• pcalma

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Än så länge går ingen av mina under LSS. Yngste sonens utredn är snart klar men han har nog "bara" adhd. 5,5 åringen kommer antagligen att omfattas av LSS efter hennes autismutredn.
    Äldsta dottern på 12 har adhd + ASdrag o omfattas inte heller.
    Man har rätt till samma stöd o hjälp ändå men genom SOL (socialtjänstlagen) o det är därigenom som bvi har fått hjälp.
    Här är det mina svärföräldrar som hjälper till o förstår o hur vi har det, medans mina föräldrar bara anser att barnen är jobbiga o ouppfostrade o även om de har sjukdomar (som hon säger) så måste de lära sig att ge o ta o att sitta stilla, samt att livet inte fungerar efter scheman o färger på dagarna. Man blir ju bara sååå trött!!

• pcalma
    åsau skrev 2009-12-20 13:09:48 följande:
    Ni som har barn med adhd + autism - vilket schema fungerar bäst? dags eller veckoschema? Vi vill gärna hitta ett schema som visar 2-3 dagar åt gången istället för 1 hel vecka vilket vi tror fungerar bäst men vi kan tro fel ;)
    Våra små har varsitt veckorschema med alla veckans färger. Det är ca70 ggr 70 cm o är så långt så att vi kan sätta upp bilder för den aktuella dagen. Är det måndag så är det bilder för alla rutiner etc o vad som hända skall på den gröna dagen.
    längst upp på alla dagar är det dagis eller hemmabild sen om det är ngt speciellt som ska ske, tex kalas, sjukhusbesök etc så sätts den bilden upp den dagen. Vi har en blå pil som markerar vilken dag det är oxå.
    Äldsta tjejen på 12 år har en Sigvarttavla som ludenbens son. Den gör hon innan läggdags varje kväll inför morgondagen. Varje söndag så gör vi tillsammans hennes veckorschema. En vanlig whiteboard där hon har bilder för veckodagarna o så skrivs det in vad som ska hända i veckan: skola, fotbollsträning, kalas etc. Annat som görs som rutin skrivs på Sigvarttavlan.
    Alla barnen har bilder på schemana, 4 ggr 4 cm. Digitala bilder använder vi till platser. Om vi ska till mormor o morfar tex så sätts en bild upp på deras hus, likaså tandläkare, BUP etc.
  • pcalma
    Petra78 skrev 2009-12-23 10:21:52 följande:
    vill bara önska alla en god jul och ett gott nytt år!!! kram imängder så det räcker tills årets slut!!!
    tack!!! God jul på dig också!!!!!
  • pcalma

Jag blir galen i detta hus alltså!!! Anton har feber o är snorförkyld, o M är helt uppåt väggarna o A gnäller hela tiden o inget är roligt, slåss o har sig o är på allt o M likaså!!!
    Struntade i As feber innan o tog på dom kläderna o gick ut. Uppfarten behövdes skottas o det var TVUNGET att hända något så barnen inte hade ihjäl varandra..
    Väl ute så ska jag skotta varsin snöhög till barnen o det blev ju inte rättvist för de blev ju inte likadana (suuuuck vad lätt då) o de skrek o gapade o brottades o slogs o grannarna var ute de oxå o skottade o andra barn. barnen satt blixtstilla (gatans barn) o bara stirrade på mina. de undrade väl vad i herrans namn!! sen drar de ut allt "skräp" som vi slängt ut i föörådet så länge. Vi har rensat inne o det ska upp till tippen. Ut med det på framsidan o börjar härja o med petflaskor!!'
    Försökte att avleda o försöka göra snögubbe o snölykta men de bara höll på så då fick jag JAGA ifatt dem för att få in dom, o medans ena var inne så tack den andra o vise versa. Hur ska man bara överleva hela jullovet!!!? maken jobbar alla dagar (utan de röda) så jag är ensam med dom oxå. stackars storasyskonen kan inte ens vara ute här utanför o spela landhockey eller leka med kompisar förräns M ska ut till dom o A skriker för att han oxå vill osv. de får ju heller inte vara ute själva för de bara sticker ju. Stackars syskonen oxå..

• pcalma

Jo vi har en park ganska nära men saken är den att jag inte kan gå utanför tomten med båda små ensamma. de har NPF båda två o sticker åt vart sitt håll. För stora för vagnar o håller jag i dem så skriker de. Det funkar inte alls. Vi måste vara både jag o maken isf. Sen klarar inte sig vår äldsta tjej på 12 hemma själv heller så det beror på om hon är o leker med kompis eller vill följa med.
    Här hemma så har vi stängsel runt trädgården.

GOD JUL ALLESAMMANS!!!!!!!!!!!!!!!!

• pcalma
    tristania skrev 2009-12-25 15:56:45 följande:
    Tristania är tillbaka ! Jag har fastnat på facebook...f´låt. Hoppas ni haft en trevlig jul? Några nya i tråden? Hmm, ska jag berätta vem jag är kanske, för dom som inte sett mej här tidigare? Anette, 38 år, fick diagnos ADHD för ca 4 år sedan. Pojk 13 år, ADHD . Vi har haft det jättetufft med honom, men concertan räddade livet på hela familjen. Lilla Nemo är 2 år, en liten sladdis, och sååå grymt jobbig! Specialpedagog är inkopplad, och han går mer än 15 timmar på dagis...Han är verkligen överallt och ingenstans. Folk har noll förståelse. Därför älskar jag denna tråd! Tack gode gud för den. Kram på er. Jag lovar att stanna - denna gång.
    Välkommen tillbaka!!!!!
    Hoppas att du haft en bra jul!!
  • pcalma
    Esmiso skrev 2009-12-26 09:09:37 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-26 09:07:32 följande: jo, det är en djungel att lära sig hitta i nu känns det som. Jag jobbar ju själv inom NPF, men just sådana bitar har jag ingen erfarenhet av, mycket pga att jag jobbar med vuxna. Nackdelen (om det finns nån) att jobba med det själv är att jag blir så arg på mig själv när jag inte fixar att vara lika pedagogisk hemma som på jobbet men jag antar att det är så... Jag är mamma i första hand liksom.
    jag jobbar med barn som har NPF o jag känner samma sak som du. har megatålamod o är superpedagogisk på arbetet men det håller inte alltid hemma.
    Iof så är det "värre" hemma då jag har 3 barn med NPF som är väldigt olika samt att man hemma har samma hög med tvätt, läxor o andra måsten som man inte har på arbetet. Där har man ju "bara" barnen!! En väldigt skillnad..
  • pcalma

Jag har det extremt organiserat hemma. barnen behöver det, men jag kan känna att jag kvävs av det ibland. Instutition känns det som med bilder o scheman överallt o okrossbara rutor, extra lås osv.
    Jag kan oxå känna så att jag "vet" hur jag ska hantera barnen. Men på mina barn funkar det liksom inte o DET gör mig frustrerad. på A 3,5 år funkar det ganska så där bara om inte M 5,5 år stör hela tiden o slår på honom vilket hon gör. Då går han ju igång ännu mer. På M har vi inget som funkar. det är jämt kaos o hon kör sitt eget race hela tiden, o så ska man räcka till för de andra också.
    Kanske blir lättare att hitta verktyg för M efter att autismutredning är klar, jag hoppas på det iaf.

• pcalma
    Esmiso skrev 2009-12-26 15:56:51 följande:
    upplever ni att ni fått hjälp av habiliteringen med t ex hjälpmedel? Isåfall vilka hjälpmedel?
    Vi har en otroligt bra hjälp!!
    Samtalsstöd varannan vecka, samt den andra veckan såkommer ett mobilt team hit o vägleder, fikar o puschar oss.
    Vi har fått stängsel runt trädgården, extra hög o bra grind till trappan upp, sigvarttavla, två andra veckoschema samt trippla uppsättningar bilder, med magneter till. Okrossbara rutor, timstockar, klädtermometer, "adhd-armbandsur" ,valtavla, bolltäcke, golvlarm, o säkert mer som jag inte kommer på nu.
    de har även hjälpt oss att se till så att vi fick extra tider på dagis. De små är 7.30-15 må-to o till 14 fre o jag jobbar 8.15-12.15 må-fre.
  • pcalma

Vi fick aldrig remiss till HAB, de har NP-team för olika åldrar på BUP. Dit finns ett sk mobilt team som tillhandahåller hjälpmedel från hjälpmedelcentralen.

• pcalma
    Tazocina skrev 2009-12-29 17:23:49 följande:
    Alla ni som har adhd barn. Hur var era små som bebisar? Min lilla tös på 8 månader har varit som en liten durasellkanin sedan hon föddes. Även snurrat runt sedan hon var en månad och varit rätt tidig med att krypa och greja. Då vi träffar de andra 10 bebisarna i vår föräldrargrupp är de mycket lugnare och tycker om att sitta och studera och peta på grejer medan vår tös inte kan vara still en sekund. En i gruppen frågade om hon kan ha ADHD och det är faktiskt något jag själv också funderat på innan hon nämde det.. Hur var era barn som bebisar och när började ni ana att det var ADHD?
    Grava sömnstörningar från dag ett, extremt svårt med rutiner o allt skulle vara på ett särskilt vis vid amning etc. Aldrig stilla o väldigt svår att få nöjd. Gillade inte kroppskontakt o inte hårda kläder eller knappar. Svår med maten, särskilt övergången amningen/välling/pure. Sov typ aldrig o enbart korta stunder ca 10 min. Oföretagsam.
    Lillebror var väldigt lugn (ijmf iaf) tills han började ta sig framåt.
  • pcalma

Först är yngsta dottern beskriven o sen lillebror. De har adhd båda o även deras storasyster på 13 år. Storebror på 11 har däremot inget..

• pcalma

Gott nytt år alla kämpande föräldrar till underbara barn här inne!!! Hoppas att alla hade en bra nyårsafton!!!

Vi hade våra bästa vänner här hemma efter att ha träffats ute i derass skog kl 12 o grillat korv. Så mysigt o underbart väder med 12 minus o strålande sol.
    Sen efter dusch o så så kom de hem till oss. Vi åt gott o hade trevligt. de har2 flickor varav ena tösen har funktionshinder så vi går sååå bra överens o anpassar oss efter varandra! kanon!
    De små var livrädda under raketskjutandet trotrs att vi var inomhus, annars gick allt bra!!

Vi har ett tufft år framför oss. Redan 5 besök inbokade i januari o mer blir det. Sen får vi besked om As utredning i slutet på jan(början på feb. efter det så startar Ms utredning med fokus på autism. den blir intensiv så att det blir klart snart o vi kan börja dra i trådarna inför hennes skolstart.

• pcalma
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-01 16:56:16 följande:
    Gott nytt år till dig med!! Bra att ni hade en fin nyårsafton och att ni har vänner med funktionshinder i familjen. Det underlättar ju att umgås Här har lilleman fortfarande feber men det verkar gå neråt nu. Frodo kollade på raketerna med hörselskydd på
    Skönt att febern g¨år på rätt håll!! Gud vad smart med hörselskydd!! Att jag inte tänkte på det:-O
  • pcalma

Här hemma går det bra när det är stora förändringar. Min Matilda klarar bra att åka o tälta eller åka på stugsemester, däremot klarar hon inte när rutiner brister, eller om vi byter platser vid bordet, kör en annan väg osv. o allt måste ske i rätt ordning.

• pcalma

Elegi: Tråkigt att du känner så, men jag förstår dig. Jag är inte inne lika mycket heller längre. Vet inte vad det är som har förändrats bara??

• pcalma
    ebelra skrev 2010-01-04 10:44:00 följande:
    Hejsan alla...brukar läsa denna tråd,,så skönt att veta att man inte är ensam. Jag har en son på 9 år som har adhd. Jullovet har gått ganska bra, Elias har varit ganska lugn, några utbrott har det varit men han verkar må bättre. Före jul så va det totalt kaos i skolan, han ville inte vara med på lektionerna och allt blev fel hela tiden, bups läkare trodde att han har en höstdepresion. Elias äter concerta 36ml sen i september. det va totalt kaos här. Nu tycker jag att han mår bättre men om en vecka börjar ju skolan igen, gruvar mig redan. Jag är arb.lös men måste hitta en praktikplats till på måndag så då blir det ju både skola och fritids, och han hatar verkligen fritids.....suck.... men en positiv sak är att vi har fått ett 1/2 vårdbidrag för Elias, det underlättar ju ekonomiskt för allt som går sönder och tappas bort, även för alla gånger vi måste åka till skolan när allt är kaos där. Vi har möten inbokade med Bup och läkare och med skolan nu i januari,,,hoppas att de kan göra något så Elias får bättre hjälp. Själv känner jag mig helt slut, vet inte vart jag ska få energi ifrån....
    Välkommen hit!
    Jag har 4 barn varav 3 har NPF. Jag arbetar 50% o 8.15-12.15 varje dag. jag har barnen på dagis till 15 må-to o till kl 14 på fredagar. det är för att jag ska få tid till återhämtning samt att göra läxor med de stora barnen, dammsuga o så.
  • pcalma

Tristania: Jag har mina extra lite varje dag på dagis, mina små. jag slutar kl 12.15 o de är på dagis toll kl 15 må-to o då har de ätit mellis. Jag slipper drn konflikten hemma o jag hinner andas o ladda inför att vildarna ska komma hem. hinner slänga in en maskin tvätt o dammsuga av, göra läxorna med de två äldre syskonen o de får oxå lite lugnt när de kommer hem.
    Fredagar hämtas de kl 14 o då har vi fredagsfika hemma.
    Min lille son på 3,5 år är som din Nemo. Vi har en sele som vi sätter fast honom med vid matbordet för att överhuvudtagat få lite matro. Annars är han överallt o sitter inte inte still en hundradels sekund. Tar man sin kniv för att dela något så vips är han väck för att man inte hade 100 fokus på honom. O då sticker matilda o så är cirkusen igång.
    Vi spänner iaf fast honom. Han får två chanser o sen åker han dit! faktum är att BUP stöder oss i det. Vi kände oss dumma att vi gör så. Men som BUP sa när de såg första gången så slappnar han av o blir lugnare när han sitter fast. Son om han behöver hjälp med att hålla ihop sig! Vi behöver bara nu förekomma hans kastande o spottande vid bordet men det kommer oftast när han börjar bli mätt. Kanske vore något för Nemo?
    Ger du Omega?
    Hur söver du? Hur ser nattrutinerna ut?
    Se över dem o se vad du kan ändra på!!
    Vi gjorde så att A absolut skulle somna själv pga att det aaaaldrig gått med M. Jo tjena vad bra det gick! Efter att varje kväll fått jaga honom efter att han springer upp ur sängen 153 ggr o man var ovän varje kväll/natt när han äntligen somnade fram tills 3 års ålder!! Då borde jag ju fattat att det inte funkar för honom:-/ Nu iaf så är det så här:
    Kvällsmat kl 17
    Bada- pyjamas blöja. medicin (melatonin o theralen (hade samma rutiner innan)
    Bolibompa o nappar o frukt eller macka vid TV:n (enda måltid vid tv:n. Jag sitter med A o maken sitter med M. ett måste för att få de att gå ner i varv! När timstocken piper samtidigt som Bompa är slut så borstas tänderna o efter det väljs en bok. jag läser för A i hans säng, släcker efter det (liten svag som brinner i hörnet) o ligger kvar o låtsas sova tills hans somnar. När han försöker ta sig ur så lägger jag ner honom o sä'ger Godnatt vi ses imorgon.
    (schema med för alla rutiner)
    Nu somnar han på ca 10-15 min mot timmar innan o vi är vänner varje kväll o har en mysig stund (eh inte alltid med jämfört;))
    vi tar varannan kväll o alternerar ellan de små barnen.
    Sen kliver jag upp o har kväll med de stora barnen o när jag lägger mig så ligger jag bredvid Anton i hans säng, om det är min natt. Annars vaknar han kl 02-03 o sover inte mer förrän kvällen dagen därpå o det är jobbigt. Ligger en bredvid honon sover han till 04-05 om jag har tur!
    Nu blev det långt häör, men hoppas att det finns något som skulle kunna passa på Nemos behov!
    Kramar

• pcalma

Jag jobbar åtta .15  ----lille sonen har slitit bort nr åtta från tangentbordet,,,grr ----- till 12.15 varje dag o har de små barnen, NPF båda två) på dagis till kl 15. De två äldre syskonen, 13-åringen med diagnos, hinner då hem o landa lite innan de kommer oxå, toppen. Nu har jag förra terminen pluggat en kurs på universitet, samtidigt som vi har x antal besök i veckan på olika ställen o lilleman, Anton 3,5 år har utretts hela hösten. Puh..det har varit en apjobbigt hösttermin!!
    Nu är examinationsuppgifterna klara o det känns såååå skönt! Nu ska ägna vårens em-timmar åt att städa, dricka kaffe o ladda batterierna!!!! Bra start på nya året!!!!

• pcalma

Tacl ludenben, det ska bli en skön vårtermin:)
    Tack snälla för 8 an:)) norgesessn:)

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig