• tingelingtingeling

Måste man älska bonus?

Guu vilken ångest jag får av alla "präktiga" inlägg...

Är bonusförälder åt en 11 åring, sedan 3 mån tillbaka då jag och hans pappa flyttade ihop. Och det är inte heeelt lätt att bli sambo för första gången samt att bli "plastmamma". Slits mella 2 sidor hela tiden, den goda som vill ta hand om honom, skapa bra grund för livet, att han känner sig hemma, bra realationm pappan (som varit dålig men nu på bättringsvägen efter jag ställt krav på det) han är ett barn som säkert tycker det är omtumlande med mig här! Andra sidan vill helst bara förinta honom, det är inte mitt barn med mina värderingar, inte alls en persnlighet som jag trivss med, jag känner INTE ALLS för honom som jag skulle göra för mitt egna barn!! Åhhh va jobbigt... Varannan vecka är ångest, jag sluts in i mitt skal, kan inte slappna av i mitt hem och räknar ner dagarna.... Endå har jag hjälp honom och pappan med deras relation som nästan va obefintlig innan vi träffades, väldigt kyligt och mycket bortlämnande till farföräldrar. Jag ställde krav på pappan att om vi ska leva ihop måste deras relation fungera, jag kan inte se på när han "försummar" sin son, ett liv som ska hjälpas ut i världen! Och nu när dom börjar bli mer naturliga och känslosamma mot varanndra så blir jag typ irriterad på det!! Men gu va trött jag blir på mig själv.... Barnet är sååå olikt mig själv! Är det vanligt att man känner så? Eller ska man bara tycka att allt är underbart???

• Svar på tråden Måste man älska bonus?
  • TigerLily

Man får känna precis som man vill tycker jag! Du verkar ju vara vettig som person, då du ställt krav för att deras relation ska funka osv... du har ju rätt inställning å tankesätt, bara det att dina känslor inte är på samma nivå..
    är ju en stor omställning och något alldeles nytt för dig. Ge det lite tid, å kom ihåg att man får känna precis vad man vill, man kan inte rå för vad man känner!! Däremot om det försämrar livskvalitéen för er så får du ju göra något åt det.
    Klart att barnet är olikt dig, särskilt då ni inte levt tillsammans, men försök att hitta "er" egen väg, att skapa något "eget" med honom? Nu kanske det låter lite flummigt..

• Teskedsmamman

Nä, man måste inte älska sina bonusar, men det underlättar... har man bara lite förnuft så behandlar man dem ändå som man själv vill bli behandlad och finns det egna barn i förhållandet så skall bonusar och biosar behandlas lika.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • udda3

det är väl något som kommer med tiden?
    att man älskar.. om man nu lär sig göra det

jag har själv en bonus. och det är inte lätt alla gånger, för det är inte ens eget kött och blod. men man lär väl känna varandra med tiden och "växer ihop"??

låt det ta den tid det tar. det är säkert jobbigt för sonen också att när han precis fått tillbaka sin pappa i sitt liv så finns det en till..

stå ut..

www.longgone.blogg.se

• Impertiff

Som jag ser det så går det upp och ner.
    Jag tycker du verkar vara väldigt klok som ställt krav på pappan att "ordna upp" relationen till sonen - heder åt dig!
    Det är inte lätt...

Jag har själv perioder där jag bara känner att jag skulle vilja dra till en öde ö och skita i allt. Och så kan jag samtidigt inte låta bli att engagera mig... och för mig är det det som är det jobbiga. Att engagera mig som "styvmamma" och så gott som en förälder, men ändå inte få "cred" för det.
    Att alltid vara "styv"förälder. Inte vara "hel" förälder oavsett vad jag gör.

Känner igen mig i det du skriver om att ge en bra grund för livet, att barnen känner sig hemma osv. Vill det. Kämpar för det. Och så samtidigt så kommer iband de där "men jag då"-känslorna.

Allt är inte underbart. Däremot kämpar jag för att alltid få barnen känna att vi är en familj när de är här. Att de aldrig ska känna sig utanför... Men ibland känns det "surt".
    Det går upp och ner. Men jag tycker du gör det bra som tänker på barnet och att han ska ha det bra och ha en relation till pappan!
    Även om du kanske inte får stående ovationer så är det värt så mycket! Glöm inte det. Du gör ett jättejobb!!!!

• Liten2008

TS, du verkar helt normal och nej, du behöver inte älska.

Mina barn och andras ungar är en sanning som gör ont för många, både bio som styvmamma.

Livet blir mer jobbigt med andras barn, så enkelt är det.
    Sedan finns det de som tycker det är värt det och så finns det de som ser det som en ren förlust men står ut.

Ställ inte krav på dig som du inte kan leva upp till, gör dig inte till en människa du inte är.
    Två enkla tips som kan hjälpa på vägen.

Fokusera på dig och arbeta därifrån, börjar du från start att göra/tycka det andra anser att du ska göra/tycka kommer du tappa bort dig själv tillslut och troligen brista.

Önskar dig all lycka

• Eisa

Jag har själv varit bonusbarn och vet vad OTROLIGT viktigt det är att man känner sig älskad av styvisarna också. Därför skulle jag ta till mig bonusbarn skitbra, tror jag.

Nej man måste inte älska bonusbarn men man ska behandla dem som att man gör det, åtminstone.

Skit i personkemin, det är ett BARN.

• nika

Nej, precis lika lite som du måste älska vem som helst. Man kan ha en alldeles utmärkt relation ändå och må bra i den om man inte har orimliga förväntningatr på den andre och sig själv.

• Pussis mamman

Nej det måste man absolut inte tycker jag. Men dock är det viktigt att man respekterar varandra åt båda håll.

Man har ju trots allt valt att leva med deras mamma/pappa. Och då får man ta hela kittet så att säga. Även om man många gånger har lust att skita i allt och bara sticka. Och vissa perioder så känner man åh vad bra det här fungerar nu.

Men man ska inte tvinga på sin partner sina bonus/bio barn. Det ska komma naturligt.

Men det är ju bäddat för konflikter. Och det är ju inte så konstigt med tanke på att man kanske har uppfostrat sina barn på olika sätt. Men huvudsaken är ju att man kan prata med sin partner om sina känslor.

• chilipeppar77
    tingelingtingeling skrev 2009-09-06 17:20:08 följande:
    Guu vilken ångest jag får av alla "präktiga" inlägg... Är bonusförälder åt en 11 åring, sedan 3 mån tillbaka då jag och hans pappa flyttade ihop. Och det är inte heeelt lätt att bli sambo för första gången samt att bli "plastmamma". Slits mella 2 sidor hela tiden, den goda som vill ta hand om honom, skapa bra grund för livet, att han känner sig hemma, bra realationm pappan (som varit dålig men nu på bättringsvägen efter jag ställt krav på det) han är ett barn som säkert tycker det är omtumlande med mig här! Andra sidan vill helst bara förinta honom, det är inte mitt barn med mina värderingar, inte alls en persnlighet som jag trivss med, jag känner INTE ALLS för honom som jag skulle göra för mitt egna barn!! Åhhh va jobbigt... Varannan vecka är ångest, jag sluts in i mitt skal, kan inte slappna av i mitt hem och räknar ner dagarna.... Endå har jag hjälp honom och pappan med deras relation som nästan va obefintlig innan vi träffades, väldigt kyligt och mycket bortlämnande till farföräldrar. Jag ställde krav på pappan att om vi ska leva ihop måste deras relation fungera, jag kan inte se på när han "försummar" sin son, ett liv som ska hjälpas ut i världen! Och nu när dom börjar bli mer naturliga och känslosamma mot varanndra så blir jag typ irriterad på det!! Men gu va trött jag blir på mig själv.... Barnet är sååå olikt mig själv! Är det vanligt att man känner så? Eller ska man bara tycka att allt är underbart???
    Jag tror inte att det är ovanligt.
    Det är en stor omställning att plötsligt ha barn i hushållet. Barnen kanske inte alls är uppfostrade som man själv är och skulle uppfostra sina egna barn. Kanske du stör dig mest på sånt du aldrig fått göra själv? Sånt du inte skulle tillåta dina barn att göra?
    Dessutom är det ju hyfsat vanligt att barnen inte beter sig riktigt bra mot plastföräldern. Men med tiden lär ni känna varandra lite bättre.
    Huvudsaken att barnet behandlar dig med respekt (att du behandlar barnet med respekt räknar jag med).

Boktips:
    "Familjen Hoppsan"
    "Hur man blir en lycklig styvmor"
Svar på tråden Måste man älska bonus?