• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

gabrielito skrev 2009-11-25 12:37:48 följande:
    Fy så svårt det är!!Jag har sån ångest om det har...Gabrilel började jenast i morse mamma ge mig en kniv så jag får sticka i hjäl mig...manna jag måste dööööö... hjäp vad ska jag göra???
    Håller med niten ring BUP det har jag gjort flera gånger när det gällt sonen och han är inte ens under utredning eller dyl.
  • elegi
    marris skrev 2009-11-25 13:46:33 följande:
    när vi hade tagti kontakt med rektorn o pratat med henne så visste hon inget sa hon men hon skulle prata med min sons förskolelärare. o det gjorde hon o sen ringde hon upp till min man o pratade. dem skulle ta tag i det. o sen när min son kom hem på måndagem så hade han två blåmärken på ryggen o ett av barnen hade knuffat o sagt fula ord till han. på tisdag morgon ringde min man till skolan igen o pratade med dem. o när jag kommer till skolan o lämna min son så säger dem att det går ju så bra för han i skolan, han gör så stora framsteg osv och dem tycker att vi ska ta ledig en dag o se hur bra det går för han osv. så dem verkar inte fatt vad vi vill alltså...problemet är att han blir knuffad, retat mm inte att han går framåt i skolan.... får väl hoppas på att det blir en ändring snart.
    Drygt...är ju inte riktigt samma sak att det går bra rent läromässigt och att det går bra bland barnen aknske läraren ahr svårt att se skillnaden???

Det är ju dock en förutsättning att det går bra bland barnen för att det ska fortsätta gå bra läromässigt.

Kram
  • elegi

Puffar på lite extra och vill att alla går in och läser i länk och tipstråden och när ni läst så tipsar ni om eran bästa sida elelr erat bästa tips för att få verkligheten att gå runt där hemma, alla tisp är värdefulla...kom igen nu jag börjar känna mig ensam i den tråden

• elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-25 17:30:07 följande:
    Idag ringde dom från arbetsterapin. Jo jättebra De hade beställt timstock och whiteboardtavlan men glömt bolltäcket. Hon hade inget minne alls av att han skulle ha det. Frodo fick till och med testa det dom hade där och vi bestämde att prova. Nu får han vänta ytterligare på det nåja, misstag kan ju begås men vi har fått vänta så länge på detta innan de har hört av sig från när vi var där så det kändes lite pissigt. Idag var vi på BUP för introduktionssamtal för nya utredningen. Det känns bra att det har dragit i gång nu. Elegi: lovar att när jag har tips så skriver jag i tipstråden. Klart du inte ska känna sig ensam där just nu känner jag mig helt tom på tips... här är inget nytt.
    Bra det är jag nöjd med

Hoppas att det går fort för er att få grejerna ni skulle ha, jag väntar på remiss tillHEB ang just hjälpmedel sen tyckte psykologen att alexandra kunde vara hjälpt av arbetsminnesprogrammet RoBo Memo men det tyckte inte resurstemet var nödvändigt
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-25 17:42:39 följande:
    Det är ett väntande på precis allt inom denna branchen har jag märkt . Hoppas att ni får er remiss snart. Tillhör ni hab?? Det gör inte vi. Hab här tyckte att Frodos svårigheter var på BUPs bord och inte deras. Han hade inte tillräckligt stora svårigheter enligt dom få se vart det bär hän nu om hans autismdiagnos ändras eller specificeras.
    Här funkar det så att BUP har inga hjälmedel alls utan behövs hjälpmedel så skickas remiss till HAB som hjälper till med hjälpmedel
  • elegi
    Unicorn73 skrev 2009-11-25 19:05:44 följande:
    Hallå i tråden!! Skickar en stor korg med kramar....verkar som här är en del som behöver det. Bara ta för er!! Elegi: Just nu har jag inte så många tips (har dock ett litet som jag ska skriva in om en stund)....men har jag något så kikar jag in i tipstråden & skriver .
    Perfekt

Tycker att vi är så många i tråden och eftersom vi alla har olika erfarenheter så måste det finnas fler tips gömda nånstans därför jag tjatar lite för jag vill ha fram ALLA tips
  • elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-11-28 12:00:05 följande:
    Usch, läser om de biverkningar endel av era barn ha råkat ut för när de börjat medicenera vilken ruktansvärd situation för både barnen och er föräldrar. Vi måste själva ta tag i detta med medicinering då det verkar som om våran remiss till barnläkaren på bup försvunnit. Men när man läser om detta som ni beskrivit så undrar man ju om det kanske är bättre att "ha det som det är". Var med M i skolan igår och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om situationen, men jag har talat med läraren om att vara med en gång till innan jullovet. En fråga till er som har lite större barn i skolåldern: Vi har inte pratat i klassen om att M har ADHD, men nu hade hon själv berättat för några klasskamrater. Det verkar som att det blivit lite diskussioner barne imellan, någon trodde att det kunde smitta och en anna sa att M inte alls har ADHD för då skulle hon inte kunna vifta med händerna vid sidan om öronen. Jag och maken har pratat fram och tillbaka om hur man skulle kunna ta upp detta på ett bra sätt i klassen, det är ju ingen ide att låta läraren prata om det (med sin ickeexisterande kunskap i ADHD-problematiken). Hur hade ni gjort, hur ska man ta upp det så att barnen ar till sig informationen på ett possitivt sätt?? Många kramar till er alla och önskar er en trvlig helg
    Eftersom läraren inte är den lämpliga hade jag gjort det själv med hjälp av boken V arför vill ingen leka med Dennis som högläsning  där dom inbjuds att avbryta för at ställa frågor.
    Jag fick ett jättebra häfte från BUP som ajg lånade ut till Alexandras lärare coh så lånade jag Denisboken så hon kunde använda den.
    Alexandras lärare frågade om jag ville att hon skulle ta det i klassen eftersom A redan börjat berätta för kompisar och det då uppstog massa frågor.
    I Alexandras fall har det bara varit positivt att hennes vänner fått veta för nu har dom förståelse för att det blir fel.
    Om du vill kan jag skriva ner häftet på datorn och sen maila dig, inboxa mig din mail så fixar jag det, ska ändå skicka en till Ludenben har jag lovat så det blir inget extra besvär.
    När det gäller medicinering har jag bara gott att säga även om det, Alexandra började med Ritalin för snart 1 månad sedan och hon är betydligt lugnare, mer harmonisk och är inte ständigt på språng, sover bättre på nätterna osv. även detta har hennes kompisar uppmärksammat, hon själv hymlar inte med sin diagnos eller att hon medicinerar, för henne är det ungefär detsamma som att hon har astma, hon är inte sjuk och dålig men ibland måste saker göras annorlunda.

Massor kramar och fråga om du undrar nåt, våra tjejr har ju haft flera likheter tidigare
  • elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-11-28 20:00:54 följande:
    Elegi. Om det är snubbeltråden du tänker på så har jag den, men är det något annat läsbart så får du jättegärna maila över det till mig (antingen här eller på FB)! Vad roligt att höra att det funkar med medicinerna för A Nu är det dags för MGP-nordic som jag lovat att se tillsammans med barnen.
    Nej det är inte snubbeltråden, den påminner ju väldigt mycket om Varför vill ingen leka med Dennis, men detta är ett annat häfte som med lätta ord förklarar vad ADHD är för något och hur det kan påverka.

Jag ska skriva ihop det ikväll, ska iväg och jobba nu, tror inte att det går att skicka via inbox här eller på fb för det är ett gäng papper....men jag åtekommer när jag är klar.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig