• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-11-06 18:58:28 följande:
    Sebastian oah Frodo är väl lika gamla?? S blev 6 i maj och till honom har jag precis börjat med 122/128 och dom är stora och långa, men det är också en fördel med dessa iom att det är lite resår nertill så kan de vara lite stora. Alexandra som precis är fyllda 9 hon har precis växt ur 122/128 och 134/140 är stor och långt, tur det är modernt med tajta jeans som går bra att ha uppvik på
    hahahaha Frodo är tydligen inte ensam om att vara liten Kanske det är så att våra barn är normalstora och de andra jag känner har jättar till ungar...
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • elegi
    leeena skrev 2009-11-06 16:59:58 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-06 16:39:02 följande: Enligt W själv så hade han inte gjort något alls,och han brukar alltid berätta även vad han själv gjort, även om han för den delen har svårt att se sin del av att det blir som det blir så brukar han iaf säga om han gjort något mot den andre. Tydligen hade S bara flygit på honom helt oprovcerat. Jag är lite orolig för vad de ska säga när jag ringer,känns som att de kommer att försvara sig med att W gör ju minsann också såna här saker osv osv.Men det gör ju inte saken mer acceptabel,och jag vill ju inte att han ska behöva vara rädd för att gå till skolan. Att ingen ur personalen såg vad som hände gör ju inte saken bättre. Tycker ju att de borde ha ringt hem hit om de förstått allvaret i det hela. Rektorn är bra,jag funderar på att ringa direkt till honom på måndag .Frågan är om det är dumt att gå förbi lärarna,kanske borde prata med dem först? Sambon sa också : ring till hans föräldrar,frågan är om det löser något ? Tydligen så brukar S hamna i bråk med de andra på skolan och verkar ofta bli aggresiv och ta till våld,men det är ju antagligen föräldrarna väl medvetna om !! Hade det varit W så hade jag ju självklart velat veta om vad som hänt,men det får de ju veta från skolan. Som förälder blir man mest uppgiven när något sådant händer och ens barn är inblandat, man kan ju inte vara DÄR och se till dem,så det är väl skolan jag borde vända mig till ,eller ?
    Jag hade ringt hem till läraren nu redan ikväll för att du går och funderar på detta hela helgen är inte bra.
    Min A var tidigare väldigt duktig på att berätta även när hon gjort fel men sedan hon börjat skolan så verkar det som att det är för mycket att ta in så hennes del försvinner, hon har aldrig gjort något och även om dom har löst situationen i skolan så är den inte löst för henne, men så behöver ju inte alla vara för det
    Iaf så är det bra att få lärarens sida och sedan även de andra föräldrarnas sida, säg att din son kommit hem och berätat att något hänt mellan honom och deras son och att du vill att dom kollar läget med honom ang. vad som ev. kan ha hänt och sedan ringer tillbaka till dig.
    På så sätt kan du få det andra barnets sida helt neutralt, aksnke är det så att det barnen har någon problematik också iom att det ofta blir aggresivt och då kanske ota får skulden vilket resulterar i att ringer du och anklagar deras son för att ha gjort ditten eller datten så blir dom genast offensiva.
    Menar inte att din son gjort något utan bara att jag ser till mig själv, om nån ringer till mig och säger att din dotter har gjort det här och det där och jag inte ens fått chansen att höra hennes sida så går nog jag in i försvarsställning.
    När dom sen ringer upp så berättar du vad din son sagt har hänt och de kan berätta vad deras son sagt, är det helt skilda historier ta ett möte med rektor, lärare, förldrar och barnenoch red upp vad som egentligen hänt, be även läraren kolla med en och en av de andra eleverna vad som hänt, dom har ju sett.
  • TwistedSister

Hej här igen, skrev för ett tag sen i denna tråden ang att min son inte fått någon resurs i skolan. Rektorn tycker inte det behövs. Idag skulle de på utflykt och det hade de tänkt lösa så att min son skulle få vara med en fritidspedagog som han kommer bra överens med, men denna hade samtidigt en annan klass vilket betydde att min son inte alls skulle få följa med på utflykten. Får man "lösa" det så?
    Den här gången erbjöd jag mig själv att följa med, så de bad mig inte. Tyckte det var hemskt att han skulle behöva stanna på skolan och sen få höra alla klasskamraterna berätta om hur roligt de haft när de kommer tillbaka och han inte fått följa med.
    Jag har en bebis på 10 månader också så det blev inte så lätt att springa å försöka hålla ordning på honom, han blir ju så uppstissad i såna här situationer, och så bebisen som bara vill krypa iväg åt annat håll hela tiden. Min son snurrade mest omkring och var högljudd och störde, men lärarna sa ändå sen att de tyckte det hade gått bra.

Sen undrar jag har alla ni känt på er hela tiden att det har vart något "fel" med era barn? Jag har aldrig känt så och tänker fortfarande att han får nog ingen diagnos om det nu blir en utredning någon gång. Det är mest pedagoger och andra föräldrar som uppmärksammat mig på att han inte är som andra eller inte beter sig som man kan vänta sig av barn i hans ålder. Jag kanske är en sån där förälder som lever i förnekelse, men jag har alltid tänkt att det kommer han måste få utvecklas i sin takt bara.. Är jag helt fel ute eller. Jag var heller aldrig orolig för hans talförsening förrän en logoped la fram för mig svart på vitt att han har en språkstörning. Han var 4 år och pratade inte alls och jag hade inte vart det minsta orolig. Fast å andra sidan visste jag inte heller om att alla barn inte lär sig prata, trodde det bara handlade om att han var lite sen.

• carita1974

Trollet Ludenben skrev 2009-11-06 12:41:01 följande:

Hoppas att elevstödet lyckas... jobbigt med dagis som ska krångla. Här har de vart tillmötesgående som tur är.Håller tummarna för att din telefon ska ringa med glada nyheter...
    Tack för peppen!Kramar i massor!!
  • norgesessan

Twisted sister, nej det är inte ok att han utesluts när dom påstår att dom klarar sig utan ressurs...

Det är det samma som om det ska börja en rullstolsbunden och skolan säger att allt är under kontroll, sen är det inte ens hiss till matsalen tex. så han får sitta själv i klassrummet och äta..(bara ett exempel).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • TwistedSister

Nä det var min magkänsla också, att man borde inte få göra så. Rektorn tycker inte det ska behövas en resurs när klassen är så liten, men det är omöjligt att t ex gå på utflykt utan att det finns en vuxen som har bara ansvar för honom för han kan springa iväg eller ut i gatan eller bli sur och åka hem.
    Hur kan jag kräva att de löser dettta till nästa gång? Nu hinner det nog iofs inte bli en nästa gång på denna skola då vi ska byta hoppas att han får resurs på den nya skolan för det är en större klass så det kommer verkligen behövas.

• TwistedSister

Trollet Ludenben skrev 2009-11-06 19:02:57 följande:

hahahaha Frodo är tydligen inte ensam om att vara liten Kanske det är så att våra barn är normalstora och de andra jag känner har jättar till ungar...
    Din Frodo är en halv månad yngre än min son ungefär och han har också 122-128, som de flesta killarna i hans klass men tjejerna är större. Han är nog ganska normalstor
  • norgesessan

Anmäl skolan fast han ska byta, så får det inte gå till... En anmälan kan hjälpa andra barn som börjar där.

• norgesessan

Emil ska fylla 7 i januari och är mellan 116 och 122.

• TwistedSister
    norgesessan skrev 2009-11-07 12:46:48 följande:
    Anmäl skolan fast han ska byta, så får det inte gå till... En anmälan kan hjälpa andra barn som börjar där.
    Jag kan inte med, om jag typ bara hade vart sur på dem så okej men hans lärare är verkligen jättebra och rektorn känner jag nästan vid det här laget har ringt henne om massa saker hela tiden och träffar henne på skolråden då jag är klassförälder skulle kännas skitkonstigt att göra en anmälan men jag ska nog ta upp detta nästa gång jag ser henne och säga vad jag känner. Tror inte att hon är ond på något sätt men hon är ju aldrig med i klassen och hon förstår inte min sons behov, sen är hon av den uppfattningen som jag tror att många äldre inom skolan är, att barn som får en resurs hamnar i ett utanförskap socialt och blir utpekade. Jag tror att det är tvärtom, att min son blir mer sedd som konstig av klasskamraterna iom att han inte får hjälp och därför ofta kan bete sig underligt och hamnar i onödiga konflikter där han kan säga att han ska skära halsen av klasskamrater och sådant dumt.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig