• Makima46

Vi som gör äggdonation ute i Europa

isisisis skrev 2009-10-16 16:19:45 följande:
    Det låter ju väldigt positivt Makima. Spännande med hcg också.Ju högre hcg desto starkare graviditet.Hur var äggen du satte in? Spännande
    Ja, jag vill ju ta HCG prov denna gången, så att vi inte ska få samma chock igen om det skulle vara så att det inte funkat denna gången heller.

Det var ju FET och det var ett 8-celligt o ett 9- celligt, som var odlade 2 dgr . Och väldigt fina utan fragmenteringar m.m

Känner mig fruktansvärt yrslig idag och mår småilla hela tiden, så mannen tror båda har bitit sig fast{#lang_emotions_wink}. Men vi blir lyckliga för vilket antal det än blir.  
    Ruvare. Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Makima46
    kramiiis skrev 2009-10-16 16:00:37 följande:
    makima är såååå glad! och dessutom ger det mig hopp att lyckas med någon av våra frysisar Jag bävar inför när man ska träffa vänner igen, alla har ju barn, 1 eller 2 eller är gravida med nr 2 och inga har haft såna här problem ngn har gjort 1 (!) IVF...  Fick ett svar av en vän som vet vad vi går igenom. "Tänk inte på det mer utan bara kör på". Fick ingen som helst annan tröst eller förståelse... Men visst det är väl bara att köra på antar jag.
    Ja, jag hoppas också innerligt att något eller några av era frysisar tar sig.

Har de överlevt en nedfrysning så brukar det vara ena sega rackare om de fäster{#lang_emotions_cool}

Många som inte vet hur det är att vara i denna sits att behöva använda ÄD för att kunna bli föräldrar, kan inte sätta sig in i det överhuvudtaget. Och kommer ofta med dumma och okänsliga kommentarer{#lang_emotions_demon}{#lang_emotions_djavulsk}

Därför är det väl toppen att vi kan få förståelse här och även utbyta tankar och ideér{#lang_emotions_cool}
  • Makima46

Vill tacka alla som grattat mig sedan jag var här inne sist{#lang_emotions_sunny}

Lippa: skönt att du mår bra. Jag har väl mått bättre i mina dagar, men sånt man gärna tar{#lang_emotions_cool}. Känner mig allmänt "sjösjuk",illamående och trött hela dagarna.

Estra: Man räknar ut i vilken vecka man är i genom att gå in på FL:s graviditetsuträknare. Där fyller man i  med färska embryo ( ET) det datumet som donatorn plockades på sina ägg och de blev befruktade, som din ägglossningsdag.
    Sedan räknar den ut det .
    Vid FET så tar du FET datumet minus de dagar de blivit odlade innan nedfrysning och fyller i det datumet du får som din ägglossningsdag.

Rödluvan: Tack för länken till karolinska{#lang_emotions_laughing}   

• Makima46

Efter att ha fått ett svagt {#lang_emotions_plus} i fredags så testade jag idag igen och fick ett fint{#lang_emotions_plus} denna gång {#lang_emotions_flower}

Lägger mig under gravida när jag sett ett hjärta picka på VUL.

VÄNTAR:
    ==================================================
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Loppa69: EA under v. 48
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de heller
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Esther123, 1:a ÄD, möte 22/10 i Riga, AVA-kliniken
    Chris06: 2ÄD,misslyckade.3 frysta kvar.3e ÄD 2010 v 9.

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET 8 oktober.
    Låla67: 41 år, 1:a ÄD, ET v.45 4-5 november på Elite i Estland.
    Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...

RUVARE :
    Saknarknytte: 38 år, 1:a ÄD AVA Riga 5/10
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo
    Makima46. 46år: 3:e ÄD, FET 6 okt, IVI Spanien. Ett 8-celligt o ett 9-celligt. Båda toppklass.Fått {#lang_emotions_plus} på stickan 18 okt ( RD 12)

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
    Isisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 mars
    Issi01: 2:a ÄD, FET, AVA ÅBO sept -09
    Tjorvar: 3 misslyckade inseminationer, två misslyckade ivf, Gravid efter 1:a äggdonation AVA Riga ET 17/9

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Pigan74: v35+0, pojke, 2100g, 42 cm

• Makima46

Saknarknytte: Stort GRATTIS!! till dig. Kände det på mig eftersom du var så gråtmild.{#lang_emotions_flower}

Här ramlar många {#lang_emotions_plus} in.

Hoppas det fortsätter så hela hösten{#lang_emotions_cool}

Passar mitt barnbarn idag, som är precis 8 mån. och världens gulligaste{#lang_emotions_baby}

Tänk att han snart ska få en "lekkompis" när jag passar honom{#lang_emotions_surprised}

Ha en vacker höstdag..../Makima   

Min enda önskan har slagit in
  • Makima46
    geten skrev 2009-10-18 17:47:32 följande:
    Grattis till er som fått era efterlängtade + !!!! (Är lite avis)Tyvärr fick vi - igår också men jag skulle göra ytterligare ett test i början på veckan sa de (känns onödigt). Men vi hoppas att vi hinner göra FET innan jul och att det går bättre då. Är det några av er som fått + efter FET eller har ni gjort färskförsök allihopa?Kram Geten
    Har gjort FET vid detta försök som blev ett {#lang_emotions_plus}. Satte in 2 embryo.
  • Makima46
    Inis skrev 2009-10-19 15:08:14 följande:
    Har en fråga till er i tråden. Idag gjorde jag ett VUL pga blödning i helgen. Allt såg bra ut men blev förvånad när läkaren sa att jag var i vecka 6+0 och inte 8+0 som jag trodde. Han lade inte till två veckor innan ET utan räknade strikt från ET datumet. Någon mer som fått liknande besked?
    Man räknar ut det genom att man tar äggplockningsdagen på donatorn som din ägglossningsdag.

Vid FET tar man FET datumet minus det antal dagar de är odlade innan nedfrysning.

Tex FET är 5 okt minus de  2 dagar de är odlade = 3 okt. Och räknar 3:e okt som din ägglossningsdag.

FL har en bra graviditetsuträknare där den kan räkna ut rätt vecka åt dig.{#lang_emotions_cool}
  • Makima46
    tjorvar skrev 2009-10-19 19:07:42 följande:
    Idag har vi varit på Vul och sett ett litet litet hjärta som pickade på så jag antar att jag får fatta att det är på allvar nu. Chockad är jag!Hur har ni gjort med resor och så - vi är sugna på att åka bort i februari - då är jag i andra trimestern - läkaren lät lite skeptisk. Kan tillägga att jag har ett litet myom och att det är en längflygning vi talar om men till "civiliserade" trakter.
    Fantastiskt roligt tjorvar{#lang_emotions_laughing}!

Vilken vecka är du i?

Satt just och funderade i vilken vecka man tidigast kan se ett hjärta?
  • Makima46

Tack för era svar Gottisen o tjorvar{#lang_emotions_laughing}

Kliniken tyckte jag kunde göra VUL i v. 5+5 ( nästa fredag) men jag tror inte man ser nåt även om de påstår det{#lang_emotions_undecided}

Tänkte vänta till v. 6+3 iallafall. Då är man ju ungefär i mitten av v. 7
    Vill ju kolla så fort det går att det inte är en ofostrig graviditet igen{#lang_emotions_frown} 

• Makima46
    geten skrev 2009-10-20 10:23:33 följande:
    Hej tjejer!Behöver lite peppning idag!!! Väntar på att RMC ska ringa under dagen och säga hur vi går vidare, hoppas att de säger att vi får göra FET snarast. HUr mycket ska man våga hoppas på att FET kommer gå bra nu när inte ET gjorde det??? HUvudet är så fullt av frågor att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen....Kan man själv gör något för att förbättra chanserna för att det ska gå bra????Hoppas att någon/några kan hjälpa mig att få lite mer positiv sett att se på detta...
    Det är mycket bra chanser även vid FET.

Har blivit gravid denna gång med FET{#lang_emotions_sunny}

Ang. förbättra chanserna så har JAG iallafall tagit det VÄLDIGT lugnt de 5 första dagarna efter insättningen. Därefter 3 dagar till med lagom mycket arbete.

Har skurit ner på kaffet. Dricker endast 2 koppar/dag, resten blir det rött te.

Inte idrottat eller tränat, inte badat bastu eller solarium( för att ej höja kroppstempen för mycket)

Tagit 1/3 Albyl minor/dag ( blodförtunnande) 

Druckit mycket vatten

Ingen alkohol

Om dessa tips vetenskapligt förbättrar chanserna det vet jag inte. Men JAG tror på dem och tycker det känns bra att följa dem.{#lang_emotions_cool}

Fick även denna gång utskrivet Prednisolon ( immunnedsättande) för att min inte skulle stöta bort de donerade äggen.

Makima  

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa