• pcalma

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Nej vi har fått häften hem att fylla i o ta med..

Här håller jag på att bli galen!! Antom kräkte i förgår som bara den mellan 17-01 o är hemma i dag oxå pga det samt lite feber igår. Matilda har oxå fått vara hemma o de går mig på nerverna!! Försökte mig på att få fram ljusstakar o stjärnor idag, samt byta gardiner i köket, vardagsrummet o Ms rum. Putsa alla fönster nere oxå. Vänder mig bort i en sekund från strykjärnet o ser att det ligger ett stort plastunderlägg (som jag köpt till dom när de målar o degar osv) på strykbrädan o stykjärnet ligger därpå, på full värme!!! GRRR så nu har jag inget strykjärn för det är fullt med smält plast o likaså med strykbrädan. ALLT är framdraget här o ser ut som F-N rent ut sagt. Grejor överallt, leksaker, lampor, stakar gahhhh...kommer aldrig att bli ordning!! Slåss o bråkar heeela tiden oxå o är på ALLT heeeela tiden så jag blir galen!! Maken fick en smärre chock när han kom hem från jobbet o frågar varför jag ens kommer på tanken att göra detta när de är hemma!!! Jag exploderade!!! När!!!? ska jag göra det då?? När de sover sent ikväll o man är helt slut o scheman ska göras, de stora ska i säng osv osv... Hade jag haft tid hade jag slitit mitt hår!!!!!!!!

• pcalma

Solskina: kramar från mig oxå!!!

Tack för kramarna till mig oxå för min påfrestande dag. Jag har överlevt iaf;) Nu sover de små! Undrar hur länge bara! Igår somnade M kl 21.30 efter att gallskrik för att hon inte fick se mer TV, från kl 20. Vaknade igen kl 01 o ville se på TV - fick ej, skrek men somnade ganska snabbt ändå. Kl 02.50 kom A o ville titta på Dora, fick ej han heller, men somnade om till slut.. Puh.. Ska bli sååå skönt att lämna på dagis kl 07.30 imorgon o inte börja jobba förrän kl 09.30:) Jobba till kl 12.30 o hämtar 14. jag har 15 min bilkörning hem från jobbet så jag hinner ladda lite hemma både innan o efter:) GÖÖÖTTT:)))
    Nu är det även ordning hemma oxå o stakar på plats o nya gardiner o putsade fönster:))

Kramar till alla!!!

• pcalma

Kims mamma skrev 2009-11-27 13:21:38 följande:

Jag har inte skrivit något på länge. Men det är så att jag inte mår så bra av att vara gravid. Är illamående och kräks massor. Så jag är helt slut. Sover så fort jag kan. Men i em/kväll ska jag försöka adventspynta lite. Annars är det inget nytt med Kim. Det rullar på som vanligt.
    Många kramar till dig!!! jag fick ta "åksjukepiller" som hjälpte mot illamående? kanske vore ngt? Jobbigt att gå så..
  • pcalma

Kairo: Vi fick 1/2 vb för min yngsta dotter från det att hon var 3 år. Diagnos var inte satt då men jag lämnade psykologutlåtande från BHV-teamet samt så skrev läkare på BUP ett intyg för vårdbidragsansökan.
    Tänk igenom OM du har merkostnader? Man blir ofta hemmablind. För att komma upp i minsta behöver du bara ha drygt 7000 kr om året i merkostnder.
    Du kan ta upp: medlemsskap i Attention, RFA etc, litteratur om funktionshindret, mediciner, resor till o från BUP/sjukhus, parkeringsavgifter vid apotek o sjukhusbesök, extra slitage på kläder, extra slitage i hemmet/inredning, extra tvätt, matrial till schemabilder som färgpatroner, lim, kardborre, magneter, lamineringsmaskin, lamineringspapper etc, mm mm

• pcalma
    haberg skrev 2009-12-01 10:15:14 följande:
    Sen undrar jag ifall någon av er har fått något från era försäkringsbolag?
    Vi har Folksam till våra barn o vi har fått för båda tjejerna. Lilleman är inte ansökt om ännu då hans diagnos inte är klar ännu.
    Äldsta dottern 12 år bedömdes ha 15% invaliditetsgrad o lilla dottern 12%. Det ska omv'rderas om några ¨år pga deras låga ålder. Under tre år får vi ca 19000kr utbetalat i jan månad o efter den slutgiltiga bedömningen en "större summa".
  • pcalma

Känner igen detta det skrivs om att känna sig anklagad för att barnen inte kan uppföra sig.
    på mina barns dagis (småbarnsavdelning) så jobbar min svägerska. En helt överpedagogisk människa som kan o vet allt (ironi) o hon menade alltid på att: "bara för storasyster (12 år med ADHD+autistiska drag) har svårigheter så betyder det ju inte att M har det. Hon har bara varit hemma för länge innan dagis o hon lär sig" M var 3 år när hon började på dagis. Jag kände hela tiden att allt lades på mig. Att vi bara skulle vara konsekventa mm, vilket vi veeeerkligen var o är!!
    Efter hennes utredning o diagnos så hamnade lillebror under luppen på BUP o är under utredning nu. Vi blundade länge för hans svårigheter o skyllde på än det ena o än det andra. När jag tog upp min oro med dagis så menade de att : Bara för att M har så stora svårigheter så behöver inte A ha det. Ni letar efter fel på era barn. Han behöver bara få vara hemma mer UTAN M o få egentid. det är inte konstigt att han försöker få ta sin plats o bli sedd o hörd hemma, som nr 4 i en syskonskara, med dessutom två systrar som är som de är" Så sa de, o helt plötsligt har M STORA svårigheter från att inte ha haft några alls!! Morr vad arg jag blir när jag tänker på det..
    Jämt när jag kom så fick jag höra att det hade varit SÅÅ bra för A på dagis osv osv. Däremot så fick jag höra annat av spec.ped. Efter att han i aug i år flyttade över till storbarnsavd så gick det en månad innan det var krismöte. En vecka efter det så hade de fått en extra person för A inne på avdelningen. Nya personalen förstår oss o ser det vi ser. Barnen har stora svårigheter! (man får ju heller ingen diagnos annars!!) Men ännu har inte svägerskan sagt ETT ord om detta!! Hon anser att alla är olika o att diagnoser är fel!
    Att de inte sover om nätterna beror på oss. Inatt vaknde båda kl 01.20 o g´har varit vakna sedan dess! kanske skulle säga till henne att ta de hem ett par nätterna så att vi får sova. Hon vet ju hur man ska göra så då kan ju hon lära dom det...(ironi)

• pcalma

Ang detta med maten så har vi samma problem med våra små,. Framför allt lilleman 3,5 år är hopplös. han KAN inte sitta stilla, springer iväg, under bordet, på bordet o ja han är öööverallt o allt hälls ut osv för att han har såå braåttom oxå. samtidigt har hans syster på 5,5 år samma problem med detta så det blir ju en riktig cirkus.. Kul för deras storasyskon att man aldrig ens kan föra ett samtal kring matbordet..
    Vi har iaf löst problemet så här: jag har en sele på honom vid matbordet! han får 2 chanser sen sätter jag fast honom!! Det går aldrig en måltid utan att han sitter fast kan jag tillägga!
    han vill INTE ha sele på sig men när den väl är på så blir han som en filbunke (eller ja..om man jämför med annars iaf;)) Precis som om att han behöver den hjälpen att hålla ihop sig!! Sitter han lugnt o fint så är det lättare att hålla kkvar Matilda vid bordet oxå.
    BUP har frågat vart vi köpt denna selen för att hon hade fler som hon hade rekommenderat den till. Hon tyckte att det var jättebra o att A mår bra av den. Han är hjälpt av den o känner det själv oxå!

• pcalma

Ha ha.. Nja kanske inte riktigt superlösning för en 7-åring=)) Superlim kanske?? ;)) skojar..

Har du testat med timstock? Eller äggklocka om du inte har timstock? Att han ska sitta tills det ringer? O ha matbilder på hans schema så att han ser när det dags för mat o att du får bort småätandet? Vi har lås på allt här hemma så det inte går att småäta.

• pcalma

Här är det oxå kaos vid måltiderna. A spänner vi ju fast då i en sele så han inte kommer någon vart, men han kastar saker o gafflar flyger, så hjälm hade varit att rekommendera;) Häller ut dricka o så också, både med flit o olyckor. M hon skriker för att det är fel mat (om det inte är tacos) o kastar bort o har sig för att hon vill ha annat. Äldsta dottern sitter o pratar o pratar o detljerat berättar vad hon har gjort osv. Frågar oxå tusen frågor om hur hur lång tid det tar att åka till Argentina om man kör i 90 km/h osv. Samtidigt är det en djääääävulsk decibel o man KAN inte lyssna o svara på hennes frågor o då frågar hon igen o börjar: "Haaaaallåååååå!!!?"
    jag säger bara: Tååååålamooood 153 ggr till mig själv;))
    sen sitter stackras L 11 år o NT helt tyst o ibland håller han för öronen. Stackars barn!!
    Efter vaaaarje måltid så står M upp på golvet nä'r vi andra sitter kvar o ska sjuknga en låt - Lille Pelle pingvin. Samma låt varje gång!! Lillebror vill ju oxå vara med så klart o knuffa bort henne o lägger sig över henne o boxar på henne. Hon skriker o han sjunger o ler upp till öronen. Han väger 24 o hon 19 men han är bara 3,5 o hon 5,5 ändå har hon ingen chans mot honom. Hon flyger som en vante!
    Annars är vi en heeeelt nooormal familj;))

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig