• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Trollet Ludenben
    Petrah skrev 2009-11-07 20:09:41 följande:
    aspberger har ofta tå-gång har jag läst.
    skrev i tidigare inlägg för ett par dagar sen om att min son ska omutreda sin autismdiagnos med start den 25/11. Psykologen vi pratade med sist, det är inte samma som ska omutreda men en som känt Frodo länge sa att hon diskuterat med en av dem som var med och satte Frodos nuvarande diagnos och de har diskuterat just asperger. Så vi väntar med spännig på vad detta kan visa. För mig kvittar det vilken diagnos han har egentligen, bara den är korrekt satt och utförligt utredd.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • TwistedSister

Mmm han går inte så jämt alltså, utan när han börjar bli uppvarvad och det var mest när han var mindre. Nu är det mer att han kan börja snurra eller bara flänger runt åt alla håll. Kryper ofta gör han också eller springer på händerna och fötterna när han är uppvarvad. Han har heller aldrig lekt själv utan måste ha en vuxen med, han har precis börjat sitta lite själv med legot nu det är skönt, kommer bara var tionde minut och vill ha hjälp. Till alldeles nyss fattade han inte alls hur man kan sätta ihop legot han skulle alltid ha nån annan till att göra det, även i skolan fick klasskamraterna bygga ihop det för honom.
    Psykologen träffade honom bara ensam och gjorde några tester. Det är en ideal situation för I att sitta själv med en vuxen så hon såg ju honom från sin bästa sida. Vi pratade aldrig om hans tåtrippande, som vanligt är det inte jag som har reagerat på det heller utan kompisar till mig. Jag är lite hemmablind, min kille är ju hur vanlig som helst jag ser honom ju varje dag och han har alltid vart sån här.
    Jag har alltid fått höra av folk hur jobbigt det är att ha barn och hur tokiga grejer barn gör. I är mitt äldsta barn och hur ska jag veta HUR jobbiga barn är normalt eller HUR tokiga grejer de kan hitta på i en viss ålder. Sen träffar jag andra föräldrar som kan säga men herregud är det så här jämt ni måste ju söka hjälp. Och jag tycker inte ens vi har det så himla jobbigt, det är bara när skolan eller dagis inte har funkat och han mår dåligt som jag tycker det blir för jobbigt. Det är inte okej.

• TwistedSister

Han gjorde WPPSI-III, nån annan som har gjort det testet?
    I psykologutlåtandet står bland annat det blir missvisande att redogöra för ett sammanlagt resultat på WPPSI-III då resultatet tyder på att I är mycket ojämn i sina förmågor.

• sol1

tanten från soc ringde i fredags och sa att sonen har fått plats på hvb hem från den 10 de januari och skolan där börjar 11 januari. Lvu är inte klart det drar ut på tiden bara för att soc inte gjort någon omedelbar omhändertagande. så man får väl se om det blir hvb, jag är ju lite tveksam till att det blir det om inte lvu är klart eller om rättegången om min stämning mot pappan är klar. tror inte pappa kommer godkänna hvb för han är helt omöjlig.
    jag har skickat in alla papper till advokaten så stämningsansökan går förhoppningsvis iväg nu i veckan både till pappan och tingsrätten, då lär ju pappan bli galen så då får man väl byta telefonnr igen.
    soctanten berättade för mig att skolan undrat vad som hänt då sonen har blivit lugnare å snällare i skolan. soctanten berättade då att det ända vi har ändrat på är att inte låta sonen åka till sin pappa, så vad pappan än säger så är inte han bra för sonen för nu när han inte träffar pappan så mår sonen ganska bra är lugn och trevlig och lättare att ha att göra med även om vi har våra små duster i bland.
    börjar dock bli nervös för julen det är ju egentligen en pappa jul och får inte sonen åka dit så lär det inte bli nån rolig jul men man får väl se vad som händer.

• pcalma
    Petrah skrev 2009-11-07 18:39:14 följande:
    hej tråden. dom ska nu utreda min 3,5 åring. någon mer som blitt utredd i denna åldern här? han är jätteimpulsiv, rastlös, äter hela tiden osv... Vad gör dom efter dom fått ev. diagnos så här små barn??
    Min yngsta dotter började utredas på BUP när hon var 3,5 knappt. Fick diagnos när hon var 3 år o 8 mån..
    För vår del så hände det inte så mycket efter på det viset. Vi fick ju lättare att förstå henne så klart o därmed mer verktyg att jobba med. Stöd från BUP hade vi redan innan o det fortsatte som vanligt. Mobila teamet som kommer en gång varannan vecka o vi åker in till BUP, min man o jag varannan vecka på stödsamtal.
    Sen i somras har vi avlösarservice i hemmet 3 tim/v samt avlastningsfamilj lö-sö en gång i månaden för båda små. Yngsta sonen är 3,5 o utreds nu på BUP, så han har ingen diagnos än, men vi får stöd ändå.
    Har förstått att vi har det väldigt bra i detta landsting!!
  • elegi
    haberg skrev 2009-11-07 13:20:05 följande:
    hej! jag har presenterat mig i den andra tråden o nu tittar jag in o säger hej . Har varit inne lite i våras o hejjat o så, men nu känner jag att det är dax o va med på riktigt . Har försökt att läsa lite då o då för att lära mig om er alla, men blandar lätt ihop så vi får ha lite tålamod. Vi har en rätt lugn förmiddag här så kan sitta liten stund vid datorn... Om barnet får en diagnos, har man alltid rätt till vårdbidrag då?vem beslutar om det? bara nyfiken... Är det någon som har erfarenhet av Nu-teamet på Huddinge Sjukhus? Hoppas ni alla får en bra helg! hälsningar//Hanna
    För att få vårdbdrag behövs ingen diagnos det räcker med att du har ett läkarintyg som styrker att misstanke finns
    Välkommen förresten
  • Karina09

Liksom Kairo är jag ny här och har nyss skrivit i presentationstråden. Vårt liv är kaosartat just nu och det känns bra att kunna dela erfarenheter i sådant som upptar en så stor del av ens liv. Har sett att många av er har kunskaper om sådant som jag undrar över. Det är inte alltid så lätt att begripa sig på innehållet i en utredning. Ibland kan det kännas som om vi är knasigaste familjen i världen. För sådär fem år sedan tittade jag ofta in här och nu är det aktuellt igen.

Känner så väl igen mig i inläggen ovan. Vår tolvårige son har efter många tester visat sig ha en otroligt spretig begåvningsprofil. I vissa avseenden befinner han sig på en sextonårings nivå, men i andra på en sjuårings. Både barnslig och mogen samtidigt.

• TwistedSister

Jaha kan man få läkarintyg på att det finns misstanke? Hurdå?
    Skolläkaren har frågat mig om jag tillåter att en utredning görs på I, och jag har sagt ja till det. Sen efter när jag undrade hur lång tid kan det ta så har jag fått svaret att ofta tar det flera år och det är inte ens säkert att det blir någon utredning alls. Beror på hur han prioriteras. Har ni upplevt att det har vart viktigt med en utredning, och att få en diagnos?
    Jag har fått för mig att han inte har adhd för han har bra motorik och har alltid haft. För de flesta som har adhd har väl också problem med motoriken har jag hört. Hans lärare säger han har ovanligt bra motorik för pojkar i hans ålder. Och sen upplever inte jag att han har några generella koncentrationsproblem, om något intresserar honom kan han istället bli totalt uppslukad och koncentrerad hur länge som helst då han varken ser eller hör något i sin omgivning. Och sitter han ensam med en vuxen som hjälper honom att inte ge upp så lyckas han lösa alla uppgifter i skolan så han ligger i nivå med övriga i klassen och på matte var han tydligen bland de som kommit längst. Men han kan bara jobba om en vuxen sitter bredvid annars tappar han fokus och ger upp.

Presentationstråd har jag missat tror jag.

• pcalma

Läkaren kan skriva ett intyg på vilka svårigheter som barnet har!

Ang detta med koncentrationen: En komcentrationsstörning innebär inte att man inte kan koncentrera sig alls, utan som du beskriver din son. Det som intresserar dom blir dom uppslukade av istället..
    Motoriska svårigheter "ingår" inte vid adhd. Det kallade man förr för damp o det är en tilläggsdiagnos.

För vår del har en diagnos varit till otroligt stor hjälp!!

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig