-
Ja det är en sån där grej man bara hör folk i filmer och på TV använda, aldrig någon i verkligheten! Det ska INTE va brus... utan tabletter man sväljer.Sagalin skrev 2010-01-26 20:23:15 följande:Aspirin, det trodde jag var en amerikansk tablett som inte fanns här i Sverige. Jag ska en runda till Apoteket imorgon och ricinolja ska fråga efte asprintabletter.
-
Du tänkte ricin + BS? Ja den kör jag regelbundet eftersom det är det enda som hjälper. Men skulle vilja prova något mildare att varava med. Jag skrubbar var och varannan dag för att hålla porerna i schack och även om jag ännu efter över ett år med nästan dagligt skubbande inte märkt några negativa effekter så... ja. Det skulle kännas bättre med någon mildare behandling iblandBjörnmossa skrev 2010-01-27 00:40:35 följande:Tycker ricinscruben är överlägsen mot pormaskar men den har du väl testat antar jag
-
www.shenet.se/ravaror/askorbinsyra.htmlSagalin skrev 2010-01-27 06:18:58 följande:Jag har en påse Askorbinsyra här hemma, kan man använda den till ansiktsmask?
Det står där att det räknas till AHA- syrorna, vilket acitysalicylsyra också gör (vilket är det verkande ämnet i Aspirinmasken), men samtidigt står det att det inte finns några påvisade effekter att lägga på askorbinsyra utanpå huden... -
Jasså? Jag som läst att AHA- syror skulle va så bra i ansiktsrengörning! Ska genast kika mer på det och se om det finns någon bra mask att göra med BHA istället då! Kanske skulle va något för mig :)Hypnotica skrev 2010-01-27 14:09:44 följande:Det enda nackdelen med AHA-syrorna är att de inte exfolierarar nere i porerna. Det gör bara BHA-syror.
-
Läste nu att aspirin som blandas upp med vatten blir till BHA - syra... så det är kört på det området för mig.
Gjorde en ansiktsmask nu i eftermiddag på krossade havregyn, ananas, citronsyra, ricinolja och olivolja. Det kändes verkligen att det hände något i huden, men när jag tvättade av den, så var porerna jättestora, pormaskar som hade svullit och jag såg HEMSK ut! Fick ta till ricin och BS- skrubben för att fixa till det! Den senare är nog outstanding :) -
Jag brukar kombinera OCM och BS ibland... om jag känner för en "grovrengöring" i porerna I vanliga fall skrubbar jag med någon olja och BS nästan varje dag.Cybele skrev 2010-01-28 08:03:29 följande:Jag har lite frågor om ansiktsvård. I böjan när jag läste inlägg verkade det som de flesta bara körde OCM 1-2 gg per vecka, så jag har siktat på samma. Jag har inga speciella problem med min hud, tenderar att vara torr, men annars ok. Men nu till frågorna: behöver man skrubba mer ofta med OCM? Innan med specialprodukt från dermalogica gjorde jag det en gång i veckan, nu känns det som att jag bör göra det varannan dag. Om man kan kombinera ricin+BS för skrubb, kan man kombinera det med sin rengöringsolja, OCM, och göra både och samtidigt, eller är det inte bra att ha BS så länge på huden?
-
Jag har två funderingar:
1. uppvärmd honung, tappar den de vårdande ämnena?
2. kan man blanda en flaska med balsam, tee tre olja och rosmarinolja och ha i duschen mot mjäll (har fått tips om tee tre olja mot mjäll) eller bör man blanda en ny laddning vid varje tvätt- tillfälle? -
Tack! Tänkte göra till mannen min. Han är lat och lär inte vilja blanda ihop inför varje dusch... ska testa i alla fall och förvara den i kylskåpet (man kanske ska installera ett litet kylskåp i badrummet?? )
-
Alltså jag gör en BS- skrubb... ja i snitt varannan dag nu när jag inte jobbar längre. Ungefär var tredje gång tar jag ricinolja, är inte så förtjust i konsistensen man får av den :/ Men när jag tar ricinolja så ångbadar jag alltid ansiktet för att öppna porerna och på så sätt få en djupare rengöring... ungefär som en OCM men det tar inte lika lång tid. Men ibland, kanske nån gång i månaden gör jag en OCM med BS och en gång i månaden gör jag en OCM utan BS. Oj, struligt det blev nu... men jag tycker att ricin och BS är den bästa rengöringen!Cybele skrev 2010-01-28 15:48:30 följande:Det känns löjligt att medge att jag har 3 följdfrågor på ett inlägg som bara var två meningar! ;) Alltså BS-skrubb varje dag (utan ricinolja)? Och när det är dags förgrovrengöring, får det bättre effekt om man tar BS och ricinolja? Hur ofta OCM? Förresten jag tror att vissa saker dör i honungen om den värms upp. Är det inte bättre att hitta en som är flytande istället. Jag hittade en jättebra i min affär (Waitrose om ni undrar :-P) som till och med kommer i plastflaska som man kan trycka ut (som med ketchup). * vill också ha kylskåp i badrummet *
Jag skulle gärna köpa flytande honung om det inte var så att jag får helt gratis massvis med honung av mamma och hennes man som har bin :P Flytande är ju dyrt och med mitt långa hår så behövs det så mycket :P
Men idag blandade jag nässelte och honung och tvättade med och det blev kanonbra! Skulle nog bli ännu bättre om jag sköljde med ÄCV efteråt men det gjorde jag inte idag. -
Desutom en fråga: Jane Hellen står inte med på godkända balsam- listan, men jag hittar inga dåliga ingridienser förutom lanolin i det... någon som vet om det är ett okej balsam?
-
Aqua, Cetearyl alcohol, Parfum, Cetrimonium Chloride, Isopropyl Alcohol, PEG-20 Stearate, Lanolin, Citic Acid, Propylparaben, Methylparaben, Benzyl Salicylate, Hexyl Cinnamal, Hydroxycitronellal, Limonene, Alpha- Isomethyl Ionone, Eugenol.
Det är vad som är i Jane Hellens balsam Det enda jag hittade som är "dåligt" är lanolin och Isopropyl alcohol som är uttrokande, men annars? -
Ja, det luktar mycket, det gör det! Men jag har haft i tee tre- olja och rosmarin- olja så det luktar mer no poo ;) Är dock maken som ska ha det och han gillar när det luktar mycket, så... :/Hypnotica skrev 2010-01-28 20:32:58 följande:Hoppsan, mycket parfym! Kan dock inte se något alarmerande.
-
Utan att skryta kan jag säga att jag hade perfekt hår innan jag började med no poo också (och har väl det fortfarande) men jag började no pooa för hudvårdens skull och tyckte det var så kul så jag började med hårvård också :)Hypnotica skrev 2010-01-28 20:47:33 följande:Hihi, min sambo har ännu inte bett mig att koka ihop nått. Å andra sidan har fanskapet perfekt hår :/ Han använder endast typ Family Fresh, inget balsam för det behöver han inte. Å andra sidan använder jag det utspätt till att tvätta mitt hår så på två pers så harr vi totalt två produkter som vi använder till hårvård. Det närmsta "alternativ hårvård han har kommit är att han snöade in på att tillverka hårpinnar ett tag. Inte mig emot! :D
Maken tycker det verkar spännande men är lite avig på att testa, han gillar inte nya vanor :P Men nu har jag övertalat honom eftersom jag är så less på hans mjäll! Vissa grejor som inpackningar och oljor kan han prova men han vill inte va utan sitt schmapo... :/Ja! Det är skitbra! Och jo vi har den i mat också Får både "ful- honung", sånt som silas bort och inte säljs och som är bra att ha i håret då det är mer näringsämnen i den honungen men också fin honung som man kan ta fram till teet till gäster och sådärCybele skrev 2010-01-28 21:01:38 följande:Så lyxigt med egen honung!! Är det inte lite synd att den inte äts? :) Den honungen jag hittade skulle jag personligen inte äta, men så är jag inte en honungsätare heller! Tack för svar, då skall jag göra en BS-skrubb varannan dag och se om det passar mig.
Ja testa, dock sägs det att man inte ska skrubba mer än en gång i veckan då huden kan bli tunn och bli irriterad, men jag har aldrig märkt av det. Ibland om jag vet att jag ska va hemma flera dagar och inte träffa så mycket folk så kan jag låta huden vila i upp mot en vecka utan skrubb också... bara för att typ :) -
Jag vet egentligen inte så mycket om det här, men om jag var du skulle jag nog blanda lite socker med en olja, och skrubba hårbotten (i torrt hår). Skölja ur det och låta håret torka lite och sedan massera in en oljeinpackning och låta sitta över natten och dagen efter tvätta ur det med en OCM.Silme skrev 2010-01-28 21:50:54 följande:Hm... Ikväll efter att jag tvättat håret (använder för tillfället Änglamarks sensibel-balsam) så fäller jag hur mkt flagor av hud som helst från hårbotten! Är jag torr eller kan det vara något annat? Påminner lite om mjäll men det är större bitar än det (iaf såg det inte ut så när jag hade mjäll för ett antal år sedan). Någon som har någon idé om vad det kan vara? Funderat på oljeinpackning (mina hårtoppar har helt plötsligt blivit jättetorra...), någon som testat det?
Det låter ju minst sagt som att du är torr, eller så har du mycket döda hudceller och sådant kvar i hårbotten av någon anledning. Det får jag ibland också :/ -
HAHAHAHA! Ja självklart!! Men gud, vad tänkte jag med när jag skrev sådär?!Denebola skrev 2010-01-28 22:55:01 följande:Menar du inte tvätta ur med SMT?
-
FÖRTYDLIGANDE: jag menar såklart att tvätta ur inpackningen med SMT!Taggtroden skrev 2010-01-28 22:47:51 följande:Jag vet egentligen inte så mycket om det här, men om jag var du skulle jag nog blanda lite socker med en olja, och skrubba hårbotten (i torrt hår). Skölja ur det och låta håret torka lite och sedan massera in en oljeinpackning och låta sitta över natten och dagen efter tvätta ur det med en OCM. Det låter ju minst sagt som att du är torr, eller så har du mycket döda hudceller och sådant kvar i hårbotten av någon anledning. Det får jag ibland också :/
-
Ja, det var ett bra förslag Tur att någon säger åt mig när maken sitter med hörlurar och programmerar i sin egen lilla värld! (ska jag säga som sitter och nördar i min lilla no poo- värld )Denebola skrev 2010-01-28 22:57:44 följande:Okej, du frågade vad du tänkte med, inte vad du tänkte. Öh, kanske dags att du och jag går och sover?
-
Om jag har fattat det rätt så kommer nästa TS att ha med förkortningar och annat grundläggande som är bra att veta när man kommer som ny in i tråden... :)Amlin skrev 2010-01-29 06:53:31 följande:Man tackar!
-
Kul att det går bra! Försöker själv köra WO så mycket som möjligt men tvättar med honung just nu ibland, förr tvättade jag mest med BS men har alltid försökt med WO i så stor utsträckning som möjligt :)noia skrev 2010-01-29 21:11:18 följande:Hittade den här tråden för drygt en vecka sen och började läsa lite, har sen dess kört med WO och det har gått superbra hittills. Håret varken känns eller ser fett ut och det luktar fräscht, jag är supernöjd! Hoppas bara det fortsätter funka lika bra efter min graviditet...