• Anonym (Fängelsefrun)

För oss som har barn med män i fängelse del 13

ör oss som har barn med män i fängelse del 13

Den här tråden är ämnad för oss som har barn med män i fängelse, här kan vi prata och stötta varann utan att någon dömer. Det kan ju vara ganska påfrestande att alltid behöva förklara och försvara sig så det här får bli en liten fristad. Här kan man dela med sig av oro, längtan, ilska, hur barnen hanterar det och hur man förklarar samt allt annat som man vill prata om. Även ni som inte va med i förra omgången är självklart välkomna. Om ni vill berätta er historia, varsågod! Om ni vill va med men vara väldigt anonyma så går det också bra! Om ni tänker försöka er på ett liv tillsammans efter eller inte spelar ingen roll. Och sen alla som är inne och tittar och bara följer oss i smyg om ni inte gillar det vi skriver här i vår tråd håll det för er själva eller starta en egen tråd om det för ni kommer ingenstans med att att kasta det på oss!! Det är bara löjligt...

Länkar till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m13851668.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m16788636.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m20073259.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m23080685.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m25919647.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m31462096.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m34056522.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m36421024.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m39287142.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m42266667.html

Eftersom det är så många som är inne och ställer frågor ang våra killar & Vad dom gjort osv och att det alltid blir sånna negativa diskutioner som vilseleder tråden ifrån dess ämne och skapar tråkig stämmning. FLs regler säger att det är ett sk OT (offtopic) om ngn skriver ngt sådant. Så ser ni ett sånt inlägg så anmäl det direkt till redaktionen som OT regelbrott så kanske vi slipper detta framöver men så länge ngn svarar på det inlägget och kliver in i OT diskutionen så är det inget regelbrott eftersom då tillåter "tråden-anhängarna" diskutionen. så anmäl direkt det kommer ett inlägg som inte har med trådens ämne att göra

Jag hittade ingen så jag gjorde en ny

• Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 13
  • elinamedtheo
    Wilde skrev 2009-10-19 20:19:22 följande:
    Kanske inte det bästa valet, men vi gör alla misstag. Det betyder inte att ditt barn är ett misstag, och du kan gör det bästa för ditt barn genom att vara en bra förebild själv. Vad pappan gör kan du tyvärr inte hjälpa, men har man ett missbruk och är kriminell (hänger ju ofta ihop) så är det inte att prioritera sitt barn. Får han träffa erat barn ensam, eller han kanske inte har kontakt med barnet?
    Mitt barn är det bästa som hänt mig men jag ångrar valet av kille men inte mitt barn. Han har väl lite kontakt när det passar honom men han vill mest kämpa för att få vh så småningom för att kriga med mig och det är så fel. Jag tror han har börjat missbruka igen oxå tyvärr och detta kommer sluta illa så jag försöker skydda min son så mkt jag kan, för jag känner inte att det är VÅRAT barn utan MITT barn.
  • elinamedtheo
    Wilde skrev 2009-10-19 20:35:31 följande:
    Har du funderat över varför ni blir anmälda hela tiden? Tror inte att folk anmäler utan att ha en orsak till det. Jag personligen förstår inte att man kan välja att skaffa barn när man lever destruktivt och inte prioriterar barnen framför droger. Det är inte att välja det bästa för barnet, att ge det en trygg framtid. Klart att alla har rätt att skaffa barn, det är trots allt en mänsklig rättighet- men frågan är om alla är lämpliga att bli föräldrar. Kan man inte ta hand om sig själv ska man inte skaffa barn anser jag. Och är man missbrukare, kriminell, inte har någon som helst utbildning, inget jobb och lever på soc; anser du då att man kan ta hand om sig själv då och är en lämplig förälder? Vad menar du med att "ingen planerar att utbilda sig i dagens läge pga omständigheter?" Så du menar att det är bättre att vara outbildad och arbetslös än att ta ett lån för att studera? Har du ens tagit upp saken med soc, för de hjälper säkert till om intresset finns för att förbättra situationen för dig och dina barn.
    Håller med! Kunde inte sagt det bättre själv. Var tvungen att läsa alla inlägg innan jag kunde se ett sammanhang, läste man bara första så kändes det som att du hackade ner på henne men nu ser jag mönstret.
  • Wilde
    elinamedtheo skrev 2009-10-19 20:41:41 följande:
    Mitt barn är det bästa som hänt mig men jag ångrar valet av kille men inte mitt barn. Han har väl lite kontakt när det passar honom men han vill mest kämpa för att få vh så småningom för att kriga med mig och det är så fel. Jag tror han har börjat missbruka igen oxå tyvärr och detta kommer sluta illa så jag försöker skydda min son så mkt jag kan, för jag känner inte att det är VÅRAT barn utan MITT barn.
    Stå på dig och var stark för ditt barn! När han är mogen och är ren så ser jag inget problem med att han ska få träffa sitt barn, men innan dess är det nog bara negativt för barnet att träffa sin pappa. Mina föräldrar var missbrukare, jag och min bror blev lvu:ade och det var det bästa som kunde hända, för de var INTE bra för oss! Så din son har det bra som har en mamma som bryr sig.
    Det är du som är mamman och har funnits där alltid för barnet, så förstår att du ser det som att det är ditt barn och inte ert.
  • Wilde
    elinamedtheo skrev 2009-10-19 20:46:34 följande:
    Håller med! Kunde inte sagt det bättre själv. Var tvungen att läsa alla inlägg innan jag kunde se ett sammanhang, läste man bara första så kändes det som att du hackade ner på henne men nu ser jag mönstret.
    Nej jag skulle inte komma med sådan kritik om det inte fanns belägg för det...Anser att barnen kommer först och i det fallet verkar det tyvärr som om de inte har det så bra. Det gör ont i mig när barn far illa.
  • vilda78
    Wilde skrev 2009-10-19 20:35:31 följande:
    Har du funderat över varför ni blir anmälda hela tiden? Tror inte att folk anmäler utan att ha en orsak till det. Jag personligen förstår inte att man kan välja att skaffa barn när man lever destruktivt och inte prioriterar barnen framför droger. Det är inte att välja det bästa för barnet, att ge det en trygg framtid. Klart att alla har rätt att skaffa barn, det är trots allt en mänsklig rättighet- men frågan är om alla är lämpliga att bli föräldrar. Kan man inte ta hand om sig själv ska man inte skaffa barn anser jag. Och är man missbrukare, kriminell, inte har någon som helst utbildning, inget jobb och lever på soc; anser du då att man kan ta hand om sig själv då och är en lämplig förälder? Vad menar du med att "ingen planerar att utbilda sig i dagens läge pga omständigheter?" Så du menar att det är bättre att vara outbildad och arbetslös än att ta ett lån för att studera? Har du ens tagit upp saken med soc, för de hjälper säkert till om intresset finns för att förbättra situationen för dig och dina barn.
    Ja jag har funderat över varför vi alltid blir anonymt anmälda och det är p.g.a svartsjuka, avundsjuka och en tro visa har att det är som för, du kanske inte vet hur det är i en liten by. SOm jag säger en gång dömd alltid dömd, det spelar liksom ingen roll hur bra det går så får man endå höra något. Man får nog bo i edsbyn för att fatta det här!
    Sen vet du att det finns orsaker till varför man hamnar som man gör också finns en barndoms och ungdomstid också och faror som lurar på vägen.

Vi är inga missbrukare och vi lever inget kriminellt liv i dag, tyvär svårt med jobb här och många är arbetslösa och finns det ett jobb så söker minst sju åtta hundra samma jobb och folk vet vem man var och därför svårt att komma in på något jobb, utbildning har vi säger jag ju min man är utbildad inom trä och jag undersköterska och ja vi lever på socialbidrag fläckvis dom skjuter upp till norm det som fattas och svaret på din fråga blir då JA JAG ANSER ATT VI TAR HAND OM OSS SJÄLV OCH ÄR LÄMPLIGA FÖRÄLDRAR! Thats it!

Det jag menar med att ingen tänker utbilda sej i dagen läge ligger till som följer att min ev har jobb från Januarie och jag har redan studielån på 95 tusen eftersom ja utbilda mej som undersköterska hösten -98 och jag har ett dåligt mående och det viktigast i dag är att försöka må bra och se till så att barnen mår bra. Men det kanske du inte förstår.

Häng gärna med i min blogg vilda78.blogspot.com jag håller mest till där och där kan ni som undrar få en massa svar om ni väljer att komentera hoppas vi ses där.
  • Wilde

Jag har läst lite i din blogg, och har skrivit till dig där (Sandra).

Jo jag känner till Edsbyn, och jag är själv från ett litet samhälle så vet precis hur det är.
    Men jag anser att gör ni någon radikal förändring så kommer folk att ändra uppfattning. Vill du inte jobba så fine - men jag tror att det är bra att komma ut i samhället och tror du skulle må bättre av det än att gå hemma. På så vis får ju folk en annan uppfattning av dig med, när de lär känna dig. Och har ni båda jobb sedan så kan ni flytta och börja om, eller? Det hade ju varit det ultimata för barnen med, anser jag. Så de slipper bli dömda på förhand innan de ens börjat skolan. Och det är ingen bra start i livet att inte må bra och trivas/ha vänner i skolan.

• nettan 70

Hjesan,

Vet inte riktigt om jag hör hemma här,
    Min pojkvänn sitter på tillberga anstalten och jag ska för första gången få hälsa på honnom nästa helg.
    Har aldrig varit inett fängelse hur går de till när man kommer dit?
    Blir man vissiterad får vi vara ensamna i hans rum eller är de besöksrumet som gäller har även otrolig cellskräck och är riktigt nervös för det här kommer jag att klara att bli "inlåst" med honom eller får jag panik då och om jag får det vad händer då får jag bara gå ut har så många frågor men inga svar.

Hoppas någon kan hjälpa mig att svara på mina frågor.

Nettan

• Anonym (Mamma89)

Hej nu har jag äntligen hittat hit igen:)
    Min pojkvän har nu suttit på behandlingshemmet i 5 månader.. och varit nykter och drogfri i 7månader..
    Nu har jag äntligen fått reda på när han får åka hem för gott från behanldingshemmet de blir någon gång mellan juni-sep nästa år..
    Yngste sonen blir 6 månader idag minns de som igår när pojkvännen fick komma på förlossningen i handfängsel tillsammans med två plitar...
    På fredag ska jag åka till behanldingshemmet och ha trepartsamtal någon som förklara vad de är för något?

Styrkekramar till er alla där ute..

• Anonym

Anonym (Mamma89) skrev 2009-10-27 13:26:59 följande:

Hej nu har jag äntligen hittat hit igen:)Min pojkvän har nu suttit på behandlingshemmet i 5 månader.. och varit nykter och drogfri i 7månader..Nu har jag äntligen fått reda på när han får åka hem för gott från behanldingshemmet de blir någon gång mellan juni-sep nästa år..Yngste sonen blir 6 månader idag minns de som igår när pojkvännen fick komma på förlossningen i handfängsel tillsammans med två plitar...På fredag ska jag åka till behanldingshemmet och ha trepartsamtal någon som förklara vad de är för något?Styrkekramar till er alla där ute..
    Trepartssamtal är när tre parter ska samlas och prata. I ditt fall din pojkvän, du och kanske hemmet.
  • Anonym (2,5 år)

Äntligen har jag hittat hit också... hette 2,5 år i förra tråden också...
    www.metrobloggen.se/kakfararenshustru

Anonym skrev 2009-10-18 19:48:44 följande:
    Tror ni era män när de berättar om plitarna? Hur dumma är de? Egentligen, typ
    Min gubbe har inte sagt något illa om "plitarna" förutom vissa som han inte gillar...
    Jag har inte fått dåliga vibbar från någon, egentligen, men kan uppleva vissa av dem som litegrand miniHitlers... men dem är det ju bara att ignorera...

De gör ju faktiskt bara sitt jobb...
Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 13