• pcalma

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Välkommen hit!!
    Jag har 4 barn varav 3 har NPF. Jag ger alla mina Eye-Q men märker ingen skillnad. Men vågar inte sluta ifall att det är är bättre än vad det isf kommer att bli;)

• pcalma
    Flapper skrev 2009-12-13 21:01:36 följande:
    Känner en sån enorm sorg! Sitter just nu och gråter tex när jag googlar runt och försöker få min lilla kille att må sitt allra bästa. Antar det är vanligt när man precis fått det svart på vitt...
    Jag kände både sorg o lättnad!! Sorg över funktionshindret o att mina barn inte får den lätta vägen i livet som man önskar. Lättnad över att få ett namn på svårigheterna o en befrielse..att det är inte vi som brister i vårt föräldrarskap. Man rannsakar ju sig själv o vänder ut o in på allt o tills lsut när inget funkar så tvivlar man ju på sig själv!! Varför kan alla barn detta o detta osv.. Så var det för mig!
  • pcalma
    Flapper skrev 2009-12-13 21:22:42 följande:
    Precis. Lättnad över att man inte är helt borta som förälder men sorg över barnets problematik. Och oro såklart. Är även sorgsen över att jag har skällt på sonen och tjatat mig blå över saker som han egentligen inte har kunnat styra över. Det gör ont att tänka på det.
    Jag förstår det!! Tänk på att det inte är något du kan göra något åt! Du är inte mer än männsiska o du visste inte!! Nu vet du!! Blicka fram o tänk på att det är det som är det viktiga!! Gjort är gjort o går inte att göra ogjort!!
  • pcalma

Ja herregud får de verkligen stänmga av ett barn?? Det är ju skolplikt!!!

Här är det med jobbigt, eller jobbigare kanske jag skulle säga. Har dock inte relaterat det till att julen närmar sig, men det är mkt tjat om det. Kanske är det julen som spökar här oxå..
    M har ett hemskt/hemskare humör o sover sämre om nätterna o slåss, hotar o kastar saker. I helgen har hon skrikit 3/4 av all tid. Jag som ska ha alla barnen hemma oxå från 23 dec till 11 januari. Jippi! Hur ska man bara överleva!!? Jag kommer inte utanför dörrarna heller förutom på baksidan där vi har stängsel, men de vill cykla mina små..
    Ja vi får ta en dag i taget!

Idag ringde skolsköterskan o min äldsta son hade fått en pinne i huvudet. Jag hämtade honom o vi fick ner till VC o limma ett jack på 1,5 cm o 4 mm djupt. Nu har vi ätit en pizza ihop:) Lite plåster på såren! De tre syskonen är i skolan/dagis så det är bara han o jag hemma

• pcalma
    Leonid skrev 2009-12-14 14:09:28 följande:
    Pcalma: Jag förstår att ni har det jobbigt som har tre stycken. Hade vi haft tre med E:s utbrott vet jag inte hur jag hade klarat det. Han slåss, sparkas och kastar saker i skolan. Hemma går det lite bättre men det är allt annat än bra. I måndags fick min man hämta honom på skolan och då var han inte kontaktbar. De var tre lärare som fick hålla fast honom och det tycker jag är hemskt. Hur kan det gå så långt?
    Jag vet att det ibland är svårt att hitta andra utvägar, men jag är emot detta med att hålla fast!! jag anser att det är bättre att de får löpa "amok" för då går det över fortare o behöver inte sluta lika illa eller hålla på lika länge. Det är som att mata ilskan när man håller fast. dessutom är det enligt lag förbjudet:-O
    Gör personen illa sig själv så är det klart att det inte finns något alternativ kanske, men är det andra som råkar stå i vägen är det ju heller inte bra. Därför att se till att man får ut de andra i rummet. Tas saker sönder ...so what... Det är saker!! det går att ersätta.
    En del barn lär sig genom att man håller fast dom att lugna ner sig o till slut är det enda sättet för de att lugna sig på. saken är bara den att barnet inte förevigt förblir 7 eller 8 år. Det växer upp till en vuxen stark människa som inte har lärt sig något annat sätt att lugna ner sig på än att någon håller fast o håller om. Hur gör man det med en vuxen karl i affekt utan att skada honom eller sig själv??
    Det viktigaste är att förebygga o se till att man inte hamnar i de situationerna som skolan gjorde nu! Jag vet att det inte går alltid trots att man gör allt för att det ska funka, för man är inte mer än människa! MEN.. om man in efterhand går igenom en sådan händelse o kolla VAD som gick fel, så finns det oftast någonting att ta på. För de vuxna runt om kanske de inte ser anledningen, men tro mig, den finns!! det gäller att de lär sig att hitta den anledningen o förebygga o förekomma så att det inte händer igen. Att samma fel uppstår en gång är okej! Men upprepar det sig en gång till så måste man se till att ha handlingsplan för hur man ska göra på ett annat sätt, för då är det inte en engångsgrej..
    Bägaren fylls olika fort på våra speciella, underbara men mycket krävande barn, o det kan vara svårt att veta vad det är som fyller på. Rätt som det är så är det en liiiiiten sak som gör att de till synes utan anledning flippar ut, men deras bägare var full!
  • pcalma
    TwistedSister skrev 2009-12-15 15:00:07 följande:
    Oj vad ni skriver, har inte tittat in på bara några dar men hur ska jag nu hinna läsa ikapp? I är forsatt stressad i och efter skolan, idag skulle vi haft elevvårdskonferensen men då blir såklart lillasyster magsjuk så fick ställa in. Undrar när det nu kommer bli av. Häromdagen kastade I en sten stor som en knytnäve mot mig, träffade suffletten på barnvagnen och studsade ut. A hade lika gärna kunnat få den i huvudet. Anledningen var att I ville leka med en kompis och jag har inte deras telefonnummer men lämnade vårat till kompisen så att hans föräldrar skulle kunna ringa sen. Men de hade inte ringt och I vägrade tro på det och påstod att det var jag som inte hade svarat. Gick inte att övertyga honom om att det inte var sant. Det är svårt att veta exakt tycker jag, vad det är för grejer som fyller på den där bägaren. Det kan vara så totalt olika saker hela tiden, som bara blir fel. När jag hämtar från skolan är bägaren i regel redan full, och nånting KOMMER att orsaka ett utbrott, det är bara att vänta och se vad det blir just idag.
    Så är min flicka oxå. Hon "håller ihop" hela dagen på dagis o sen brakar det lös så fort jag kommer. Vi kan ha 3 utbrott innan vi ens kommit hem.
  • pcalma
    carita1974 skrev 2009-12-18 12:31:09 följande:
    Shit asså..jag är så jävla arg nu så jag håller på att gå åt...Var in på apokete...hämta ut sonens strattera.Den fanns inte inne..så jag kolla på "mina" recept....jorå..mina "gamla" 18 mg fanns kvar...toppen tänkte jag...då kan sonen ta dom..han äter ju ändå 18 mg...men tji fick jag..och detordentligt..VET NI HUR MYCKET DET SKULLE KOSTA ATT TA UT NU....????1300 Kr...?! För 28 st...Jag har ett handikapp...och måste ha mina mediciner...fyy faan vad lågt asså...undra om alla andra med kroniska sjukdommar får betala lika mycket?!
    usch vad tråkigt i juletider!! Men du.. Apoteket har haft det som så att man kan ha ett "konto" där. Man betalar 154 kr (eller vad det nu är) i månaden så hämtar man fritt medicner!! Ring till dom o kolla om de inte har det så. Jag är 99% säker på att det är så ff. Tänk annars hur många som inte skulle ha råd att hämta ut sina mediciner när högkostnadskyddet gått ur..
  • pcalma
    Leonid skrev 2009-12-18 13:15:25 följande:
    Var på möte hos BUP för en stund sedan. El fick diagnosen Atypisk autism som tillägg till sin adhd diagnos. Det man undrar nu är vad det mer praktiskt innebär. Någon?
    Han går under LSS med den diagnosen!!
  • pcalma

Leonid: Kramar till dig i massor!! Hoppas att ni har ett bra stöd från både instanser o nära o kära. Avlastning?? Se till att ta tag i den biten om ni inte har det!! A o O för orka. Finns ju olika former, avlösare. stödfamilj mm samt utökad tid på dagis!!!

• pcalma
    Leonid skrev 2009-12-20 10:17:24 följande:
    Vi har idag ingen avlastning, men funderar på att söka. Det är tungt att orka i perioder som sagt. Min sida ställer upp väldigt mycket för oss, mina föräldrar och min syster hjälper oss mycket. Det är skönt att ha det i alla fall. Men ibland tycker jag det känns jobbigt att be om hjälp. Jag vet att det är tufft att ta båda barnen så jag vill helst inte be dem om det. E är lika svår att ha att göra med var han än är.
    Så kände jag oxå o därför bad vi farmor o farfar att bli avlösare istället, för att vi skulle slippa att känna skuld mot att de hjälper oss. de har båda små en lö-sö i månaden samt att farmor har 3 tim/v som avlösare i vårt hem om en av oss ska iväg på något. De två äldre syskonen spelar forboll oxå o vill så klart gärna att vi ska komma o titta. Två vuxna måste det vara hemma för annars funkar det inte. Fråndet att kvällsmaten lagas o fram tills de små sover..
    Jag jobbar 8.15-12.15 o jag har barnen på dagis 7.30-15 må-to o till 14 på fredagar. Då har vi fredagsfika!
    De behöver en tydlig början o ett tydligt slut o de får de när de kommer till dagis o startar dagen med frukost där, efter mellis kommer jag o hämtar. Jag har då hunnit göra läxorna med stora o slängt in en maskin tvätt, dammsugit av o lite sånt. Likaså så lägger vi alla BUP/läkartider på em.
    Har du frågat om de dina skulle vilja bli avlastnings/avlösare för dina barn? Då slipper du känna att du lämpar över o kan njuta lite mer, samt att de får en peng för sitt jobb o det är ju alltid välkommet! De känner säkert att de mår väl av att hjälpa er!!
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig