Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

KajsaAnka skrev 2010-01-18 07:33:40 följande:
    Hej, Jag undrar ifall det är någon av er som har ett bra tips på utvärtes behandling mot acne? De flesta "recept" jag hittat på nätet gäller torr hy. Det använder jag gärna, men just på hakan får jag ibland mycket acne. Tack på förhand!
    Smörj in ansikte eller de problemområden du har med tistelolja, jag tycker att det är en kanonolja! Är du torr i hyn i överigt så blanda gärna den oljan med lite olivolja så hjälper det både mot torrhet och akne!
    Tistelolja finns att köpa på Coop eller Kvantum...
  • Taggtroden

Ricinolja är också väldigt trögflytande och känns som att det gör mer onytta än nytta, men så är inte fallet. Den öppnar porer och rengör dem på djupet! Faktiskt! En liten förvarning bara ;)

Kan också tipsa om ricin och bikarbonatskrubb! Har själv haft problem med min hy, inte akne dock men i alla fall. Den här skrubben räddar mitt utseende varje dag ska jag säga!
    Blanda ca en tsk bikarbonat och en klick ricinolja (jag blandar direkt i handflatan) och gnugga in i ansiktet. Gnugga, gärna i cirklar för att få upp blodcirkulationen, tills det börjar svinda. Tvätta då bort med varmt vatten och tvätta därefter med iskallt vatten för att stänga igen porer.
    Jag blandar ibland med olivoja istället för ricin för den är lite läskig tycker jag ;)
    Brukar också göra den har skrubben i samband med OCM. Och avslutar det hela med iskallt vatten och ÄCV blandat med vatten för att stänga porerna och smörjer därefter in med olja, tex jojoba.
    Ett tips bara ;)

• Taggtroden
    Höstmåne skrev 2010-01-18 21:52:09 följande:
    Har precis beställt henna, deo, tvättnötter och bivax läppcerat från Grön Gåva, bor lite för långt ifrån för att kunna åka dit   Ska bli kul och testa henna igen, har inte använt de på ca 10 år efter alla larm och de slutade säljas (nästan) överallt Är de fler som använder henna här?
    Jag köper henna från Grön Gåva, bor strax utanför Örnsköldsvik där butiken ligger så jag har nära
    Tycker att den är jättebra! Har färgat med henna i kanske 7-8 år, minns inte riktigt när jag började, men jag färgar inte med något annat sedan dess då ingen annan färg biter på mitt hår. En vanlig permanent färg man köper på ICA sitter ett par tvättar i mitt hår. Men henna funkar bra :)
    Har provat flera märken men just nu är jag nöjd med den där genomskinliga påsen man kan köpa på Grön gåva... den i pappförpackning är jag inte lika förtjust i...
  • Taggtroden

Jag kör med hennapulver! Brukar ha i lite olja också för då blir håret så glansigt
    Japp, det är rent hennapulver :)

Grön gåva är skitbilligt, faktiskt! Och hon som äger det är jättetrevlig! Är så glad att de finns i Övik! Vi har två bra hälsokoster också som har en hel del No poo- kul!

*fattar inte alls varför alla mina vänner klagar på Övik*

• Taggtroden
    Cybele skrev 2010-01-19 15:14:01 följande:
    Magrat - typiskt kvällstidningar! Jag har nog färgat eller blekt mitt hår 1 gg per år de senaste 7-8 åren. Jag har blont hår och tycker det blir så tråkigt på senvintern. Jag brukade (för jag skall nog inte göra om det, iaf inte det här året) lägga i det i håret så att jag inte fick så mycket på hårbotten. Det förstör nog fortfarande ytbeläggningen på håret, men kan inte absorberas av kroppen i större mängder. Jag tittade lite på lushs bruna henna. Kan definitivt inte tänka mig som rödhårig, men det skulle vara lite fint att bli lite brunare. Kan man anpassa vilken färg man får som slutresultat? Tvättas det ur?
    Generellt med henna så brukar det ju va så att ju längre man har det i, ju intensivare färg får man! Ju längre jag har min röda henna i, ju rödare blir det. Så ja, man tvättar ju det efter att man haft det i. 1-2 timmar brukar det stå på förpackningarna att man ska ha det i. Men jag har haft i bara någon halvtimme ibland om det hänt något så jag varit tvungen att tvätta ur tidigare och det blir rött, permanent, men lite mindre intensivt i färgen, typ...
    Cybele skrev 2010-01-19 18:50:44 följande:
    Hur ofta gör du OCM?    Och er andra hur ofta gör ni det?   Jag har sett att man skall ha olika blandningar beroende på vilken hudtyp man har, kan det även påverka hur ofta man gör det?
    Jag försöker göra en gång i veckan, men borde göra oftare! Ju sämre hy man har och ju sämre hyn är på att rengöra sig själv så att säga, så är det ju bättre ju oftare man kan göra det! Men det är ju inte skadligt på något sätt så det går att göra varje dag om man så vill :) Dock trivs ju vissas hud med att få vara ifred och inte tvättas alls på flera dagar så det är ju olika men vad jag vet så finns det inget generellt med olika hudtyper såsom torr, fet, finnig osv och hur ofta man bör göra OCM, utan man får testa sig fram vad ens hy mår bäst av :)
    Hoppas du fattade mitt lite snurriga inlägg...
  • Taggtroden
    Cybele skrev 2010-01-19 19:20:41 följande:
    Japp, tack för "snurret" :) Tvättas hennan ur, eller blir det permanent?
    Henna är permanent färg. Dock tycker jag att den mattas av lite efter några tvättar. När jag färgar med röd färg så är den nästan orange första dagen men efter någon tvätt blir den mer röd- oranget och efter ytterligare en tvätt så blir den en mer stabil rödfärg som håller i sig permanent sen. :)
  • Taggtroden
    Cybele skrev 2010-01-21 14:28:27 följande:
    oj så knäppt . ditt förra inlägg (enl min dator)   var 2306, sen har jag och en till skrivit (2318, 2320) , men  inlägget ovan är 2333
    Jag ser inlägg 2305, 2306 och sedan plötsligt 2319 och 2320 och så Schanusers inlägg 2333 och ditt 2334... underligt!
  • Taggtroden

Hahaha vilka roliga historier ni hade!

På tal om att smörja läpparna så tipsar jag om jojobaolja. Ren olja. Funkar jättebra! Tom min icke - No pooande make tycker att det är jättebra :)

Och på tal om maken- någon som har ett bra tips mot mjäll?! :/

• Taggtroden
    Hypnotica skrev 2010-01-22 22:55:35 följande:
    Om det är mjäll orsakad av svamp, kan ÄVC hjälpa....och även Prevarylkräm.
    Tack! Ska försöka övertala honom att ha i lite ÄCV... :)
  • Taggtroden
    Pyl skrev 2010-01-23 11:21:15 följande:
    Nu har jag no pooat i en månad. Går upp och ner. Vissa dagar är håret fin-fint. Andra dagar ser det väldigt flötigt ut. Efter BS är längderna otroligt rufsiga och torra - som svinto typ. Kanske jag gör fel när jag masserar? Innan jag började skrev jag och frågade här om No poo funkar på tunt hår. Jag fick då rådet att börja med no poo men att jag skulle ha tålamod. Väldigt sant måste jag säga! Det är lite lurigt detta, att lära känna sitt hår. Ibland blir räcker det att man masserar lite mindre för att håret ska se otvättat ut har jag märkt så det krävs så lite förändring. På tal om det här med massage. Jag tycker att jag blir lite öm i hårbotten. Känner inte ni så? Kanska jag tar i för mycket : P. Nu har jag kanske hittat mitt tvättsätt. Jag har gjort en egen hårtoning som jag blandar med balsam och masserar in och sköljer av. Avslutar med ÄCV och har t.o.m lärt mig att skölja med kallt vatten brrr! Tycker dock att hårbotten ser lite blank ut? Är det pga ÄCV tro?
    Hur gör du när du tvättar dina längder? Och hur mycket BS har du i?

Som van BS- tvättare så låter det i mina öron som att du kanske har lite mycket BS och att du gnuggar in BS i längderna också? Gnuggar man hårlängderna och särskilt med BS så blir dom frissiga och torra! För mycket BS torkar ut hårbotten också.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo