• Svar på tråden BF Januari :-) del 3
  • LilaRos
    vermilion skrev 2009-10-21 09:49:33 följande:
    Rätt start är ett märke som gör superbra kuddar till nyfödda, bäst i test brukar dom få. Finns ofta där dom säljer babysaker. Sen om du har kläder och filt på bebisen så räcker det säkert, beror ju på hur kallt/varmt man har.
    Då ska jag kolla efter en rätt start kudde i alla fall

Det är första barnet så jag vill ha allt klart innan.. Men det går ju lika bra att köpa ett täcke om man märker att det behövs..
  • Madge

Tror rätt start har täcken också.

• lindaha

Vad ni verkar ha livliga bebisar. Själv känner jag nästan inte av min lilla tjej. Några sparkar här och var kommer det men sen är det lugnt.
    Nu börjar jag nästan bli lite orolig när ni berättar om hur mycket era bebisar sparkar :/

Elina sov med mig från början och då hade hon varken täcke eller kudde.
    Nu är hon 2år och sover med ett vanligt vuxentäcke bredvid mig i sängen, nån kudde har hon inte. Jag har alltid fönstret öppet ett tag innan jag släcker lampan så i vårt sovrumm är det kallt, så det behövs ett täcke.
    Den enda jobbiga är att Elina sparkar av sig täcket 100gånger per natt så jag får hela tiden lägga täcket över henne igen.

När bebisen sen kommer hoppas jag på att hon ska kunna sova i sin egna säng från början men funkar inte det får hon sova med mig o storasystern i sängen.
    Då blir det till att ha stängt fönster så att lillbebisen inte fryser :)

• Mamma Tes
    Madge skrev 2009-10-21 09:43:01 följande:
    Förresten, visst kan man söka HP för bara en del av tiden man har rätt till det? Beroende på vad dagis svarar på min fråga om hur mycket de kommer tillåta Alice vara på dagis kommer jag antingen söka HP för hela tiden eller bli sjukskriven längre och sen söka HP för sista tiden. Läkaren tipsade om att göra så igår...
    Vad blir det för skillnad på att vara sjukskriven och på att få HP? Är väl samma pengar?
  • AmandaBrun

Men herregud kvinnor vad ni skriver!

Jag arbetar som servitris och har därför sökt HP. Inväntar svar nu i veckorna men jag tror inte att det ska bli några problem. Det som är mer spännande är vad dom kommer att ge mig i pengar då jag har timanställning. Skickade med ett års lönespecar och antar att dom drar något slags snitt. Jag har även jobbat väldigt mkt OB-timmar men har ingen aning om hur dom gör med dom. Det enda jag vet är att jag vill ha så lite med FK att göra, det är bara elände.

Sen har jag inhandlat både liten smal kudde, lite större kudde, duntäcke och filtar i olika tjocklekar. Är också lite förvirrad över vad som kommer passa bäst. Sovpåse nämnde någon? Är det en bra grejj? Jag antar att man kommer att få pröva sig fram...

Bebben är väldigt från dag till dag. Eller jag känner liksom små buffar ofta varje dag men det är bara vissa dagar som den kan få spatt och ommöblera hela magen. Vilket iofs är rätt skönt för det är mest obehagligt tycker jag. Just nu buffar den lite på mig, ovanför naveln! Men den är definitivt mer morgonpigg än kvällspigg

Hoppas att ni allihopa får en fin Onsdag!

• Madge

Jag läste på FK att man kan få max 50 dagars HP, men det står inte om något minsta antal dagar...
    Läkaren sa igår att de bara får sjukskriva till v.36 och de räknar ju fulla veckor.
    Nej, jag kan inte sitta framför datorn, blir så illamående

• johannajois

Nu är man hemma ifrån BM igen..min Bm är toppen! Otroligt skönt när man går dit och pratar med henne.
    Allt såg helt okej ut, ska börja med järntabletter och vitaminer för att få bort mitt sug efter betong!

Bebisens kurva ligger strax under medelkurvan och vi ska få komma till Aurora BM och prata med dom.. Vilken lättnad!

• Underbara ungar
    lindaha skrev 2009-10-21 09:55:54 följande:
    Vad ni verkar ha livliga bebisar. Själv känner jag nästan inte av min lilla tjej. Några sparkar här och var kommer det men sen är det lugnt.Nu börjar jag nästan bli lite orolig när ni berättar om hur mycket era bebisar sparkar :/Elina sov med mig från början och då hade hon varken täcke eller kudde.Nu är hon 2år och sover med ett vanligt vuxentäcke bredvid mig i sängen, nån kudde har hon inte. Jag har alltid fönstret öppet ett tag innan jag släcker lampan så i vårt sovrumm är det kallt, så det behövs ett täcke.Den enda jobbiga är att Elina sparkar av sig täcket 100gånger per natt så jag får hela tiden lägga täcket över henne igen.När bebisen sen kommer hoppas jag på att hon ska kunna sova i sin egna säng från början men funkar inte det får hon sova med mig o storasystern i sängen.Då blir det till att ha stängt fönster så att lillbebisen inte fryser :)
    Min dotter va jätte lugn i magen. Hon buffade kanske tre gånger om dagen... Jag va grymt orolig för det, men jag kan lova dig att hon har tagit igen det med råge sen hon kom ut
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • Theannapanna

Min böna håller igång heeela tiden, har börjat jobba 50% nu o kan knappt sitta för hon buffar o bökar så in i bomben... herregud alltså. O dygnet runt!!

Vi hade ingen kudde till Daniel då han föddes, sen började han med barnkudde o nu har han vuxen sen 6 månader tillbaks kanske, började en gång då han var förkyld o behövde komma upp lite sen vägrar han barnkudde igen.
    Täcket har jag precis kunna börja få på honom o då ska de va på konstant.

Jag har fått sån förbaskad halsbränna, gör ont nere vid magmunnen o hela vägen ut i brösten - upp i käkarna o ibland så jag får huvudvärk, det släpper inte någon gång. Vet inte vad jag ska göra men måste nog snart söka läkarhjälp... Det gör sååååå j*a ONT... känns som det är hjärtat ibland nästan.

★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
Svar på tråden BF Januari :-) del 3