissa SLS:er utvinns ur kokosnötsolja, men de kan också utvinnas från råolja. Men att kokosnötter är billigare.

Om jag baa kunde komma på namnet på den där vattenlösliga silikonen och den där silikonen som avdunstar...
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo