• Makima46

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej alla!

Ville bara ge ett tips om någon av er är "kaffekärringar" precis som jag, att jag hittat ett afrikanskt te som heter Rooibos och som är koffeinfritt.

Finns i många goda smaker. Min favorit är infusion och görs av Lipton.

I afrika så dricker de gravida och ammande teet för att stimulera bröstmjölksproduktionen.

Är även stimulerande för matsmältningen och motverkar stress.

Makima

Ruvare. Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Makima46

Något jag låg och funderade på igår är det här med kortisontabl.

Har ni andra som äter dem eller ska ta dem längre än till positivt på grav.test?

Fick själv den ordinationen men har en känsla av att min läkare var lite väl restriktiv med dem, eftersom det är inget de vanligtvis skriver ut.

Makima  

• Makima46
    saknarknytte skrev 2009-10-08 08:49:49 följande:
    Aldrig provat men min mamma kom förbi igår med just Rooibos te i och koffinfritt kaffe. Ska prova tet ikväll. Har jobbat hemma under mina 2 första ruvardagar men idag ska in på jobbet. Dock så kommer jag få en lugn dag. Känner mig lite osäker på hur lugnt man ska ta det under de första 2 veckorna. Rekommenderas promenader el annat? Har legat som en säckpotatis i soffan men nu på Ruvardag 3 så känner jag mig pigg och att jag har återhämtat mig från alla anspänningar från Riga. Är lite sugen på att åka till landet i helgen för att plocka svamp.Kram
    Hej "ruvarkompisen"!

Prova du teet och tala om vad du tyckte{#lang_emotions_wink}jag tycker koffeinfritt kaffe smakar blääää{#lang_emotions_undecided}

Du kan säkert lugnt åka och plocka svamp. Promenader är ju bra och ökar ju blodcirkulationen{#lang_emotions_laughing}

Jag har fått dessa ordinationer i alla fall:

Ingen alkohol (ganska självklart)
    Dricka mycket vätska
    Ingen sex på 7 dagar ( fast vi kommer att vänta längre)
    Inga tunga lyft
    Inga hopp och hård träning ( typ aerobics,spinning)
    Inget solande eller solarium,bastu ( för att inte förhöja kroppstemp.)
    Vid behov av värktabletter ska jag ta tabl. med paracetamol ( typ Panodil)

Makima 
  • Makima46
    isisisis skrev 2009-10-08 10:40:23 följande:
    Klart man får vara lite Ego! Go for it girl Det kan vara ide att kolla upp om man har några immunologiska faktorer om man har tidigare mf ,flera stycken.Eller om man gjort många IVF:er som misslyckats eller flera ÄD som misslyckats.En ganska "enkel" defekt är högt TNF Alfa.Det är tyvärr ganska vanligt när man blir äldre att det värdet ökar.Har man högt TNF så ger det samma "bortstötning" som övriga immunologiska faktorer gör.Blodet levrar sig i livmodern och stöter bort embryot som ses som främmande kropp i systemet.Har man dock bara högt tnf (det beror förstås HUR högt såklart) så kan det räcka med trombyl.Har man andra immunologiska faktorer så behövs det en "bredare" blodförtunnare såsom tex Fragmin.Man kan ha immunologiska faktorer som påverkar om man har haft en kraftig infektionssjukdom,crohns syndrom,struma,Reumatism (i släkten) mmÄr det första ÄD så tycker jag inte man ska ta kortisoner eller annat.Har man en liten historia av misslyckanden så kan man ju prova ,men det är ju ett eget beslut an får ta i samråd med ens läkare.Trombyl el Fragmin i lågdos är rätt riskfritt skulle jag vilja påstå.Men kortisoner är steroider och på sikt vid långvarigt användade kan de ge benskörhet.Men det är inte riskfritt att ta östrogen i de doser vi tar heller.Man har en förhöjd risk för att utveckla cancer i de doser vi tar.Därför är det bra att kolla brösten och ta cellprov om man hållt på med många behandlingar.Det kan du be din läkare om.Extra koll bara av den orsaken.En fördel kan man göra sig genom att använda Estrofem vaginalt istället för Progynon oralt.Nya forskningsrön(TT) säger att vaginalt östrogen inte har samma negativa påverkan som oralt.har tyvärr ingen länk(har hört det på radion och snappade snabbt)Det finns ingen Estrofem i sverige,men det finns utomlands,så man kan hamstra.Eller be om recept vid förbesök.De bygger slemhinnan bättre också än progynon.
    Stort tack för infon!{#lang_emotions_sunny}
    Har nu blivit lite klokare på hur allt hänger ihop och vad som är till vad{#lang_emotions_cool}
  • Makima46
    kramiiis skrev 2009-10-08 11:12:37 följande:
    jupps! Har lagt upp egna förslag på hur jag skulle köra mina 3 sista ivf:er, inte för att det gick vägen, men jag har iaf provat olika metoder/preparat varje gång till skillnad från många andra...däremot känner jag mig ju inte så hemma på ÄD så där sa jag ingenting Jo jag har nån sorts känning att det har fungerat, men jag vågar inte tro helt på det riktigt än. Men ngt är annorlunda denna gång
    Den gången jag blev gravid så kände jag det på mig på RD 7 och att symtom började komma smygande.{#lang_emotions_wink}

• Makima46

"Drar fram" listan.{#lang_emotions_dreamer} Den hade hamnat sååå långt bak.

VÄNTAR:
    ==================================================
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Chris06: troligen ÄD i oktober.
    Loppa69: EA under v. 48
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de heller

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET 8 oktober.
    Låla67: 41 år, 1:a ÄD, ET v.45 4-5 november på Elite i Estland.

RUVARE :
    Saknarknytte: 38 år, 1:a ÄD AVA Riga 5/10
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo
    Makima46. 46år: 3:e ÄD, FET 6 okt, IVI Spanien. Ett 8-celligt o ett 9-celligt. Båda toppklass.

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat ET -06, FET 27/8-09
    Isisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 mars
    Issi01: 2:a ÄD, FET, AVA ÅBO sept -09

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Pigan74: v35+0, pojke, 2100g, 42 cm

• Makima46

Undrar hur det går för merlot idag och hennes försök att kissa på stickan{#lang_emotions_kiss}

När jag tänker på merlots dråpliga inlägg om tokigheter som hänt henne så tänker jag på alla problem och tokigheter jag råkade ut för denna FET.
    Så jag tänkte tala om hur det krånglade till sig för mig, så merlot vet att hon ej är ensam{#lang_emotions_cool}

Det började med att jag var hos min gyn. och tog nya prover på hepatit B och C, syfilis och HIV som kliniken ville. När det gått 2 veckor ringde jag honom och frågade vart de tagit vägen. Han sa att han skickat det för flera dagar sen.
    Väntade nån dag till men inga provsvar kom. Och det var 4 dar innan jag skulle åka.

Ringde till Mikrobiologiska kliniken på MAS ( vi bor utanför Helsingborg) och frågade om de kunde skicka eller faxa svaren hem till mig. Men de kunde de inte till privatpersoner. (Min gyn hade lägligt tagit ledigt)
    Så det blev så att jag fick personligen hämta det MAS innan färden till flyget i Köpenhamn. Puuh!{#lang_emotions_tongue_out}

När jag skulle byta flyg mellan Barcelona och Madrid, höll jag på att komma på fel flyg och missa mitt eget. De hade samma destination och skulle lyfta på samma tid. Sånt som visst händer på stora flygplatser.{#lang_emotions_surprised}

Sedan skulle de ha tinat de 3 resterande embryona men hade tagit 2. {#lang_emotions_demon}Tur att bägge överlevde så långt.

Och ovanpå det så glömde jag min vigselring och halsband på rummet jag låg på efter min FET. Så de ringde när jag var halvvägs till hotellet och taxin fick vända.

Fick en grupp danska ungdomar sidan om mig på flyget hem till Köpenhamn. Högljudda och luktade gammal fylla så jag höll på att spy{#lang_emotions_throwup}

Och nu när jag ska ladda min mobil, så upptäcker jag att jag glömt laddaren på hotellet.

Så visst är det skönt att ha tagit semester resten av veckan{#lang_emotions_cool}    

• Makima46

Förstår att du känner dig nere merlot{#lang_emotions_frown}

Men på vissa kliniker vill de att man gör grav.test med urinsticka på RD 18 eftersom det tar längre tid innan det går att mäta med säkerhet i urinen.
    Blodprovet syns det på RD 12.

Vi kommer att fortsätta hålla tummarna till provsvaren kommer imorgon.

• Makima46
    mytrouble skrev 2009-10-08 21:36:52 följande:
    Roiboos=rött te är också bra för oss gravida Eftersom man ska ta det lugnt med kaffe och inte vill dricka svart te - man blir nog förstoppad ändå Jodå Knytte, det är som Isis säger - graviditetshormonet progesteron som man blir förstoppad av. Och under graviditeten blir det ännu värre Esther: Jag har för mig att det var EGV som Sleepingbeuty var lite skeptisk till...Rödluvan: Fantastiskt resultat! Helt osannolikt! Jag SA ju det hi hi. Grattis och ruva lugnt nu
    Rooiboste ska stimulera matsmältningen så det funkar kanske mot hård mage.
    Min funkar ganska bra än så länge men jag dricker mycket Rooiboste{#lang_emotions_cool}
  • Makima46
    plupp06 skrev 2009-10-09 08:09:50 följande:
    Nu får jag dåligt samvete när det diskuteras roibos te. Har druckit det under hela ruvningen med imorse på väg till jobbet syndade jag med det största latte man kan tänka sig.
    Du behöver inte vara orolig Estra{#lang_emotions_sunny}

Enligt studier så är det de kvinnor som får i sig 200mg koffein/ dag eller mer som löper ökad risk för missfall i början av graviditeten.

Och 200mg motsvarar 4dl kaffe eller 7dl te.

Så njut av latten du{#lang_emotions_cool}
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa