• saknarknytte

Vi som gör äggdonation ute i Europa

LoLiNi skrev 2009-11-06 10:44:46 följande:
    Oki sa nu är vi i Tartu och ET var igar. Vi aker hem pa söndag med direktflyget till Arlanda.Har ingen egen dator med mig och familjeliv har inga mobila sidor sa jag har inte kunnat skriva i traden nagot förrän nu, pa hotellets dator.Vi fick tva insatta och det star i papperet vi fick efterat att det ar tva 4 (1-2) embryos - nagon som vet vad det betyder?Vi har tva till i frysen - resultatet fran 11 ägg - kommer inte ihag hur manga som blev befruktade...Sen har jag svart att söka i tradarna fran min iPod touch - tar extremt lang tid:Hur kändes det efter ET/FET? Vilken dag är rd1 osv?Fick hcg-testdag 16 november dvs rd10 eller rd11 om jag kommer ihag svaret pa ovanstaende fraga rätt...Sen var det nagot mer jag ville veta men jag far val vanta pa min tur igen pa hotelldatorn da! :)Annars känns det okej - känner att nagot finns där inne - är som en liten tyngd i magen.Kramar till er alla och grattis till alla vul-upplevelser tvillingar och singlar!Lala i Tartu (hittar inga aa-n pa denna datorn...)
    Stort grattis Låla. Med så fina embryon så kommer du absolut att få ett plus om två veckor. Det har varit lite olika svar på denna tråd ang ang ruvardag men de flesta verkar köra med att ET dagen är 0 och dagen efter är RD 1. Det har i alla fall jag gjort. Kram
  • saknarknytte
    Makima46 skrev 2009-11-06 13:14:52 följande:
    Fick se 2 hinnsäckar idag och en filur med tickande  i den ena.Ska på nytt VUL den 20/11 för att se om man bättre kan se om det finns nåt i den andra ( de låg väldigt nära varandra)Men är överlycklig att det åtminstone finns en som lever 
    Stort Grattis! Vilken succé vecka på denna tråd. Härligt! Kram
  • saknarknytte

Kramiis, Lycka till!!!!!!!!!!!!

Estra, råkade ut för samma sak förra veckan. Blev jättedeppig. Jag har fortfarande en liten sorg över att barnen inte kommer att likna mig. Jag vet att diskussionen kommer att komma upp flera gånger plus att folk kommer att fråga vem barnen liknar mest. Dock så är jag övertygad om att den dagen jag väl får mina knytten i famnen så kommer jag att strunta i att de inte liknar mig. Jag vet att även om de är endast 25 % mina biologiska barn så kommer det kännas som de är mina till 100%. Enligt forskning inom epigenetics och imprinting så finns det en chans att barnet kan likna den bärande mamman i och med att det är hon som bestämmer vilka gener som ska aktiveras. : )

Kram

• saknarknytte

VÄNTAR :
    ==================================================
    Hoppaslina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de heller
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Chris06: 2ÄD,misslyckade.3 frysta kvar.3e ÄD 2010 v 9.

PÅ GÅNG :
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010
    Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Loppa69:!:a ÄD Elite clinic, Estland. Plan ET under v. 48
    Esther123, 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12.

RUVARE :
    Låla67: 41 år, 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland.

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
    Isisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 mars
    Issi01: 2:a ÄD, FET, AVA ÅBO sept -09
    Tjorvar: 3 misslyckade inseminationer, två misslyckade ivf, Gravid efter 1:a äggdonation AVA Riga ET 17/9
    Makima46. 46 år. 3:e ÄD, FET 6 okt. IVI Spanien. Ett 8 celligt o ett 9 celligt. Båda i toppklass.
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. ET 8 oktober.
    Saknarknytte: 38 år, 1:a ÄD AVA Riga 5/10. Väntar tvillingar

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Pigan74: v35+0, pojke, 2100g, 42 cm
    Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm

• saknarknytte

Hej,

Jag har sedan ett längre tag varit väldigt ledsen över hur saker och ting har utvecklats på detta forum. Denna tråd har varit så viktigt för mig och jag har fått många goda råd och stöd. Det känns som om denna tråd är en förälskelse som tyvärr har tagit slut. Det hela började långt innan Nalle med blått hus lämnade oss men jag valde att ignorera det hela. Nu kan jag inte det längre för det gör mig bestört över hur vuxna kvinnor kan bete sig mot varandra och inte ens fatta det när en moderator kommer in. (en annan tråd men många av medlemmarna är på denna tråd) Om vi inte kan ha acceptans och tolerans mot varandra hur ska vi då kunna förvänta oss att omvärlden ska ha det gentemot vår situation.

Vi är alla kvinnor som har drabbats av ofrivillig barnlöshet, vi önskar inte något hellre än att få våra barn och vi är beredda att kämpa för dem. ÄD är en tuff process och man känner sig väldigt skör. Vi är här för att stödja varandra och för att dela med oss av våra erfarenheter. Dock så ska inte folk som delar med sig av sina erfarenheter eller information som de har snappat upp utsättas för personliga påhopp, även om du anser att de har fel. De finns många på denna tråd som har varit väldigt generösa med att dela med sig av sina kunskaper. De har hjälpt mig mycket och det är jag tacksam för men jag uppskattar inte att man knäpps på näsan om man har en annan åsikt. Man kan på ett hövligt sätt skriva ett svar varför man tycker annorlunda. MAN KAN FAKTISKT FÅ SIN ÅSIKT IGENOM UTAN ATT GÖRA DET TILL ETT PERSONLIGT ANGREPP. Är det något som jag har lärt mig från denna tråd så är det att det finns många olika metoder och teorier över vad som är effektivast när det gäller ÄD och det verkar inte finnas något enhälligt rätt eller fel som gäller för alla. Herregud, titta bara på de som ska vara experter, våra doktorer på klinikerna. De skriver ut olika mediciner och våra behandlingar skiljer sig från varandra. På en klinik så är det viktigt att man inte ska kissa innan insättningen på en annan så spelar det ingen roll. Några kliniker förordnar en viss medicin medan andra säger blankt nej till den. Och visst har de fel ibland för våra kroppar är olika och ibland så individualiserar de inte våra behandlingar efter våra behov som tex vid immunlogiska sjukdomar mm. Och då är det jättebra att folk på detta forum med liknade problem kan råda en men det betyder inte att detta råd är nödvändigt för alla att följa för man kanske lider av något annat eller inte alls. Och den person som föreslår något till en annan medlem för det har visat sig varit lyckat för just henne ska inte häcklas för det även om du har helt annan åsikt.

Det som får mig att må dåligt är att vuxna kvinnor har gaddat ihop sig och häcklar en annan kvinna som har sökt sig till detta forum för att hon som oss har haft sina sorger och längtan efter barn. Det som gör mig förbannad är att dessa kvinnor är så noga med att påpeka att de är äldre och hur de yngre medlemmarna inte har samma insikt som de. Ni som är äldre borde ni väl föregå med gott exempel. Några av er har ju t.o.m vuxna barn. Vad sa ni till dem när de var små och tyckte att något yngre barn sa dumma grejor. Sa ni till dem, gadda ihop er med andra barn och prata skit om det där barnet. Näh, trodde inte det.

Självklart så vet man mer om ÄD ju längre man har hållit på men jag gillar inte när det verkar som om sorg mäts i relation på hur gammal man är. Även en som är yngre kan ha varit med om värre saker i livet än en som är äldre!!! Vi vet inte allt om varandra utan endast det vi VÄLJER att skriva i vår presentation. Vissa skriver mer och vissa mindre, jag själv har valt det sista alternativet. Man kan inte mäta eller jämföra vem som har mest sorg utan det är relativt. Allt beror på hur människan upplever den men framförallt personens förmåga att handskas med den och där spelar många faktorer in. Därför måste vi vara ödmjuka och varsamma om varandra även om vi inte håller med varandra om allt. Vi har ju trots allt det viktigaste gemensamt, vi kämpar eller har kämpat för att få våra barn och resan dit är/var lång och smärtsam. Räcker inte det?

Jag får se om jag kommer tillbak eller kanske startar en egen tråd. Just nu är jag så besviken att jag kommer att ta en paus från FL.

Jag önskar alla kommande gravida och gravida lycka till.

Kram

• saknarknytte

Hej alla tappra!

Jag vill bara tacka för alla fina mejl jag har fått från så många efter mitt inlägg. Ni har fått mig att vilja komma tillbaka. Det var skönt att få bekräftat att det inte bara var jag som blev upprörd över någras dåliga uppförande.
    Jag håller på att läsa ikapp inläggen och jag blir så glad och rörd till tårar när jag läser hur ni fina, tappra och underbara kvinnor stöttar varandra.

Många kramar,

• saknarknytte
    plupp06 skrev 2009-11-20 14:35:07 följande:
    Å vad roligt att du är tillbaka!!
    Tack! Hur mår du och lyckades du få en tid på MVC Västermalm?
    Kram
  • saknarknytte
    LoLiNi skrev 2009-11-20 14:39:38 följande:
    Kram på dig själv du! ;)/Låla
    Tack Låla! Hoppas allt är bra med dig. kram
  • saknarknytte
    plupp06 skrev 2009-11-20 15:00:58 följande:
    Saknarknytte: Har faktiskt inte orkar ringa dit igen och fråga om de hade någon ledig tid utan har valt att behålla tiden på barnmoskorna gamla stan. Ska på något föräldramöte på måndag, fattar inte vad det är? De proppsar på att man ska vara med på det. Dessutom känns det så konstigt att gå på det innan jag ens varit på inskrivning. Nåväl, nu är det ändå försent att avboka måndagens möte. Det mest jobbiga är att jag har tvingats vara borta så många förmiddagar från jobbet, har svårt att hinna jobba ikapp all tid. Dessutom så undrar de nog på jobbet vad jag pysslar med, säger att jag har läkarbesök. De måste tro att jag är allvarligt sjuk som sprungit till läkaren så mycket den sista tiden Är i vecka 9+3 idag, har fortfarande svårt att tro att det finns något därinne. Var på VUL i onsdags och allt såg ok ut (embryot var något mindre än det borde vara, men det var ingen fara sa läkaren) Vill att tiden ska gå fort tills vecka 12, då ska ju risken för missfall minska betydligt. Någon som vet varför man drar gränsen just vid v 12??Hur mår du själv?!
    Jag har haft det jobbigt med illamående. När jag har haft viktiga möten så har jag tagit lergian comp. Det fungerar bra för stunden men när de slutar att värka så mår jag dubbelt så illa och kräks. Det blir inte mycket sömn på nätterna men som tur vad så lider jag inte av någon enorm graviditetströtthet så jag klarar mig. Tvärtom, jag känner mig ganska så speedad. Pratat med några vänner och det verkar som om man antingen är jättetrött eller så mår man illa.

Jag kan inte heller tro att jag är gravid. Har inte varit på något mer VUL sedan den 4/11. Min gyn mätte dock aldrig tvillingarna. Känner att jag skulle vilja ha ett till VUL för att få bekräftat att jag verkligen är gravid och att allt ser bra ut. Just nu känns det bara som jag har en megalång maginfluensa. Vill bli påmind om att illamåendet bär något gott med sig. Plus att jag måste snart berätta för min chef om min graviditet och då vill jag vara säker. I december är det så många konvent, fester och annat och då kommer det att märkas att jag är gravid i och med att jag inte kommer att kunna dricka eller festa till sent på natten. Är så rädd att han ska bli besviken!!!! Han är ingen elak människa men han kommer nog bli orolig att projektet ska gå i stöpet. Han har satsat så på mig och trott på min idé. Men jag hoppas att han ska tro på den plan jag har på hur projektet kan gå vidare utan mig.

Kram
  • saknarknytte
    Bette skrev 2009-11-20 16:13:08 följande:
    Klart att projektet inte kommer gå i stöpet, jag menar om du har en plan så är ju det superbra. Jag gjorde ett extra VUL i vecka 8 för att se att allt var bra, jag tror att det bara är att ringa och boka in tid på din mödravård om du är inskriven. KramBette
    Tack för peppningen. Jag har inte varit på MVC än. Har inte tid förrän den 4 dec. Ska ringa min gyn på måndag och kolla om jag kan få en tid. Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa