Liten2008 skrev 2009-09-29 00:35:44 följande:
citat MinliOm du visar samma attityd mot honom som du har här citat slutNej, det gör jag inte så ta du och tryck på bromsen lite i din fantasi.Att slå in öppna dörrar genom att ORKA skriva sådana självklara saker som att min sambo är pappa till sina barn, ja det får dig bara att framstå som aningens trögtänkt ifall du inte kan räkna ut att anra i världen också besitter baskunskaper.Men bara för att min sambo har ett barn med en annan kvinna betyder itne det att det barnet är en del av min familj, precis lika lite som att min syster skulle vara min sambos syster, min syster tillhör min familj och han fick inte henne "på köpet" som syskon.
Men hon säger inte att du gör det. Hon säger att OM du gör det måste han må jättedåligt. Och visst skulle det vara så, om det vore så...Och om det inte är så är det bara att säga det.
Du kanske inte räknar din sambos barn sedan tidigare till din familj, men din sambo räknar väl båda sina barn till sin? Det är väl vad Minli ville ha sagt och är långt ifrån ett uttryck för trögtänkthet. Jag tror att det är det du måste acceptera: att din man har en familj där hans son sedan tidigare ingår tillsammans med ert gemensamma barn och dig - som dock inte känner dig del av den familjen. När hans son inte är hos er saknas det någon för honom precis som det skulle saknas någon för dig om ert gemensamma barn inte var med utan det bara var du, din sambo och hans äldsta barn.
Sedan behöver du inte hopppa in i någon mammafunktion till pojken och kanske skulle du klara att mentalt balansera styvfamiljstillvaron och känna mindre irritation över pojken om hans pappa tog hela föräldraansvaret för honom.