• Mariohn

När är man änglaförälder?

Jag inser att detta ämnet är oerhört känsligt att röra vid men jag har faktiskt seriösa funderingar. Jag startade en tråd angående missfall och har av den tråden förstått att det finns människor som tycker att ett befruktat ägg som inte fäster i livmodern är ett barn och att de är änglaföräldrar när mensen kommer punktligt. Detta avgörs genom att man har känt graviditetssymtom innan mensen. Jag anser inte att det finns en exakt vecka eller tidpunkt där det blir tillåtet att sörja på ett högre plan men jag anser ändå att det är ett hån mot alla som förlorat sitt barn i magen i vecka 38 att kalla sig änglaförälder när man får mens. Hur tänker andra kring detta?

• Svar på tråden När är man änglaförälder?
  • Användarnamn är för mesar

Jag tycker ingen är "änglaföräldrar". Missfall är missfall, ett barn som dött i magen är ett barn som dött i magen, och ett barn som dött är ett barn som dött (efter sin födsel).

Och mest synd tycker jag om dem som mist ett barn som de redan hunnit "träffa" och lära känna.

• Mariohn
    AtroCious skrev 2009-09-10 16:38:27 följande:
    Jag har väldigt svårt att få det där jämförbart. Jag har själv fått missfall, jag ser mig inte som en änglaförälder och jag vet att jag skulle reagera på ett helt annat sätt om barnet i min mage dog nu.
    Det är så mina tankar går också. Hade ett riktigt skrämselskott natten till måndag och har inte riktigt hämtat mig eller blivit av med ångestkänslan. Det är inte jämförbart med mitt ma i vecka 9. Kanske därför jag blir så upprörd när folk sitter och hävdar att varje mens är ett dött barn.
  • Mariohn

Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:39:11 följande:

Jag tycker ingen är "änglaföräldrar". Missfall är missfall, ett barn som dött i magen är ett barn som dött i magen, och ett barn som dött är ett barn som dött (efter sin födsel).
    sant. Men då blir frågan bara när det slutar vara ett missfall och blir ett barn som dött i magen. Det anser jag inte att det är när mensen kommer :)
  • cloudberry79

Jag har fått missfall 20+3 och sedan ett mycket sjukt barn i 28+3. Efter jag fick mitt andra barn tror jag att jag omvärderade en hel del, men just DÅ när vår första son kom, så var det en oerhört svår förlust. Det är ännu svårt och jobbigt att ha fått ett så sent missfall och en EPT, det påverkar livet en hel del. Sen vet jag inte, jag blir extremt hormonell runt mens varje gång, precis som graviditetssymtom, men jag är definitivt inte gravid. Även om jag skulle plussat så är det ju inte säkert det är något liv där inne...

If you love me - please don't feed me!
  • Licens To Kiss

Jag tycker väl att man räknas som änglaförälder efter vecka 22 (21 fulla veckor då barnet räknas som barn och inget foster)

I väntan på barn nr 2. Älskar mina barn.
  • cloudberry79
    Mariohn skrev 2009-09-10 16:41:26 följande:
    Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:39:11 följande: sant. Men då blir frågan bara när det slutar vara ett missfall och blir ett barn som dött i magen. Det anser jag inte att det är när mensen kommer :)
    Rent definitionsmässigt är det från och med 22+0, för där går definitionen för barn.
    If you love me - please don't feed me!
    Mariohn skrev 2009-09-10 16:41:26 följande:
    Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:39:11 följande: sant. Men då blir frågan bara när det slutar vara ett missfall och blir ett barn som dött i magen. Det anser jag inte att det är när mensen kommer :)
    Ja alltså, och nu kanske detta låter okänsligt - men jag tycker att trycker man ut en blodig slemklump (slemmig blodklump?) så är det ett missfall, definitivt inte ett barn som dött. Det är ett embryo liksom.

Fr.o.m. nionde graviditetsveckan kallas det ju foster, men även ett foster kan vara bara ett missfall..

Sen när man kommit så långt i graviditeten så att barnet redan skulle klara sig vid liv utan hjälp av maskiner, utanför livmodern, då kan man börja säga att det är ett barn i magen.

Men oberoende i vilket skede embryot, fostret, det ofödda eller det födda barnet är så skulle jag aldrig använda mig av ordet änglabarn.
  • strawberrypie

Ett befruktat ägg som inte fäst i livmodern är ju inte ens ett embryo...hur kan man vara säker på att man ens haft ett befruktat ägg om det inte fäst så att man sett ett plus på stickan. Herregud så löjligt.

• Frank

Licens To Kiss skrev 2009-09-10 16:43:08 följande:

Jag tycker väl att man räknas som änglaförälder efter vecka 22 (21 fulla veckor då barnet räknas som barn och inget foster)
    Jag håller med.

Jag har personligen aldrig sett att någon kallar sig änglaförälder efter att ha fått mens men om det hänt är det ett stort hån mot alla som har förlorat sina BARN i magen.

Jag har själv ett MA i v. 11 bakom mig. Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla mig änglaförälder.
Svar på tråden När är man änglaförälder?