• Mariohn

När är man änglaförälder?

Jag inser att detta ämnet är oerhört känsligt att röra vid men jag har faktiskt seriösa funderingar. Jag startade en tråd angående missfall och har av den tråden förstått att det finns människor som tycker att ett befruktat ägg som inte fäster i livmodern är ett barn och att de är änglaföräldrar när mensen kommer punktligt. Detta avgörs genom att man har känt graviditetssymtom innan mensen. Jag anser inte att det finns en exakt vecka eller tidpunkt där det blir tillåtet att sörja på ett högre plan men jag anser ändå att det är ett hån mot alla som förlorat sitt barn i magen i vecka 38 att kalla sig änglaförälder när man får mens. Hur tänker andra kring detta?

• Svar på tråden När är man änglaförälder?
  • PixL

Vart kommer ordet "änglabarn" och "änglaförälder" ifrån?
    Är det något familjeliv har kommit på eller?

• Mariohn
    PixL skrev 2009-09-10 16:50:10 följande:
    Vart kommer ordet "änglabarn" och "änglaförälder" ifrån? Är det något familjeliv har kommit på eller?
    Det står nog i samma ordbok som "styrkekjam"
  • Användarnamn är för mesar
    PixL skrev 2009-09-10 16:50:10 följande:
    Vart kommer ordet "änglabarn" och "änglaförälder" ifrån? Är det något familjeliv har kommit på eller?
    Jag tror det, jag har aldrig hört det nån annastans.

SJälv avskyr jag uttrycket men det "får" man inte göra för då är man en hemsk människa.
    Mariohn skrev 2009-09-10 16:51:32 följande:
    hähähä
  • Mariohn

Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:51:58 följande:

Jag tror det, jag har aldrig hört det nån annastans. SJälv avskyr jag uttrycket men det "får" man inte göra för då är man en hemsk människa.
    Jo det får man men om någn tolkar det som att du skrattar åt deras missfall blir du avstängd!
  • PixL
    Mariohn skrev 2009-09-10 16:51:32 följande:
    Jo, skulle tro det.
    Sedan finns det ju även människor på FL (och i verkligheten - men jag känner inte dem) som kallar sina levande barn för "änglar". Mamma till en liten ängel och blablabla. Jag fattar ingenting, blir helt förvirrad.
  • PixL

Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:51:58 följande:

Jag tror det, jag har aldrig hört det nån annastans.SJälv avskyr jag uttrycket men det "får" man inte göra för då är man en hemsk människa.
    Jag ville säga det men jag vågade inte
  • Mariohn
    PixL skrev 2009-09-10 16:53:44 följande:
    Jo, skulle tro det. Sedan finns det ju även människor på FL (och i verkligheten - men jag känner inte dem) som kallar sina levande barn för "änglar". Mamma till en liten ängel och blablabla. Jag fattar ingenting, blir helt förvirrad.
    Äh folk är ju mammor till allt möjligt. Änglar, prinsar, snuttar
  • Trolltoka

Jag har fått ma som upptäcktes i v.11, kom ut i v.13 och ett väldigt tidigt missfall, men har aldrig någonsin tänkt tanken att kalla mig själv änglamamma. Vart jag själv skulle sätta gränsen som missfall/änglaförälder vet jag faktiskt inte riktigt. Ett sent missfall (efter 12 fulla veckor) tror jag, jag skulle kunna se en gräns. Än mer om man passerat halvtid. Men det är ju en definitionsfråga det med. Kan tänka mig att en som fött barnet, lärt känna det och sedan förlorat det har en annan syn på att verkligen förlora ett barn, än den som förlorat det medans det fortfarande inte var fött. Säger inte att sorgen är mindre eller större hos någon part. Är nog svårt att definiera det när man själv inte varit där.

Men att påstå att man är änglaförälder för att mensen kom punktligt bara för att man hade ett eller två graviditetssymptom men inte fick något bekräftat? Det är helt befängt i mina ögon.

Men efter man kommit över den "säkra" perioden så känns det av någon anledning mindre befängt att kalla sig själv änglaförälder.

Hade min dotter dött i magen i v.29 (28+) så som hon var 1 dygn ifrån att göra, så hade jag kallat mig änglamamma. Min mor förlorade sitt födda barn 3 dagar efter förlossning, och det ser jag definitivt som en änglamamma.

Det är iaf mina tankar och funderingar om det hela.

trolltoka.blogg.se *~*Novah 13/3-07♥BF 22/1-10*~* novahpantera.bilddagboken.se
    Mariohn skrev 2009-09-10 16:53:28 följande:
    Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:51:58 följande: Jo det får man men om någn tolkar det som att du skrattar åt deras missfall blir du avstängd!
    Då ligger jag nof risigt till...

Visst får folk kalla sig änglaföräldrar, och sina döda barn som änglabarn, men när jag hör de orden vill jag bara kräkas, lite som med snippa och "tanten" (när man menar mens).

Hos mig väcker det mycket mer sympati att bara skriva "Jag förlorade mitt barn" istället för "jag blev änglamamma"
Svar på tråden När är man änglaförälder?