två lingon och ett blåbär skrev 2009-11-28 12:00:05 följande:
Usch, läser om de biverkningar endel av era barn ha råkat ut för när de börjat medicenera vilken ruktansvärd situation för både barnen och er föräldrar. Vi måste själva ta tag i detta med medicinering då det verkar som om våran remiss till barnläkaren på bup försvunnit. Men när man läser om detta som ni beskrivit så undrar man ju om det kanske är bättre att "ha det som det är". Var med M i skolan igår och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om situationen, men jag har talat med läraren om att vara med en gång till innan jullovet. En fråga till er som har lite större barn i skolåldern: Vi har inte pratat i klassen om att M har ADHD, men nu hade hon själv berättat för några klasskamrater. Det verkar som att det blivit lite diskussioner barne imellan, någon trodde att det kunde smitta och en anna sa att M inte alls har ADHD för då skulle hon inte kunna vifta med händerna vid sidan om öronen. Jag och maken har pratat fram och tillbaka om hur man skulle kunna ta upp detta på ett bra sätt i klassen, det är ju ingen ide att låta läraren prata om det (med sin ickeexisterande kunskap i ADHD-problematiken). Hur hade ni gjort, hur ska man ta upp det så att barnen ar till sig informationen på ett possitivt sätt?? Många kramar till er alla och önskar er en trvlig helg
Eftersom läraren inte är den lämpliga hade jag gjort det själv med hjälp av boken V arför vill ingen leka med Dennis som högläsning där dom inbjuds att avbryta för at ställa frågor.
Jag fick ett jättebra häfte från BUP som ajg lånade ut till Alexandras lärare coh så lånade jag Denisboken så hon kunde använda den.
Alexandras lärare frågade om jag ville att hon skulle ta det i klassen eftersom A redan börjat berätta för kompisar och det då uppstog massa frågor.
I Alexandras fall har det bara varit positivt att hennes vänner fått veta för nu har dom förståelse för att det blir fel.
Om du vill kan jag skriva ner häftet på datorn och sen maila dig, inboxa mig din mail så fixar jag det, ska ändå skicka en till Ludenben har jag lovat så det blir inget extra besvär.
När det gäller medicinering har jag bara gott att säga även om det, Alexandra började med Ritalin för snart 1 månad sedan och hon är betydligt lugnare, mer harmonisk och är inte ständigt på språng, sover bättre på nätterna osv. även detta har hennes kompisar uppmärksammat, hon själv hymlar inte med sin diagnos eller att hon medicinerar, för henne är det ungefär detsamma som att hon har astma, hon är inte sjuk och dålig men ibland måste saker göras annorlunda.
Massor kramar och fråga om du undrar nåt, våra tjejr har ju haft flera likheter tidigare