Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 22:46:47 följande:
twistedsister: min son gör exakt samma med tuggummiautomater. Frågar närmsta person efter pengar. Och folk ger honom pengar. När vi handlar på våran lilla ICA Nära, så klarar han av att sitta i den där bilen man stoppar pengar i utanför kassan och där är ju tuggumina med. Då har jag någorlunda koll på honom för affären är så liten. Det funkar bättre än om han är med inne. Men varje gång innan måste jag prata med honom att han har inga pengar och han kan inte åka bilen eller köpa tuggumi från automaten och han får bara fråga mig efter pengar. Absolut inga andra. Ibland har han fått i alla fall från nån.
Vad bra att han kan sitta där! Jag tar sällan med I till affären, han blir som en flipperkula därinne, jag får ställa mig i vägen för han så springer han allt han kan åt andra hållet, springer på folk, river ner saker från hyllorna, klättrar på allt, är jag inte snabb nog att hejda honom försvinner han in på lagret, går in bakom kassorna och ber kassörskorna om pengar eller helt enkelt stoppar handen i kassan om jag inte hinner hejda honom, pillar sönder krukväxter. Medan jag försöker stå i kö smiter han alltid ut och tigger pengar till tuggummi sen när jag har packat kassen brukar han vara spårlöst försvunnen. Efter att ha letat en halvtimme får jag tillkalla vakterna ibland att hjälpa mig leta, ropa upp honom i högtalarna funkar inte alls för han kommer inte för det. Alltså av dessa anledningar, jag undviker det. Ska jag köpa mer än en sak så blir det omöjligt att hålla reda på honom också. Det är detta jag tycker är lite omoget beteende från en sjuåring. Mer som en treåring. Igen, när jag läser detta låter det mycket värre än jag upplever det till vardags men det är så det är. Jag har blivit lite avtrubbad kanske, jag orkar inte bli upprörd över att det är på det här viset längre. Mina barns pappa har aldrig barnen och mina föräldrar bor långt bort så jag har ingen barnvakt eller avlastning på något sätt, om jag skulle bli upprörd så skulle jag nog inte orka med speciellt länge.