• Anonym (Fängelsefrun)

För oss som har barn med män i fängelse del 13

ör oss som har barn med män i fängelse del 13

Den här tråden är ämnad för oss som har barn med män i fängelse, här kan vi prata och stötta varann utan att någon dömer. Det kan ju vara ganska påfrestande att alltid behöva förklara och försvara sig så det här får bli en liten fristad. Här kan man dela med sig av oro, längtan, ilska, hur barnen hanterar det och hur man förklarar samt allt annat som man vill prata om. Även ni som inte va med i förra omgången är självklart välkomna. Om ni vill berätta er historia, varsågod! Om ni vill va med men vara väldigt anonyma så går det också bra! Om ni tänker försöka er på ett liv tillsammans efter eller inte spelar ingen roll. Och sen alla som är inne och tittar och bara följer oss i smyg om ni inte gillar det vi skriver här i vår tråd håll det för er själva eller starta en egen tråd om det för ni kommer ingenstans med att att kasta det på oss!! Det är bara löjligt...

Länkar till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m13851668.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m16788636.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m20073259.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m23080685.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m25919647.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m31462096.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m34056522.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m36421024.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m39287142.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m42266667.html

Eftersom det är så många som är inne och ställer frågor ang våra killar & Vad dom gjort osv och att det alltid blir sånna negativa diskutioner som vilseleder tråden ifrån dess ämne och skapar tråkig stämmning. FLs regler säger att det är ett sk OT (offtopic) om ngn skriver ngt sådant. Så ser ni ett sånt inlägg så anmäl det direkt till redaktionen som OT regelbrott så kanske vi slipper detta framöver men så länge ngn svarar på det inlägget och kliver in i OT diskutionen så är det inget regelbrott eftersom då tillåter "tråden-anhängarna" diskutionen. så anmäl direkt det kommer ett inlägg som inte har med trådens ämne att göra

Jag hittade ingen så jag gjorde en ny

• Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 13
  • Anonym (Skånetjej)

Har skrivit i en av de tidigare trådarna men det var länge sedan, i våras.
    Min man inställde sig idag för bara ett par timmar sedan och ska avtjäna ett straff på 5 mån för skattebrott.
    Kan tyckas vara en kort tid han blir borta och visst 5 mån går fort i vanliga fall.
    Men det gör såååå ont!
    Sitter här och kämpar för att inte bryta ihopa.
    Har två st döttrar tillsammans snart 14 och snart 3 år.
    14- åringen är mitt i puberteten med allt vad det innebär med känslostormar och medvetande. 3- åringen i prinsessåldern" där pappa är den stora hjälten och största kärleken. Har sån ångest för våra flickors skull. hur ska jag på bästa sätt hjälpa dem?
    HUR förklarar man för en liten 3-åring att pappa inte kommer hem på ett bra tag, men att han älskar oss och att han inte är borta av fri vilja?
    Och att han sedan kommer hem och att vi kommer att fortsätta att var en familj.

Så har vi alla vänner och familj som ringer stup i kvarten.
    Det är ju för att det bryr sig, vill oss väl och försöker trösta. Men jag känner att jag just nu bara vill vara i fred!
    Är rädd för att bryta ihop totalt. Känner att det är viktigt att visa känslor inför barnen så att de vet att det är okej att vara ledsen.
    Men tills jag själv har fått bryta ihop, gråta ut och bara rasa (När jag är själv och barnen är på dagis och i skola) så är jag så skör att minsta lilla samtal med ngn anhörig/vän med all säkerhet kommer att få mig att gå sönder .
    Måste rasa själv för att kunna ta emot och hjälpa, trösta när mina barn gör det.

*Gråter*

• Anonym (Fängelsefrun)

Anonym (Skånetjej) skrev 2009-11-23 22:39:54 följande:

Har skrivit i en av de tidigare trådarna men det var länge sedan, i våras. Min man inställde sig idag för bara ett par timmar sedan och ska avtjäna ett straff på 5 mån för skattebrott. Kan tyckas vara en kort tid han blir borta och visst 5 mån går fort i vanliga fall. Men det gör såååå ont! Sitter här och kämpar för att inte bryta ihopa. Har två st döttrar tillsammans snart 14 och snart 3 år. 14- åringen är mitt i puberteten med allt vad det innebär med känslostormar och medvetande. 3- åringen i prinsessåldern" där pappa är den stora hjälten och största kärleken. Har sån ångest för våra flickors skull. hur ska jag på bästa sätt hjälpa dem? HUR förklarar man för en liten 3-åring att pappa inte kommer hem på ett bra tag, men att han älskar oss och att han inte är borta av fri vilja? Och att han sedan kommer hem och att vi kommer att fortsätta att var en familj. Så har vi alla vänner och familj som ringer stup i kvarten. Det är ju för att det bryr sig, vill oss väl och försöker trösta. Men jag känner att jag just nu bara vill vara i fred! Är rädd för att bryta ihop totalt. Känner att det är viktigt att visa känslor inför barnen så att de vet att det är okej att vara ledsen. Men tills jag själv har fått bryta ihop, gråta ut och bara rasa (När jag är själv och barnen är på dagis och i skola) så är jag så skör att minsta lilla samtal med ngn anhörig/vän med all säkerhet kommer att få mig att gå sönder . Måste rasa själv för att kunna ta emot och hjälpa, trösta när mina barn gör det. *Gråter*
    Kära du!
    Detta har jag precis gått igenom, min åkte in i sep för skattebrott men fick 18 mån.
    Jag har en 13 och en 9åring.
    Det ända rådet jag kan ge dig är att prata, prata med barnen. Linda inte in det utan om du är arg så säg det lika så om du är ledsen.
    Det har jag gjort och barnen förstår mer än vad man tror. Jag har sagt till min familj o mina vänner att jag ringer. Ring inte, jag är tacksam för att ni bryr er men jag måste få landa och ha sorg ett tag.
    Hoppas att allt har lugnat sig lite hos dig nu.
    Stor varm kram

www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp
  • Anonym (Mamma89)

e de någon fler som fått högt blodtryck tack vare allt som hänt? mitt steg när min pojkvän blev efterlyst och har inte gått ner än vilket var i mars.. va iväg och kollade de idag igen och de ligger fortfarande på 130/90... kan då berätta att jag inte har fetma eller nått sånt utan har ett bmi på 17.9, rör på mig, inte röker eller något sånt..
    någon som har något tips på hur man kan göra för att få de att gå ner?

• Anonym (Skånetjej)

Anonym (Fängelsefrun) skrev 2009-11-25 12:57:51 följande:

Anonym (Skånetjej) skrev 2009-11-23 22:39:54 följande:
    Kära du!Detta har jag precis gått igenom, min åkte in i sep för skattebrott men fick 18 mån.Jag har en 13 och en 9åring.Det ända rådet jag kan ge dig är att prata, prata med barnen. Linda inte in det utan om du är arg så säg det lika så om du är ledsen.Det har jag gjort och barnen förstår mer än vad man tror. Jag har sagt till min familj o mina vänner att jag ringer. Ring inte, jag är tacksam för att ni bryr er men jag måste få landa och ha sorg ett tag.Hoppas att allt har lugnat sig lite hos dig nu.Stor varm kramwww.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp...
    Tack så mycket för kramen. Den behövde jag
    Nu har det gått drygt en och en halv vecka sedan han åkte in.
    Vi har redan besökt han tre gånger. Han sitter på Tygelsjöanstalten som är en öppen anstalt och som ligger i samma kommun där vi bor. Det underlättar en hel del.
    Han mår under omständigheterna bra och här hemma börjar jag och barnen också vänja oss vid situationen.
    Var så orolig för min yngsta dotter och hur jag skulle få henne att få ngt slags tidsperspektiv och få henne att förstå att pappa inte blir borta för alltid.
    Min storebror gav mig svaret på detta när han kom med en genialisk idé.
    Min man har nämligen fåtg reda på att han som längst kommer att sitta till den 23 april och därefter får fotboja.
    Iallafall, jag köpte ett 150 cm måttband vilket motsvarar de ca 150 dagarn han sitter. varje kväll (innan läggsadgs för den lilla)klipper vi av en cm och visar då att ännu en dag har gått och att bandet blir mindre. har talat om för henne att pappa kommer hem när bandet är slut
    Vi sparar också dessa avklippta "dagar" så att hon kan se hur många som passerat.
    Underbart idé tycker jag och är väldigt lättad över att jag nu kan via på ett sätt som hon förstår.
    Kommer nog att skriva en hel del här inne. Även om tråden verkar st stilla just nu. men skönt att få skriva av sig och veta att de som läser här inne förstår vad det är man går igenom.
  • Anonym (rädd)

Finns det nån fortsättning på denna tråd? Eller har den slutat?

Mvh

• Anonym (ledsen)

Puffar också..

Är ny här, hade vart skönt att få skriva av sig lite med folk i samma situation.

• Anonym (rädd)

Hej (ledsen)
    Jag är oxå ny här.
    Hur står det till? Berätta gärna lite om din situation.

Min pojkvän blev häktad strax efter midsommar, så han har alltså suttit i häktet ca 1,5 mån och jag har fortfarande inte fått varken träffa eller prata i telefon med honom.
    Han har fått en dom på 8 mån och blir flyttad efter att han nöjdat sig.
    Men jag vet varken när, hur eller vart han kommer hamna.
    Allt är riktigt tugnt just nu. Och allt går så långsamt.....

Hoppas du kommer tillbaka till tråden så vi kan prata lite. har verkligen ingen att prata med eller ställa frågor till osv

• lomare

Skriver också en del om att ha sin gubbe inne, min sitter på lite längre tid än här, har gjort ett år och har nu mindre än ett år kvar, kolla gärna in den. Kanske kan jag svara på några frågor, vem vet... Saknas ett forum för oss vuxna som har någon inne

• Anonym (24åringen!)

Jag har skrivit högre upp om min pojkvän.. han har nu suttit nästan 1år och har nästan 1år kvar
    Han har första 24timmars permissionen inom kort.
    Ni ska tro att man längtar :) FÖrsta natten tillsammans på 1år

• Anonym

Hej, min man har satt i häktet i lite mer än 4 mänader, ja är så rädd att han blir utvisad, vi har ett barn som är snart 9 månader, jag och barnet är svenska medborgare...det trors att han kan få 2 år....jag vill bara att han inte blir utvisad, någon som kan ge mig lite information? grov stöld rättegången blev i 3 dagar, (9,10,11 mars) och nu vill de fortsätta den 22 mars så socialtjänsten kan kontakta mig och förhöra mig innan dess, vad tror ni? blir han utvisad?

tack

• Anonym (orolig å ledsen)

Äntligen en tråd med folk som känner igen min situation, min kille sitter just nu häktat i väntan på att åtal väcks på torsdag..någon som vet hur lång tid d brukar ta innan domen?
    han sitter för grov stöld, någon som vet vart straffskalan brukar ligga på d?
    Jag är beräknad att föda i mitten av augusti så hoppas att han kommer ut innan dess :(

Han berättade sin situation för mig från början och ja visste att allt d gamla tillslut kunde komma ikapp honom...vid det tillfället lovade jag att vänta oavsett för jag ser att han bättrat sig och jag älskar honom.
    Vi fick reda på graviditeten 2 dagar innan han anhölls och det har aldrig vart nån tvivel på hur vi ska göra...jag väntar ibland känns d bara tungt och meningslös och jag gråter mycket...men ja har lovat honom och mig själv att vara stark.
    Han sitter dessutom med restriktioner så ja har inte fått höra hans röst sen i torsdags på dagen innan han anhölls :(
    hur länge brukar man få sitta innan man kan få ringa?

• Anonym (Me too.)

Hej på er...

Jag kanske hamnar i den här situationen snart.  Min liillasyster, 16 år på den tiden, bodde hos mig och mitt ex för flera år sedan. Det var socialstyrelsen som hade utnämt oss till en tillfällig fosterfamilj. Jag fick ett brev häromdagen från min lillasyster. Han hade gett henne alkohol vid flera tillfällen, supit ned henne, haft sex med henne, tagit bilder på henne när hon var berusad och inte visste vad hon gjorde. Denna sommar var hon alltså fosterbarn hos oss. Hon mådde väldigt dåligt då, och vi skulle finnas där och stötta henne.

Vi är separerade sen 6 år tillbaka, Har en son med honom. Det här är inte roligt, sonen älskar sin pappa och tror så gott om honom. Vad fasen säger man när pappa hamnar bakom galler...... för det kommer han att göra.
    Ska sätta mig och läsa lite om er. Kanske finner jag svar på mina funderingar.  De är många. 

• Trolove

Hej nu är jag väl ensam på tråden! Har oxå en man Som är på anstalt ett tag. Har berättat för 2 vänner.

• Anonym (majs)

Hej alla, om nån är inne här längre:)
    Jag o min kille har varit tillsammans i ett och ett halv år,träffades när han satt inne,vi har känt varann i 2 år nu, han har suttit i 12,5. Så det känns som man är väl insatt i denna cirkusen ;)
    Nu ska vi ha en bebis ihop o jag är så glad trots att det kommer bli tufft att vara ensam med den lilla dom första åren, han har livstid så vet inte när han kommer ut än,förhoppningsvis inom 4-5 år.

Ha det bra,ta hand om er o kämpa på :)

Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 13