Min son utreddes också vid 4 års ålder. Fick ingen adhd diagnos utan en diagnos att han har en språkstörning, jag trodde jättelänge att detta betyder att han absolut inte har adhd, men så är det visst inte har jag fått veta sen. Om jag inte är helt ute och cyklar så sätter de väl inte diagnos adhd om det finns något annat som kan förklara symptomen, och barnpsykologen sa till mig att det var språksvårigheterna som förklarade symptomen, och frustrationen i att inte kunna kommunicera. Hon sa att han skulle förändras när han får tillgång till sitt språk, men den förändringen har inte skett
Han satt aldrig still, gick på ett konstigt sätt ofta. Typ trippade på tårna och viftade med armarna som en kolibri eller nåt. Klängde på folk, möbler och allt möjligt, stod på huvudet i soffan å kollade på teve, kunde aldrig sitta med på samlingar, började gråta eller slåss om man sjöng för honom för han hatade det redan sen han var bebis. Satt under bordet och åt på dagis och de kunde inte få ut honom därifrån, sprang alltid iväg, bort, och blev aldrig rädd eller orolig när han kom bort han bara sprang iväg och sket i vilket. Hamnade i slagsmål på dagis dagligen, det tog 2-3 timmar att få han att somna varje kväll och då bara i min säng och jag måste övertyga honom om att jag också gick och la mig för natten (gör så fortfarande men numera somnar han rätt snabbt). Tvärtom Frodo har han vart omöjlig att väcka på morgonen och vaknar ofta med att slåss eller sparka när man till sist får liv i han. Har ofta bara lekt en lek i långa perioder. Till 3 års ålder var hans enda intresse valar, det enda han lekte med. Sen började han leka med enbart Brios tågbana i 2 år. På dagis lekte han bara hund, varje dag hela tiden i 4 år. Nu leker han bara med lego hemma, på skolan låter han gärna någon annan säga till honom vad han ska leka han vill inte va med om han ska behöva bestämma själv. Han har väldigt svårt med alla typer av valsituationer.
Nån som känner igen något?