• Dalva

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Grüth, det behöver ju inte alls bli samma sak nästa gång. Prata med läkare innan ni försöker, ta reda på vilket stöd ni kommer att få och hur stor risk det är för att det sker igen. Jag har gått hos spec. mvc under denna graviditet, blivit sjukskriven och blivit noggrannt kollad och efter mycket mental oro är jag nu äntligen i vecka 37! Jag hoppas verkligen att du och din man får en annan upplevelse av nästa graviditet. Som Kiwi skriver kommer ju barnen ha glädje av varandra sedan!

Kiwi, så jobbigt med magsjuka och sd! Stackare!! Har inte alls någon koll på det där med slemproppen. Den måste ju ha gått förra gången, men minns inte alls det, utan minns bara att det sipprade fostervatten i en vecka innan min dotter föddes. Du kanske kan höra med din bm ang. slemproppen om du är orolig. Du har ju kommit väldigt långt i graviditeten nu, men självklart vill man gå tiden ut och det ska du också göra! Håller tummarna för att din magsjuka går över snarast och att den inte medför några komplikationer!

Jag var hos bm idag och vi gjorde en sammanfattning av min graviditet och hon konstaterade att jag hade haft en fullt normal graviditet och hon trodde också att mina sd hade varit normala sd, men sa samtidigt att det kan man ju inte veta förrän man har facit i hand och jag har ju också tagit det extremt lugnt. Jag är så otroligt uttråkad och känner mig lite fångad i min graviditet. Jag har begränsat mig så otroligt mycket - fast det kanske inte ens har behövts. Kände mig nästan lite sorgsen när det blev dags att göra bokslut för jag insåg att jag inte har kunnat njuta av denna graviditet så som jag hade önskat. Å andra sidan var det så klart skönt att kunna konstatera att allt var normalt, att det bara har varit en komplicerad graviditet mentalt. Dessutom känns det fantastiskt att vara fullgången och kunna summera en graviditet! Det önskar jag också er av hela mitt hjärta!

• Dalva

Kiwi, såg först ditt inlägg nu eftersom jag småskrivit på mitt av och till under ganska lång tid inser jag. Jag håller verkligen tummar och tår för att bricanylen funkar! Bra att du kan ringa din svärmor och rådfråga. Har du smärtsamma sd? Har du ringt till förlossningen och hört vad de tycker? Så jobbigt... förstår att du är helt slut efter magsjukan och allt! Hoppas att sd lugnar ner sig. Pröva att ta en varm dusch eller ett bad. Det stoppade mina förvärkar både när jag var gravid med Julie och denna gång! Lycka till!

• Dalva

Åh, vad skönt att läsa, Kiwi! Blev så orolig och har kikat in här då och då under hela förmiddagen för att se hur det gick för dig igår... Bricanyl är fantastiskt! Så glad att det lugnade ner sig . Vila och skäm bort dig själv idag!

Stor kram

• Dalva

Mison, det är klart att du får beklaga dig ! Jag har också ont i ryggen nu, men ibland känner jag att jag ska vara så himla lycklig och tacksam för att jag är fullgången och därför inte får tycka att någonting är jobbigt. Men vi måste ju också få ha krämpor - även fast vi är tacksamma prematurmammor ... Jag är väldigt trött i ryggen på sidorna, speciellt på natten när jag sover och ibland på dagen om jag sitter länge. Har lite halsbränna och magkatarr också emellanåt, men annars har jag nog kommit väldigt lindrigt undan och har inga andra besvär.

Grüth, om det berodde på att moderkakan låg lågt förra gången behöver det ju inte alls ske igen. Jag förstår er längtan och oro. Det är nog oundvikligt att känna oro vid en ny graviditet när man har fått ett prematurt barn. Du kan ju se här i tråden hur vi går och bekymrar oss... Men samtidigt känner jag att det har varit helande för mig att gå igenom denna graviditet, som om det har hjälpt mig att komma över det som hände förra gången.

Kiwi, jag har också en massa kuddar i sängen, men det är världens projekt att byta ställning... Nu vågar jag lite mer, men jag börjar också bli av med mina privilegier. Min man föreslog nämligen att jag skulle tvätta (vilket innebär att släpa tvätt fem trappor utan hiss), men det kan han glömma! Men jag längtar efter att kunna röra mig utan rädsla för att skada bebisen. Jag vill bara springa och åka pulka med min dotter och hoppa runt ! Men snart så....

Kram

• Dalva

Så jobbigt att du skulle ramla, Kiwi! Som om man inte har nog att oroa sig över. Men det låter ändå som det var ett ganska lindrigt fall. Du föll ju på något relativt mjukt och det var inte särskilt stor fallhöjd så jag tror inte att det är någon fara. De säger ju att barnet ligger väl skyddat och du känner rörelser. Men det är läskigt med halkan.

Jag går in i vecka 39 på lördag. Känns troligt! Har nästan isolerat mig de senaste veckorna/månaderna, men idag hade vi gäster och imorgon ska vi bort på nyårsafton och det är så underbart att våga göra lite saker. Jag måste bara försöka omprogrammera mig när det gäller sd. Nu är de ju faktiskt inte farliga utan naturliga, men min instinkt är att bli rädd och tänka "Bricanyl!" Men bebisen måste ju faktiskt komma någon gång... Har inte direkt några förlossningskänningar, men efter att ha lagat mat, städat etc. idag har jag lite mer molvärk och ryggont och känner tryck nedåt, men så var det även på julaftonskvällen. Det är roligt, men utmattande att ha besök och jag märker att kroppen blir påverkad. Men nu måste man väl våga unna sig roligheter. Skulle av praktiska skäl vara skönt om bebisen kom några dagar in på 2010. Känner mig ännu inte redo än och vill ordna en del saker, men det är verkligen lyxproblem i den här veckan {#lang_emotions_wink}.

Latvis, konstigt att läkarna tror att du ska föda för tidigt igen. Vet du varför? Rent statistiskt är det ju större chans att gå tiden ut... Men det beror förstås på varför man födde för tidigt.
    Hoppas det går bra i Sälen! Att det skulle sätta igång just då vore ju verkligen maximal otur så du kan nog passa på att njuta av din semester!

Grüth, har de analyserat din moderkaka? De trodde först även att jag hade moderkaksavlossning, men så var det inte. Jag tycker att ni ska tala med en läkare om alla frågor kring vad som hände förra gången. Ni kanske inte får svar på allt (vi har inte fått det), men det kan ändå vara skönt att få så mycket fakta som möjligt och prata igenom det hela.

Jag önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År! Kramar

• Dalva

Hej tjejer! Hoppas att ni har haft ett fint nyår och att inga nya bebisar har tittat ut!
    Här är allt bra - vecka 38+0 idag!! {#lang_emotions_smile} Jag hade förvärkar hela natten, men det är ju ingen fara längre. Nu har det dock lugnat ner sig och vi ska åka och beställa syskonvagn, köpa lite bebiskläder osv. för nu har jag fått lite panik över att vi inte har allt ordna.

Grüth, de vet inte varför min dotter kom för tidigt. Jag har GBS och ev. berodde det på den eller på uvi. Men samtidigt verkar de inte riktigt tro att det var orsaken. Jag blödde också, men det var inte moderkaksavlossning visade analysen sedan (den kom heller inte ut av sig själv utan de fick ta bort den manuellt). Vi får nog aldrig något svar på varför...

• Dalva

Latvis, härligt att allt gick bra i Sälen!

Kiwi, nu tycker jag att jag har lite mer känningar. Hade mycket ont i magen i natt, som intensiv mensvärk. Antar att det är förvärkar. Det är helt annorlunda i jämförelse med mina tidigare sd, plus att det trycker mycket nedåt emellanåt och jag blir trött/får ont i ryggslutet. Men annars mår jag bra fysiskt och är inte trött på min graviditet än {#lang_emotions_wink}. Känner mig inte helt redo än mentalt, men det är klart att det inte gör någonting om bebisen kommer nu. Fast jag kan gärna gå en vecka till så att jag hinner med allt. Det där med andningsteknik har jag inte satt mig in i än! 

Idag köpte vi en syskonvagn (Babytravel). De hade ett erbjudande. Hann också köpa lite bebiskläder innan Julie blev arg och vi var tvungna att lämna affären.

Det är otroligt skönt att inte behöva få panik över sd längre. Jag vågar göra lite mer saker nu, som att gå i affärer, ta små korta promenader med myrsteg och att träffa vänner. Annars ägnar jag mig åt att klura på barnnamn och sån lyx.

Halsbränna har jag också ibland, brukar äta glass mot det, hehe! Men jag vet inte om det hjälper eller om det bara är en ursäkt för att få äta glass... Jag dricker också pepparmyntste om kvällarna, vilket jag tror ska vara bra för matsmältningen.

Man har sina milstolpar, men sedan när man passerat dem vill man så klart ha mer och gå tiden ut. Det är ju det man har hoppats på hela tiden, även om man så klart är tacksam så länge allt går bra - prematur eller inte.

• Dalva

4blommor, stort grattis till sonen! Har allt gått bra?

Latvis, kikade lite på andningstekniker, men vet inte riktigt om jag blev klokare på det. Förra gången fick jag bara lita på min instinkt och det gick ju bra. Jag kommer att ta epidural igen (blev rekommenderad det förra gången eftersom jag har haft näthinneavlossning). Vad ska du/ni ta?

Kiwi, skönt att du är 35 fulla veckor nu. Måste kännas som en stor lättnad! Ja, tänk om man skulle gå över tiden och bli igångsatt! Det vore verkligen komiskt med tanke på hur vi har oroat oss. Inatt och idag har allt varit lugnt - inga förvärkar eller känningar, men nu börjar det verkligen bli spännande!

De hade kvar någon kampanj på Babytravel så vi sparade 1500 kr på det! Kampanjen hade egentligen gått ut, men de hade några vagnar kvar på lager. Tycker att det verkar vara en bra vagn. Vilka vagnar funderar ni på?

Kram

• Dalva

Kiwi, ja just det, ni köpte en Emmaljunga. Jag känner också att jag behöver en rejäl vagn där båda barnen ligger/sitter bekvämt eftersom Julie inte heller orkar gå så långt. Vill gärna kunna gå på långpromenader i skogen. Funderar på att köpa en extra paraplyvagn. Tror vi säljer den gamla, men avvaktar lite för att se hur behoven kommer att se ut för det kunde ju vara bra att kunna vara ute och promenera/gå runt i stan med den ligga i en enkelvagn när Julie är på dagis. Får se hur besvärligt det blir med babytravel-vagnen på bussar osv.

Det där med förvärkar är nog helt normalt, men man har ju intalat sig själv hela graviditeten att det är så farligt. Det är väl bara att inse att vi nu har kommit till de ofarliga veckorna då förvärkar är naturliga. Egentligen har jag nog relativt lite förvärkar nu för att vara omföderska. Ibland känns det som om bebisen inte alls är på väg att komma utan att jag kommer att fortsätta att vara gravid för alltid! {#lang_emotions_wink} Men det är väl för att man har varit beredd sedan veckor tillbaka och nästan känner att man går över tiden...

Annars sitter jag och letar större lägenhet att byta med nu när familjen växer. Hoppas att det går bra med pluggandet! Du har tenta på min bf-dag {#lang_emotions_smile}...

Pezz, gick det bra andra gången eller kom nästa barn också för tidigt?

• Dalva

Liten Karin, jag pratade med läkarna på spec. mvc på Karolinska när jag gick där för kontroll under denna graviditet. Pratade också om det på Auroramottagningen. Mitt förslag är att du kontaktar Förlossningen, spec. mvc eller Auroramottagningen på det sjukhus där din son föddes och hör om du kan få komma på besök och prata med någon om det som skedde. (Om de inte tar emot dig direkt kan de säkert hänvisa dig vart du ska ringa.) Då kan du be att få alla dina journaler samt se ev. analys av moderkaka, infektionsprover osv.

God fortsättning!

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.