• Makima46

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hjärtligt{#lang_emotions_heart} tack för alla gratulationer som ramlat in.

Gravid
  • Makima46
    Caribe skrev 2009-11-06 13:38:06 följande:
    Det tackar jag extra för
    {#lang_emotions_laughing}{#lang_emotions_laughing}
    Gravid
  • Makima46
    plupp06 skrev 2009-11-06 13:42:58 följande:
    Har en liten äcklefråga...är det normalt att ha slemmiga flytningar? Ok om de hade varit vita eller genomskilninga men de går lite åt det gul/gröna hållet.
    Att de går åt gröna hållet låter kanske inte så optimalt.
    Man kan få slidkatarr när man är gravid. Det kanske är nåt sånt. Och det finns det ju medel mot som läkare skriver ut.

Blir det inte bättre tycker jag du ska tala med din läkare. 
    Gravid
  • Makima46

Tack för alla grattis!{#lang_emotions_sunny}

Har inte haft vare sig blödningar eller bruna flytningar på hela tiden...peppar,peppar...
    Men ikväll har jag haft bruna strimmor i trosorna efter mitt VUL innan idag.

Kan det vara VUL- staven som irriterade slemhinnan eller livmodertappen?

Någon som upplevt detta efter VUL?

Gravid
  • Makima46
    Carmencita03 skrev 2009-11-07 12:04:43 följande:
    Grattis Makima! Så underbart att få det där "beviset" på att något lever inut i en!Första gången jag hade en ofostrig graviditet blev jag chockad. Hade då aldrig hört talas om det. Där står man med alla sympom och växande mage men inget foster i. Så det önskar jag ingen av oss.Åh, så skönt att höra att det har gått bra! Så många här inne nu som lyckats! Själv väntar jag på att få datum från kliniken, troligast 16 el 17 nov för ET. Den där extra veckan känns lång... Ska på extra VUL nästa vecka för att kolla att slemhinnan ser bra ut innan jag åker i och med att det blev fördröjt en vecka (tack för alla råd jag fått!).Lycka till ni som har ET eller FET i dagarna också! KRAM!!
    Ja, vi råkade ju också ut för en ofostrig grav. vid vårt första ÄD försök.
    Vi hade inte heller hört talas om det och jag fick en chock som höll i sig i flera dar.

Så det känns underbart att det fanns ett tickande hjärta denna gången.

Önskar dig lycka till nu Carmencita{#lang_emotions_flower}
    Gravid
  • Makima46
    isisisis skrev 2009-11-07 11:50:11 följande:
    Ja,det är väl det troligaste va Bette??Med tanke på de enormt höga hcg värdena?Och de fina klara hinnsäckarna?
    Kunde väl tänka mig att ett sånt svar kom från henne. Är inte förvånad.

Har väl svårt med att det kan gå bra för andra också.

Det slutade iallafall lite senare på kvällen och det har inte varit nåt inatt eller idag alls.{#lang_emotions_laughing}
    Så livmodertappen har nog inte gillat "besöket"{#lang_emotions_wink}

Ha en trevlig kväll isisisis{#lang_emotions_flower}
    Gravid
  • Makima46
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-11-07 19:07:46 följande:
    Jag är lite vetgirig. Är det någon som vet hur/varför det kan uppstå ofostriga graviditeter? Vad fick ni som drabbats av detta för förklaringar?Makima: Dina bruna strimmor tolkar jag också som att det var VUL-staven som irriterade någon slemhinna. Appropå blödningar så sa min gyn att 25% av alla gravida blöder under första trimestern. Det hade jag ingen aning om att det var så vanligt.
    Jo, vid en ofostrig graviditet så tillbakabildas fostret efter ett par veckor ( oftast pga kromosomstörningar) men kroppen fortsätter sända ut graviditetshormoner, så  att hinnsäck och moderkaka fortsätter att utvecklas. Och kvinnan fortsätter tro hon är gravid med alla symtom. Och vid ÄD tex så uppehålls ju graviditeten mer pga av alla hormoner vi tar.

Detta fenomen är inte så vanligt, därför har inte många hört talas om det.
    Dessutom är ju missfall ( som det ju är) inget folk pratar om, det är ju lite tabu likväl som det med barnlöshet.

Tror också det var VUL-staven som min kropp inte "uppskattade" 

Visste inte heller att det var så vanligt med blödningar. Men har förstått det nu sen man började hänga på FL.  
    Gravid
  • Makima46
    Bettina skrev 2009-11-07 19:17:55 följande:
    Hej och grattis till alla ni som plussat.Jag måste få ställa en fråga. Det gäller slemhinnan i livmodern.Det är som så att jag har under ett antal månader, kanske till om med år märkt att min mens inte är så "röd och tjock" längre. Inget som jag egentligen tänkte på utan det slog mig bara helt plötsligt, att detta är nog inte som det skall vara.Det ser mer ut som rödfärgat vatten och jag ser inte heller att "delar" av slemhinnan kommer ut. Jag blöder i 3 dagar (inte speciellt mycket) och sedan är det mest brunfärgat i de följande 4 dagarna.Har ju läst att vid varje menstruation så byts hela slemhinnan ut och blir ny och fräsch för att vara så optimal för att ägget skall kunna fästa.Tänkte också att detta kanske kan har varit orsaken till att våra ivf försök inte har lyckats. Slemhinnan har inte varit optimal.IVF kliniken har aldrig frågat min ut min mens ser ut/beter sig, i samband med våra behandlingar.Någon som hört något liknande?Är superorolig eftersom att vi skall göra ÄD i januari.KramarBettina
    Visst kan det vara så att din slemmhinna inte varit optimal vid dina IVF.

Tror inte du behöver vara orolig Bettina. Du kommer att kollas ett flertal ggr med ultraljud innan ET att din slemhinnan blivit tillräckligt tjock med hjälp av östrogentabl.
    I annat fall så får du öka din östrogendos. 

De gör ingen ET förrän de "godkänt" din slemhinna.

Så du kan lugnt glädjas åt ditt försök i januari/ kram Makima 
    Gravid
  • Makima46

Grattis! till tjejen Tigermom{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_cheers}

Gravid
  • Makima46
    Krista74 skrev 2009-11-08 14:03:25 följande:
    Hej Bettina!Det är första gången jag skriver i FL. Är nu gravid i vecka 8 efter vår andra ÄD- behandling. Det är min första graviditet efter 9 års barnlöshet och ett antal behandlingar (hormonbehandlingar, 2 inseminationer, 3 ivf, 2 FET, 4 års väntar på adoptvibarn som aldrig kom...,1 ÄD utomlands) så lyckan är stor! Började redan förlora hoppet om ett barn, men skam den som ger sig! Jag hade samma problem som du. Efter att slutat äta p-piller blev mensen väldigt kort (1-2 dagar) och väldigt sparsam. Detta fortsatte under 7 års tid. Hade läst mycket intressant om akupunktur och testade detta under 1år 1 behandling i veckan. Skillnaden var stor, mensen blev längre (3-4 dagar) och blödningen mycket rikligare och framför allt kom det rött, "färskt" blod och inte bruna eller rosa, vattniga blödningar som tidigare. Borde kanske tillägga att jag fick diagnosen endometrios för några år sedan. Hade inga symptom som tydde på detta (inga smärtsamma rikliga menstruationer utan precis tvärtom...) så det var en överraskning. Har opererats en gång. Innan denna ÄD-insättning (när jag lyckades bli gravid) gick jag hos akupunktören Dr.Nie i Stockholm, hon vill att man få behandling varje dag veckan innan insättningen, dvs 7ggr i rad. Tufft, men kanske värt att testa om man har möjlighet!
    Välkommen Krista74!
    Gravid
  • Makima46
    LoLiNi skrev 2009-11-09 12:02:40 följande:
    Vad mysigt! Min lilla jycke som varit utan mig i en hel vecka blev överlycklig igår när vi kom hem! Har saknat honom väääldigt mycket!Nu så här på RD4 så har jag lite konstiga känningar - det drar och sticker så in-i-vassen i ljumsken och illamåendet sköljer över mig lite nu o då...Gissar att det är hopp om livet...Kramisar
    Låter hoppfullt tycker jag med  symtomen du har{#lang_emotions_sunny}
    Gravid
  • Makima46
    tjorvar skrev 2009-11-09 18:13:25 följande:
    Idag har jag varit på UL och sett en liten bananformad sak som rumlade omkring så jag antar att det är sant i alla fall att jag är gravid...
    Vad härligt, grattis{#lang_emotions_laughing}
    Gravid
  • Makima46
    LoLiNi skrev 2009-11-09 22:59:20 följande:
    Lycka till imorgon kramiiis! Håller alla tummar jag har och korsar för säkerhets skull några fingrar oxå! :)Tack Makima, hoppas, hoppas, hoppas! Är det någon fler som blivit väldigt trött av att bara gått en promenad (ca 3km i normal takt)?  Jag är/var i ganska hyfsad form innan!Fick lite ont i höfter o vekrygg under promenaden och sen under kvällen har jag haft obehag i magen, mest känns det som om det ligger en sten eller nåt i magen och tar emot när man böjer sig framåt! Isch! Ha en god natt och ha en bra morgondag!
    Har samma "problem" Låla och kan känna att det drar obehagligt i magen om jag sitter på huk. Är gravid i v.8

Ta det lugnt ett tag och "zappa" på tv:n lite under ruvningstiden.

Lycka till{#lang_emotions_flower}
    Gravid i v. 8
  • Makima46
    tandmaja skrev 2009-11-10 08:57:39 följande:
    Kramiis : Snart,snart är du ruvare igen Håller tummarna att du snart är på hotellet igen med två små toppeneskimåer insatta Tjorvar :Grattis !Makima ,var det inte denna vecka du skulle på ett nytt ul?
    Nej, det är nästa fredag den 20:e kl. 9,30{#lang_emotions_heart}
    Gravid i v. 8
  • Makima46
    LoLiNi skrev 2009-11-11 19:28:41 följande:
    I morse hände något konstigt - jag klev upp som vanligt kvart över sex för medicinering och lade mig sen igen för att låta vaggisarna gör sin grej! När jag skulle kliva upp och göra mig i ordning för jobbet 20 minuter senare, blev jag kraftigt illamående och yrslig. Var tvungen att stanna hemma...Det konstiga var inte illamåendet utan att det kom en 45 min efter att jag steg upp första gången! Nån som haft liknande upplevelse?kramiiis: lycka till nu! håller alla tummar o tår o läser samma besvärjelse över dig som jag gjort över mig själv och min väninna som genomgår vanlig ivf!Kramar och peppning till oss alla!
    Jag har blivit illamående o yrslig på alla möjliga tider på dagen.

Fullt normalt. Man behöver inte må illa bara på morgonen när man stiger upp första gången. Mitt började ofta inte förrän jag varit uppe nån timme.

Likväl som att man inte behöver må illa i 3 mån. eller hela graviditeten.
    Vissa mår illa ett par dar, andra en eller ett par veckor.
    Gravid i v. 8
  • Makima46
    Gottisen skrev 2009-11-11 14:17:58 följande:
    Det är härligt att läsa att så många plussat och vad många tvillinggraviditer :)Grattis till er allihopa. Alla ruvare (och ni som snart är det), håller alla tummar och tår att ni också får ett plus innan jul. Solstickan: jag har ett hb som ligger mellan 100-119. Tack för infot, bra att veta.Håller på och trappar ner vaggen, prednisolon och östrogen. Känns lite oroligt men det skall väl gå bra. Trodde att man kunde känna sig rätt "säker" när man passerat v. 12-13 men så sa min bm att 25 % av tvillinggraviditerna blir "enlingsgraviditeter" innan vecka 15. Så nu går man här och oroar sig för det. Fast man är ju orolig under graviditeten, sen är man orolig för plötslig spädbarnsdöd, sen att de skall bli sjuka eller skada sig osv. Listar tar aldrig slut så det är väl bara acceptera läget och istället försöka inse att man är gravid. Den tio-öringen har nämligen inte trillat ner hos mig ännu. Tror på det varje gång jag varit på ul. Två dagar senare så känns det som om man pratar om någon annan. Jag vet att det låter löjligt, men jag vet inte vad jag skall göra för att börja tro på detta. Sist jag var gravid (ÄD då med) så hade jag inte ens en säng till pojken när jag kom hem från BB. Veckorna innan drog min syster med mig ut för att köpa lite kläder. Jag vill inte att det skall bli så igen och jag kämpar verkligen mot mig själv varje dag. Oj vad långt det blev. Ville bara skriva av mig lite.
    Det där tyckte jag var onödigt av BM att "kläcka ur" sig.{#lang_emotions_frown}

Oroar sig gör alla, både under graviditeten och efter att de är födda.
    Men BM eller gyn. behöver ju ej spä på oron i onödan{#lang_emotions_yell} 

Har själv 2 vuxna barn sedan ett tidigare äktenskap och känner fortfarande oro för dem. Fast man oroar sig för olika saker i olika åldrar.
    Gravid i v. 8
  • Makima46
    LoLiNi skrev 2009-11-16 13:52:33 följande:
    Kunde inte hålla mig och vänta på svaret på hcg-testet! Pinkade på det där överblivna CB-testet och fick ett starkt plus! :DSå nu får vi hålla tummarna att det håller i sig och att vi får ett skyhögt hcg tillbaka från doktorn. Så jag slipper jag gå o ta ett nytt blodprov på onsdag!Jag gör nog som några av de andra och väntar på ytterligare bekräftelse innan jag flyttar mig från ruvare till gravid i listan!Kramar från en tills-vidare-gravid Låla
    Grattis Låla, härligt{#lang_emotions_flower}
    Gravid i v. 9
  • Makima46
    LoLiNi skrev 2009-11-16 17:15:50 följande:
    Tackar, Makima!Förresten visst hade du koll på hur man räknar ut vilken vecka man är i? Har försökt att söka men får bara upp hur man räknar vid vanlig graviditet...Kram dL
    Jo, jag har koll på det{#lang_emotions_wink}

Vid ET så tar man den dagen som äggen befruktades som din ägglossningsdag.

Och vid FET tar man dagen för FET minus de dagar äggen odlats innan nedfrysning som din ägglossningsdag.

Sen kan man ju gå in på FL:s grav.uträkning o fylla i sin ägglossningsdag.

Lycka till Låla{#lang_emotions_flower} 
    Gravid i v. 9
  • Makima46
    Carmencita03 skrev 2009-11-17 09:31:49 följande:
    Grattis Lala - hoppas det går bra nu! Lala - om äggen är brfruktade 2/11 så är embryorna 3 dagar vid insättning den 5/11.Och grattis Rödluvan - nu kan du pusta ut lite!Har precis kommit hem från AVA efter ET igår. Två embryos ligger nu där inne, ett 9-celligt och ett 8-celligt, båda av klass 2. Hoppas hoppas... Läste att i USA vill de inte att man flyger efter ET, men det var ju vi tvugna att göra. Är det någon mer som har satt sig på flyget direkt efter?Är det någon som vet hur många dagar efter befruktning som embryot fäster? Är det 5-6 eller mer?Kramar och pepp och lycka till, till er alla!
    Lycka till Carmencita!

Jag flög hem samma dag som FET och är nu gravid i v.9

Tror äggen fäster efter 5-8 dgr och inplanteras ( borrar in sig ) i slemhinnan efter 
    7-10 dgr.
    Gravid i v. 9
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa