• Mariohn

När är man änglaförälder?

Jag inser att detta ämnet är oerhört känsligt att röra vid men jag har faktiskt seriösa funderingar. Jag startade en tråd angående missfall och har av den tråden förstått att det finns människor som tycker att ett befruktat ägg som inte fäster i livmodern är ett barn och att de är änglaföräldrar när mensen kommer punktligt. Detta avgörs genom att man har känt graviditetssymtom innan mensen. Jag anser inte att det finns en exakt vecka eller tidpunkt där det blir tillåtet att sörja på ett högre plan men jag anser ändå att det är ett hån mot alla som förlorat sitt barn i magen i vecka 38 att kalla sig änglaförälder när man får mens. Hur tänker andra kring detta?

• Svar på tråden När är man änglaförälder?
  • hewa

Kan ju bara svara för mig själv, har ett mf i bagaget i v. 6-7 någon gång. Och nej, jag ser inte mig själv som änglaförälder, definitivt inte. Har en fd kollega som förlorade ett barn i magen runt v. 20-22 och dem ser jag nog som att det har ett barn mer än dem de har i livet.

• Stargirl

Jag tycker att man är en änglaförälder när man mister ett barn som räknas som livsdugligt efter typ 22 veckor eller vad det nu är för gräns.
    Låter kanske hårt. Vet inte om jag hade känt annorlunda om jag mist ett barn i vecka 18 eller 20. Men så tycker jag just nu.

• Mariohn
    hewa skrev 2009-09-10 16:29:34 följande:
    Kan ju bara svara för mig själv, har ett mf i bagaget i v. 6-7 någon gång. Och nej, jag ser inte mig själv som änglaförälder, definitivt inte. Har en fd kollega som förlorade ett barn i magen runt v. 20-22 och dem ser jag nog som att det har ett barn mer än dem de har i livet.
    Det har jag lättare att förstå. Jag har ett ma i bagaget och jag kallar mig inte heller för änglaförälder även om det var jobbigt och gjorde ont. Det blev inget barn. Att kalla sig änglaförälder varje gång man får mens är att ganska brutalt bagatellisera fullt utvecklade barns död och det är direkt osmakligt.
  • Mariohn
    Stargirl skrev 2009-09-10 16:31:14 följande:
    Jag tycker att man är en änglaförälder när man mister ett barn som räknas som livsdugligt efter typ 22 veckor eller vad det nu är för gräns. Låter kanske hårt. Vet inte om jag hade känt annorlunda om jag mist ett barn i vecka 18 eller 20. Men så tycker jag just nu.
    I de veckorna lägger jag mig inte i vad man kallar sig. Då är man så långt gången i graviditeten att det ju faktiskt finns ett foster att identifiera sig med.
  • Miss Lau

Att kalla sig änglaförälder för att man får mens tycker jag är ett hån mot alla som mist ett barn. För egen del tycker jag nog att de som mist barn som hade kunnat klara sig utanför magen är änglaföräldrar.

• Mariohn
    AtroCious skrev 2009-09-10 16:33:40 följande:
    Efter rul tycker jag. Eller, känner jag. Handlar mer om känsla än om åsikter.
    Håller med. Men känslan av att vara gravid innan mens och besvikelsen över att återse sin kära gamla mens är inte jämförbar med att få beskedet att ens barn är dött två veckor innan förlossning när barnkammaren står klar och bebisen är färdig att komma ut helt färdig.
  • Kazeer

Jag har ett MA (upptäckt i vecka 10) bakom mig och anser inte att jag är en änglaförälder.

Det är min personliga uppfattning om min egen situation.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Schnooglewookiemush
    Mariohn skrev 2009-09-10 16:35:24 följande:
    Håller med. Men känslan av att vara gravid innan mens och besvikelsen över att återse sin kära gamla mens är inte jämförbar med att få beskedet att ens barn är dött två veckor innan förlossning när barnkammaren står klar och bebisen är färdig att komma ut helt färdig.
    Jag har väldigt svårt att få det där jämförbart. Jag har själv fått missfall, jag ser mig inte som en änglaförälder och jag vet att jag skulle reagera på ett helt annat sätt om barnet i min mage dog nu.
Svar på tråden När är man änglaförälder?