• LoLiNi

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej allihopa!

Har följt forumet och den här och liknande trådar i det tysta, i väntan på att det ska bli dags att gå från utredningar och undersökningar till behandling. Nu är det alltså dags.
    Vi ska åka till Elite i Tartu, Estland v.45 för hela proceduren.
    Nu är det så att jag har fått ut Zoladex Goserelin 3,6 från min svenska läkare och läkaren i Estland säger att jag ska ta 0,6 Zoladex depo. Är det samma sak? Är det skillnad med implantatet?
    Min sambo ska hjälpa mig att injicera det ikväll och jag behöver alla råd jag kan få!

//Låla

• LoLiNi

Tack "Gottisen" för peppningen och tack för rådet "saknarknytte"!
    Det betyder jättemycket! Min sambo ska få hjälpa mig om en liten stund!

Jag återkommer med nyheter allteftersom behandlingen fortskrider...

Kramar och lycka till allihopa!

• LoLiNi

Tack för allt stöd och alla tips!
    Min sambo är ett unikum på att sätta sig över sina egna begränsningar så igår lekte han "doktor" med den äran.
    Svägerskan är dessutom operationssköterska så vi hade henne som standby för tips för själva insprutandet av implantatet!
    Allt gick bra - det är otroligt vad mycket man kan tåla med lite djupandning. *flin*

• LoLiNi

Jättegrattis Gottisen! Jag tänkte faktiskt att de nog kan ha fel - för det är ganska svårt att hitta två små hjärtljud, som kanske t o m klappar i takt! Tänk på allt annat som låter därinne! :)

Än en gång jättegrattis! Det är min dröm att få två i ett svep!
    Grattis till dig också "isisisis"!

• LoLiNi
    saknarknytte skrev 2009-10-02 16:20:41 följande:
    Dock uppmanar jag alla att fortsätta att söka information och dela med sig. Även om ni tycker annorlunda än den som delar med sig så var ödmjuk i era åsikter. Vi har det nog jobbigt som det är och är sköra, en del mer än andra. Det sista vi behöver är att denna plats slutar att vara en plats där man vågar ventilera fritt. Ha en underbar helg alla tappra!
    Vad bra sagt! Jag har samma positiva erfarenhet av just den här tråden specifikt och ÄD-forumet rent generellt.
    Utan er hade vi kanske inte riktigt vågat att sätta sprutan själva och istället krånglat till det med att gå till min gyn... Lite knepigt att förklara på jobbet eftersom jag inte upplyst dem om vad som försigår än. Jag jobbar i en mansdominerad miljö och det är inte det att de inte skulle tycka det var intressant - utan problemet är snarare att det inte hör till de vanliga samtalsämnena! :)

Jag vet nu att sprutan tog för jag har känt av både den ena o den andra biverkningen, t ex vallningar och plötslig känslosamhet, men har också fått lite klåda, mest på överbenen...
    Känslosam är jag visserligen jämt och jag hade lite anledning att bli ledsen, en f d klasskamrat från högskolan har gått bort under omständigheter som är oklara. Vi har inte träffats sen skolan men via Facebook har vi kunnat läsa om varandras dagliga liv. Han har berättat om sina utflykter med sin lille son under pappaledigheten... så nog känns det som vi haft någon form av kontakt! Ändå kändes det konstigt att bli ledsen så där plötsligt för mest var jag chockad!

Oki - då har jag fått babbla av mig lite, känns redan bättre.

Kramar o lycka till allihopa!
  • LoLiNi

Fyller i mig själv i listan - känns bra att äntligen få göra det!

Grattis Rödluvan, vad roligt med så många ägg!

Ledsen att det inte gick vägen Nioli, bättre lycka nästa gång!

VÄNTAR:
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Chris06: troligen ÄD i oktober.
    Loppa69: EA under v. 48
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de heller

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober.
    Saknarknytte: 1:a ÄD AVA Riga. Plan ET 5 oktober
    Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET 6 okt, IVI Spanien
    Låla67: 41 år, 1:a ÄD, ET v.45 4-5 november på Elite i Estland.

RUVARE :

Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat ET -06, FET 27/8-09
    Isisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 mars

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt

• LoLiNi

Lilla Fia 65 skrev 2009-10-06 10:32:04 följande:

Låla- lycka till om några veckor. Ni som ska till Riga eller Tallin. Har ni sett på reklamen här på sidan att man kan få en båtkryssning för bara 150:-. Fast själv så tycker jag inte det är så bekvämt att åka båt och at sova på den ... men det är ju olika.
    Tack så mycket, Lilla Fia! Det är hemskt spännande, ibland lite för mycket så!
    Är nog fortfarande lite ovetandes om hur tågordningen ser ut innan ET.
    Har fått Zoladex-sprutan, och ska säga till doktorn när jag får mens, eller är det OM jag får mens?
    Känner iaf av sprutan för min redan korta stubin har blivit nästan obefintlig... försöker att inte grubbla för mycket utan antar att allt har sin gilla gång.

Kramar till oss alla!
  • LoLiNi
    merlot skrev 2009-10-06 19:20:20 följande:
    Låla- ja nu är du också på gång. Det borde vara att du ska meddela kliniken NÄR du får mens, så att de vet att du har en "normal" cykel. det borde vara inom 14 dagar efter sprutan. min mens kom efter 9 dagar efter sprutan. och 14 dagar efter sprutan började jag med progynon 3 ggr /dag för att bygga slemhinna. Kanske liknande för dig? ja det är många datum att hålla reda på... och många moment som ska funka. tänker på er alla här inne och skickar glada tankar. kram, m
    Uj, uj, uj - min cykel är normalt ganska kort 22-26 dagar och är nu snart uppe i 30 dagar...
    Börjar oroa mig för att inte hinna bli redo i tid och då undrar jag vad som händer med allt.

Tack för alla goda råd och det är verkligen upplyftande att höra alla goda resultat!
  • LoLiNi

Undrar hur det gått för Rödluvan och håller en tumme på ena handen och korsar fingrar på den andra handen!

Tack för all information och tips - så många har givit mig pusselbitar till hur allt går till! Här har jag funnit trygghet och värme inför det stora okända som väntar...

Det händer så mycket för så många att det är svårt att komma ihåg att kommentera allt - jag hoppas att alla har förståelse för det!

Vill också rekommendera att välja "riktiga" rooibos-teer och kolla så att det te man köper inte är blandat med vanligt svart te! Det är jättevanligt bland de stora märkena att blanda ut "finare" teer med svart te för kostnadens skull. Svart te = tein (uppiggande)

Simma lugnt nu allihop!

• LoLiNi
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-10-08 17:45:11 följande:
    Hej alla ni underbara medsystrar! Tack för att ni bryr er om mig. Nu har jag vilat en stund på hotellet efter ET som gick jättebra!!! Nu är jag ruvare till två toppklass embryon. Det ena på 14 celler och det andra på 9. Vi fick 12 toppklass embryon till frysen. Dr Violeta var väldigt nöjd och sa detta var ett utomordentligt bra resultat. Hurra!!! Det här känns helt overkligt!
    Coolt, Rödluvan! Jättegrattis!
    Och vilken förhoppning inför framtida behov (syskonförsök, etc)!

Simma lugnt!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa