• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • pcalma
    carita1974 skrev 2009-11-05 18:23:08 följande:
    *Suck* Nu trasslar det sig ...igen...J går på en skola en bit bort..man måste åka buss 5-6 hållplatser för att komma till hans skola..och det finns en instans som heter elevstödet..där får man hjälp med barnen i skol åldern..och dom har skrivit ett intyg på skolskjuts åt oss...för det är jätte jobbigt att dra med sig alla 3 barnen till J´s kola varje morgon kl 7.20.Sen åka hem.Hinna vara hemma ca 30 min innan man ska lämna dom små på dagis...på efter middgen måste jag åka först till sonen och hämta han..sen till dagis och sen hem...och med 2 barn med handikapp som adhd och as...aaa..det kostar på,,,känner mej så sönderstressad på mornarna och efter middagarna..... nu till problemet...han kommer ev inte få skolskjuts..för det finns en skola nära oss..en "vanlig"...men vi valde Montessori skolan åt J då vi trodde den skulle vara bättre för han och hans svårigheter...vi tänkte ju inte på det här med hämtning och lämning..kommer inte kunna ha ett jobb så länge jag måste lämna han på skolan och så...det tar nästan 1 timma allt...så 2 timmar dagligen går det åt att hämta/lämna.Känns så depremerande just nu så jag vet inte vad....undrar bara hur länge jag orkar...för jag har ju inget körkort och maken börjar jobba kl 6.30...fritids är inte ens öppet då....och han slutar kl 16...så det är mer logiskt att hämtar dom...
    Jag är ganska så säker på att fritids är skyldiga att ha öppet från 06 om det finns behov av det. Så är det i vår kommun iaf!!
  • Trollet Ludenben

haha Frodo gillar inte jeans, han vill bara gå i mjukisar för jeans är hårda och obekväma. Men nu har jag fått honom att acceptera jeans. Jag har köpt skärp med starwars och spiderman plus märken man styker fast.. Nu är det helt plötsligt roligt att ha jeans när de är spidermanbyxor Men de får inte vara tajta, då gillar han de inte utan lite större, vidare går bra... skönt. Mjukisar är ju bekvämast men jeans är mer praktiskt på hösten och våren när de inte har termosar.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-06 09:27:50 följande:
    haha Frodo gillar inte jeans, han vill bara gå i mjukisar för jeans är hårda och obekväma. Men nu har jag fått honom att acceptera jeans. Jag har köpt skärp med starwars och spiderman plus märken man styker fast.. Nu är det helt plötsligt roligt att ha jeans när de är spidermanbyxor Men de får inte vara tajta, då gillar han de inte utan lite större, vidare går bra... skönt. Mjukisar är ju bekvämast men jeans är mer praktiskt på hösten och våren när de inte har termosar.
    Ett tips är dessa modeller från Ellos och H&M
    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=216114&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

shop.hm.com/media/products/755/DXL755_68755_79000_99_9999.jpg

HM´s är lite bättre för de har förstärkningar på knäna men båda är supermjuka och med mysbrallalinning och lite resår nertill
  • elegi
    elegi skrev 2009-11-06 12:04:47 följande:
    Ett tips är dessa modeller från Ellos och H&M www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?cate...= shop.hm.com/media/products/755/DXL755_68755_7... HM´s är lite bättre för de har förstärkningar på knäna men båda är supermjuka och med mysbrallalinning och lite resår nertill
    Vill du kolla mer på dom från H&M så kolla barn/pojke/byxa/jeans tror det var på andra uppsalget för 129:-
  • Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-11-06 12:04:47 följande:
    Ett tips är dessa modeller från Ellos och H&M www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?cate...= shop.hm.com/media/products/755/DXL755_68755_7... HM´s är lite bättre för de har förstärkningar på knäna men båda är supermjuka och med mysbrallalinning och lite resår nertill
    men jösses, de hade jag helt missat. Nästa gång jag köper byxor till Frodo blir det sånna. Tack för länkarna Vi behöver inte särskilt ofta köpa byxor till Frodo. Han är så liten i kroppen så han har fått mycket från mina kompisar som har jämnåriga barn eller barn som är ett eller två år äldre och just jeansen har bara vart traditionella. Nu vill han ju ha dom eftersom det är "spiderman" men när jag köper själv nästa gång så blir det sånna här
    Han är så liten till kroppen 122-128 har han i storlek. De kläder han fått senaste från kompisens unge är 134-140 och de hade det barnet växt ur och bägge ungarna är 7 år...
  • carita1974

Trollet Ludenben skrev 2009-11-05 18:55:53 följande:

usch, vad dumt det där med skolskjutsen. Vi valde med en skola längre bort och vi fick skjuts. Den skolan vi tillhör bor vi granne med. Men det är ju för vi valt specialklass för barn med NPF. Det finns inget dagis i närheten av sonens skola ni kan välja istället?? Då kan du lämna dom där i samma veva liksom. Kanske få dispens med tider så de kan gå samma tider som din son så alla hämtas och lämnas på en och samma gång??Kram på dig!!
    Hej!Nej det gör det inte (dagis nära skolan)och då jag är hemma fru så får jag heller inte lämna dom små först.Vilket skulle underlätta enormt.Vi bor också granne med en skola men anser inte att det är en bra skola för J med hans problematik.Montessori fungerar bättre för honom.*suck* Vilket krångel det ska behöva vara.Tack för ditt svar!Kram Carita
  • carita1974
    pcalma skrev 2009-11-05 22:25:56 följande:
    Jag är ganska så säker på att fritids är skyldiga att ha öppet från 06 om det finns behov av det. Så är det i vår kommun iaf!!
    Men problemet är ju det att jag går hemma.Då får dom viss tid både på dagis och fritids...tyvärr...
    Tack för ditt svar.Kram Carita
  • Trollet Ludenben
    carita1974 skrev 2009-11-06 12:16:50 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-05 18:55:53 följande: Hej!Nej det gör det inte (dagis nära skolan)och då jag är hemma fru så får jag heller inte lämna dom små först.Vilket skulle underlätta enormt.Vi bor också granne med en skola men anser inte att det är en bra skola för J med hans problematik.Montessori fungerar bättre för honom.*suck* Vilket krångel det ska behöva vara.Tack för ditt svar!Kram Carita
    men går det inte att få ändrade tider om det finns särskilda behov? Det har vi fått. Jag vände mig till socialtjänsten och fick ett intyg som jag lämnade till förskolechefen. Jobbigt ni vekar ha det... sånt stress det måste blir för er på morgonen kram
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig