• Anonym (Fängelsefrun)

För oss som har barn med män i fängelse del 13

ör oss som har barn med män i fängelse del 13

Den här tråden är ämnad för oss som har barn med män i fängelse, här kan vi prata och stötta varann utan att någon dömer. Det kan ju vara ganska påfrestande att alltid behöva förklara och försvara sig så det här får bli en liten fristad. Här kan man dela med sig av oro, längtan, ilska, hur barnen hanterar det och hur man förklarar samt allt annat som man vill prata om. Även ni som inte va med i förra omgången är självklart välkomna. Om ni vill berätta er historia, varsågod! Om ni vill va med men vara väldigt anonyma så går det också bra! Om ni tänker försöka er på ett liv tillsammans efter eller inte spelar ingen roll. Och sen alla som är inne och tittar och bara följer oss i smyg om ni inte gillar det vi skriver här i vår tråd håll det för er själva eller starta en egen tråd om det för ni kommer ingenstans med att att kasta det på oss!! Det är bara löjligt...

Länkar till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m13851668.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m16788636.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m20073259.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m23080685.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m25919647.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m31462096.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m34056522.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m36421024.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m39287142.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m42266667.html

Eftersom det är så många som är inne och ställer frågor ang våra killar & Vad dom gjort osv och att det alltid blir sånna negativa diskutioner som vilseleder tråden ifrån dess ämne och skapar tråkig stämmning. FLs regler säger att det är ett sk OT (offtopic) om ngn skriver ngt sådant. Så ser ni ett sånt inlägg så anmäl det direkt till redaktionen som OT regelbrott så kanske vi slipper detta framöver men så länge ngn svarar på det inlägget och kliver in i OT diskutionen så är det inget regelbrott eftersom då tillåter "tråden-anhängarna" diskutionen. så anmäl direkt det kommer ett inlägg som inte har med trådens ämne att göra

Jag hittade ingen så jag gjorde en ny

• Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 13
  • Wilde
    vilda78 skrev 2009-10-16 18:11:49 följande:
    Hejsan ni alla!!! Jag vet inte om jag är så mycket till hjälp men... så här är det: Jag och min man har båda avtjänat långa fängelsestraff och jag kan gärna stöta hjälpa till och svara om jag kan. Ni når mej på min blogg vilda78.blogspot.com Min blogg handlar om mej och min man och våra sex barn, livet före anstalt och livet i anstalt om om kampen här och nu när det är en stor kamp om överlevnad när man bor i ett litet samhälle.
    Ot, men har kollat in din blogg lite. Förstår det som om ni avtjänat fängelsestraff pga grov misshandel och stöld? Har ni arbete nu, ngn utbildning? Förstår inte hur ni kan ha 6 barn, om ni inte kan ta hand om dem och vara bra förbilder för dem. Blir irriterad, och hoppas att de trots allt har en trygg uppväxt med bra förebilder så de har en ärlig chans till ett bra liv.
    Jag har erfarenhet av föräldrar som var missbrukare/kriminella. Man har inte samma chans som andra barn till en bra uppväxt.
  • Anonym

Tror ni era män när de berättar om plitarna? Hur dumma är de? Egentligen, typ

• vilda78
    Wilde skrev 2009-10-18 14:11:56 följande:
    Ot, men har kollat in din blogg lite. Förstår det som om ni avtjänat fängelsestraff pga grov misshandel och stöld? Har ni arbete nu, ngn utbildning? Förstår inte hur ni kan ha 6 barn, om ni inte kan ta hand om dem och vara bra förbilder för dem. Blir irriterad, och hoppas att de trots allt har en trygg uppväxt med bra förebilder så de har en ärlig chans till ett bra liv. Jag har erfarenhet av föräldrar som var missbrukare/kriminella. Man har inte samma chans som andra barn till en bra uppväxt.
    Kul att du tittade in, ja vi har avtjänat våra straff för dessa grova stölder (51 styckern) plus grov misshandel. Min man har praktik för tillfället har han som e.v leder till anställning (vilket jag hoppas)
    Ja vi hade fyra barn innan vi "åkte fast" så att säga och sen har vi fått två pojkar också en född augsti 07 och en pojke augusti 08. Jo vi tar hand om våra barn jag vet inte varför du skriver "om ni inte kan ta hand om dem och vara bra förbilder"
    vi försöker ju göra vårat bästa vi också. Men det är tufft när man bor i ett litet samhälle och kampen blir svår om att överleva.
  • Wilde
    vilda78 skrev 2009-10-18 20:29:07 följande:
    Kul att du tittade in, ja vi har avtjänat våra straff för dessa grova stölder (51 styckern) plus grov misshandel. Min man har praktik för tillfället har han som e.v leder till anställning (vilket jag hoppas) Ja vi hade fyra barn innan vi "åkte fast" så att säga och sen har vi fått två pojkar också en född augsti 07 och en pojke augusti 08. Jo vi tar hand om våra barn jag vet inte varför du skriver "om ni inte kan ta hand om dem och vara bra förbilder" vi försöker ju göra vårat bästa vi också. Men det är tufft när man bor i ett litet samhälle och kampen blir svår om att överleva.
    Men om ni tar hand om era barn, varför är då soc inblandat och hur kan du påstå att ni tagit hand om dem om ni båda suttit i fängelse för stölder/misshandel? Så uppträder väl inte en stabil/trygg/mogen förälder? Förstår inte tankegången om man väljer att skaffa fler barn när man redan har 4 st sedan innan, går på soc och suttit i fängelse. Förstod ni inte att det var fel att misshandla och stjäla eller vad? Ni har 6 barn nu, hur klarar ni av att försörja dem och er om bara en av er har jobb, och bara praktik dessutom? Har du planer på att utbilda dig/skaffa ett jobb? Ursäkta om jag lägger mig i, men är bara intresserad av hur du resonerar. Läste din blogg och du verkar ju bara ha gått högstadiet och sedan inte jobbet, eller har jag fel? Klart att alla kan begå misstag, jag dömer ingen. Men att välja att skaffa barn när man sitter i en sådan sits, det tycker jag är egoistiskt.
  • Anonym ("plit")
    Anonym skrev 2009-10-18 19:48:44 följande:
    Tror ni era män när de berättar om plitarna? Hur dumma är de? Egentligen, typ
    Alltid lika spännande att höra folks fördomar om "plitar". Arbetar själv som kriminalvårdare. Varför väljer man att arbeta i ett fängelse? Ja, jag tror på människor förändring. Annars väljer man inte att arbeta där. Att vi plitar skulle vara dumma o elaka tror jag inte ett dugg på. Men jag kan i och för sig bara tala för mig själv.

Vi som arbetar som kriminalvårdare är precis som alla andra människor. Vi lever med våra barn och våra familjer. Vi har också problem med ekonomin, barnen och allt annat som hör livet till.

Jag önskar att alla ni som har fördomar mot människor som sitter fängelse själva kunde besöka ett fängelse och försöka se vad det innebär att sitta i anstalt. Familjen o barnen(framförallt barnen) blir också straffade. Självklart ska rättvisan ha sin gång och den som begått ett brott ska straffas. Men det är nästan alltid tredje person som barnen som straffas mest.

Beundransvärt ni som väljer att stanna hos dessa män. Ni är starka som klarar detta.
  • Anonym (ensam)

Jag har inte skrivit här förr men det känns som att jag måste få ur mig lite innan jag ställer mig mitt på torget och gallskriker. Min man har suttit häktad en månad och vi ska få vårt andra barn vilken minut som helst. Känns förjävla urpissigt att behöva föda barn själv men jag dör hellre än att berätta för familjen att han sitter häktad. Jag försöker att inte tänka på honom utan koncentrera mig på det praktiska och jag orkar inte med att försöka förklara saker och stå till svars för saker jag inte har en aning om. Av alla idiotiska pisstidpunkter detta kunnat inträffa så var det verkligen tvunget att ske på den mest pissiga av dom alla. Känns förjävligt att vara så låst och handikappad.

• vilda78
    Wilde skrev 2009-10-18 21:19:54 följande:
    Men om ni tar hand om era barn, varför är då soc inblandat och hur kan du påstå att ni tagit hand om dem om ni båda suttit i fängelse för stölder/misshandel? Så uppträder väl inte en stabil/trygg/mogen förälder? Förstår inte tankegången om man väljer att skaffa fler barn när man redan har 4 st sedan innan, går på soc och suttit i fängelse. Förstod ni inte att det var fel att misshandla och stjäla eller vad? Ni har 6 barn nu, hur klarar ni av att försörja dem och er om bara en av er har jobb, och bara praktik dessutom? Har du planer på att utbilda dig/skaffa ett jobb? Ursäkta om jag lägger mig i, men är bara intresserad av hur du resonerar. Läste din blogg och du verkar ju bara ha gått högstadiet och sedan inte jobbet, eller har jag fel? Klart att alla kan begå misstag, jag dömer ingen. Men att välja att skaffa barn när man sitter i en sådan sits, det tycker jag är egoistiskt.
    Vi lever i ett sånt litet samhälle och hatet är stort mot oss som du märker, samtidigt så finns det en massa underbara människor hela tiden. Vi blir ständigt anmälda på soc, oftast anonymt, tyvär och då påstår man till femtio procent om att det är värre än vad det är. Har tagit hand om dom före och efter anstalt men under var sämre. Dom fanns i ens tankar och i hjärtat! Klart vi förstår att det är fel att stjäla och misshandla, men är man i ett beroende så är man. Vi har sonat våra brott och gör det en i dag p.g.a det lilla samhället vi lever i. En gång dömd alltid dömd!!!
    Näää i dagens läge planerar ingen att utbilda sej p.g.a omständigheter och överlever gör vi som så många andra på normen hos soc, tyvär.
    Sen tycker jag att vi har lika mycket rätt att skaffa barn som dej, din granne, och den till vänster på bussen och kungen själv!
  • elinamedtheo

Jag har barn med en som har suttit inne, han satt för råd och narkotikabrott. Han har varit ute sedan 1½år nu. Vi är inte ihop längre.
    Och ja .. Han är väl inte den bästa killen om man säger så ... Fan att jag jämt ska träffa idioter .. men men...

• Wilde
    elinamedtheo skrev 2009-10-19 18:48:57 följande:
    Jag har barn med en som har suttit inne, han satt för råd och narkotikabrott. Han har varit ute sedan 1½år nu. Vi är inte ihop längre. Och ja .. Han är väl inte den bästa killen om man säger så ... Fan att jag jämt ska träffa idioter .. men men...
    Kanske inte det bästa valet, men vi gör alla misstag. Det betyder inte att ditt barn är ett misstag, och du kan gör det bästa för ditt barn genom att vara en bra förebild själv. Vad pappan gör kan du tyvärr inte hjälpa, men har man ett missbruk och är kriminell (hänger ju ofta ihop) så är det inte att prioritera sitt barn. Får han träffa erat barn ensam, eller han kanske inte har kontakt med barnet?
  • Wilde
    vilda78 skrev 2009-10-19 16:46:48 följande:
    Vi lever i ett sånt litet samhälle och hatet är stort mot oss som du märker, samtidigt så finns det en massa underbara människor hela tiden. Vi blir ständigt anmälda på soc, oftast anonymt, tyvär och då påstår man till femtio procent om att det är värre än vad det är. Har tagit hand om dom före och efter anstalt men under var sämre. Dom fanns i ens tankar och i hjärtat! Klart vi förstår att det är fel att stjäla och misshandla, men är man i ett beroende så är man. Vi har sonat våra brott och gör det en i dag p.g.a det lilla samhället vi lever i. En gång dömd alltid dömd!!! Näää i dagens läge planerar ingen att utbilda sej p.g.a omständigheter och överlever gör vi som så många andra på normen hos soc, tyvär. Sen tycker jag att vi har lika mycket rätt att skaffa barn som dej, din granne, och den till vänster på bussen och kungen själv!
    Har du funderat över varför ni blir anmälda hela tiden? Tror inte att folk anmäler utan att ha en orsak till det.
    Jag personligen förstår inte att man kan välja att skaffa barn när man lever destruktivt och inte prioriterar barnen framför droger. Det är inte att välja det bästa för barnet, att ge det en trygg framtid. Klart att alla har rätt att skaffa barn, det är trots allt en mänsklig rättighet- men frågan är om alla är lämpliga att bli föräldrar. Kan man inte ta hand om sig själv ska man inte skaffa barn anser jag. Och är man missbrukare, kriminell, inte har någon som helst utbildning, inget jobb och lever på soc; anser du då att man kan ta hand om sig själv då och är en lämplig förälder?

Vad menar du med att "ingen planerar att utbilda sig i dagens läge pga omständigheter?" Så du menar att det är bättre att vara outbildad och arbetslös än att ta ett lån för att studera? Har du ens tagit upp saken med soc, för de hjälper säkert till om intresset finns för att förbättra situationen för dig och dina barn.
Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 13