Inlägg från: Rödhåriga tjejen |Visa alla inlägg
  • Rödhåriga tjejen

Vi som gör äggdonation ute i Europa

saknarknytte skrev 2009-09-22 17:13:27 följande:
    Tack för tipset! Känns annars som så lång tid i mellan ultra och ET. Mycket kan ju hända på 13 dagar. Vill gärna inte åka till Riga för ET och få reda på att slemhinnan gått tillbaka. Känner mig så i valet ikvalet med 1 el .2. Om jag bara visste att ryggen skulle hålla. Ni som är gravida, satt ni alla in 2?Kram
    En idé: Testa att ringa till Spine center och fråga dem. Kanske har de ett standardsvar för detta?

Ang hur stor chansen är att få tvillingar:
    Enl den info jag fick av dr Violeta så sa hon att av de som blir gravida efter att ha satt in 2 embryon så blir ca 20% gravida med tvillingar. Fast det är ju ändå var femte graviditet.
  • Rödhåriga tjejen

Ville bara säga att jag läser tråden och tänker på er allihop. Men jag orkar inte skriva så mycket för jag är så himla trött. Det är visst ett klimakteriesymtom har jag läst...

• Rödhåriga tjejen
    isisisis skrev 2009-09-23 14:58:42 följande:
    Ja,här går det inte iaf.Helsingborg.Man måste ha använt 2/3 delar när man väl har fått sitt frikort.Det gällde både fragmin och progesteron.Så jag fick vackert vänta vilket innebar att jag inte kunde plocka ut det jag hade innan frikortet återigen var slut.
    På mitt apotek sa de att man bara får hämta ut medicin i "den takt" de förväntas gå åt (antar att det är 2/3 delar de menade). Om man tar ut tidigare får man inte rabatten ifrån högkostnadskortet, utan får betala fullt pris. Antar att någon tänkt till så att man inte skall "bunkra" medicin när man har högkostnadskortet och får den gratis...
  • Rödhåriga tjejen
    villsågärna38 skrev 2009-09-22 20:16:20 följande:
    Hej alla kämpar här inne!Måste bara få gnälla lite - hur orkar man vänta på det här med ÄD? Vi har ju fått tag på en donator nu men pga av infektionsproverna så kan det ju inte bli aktuellt förrän i mars. Såååå himla segt att vänta på. Har ju redan gjort 6 ivf:er så vi har ju hållit på ett tag... Funderar på om vi ska testa utomlands innan dess iaf, fast man sparar ju nästan 100 000 kr på att vänta till mars. Pengar vi skulle lagt på vårt kök i så fall. Ja, beslutsångesten är stor just nu Hur hade ni gjort?Kraaaaaaaaaaaaaaaaam
    Ja, du det är en evig väntan... Har du en donator som skall donera till dig? Eller är hon en korsdonator? Om hon är en korsdonator är det först när hon donerat som man hamnar först i kön (landstingskön) som mottagare. Jag har ingen egen donator i Sverige, och har därför valt att göra ÄD utomlands. Men om du vet att du skall få ta emot en donation i mars kan det ju vara bra att fråga om du hinner göra en utomlands innan. Det tar ju lite tid att synka med hormoner mot donatorn mm. Och om den misslyckas antar jag att det skall gå en viss tid innan man kan dra igång igen?
    Ang pengarna så har jag fått info ifrån en av mina IVF-läkare att F-kassan betalar behandlingen utomlands i de fall där man har rätt till samma behandling i Sverige, men pga långa kötider vänder sig utomlands. Jag vet inte hur mycket de ersätter. Kanske får man stå för resor, hotell etc själv och att de betalar sjäva avgiften till kliniken? Jag har inte satt mig in i hur detta fungerar. Jag tänker ta reda på det om min ÄD utomlans lyckas.
  • Rödhåriga tjejen

Jo, en sak till ang ersättning ifrån F-kassan. Säg att man har rätt till en ÄD i Sverige och gör en ÄD utomlands som misslyckas. Om man då ber F-kassan om ersättning för denna, då tror jag det är så att man förverkar sin svenska ÄD-behandling. Det är därför jag tänker vänta tills jag säkert vet resultatet.
    Dessutom tror jag det är så att om jag skulle få barn innan mitt svenska ÄD-försök så tror jag det svenska förverkas. Dvs jag får bara ett gratis försök i sverige om jag inte har barn. Så då är det lugnt att be F-kassan om ersättning.
    Hoppas ni hängde med i denna något röriga förklaring.

• Rödhåriga tjejen

Sodkt: Vad tråkigt!!! Ta hand om dig. Skickar ett gäng kramar till dig.

En fråga till er allihop:
    Jo, jag äter ju Progynon nu sedan 10 dagar tillbaka. Till och från får jag rosa färgade flytningar, ibland ser man små, små blodstrimmor också. Det är i den mängden att jag använder vanlig mensbinda, men totalt kanske det blir en "halvfull" binda/dag.
    Har ni haft det så? Jag oroar mig för att jag kanske behöver mer Progynon. Jag funderar på att maila kliniken på måndag om detta. (Jag har tid för mitt andra ultraljud då.)
    Jag skulle vara så tacksam att höra era erfarenheter!

• Rödhåriga tjejen
    emilia67 skrev 2009-09-25 17:08:05 följande:
    Hej, vet ni hur tidigt man kan försöka påbörja att bli gravid genom äggdonation efter ett planerat kejsarsnitt. Jag delammar och min dotter är 2 månader. VIll gärna köra på så snart som möjligt pga min ålder (42 år).
    Hej! Jag vet inte så mycket om din fråga, men jag tror att du behöver ha fått tillbaka din menstruation innan du kan göra en behandling. (Det sa sköterskan på Huddinga om en väninna till mig som funderar på att donera. Dvs att hon måste ha fått tillbaka sin menstruation innan hon kunde donera. Så kanske gäller det för att ta emot en donation också.)
    Sen är ju frågan hur lång tid ditt ärr efter snittet behöver på sig innan det klarar en graviditetsmage.
    En idé är att ringa fertilitetskliniken i ditt landsting och fråga.
  • Rödhåriga tjejen
    mytrouble skrev 2009-09-25 22:36:06 följande:
    ...
    Rödluvan: Tycker det låter lite konstigt med dina blödningar. Man har ju hört om spottings, men... Du är alltså på CD 10? Hade du mens när du började med Progynon, och kollade du med VUL att du var nedreglerad?
    Jag kollade med VUL att jag var nedrelgerad. Min mens hade inte upphört helt. Men det var bara lite färskt blod på pappret, inget som fyllde upp en binda på en hel dag, om jag skall försöka beskriva mängden. När jag började med östrogenet upphörde detta på ett par dagar. Sen tog jag en östrogentablett lite senare på dagen (pga sovmorgon ) så då blev det längre tid mellan tabletterna än vanligt. och då kom det lite mer rosa flytningar och blodstrimmor... Så nu tar jag och ställer väckarklockan även på helgerna så jag kan ta tabl regelbundet. Men jag är lite öm i magen och det kommer rosaktiga flytningar då och då.. Det här oroar mig. Så jag skall maila kliniken. Men det känns lite svårt att beskriva för dem på engelska...
  • Rödhåriga tjejen
    mytrouble skrev 2009-09-26 13:14:28 följande:
    Rödluvan: Hmmm... det är nog bäst du mejlar kliniken och frågar iaf. Men sen skulle du ju ändå träffa en gyn på måndag och göra VUL? Det är ju bra. Då får man ju ett kvitto på om allt är OK ändå
    Tack för dina svar! Det är verkligen skönt att ha någon att prata med när man blir orolig.
    Ja, det känns skönt att jag har tid hos min gyn på måndag morgon för UL nr 2 som AVA Riga vill ha. Så då skall jag fråga honom också vad han tror. Samt då borde AVA vara motiverade att svara fort eftersom de väntar på UL-resultatet då.
    Jag har mailat kliniken för ett tag sedan. Tänkte först vänta tills på måndag och ta det i samband med svaret på ul nr 2. Men det kändes skönt att få iväg frågan/mailet redan nu.

Hinos: Tack du med. Jag tar mina tabl 07, 15 och 21 varje dag. Lycka till med festandet.
  • Rödhåriga tjejen
    plupp06 skrev 2009-09-27 01:07:54 följande:
    [ Jag tar mina tabl 07, 15 och 21 varje dag. Lycka till med festandet.
    Är det viktigt att ta östrogentabletterns vid samma tider varje dag? Det har ingen sagt till mig. Jag håller på och bygger slemhinna nu och har ibland fördelar ut dem under dagen men vissa dagar har jag tagit alla 3 på kvällen. Nu blir jag orolig att jag gjort tokfel.
    [/citat]

Till mig skrev de (AVA Riga) att jag skulle ta Progynon tabletterna tre gånger per dag, men de har inte sagt att det var viktigt att ta dem på exakt samma tider. Jag har dock själv räknat ut tre klockslag som gör att jag under vaken tid kan sprida dem så att dygnskoncentrationen av Östrogen hålls någorlunda konstant.
    Jag märkte den gången jag tog sovmorgon och tog morgon tabletten vid lunch så började mina rosa spottings innehålla mer färska blodstrimmor. Därför har jag inte vågat annat än ta dem samma tider varje dag.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa