• Thaleya

irriterad!

Nu får det fan vara nog!
    Jag har en kompis, en kille på 22 år ifrån Sydkorea. Han kom till Sverige innan han fyllt ett år, han vet inte mycket om sina biologiska föräldrar och vad han vet pratar han inte om. Han har alltid mått dåligt över att han har dåligt självförtroende, hatar sina asiatiska drag, han har alltid varit populär men mått dåligt. Han har fått enstaka elaka kommentarer då och då och många kallar honom kines fast han inte är från Kina. Han hatar allt som har med att han är adopterad att göra och tror att om han hade fötts som svensk så skulle han vara mycket snyggare och ha mycket lättare för sig.

Hursomhelst så dejtade han en tjej förut som var extremt religiös eller iaf hennes familj, hon var jehovas vittne. Hennes föräldrar fick panik när de fick reda på att hon dejtade en asiat. De gick efter en jäkla massa tumult med på att de fick dejta om han blev jehovas. Deras förhållande höll dock inte mer än två år då hon var otrogen.

Nu har han träffat en annan tjej som han gillar, en kristen luthersk tjej som har politiker föräldrar. Han har pratat om hur kär han är i henne i ungefär ett halvår och tjatat sönder mina öron om hur snygg och underbar hon är. I förrgår så blev de ett par och han var överlycklig. Men idag så har tydligen hennes föräldrar "fått reda" på att de är tillsammans och de tänker inte tillåta detta. Vad är problemet undrar jag? Det är en fin snäll kille, uppfostrad som vilken annan svensk som helst, döpt konfirmerad, smart och kärleksfull. Men nej han har snea ögon och brunare hy, så då är det helt enkelt inte acceptabelt längre! Jag blir så jävla förbannad, den här killen har mått dåligt hela sin uppväxt över sitt ursprung och dessa händelser späder bara på det.

Förlåt för det långa inlägget jag blev så jäkla arg nu, vem vet vad han tar sig till nu. Han mår alltid så extremt dåligt när kärlekshistorier går fel och han har hamnat på psyket tidigare för det. Jag tror inte han klarar av mycket mer av detta.

• Svar på tråden irriterad!
  • tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-10-01 22:09:27 följande:
    Jo, men det känns väldigt trist att du i och med endast den erfarenheten blir negativ till adoption generellt! Det är som att säga att jag känner EN invandrare som har lever på bidrag och då gör alla invandrare det....Javisst är det för jävligt att din sambo blev misshandlad av sin mamma men idioter finns det ju bland alla mammor och pappor- hur man än får sina barn! Jag känner flera som är bioföräldrar till sina barn och som behandlar dem som skit men inte säger jag att alla borde adoptera barn istället för att bioföräldrar är ju dumma i huvudet!
    men herregud mammamys06, var i helvete har du fått ifrån att jag är negativ till adoption generellt???? som sagt, uppenbarligen vill du välja att missförstå mig och då finns det inget jag kan göra.
  • VNmamma

Det är helt OK att du lägger din tråd här.

Vi som adopterat/är adopterade tycker ibland att det görs generaliseringar av hur adoptivföräldrar och adopterade är. Det kan förklara en del av reaktionerna du fått.

Jag tycker som sagt inte att det är konstigt att du lägger tråden här. Du beskriver en vän som "hatar sina asiatiska drag" och "hatar allt som har med att han är adopterad att göra".

Jag tycker en del ska läsa trådstarten igen.

Thaleya skrev 2009-10-01 21:57:25 följande:
    Jag lade tråden i adopterad, för att jag inte hittade någon tråd som hette annat ursprung, från annat land, utlänning, rasism eller liknande. Anledningen till att jag startade tråden var för att min vän ringde mig och berättade om att hans flickväns pappa hade fått reda på deras förhållande men förbjöd dem att vara med varandra på grund av hans hudfärg/ursprung. Problemet är ju fortfarande hudfärgen och sexdebuten, inte något annat. Min vän har inget problem att papapn och dottern har en nära relation, han tycker det är konstigt att pappan vill ha kontroll över dotterns sexdebut men han förstår det. Han har även sagt till mig att sex inte är viktigt sålänge de får vara tillsammans. Vad menar du att jag skiljer på adopterade och inte adopterade människor :)? Jag har väl aldrig sagt något om det. Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
  • mammamys06
    Jag lade tråden i adopterad, för att jag inte hittade någon tråd som hette annat ursprung, från annat land, utlänning, rasism eller liknande.Anledningen till att jag startade tråden var för att min vän ringde mig och berättade om att hans flickväns pappa hade fått reda på deras förhållande men förbjöd dem att vara med varandra på grund av hans hudfärg/ursprung.Problemet är ju fortfarande hudfärgen och sexdebuten, inte något annat. Min vän har inget problem att papapn och dottern har en nära relation, han tycker det är konstigt att pappan vill ha kontroll över dotterns sexdebut men han förstår det. Han har även sagt till mig att sex inte är viktigt sålänge de får vara tillsammans. Vad menar du att jag skiljer på adopterade och inte adopterade människor :)? Jag har väl aldrig sagt något om det. Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
    Jag tycker det är rätt att lägga tråden under adoptionsforumet men jag tror dock att en stor del av din väns problematik också inte bara, grundar sig i andra orsaker än just det faktum att han är adopterad.
    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • mammamys06
    tankar2009 skrev 2009-09-30 20:47:44 följande:
    Men det jag kan förstå att de som är adopterade tycker är jobbigt är just dessa "nyfikna" frågor om deras ursprung... det är ju inte en fråga, två frågor utan kan komma frågor hela livet... En sak är kanske om man gör ett aktivt val i livet, typ flyttar utomlands och folk frågar varifrån man kommer eller varför man flyttat utomlands, men de som är adopterade har aldrig gjort valet att komma till ett annat land och betraktas som annorlunda. Jag känner jättemycket sympati med de som är adopterade och får utstå folks jobbiga nyfikenhet.
    Det beror ju mycket på hur du uttrycker dig som får mig att reagera! Du uttrycker dig som att du pratar om att det är synd och du känner empapti/sympati för ALLA adopterade, läs själv i inlägg 28, du skriver i senare inlägg att du känner EN adopterad vars adoptivmamma misshandlade sitt barn och det är för jäkligt och det har gjort att du har en NEGATIV syn på adoption....då pratar man generellt, därav mina andra jämförelser. Om det inte är så du menar, att du är emot adoption generellt utan du känner endast  med de personer som farit illa på något sätt så är vi överens. Jag känner också sympati för te x TS vän, Spomenka som skrivit i tråden som mått dåligt och alla andra människor oavsett hur de kommer till Sverige, som haft en jobbig uppväxt och som av olika anledningar mår dåligt och har det svårt. Självklart gör jag det.
  • Thaleya
    mammamys06 skrev 2009-10-02 05:19:21 följande:
    Jag tycker det är rätt att lägga tråden under adoptionsforumet men jag tror dock att en stor del av din väns problematik också inte bara, grundar sig i andra orsaker än just det faktum att han är adopterad.
    precis jaa det håller jag med om.
  • tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-10-02 05:25:16 följande:
    Det beror ju mycket på hur du uttrycker dig som får mig att reagera! Du uttrycker dig som att du pratar om att det är synd och du känner empapti/sympati för ALLA adopterade, läs själv i inlägg 28, du skriver i senare inlägg att du känner EN adopterad vars adoptivmamma misshandlade sitt barn och det är för jäkligt och det har gjort att du har en NEGATIV syn på adoption....då pratar man generellt, därav mina andra jämförelser. Om det inte är så du menar, att du är emot adoption generellt utan du känner endast  med de personer som farit illa på något sätt så är vi överens. Jag känner också sympati för te x TS vän, Spomenka som skrivit i tråden som mått dåligt och alla andra människor oavsett hur de kommer till Sverige, som haft en jobbig uppväxt och som av olika anledningar mår dåligt och har det svårt. Självklart gör jag det.
    Att du orkar!
  • mammamys06
    tankar2009 skrev 2009-10-02 18:51:29 följande:
    Att du orkar!
    Ja, det är viktigt att klargöra tycker jag, för det värsta som finns är folk som menar en sak men säger en annan om något så viktigt som det här
  • morgonsolan

Håller fullkomligt med!! Synd att en del inte verkar förstå poängen alls.

mammamys06 skrev 2009-10-02 05:25:16 följande:
  • morgonsolan

Tycker du synd om alla adopterade människor så sitter den bedömningen, att de är mindervärdiga på något vis, i dina egna ögon. DET är riktigt empatilöst att utgå ifrån att adopterade personer bär på något sorts handikapp, bara för att de är adopterade! Snacka om att ha trångsynta värderingar och nedlåtande syn på en viss grupp.

tankar2009 skrev 2009-10-01 21:48:24 följande:
    Men gud, vad är ni för känslolösa människor egentligen... Sympati var kanske fel ord, jag känner empati vilket ni kanske inte ens vet innebörden av... Men nu lämnar jag den här tråden för ni väljer ju att misstolka alla inlägg jag gör till något negativt hela tiden. Hur man än skriver blir det ju för f--n fel... *suck*
  • morgonsolan

Vi kan väl alla se att du uppenbarligen är emot adoption generellt, eftersom du tycker synd om alla adopterade! Vad mammamys försöker säga (om jag förstår henne rätt) är att du aldrig kan generalisera så som du gör! Det finns självklart adopterade som mår dåligt, men det finns många icke-adopterade som mår dåligt också. Att utgå från att adopterade mår MER dåligt, är helt enkelt nedlåtande mot alla adopterade och alla adoptivföräldrar. Du utgår från att du har det bättre (för så är det väl alltid när man "tycker synd om"?) och DET är irriterande.

tankar2009 skrev 2009-10-01 22:19:58 följande:
    men herregud mammamys06, var i helvete har du fått ifrån att jag är negativ till adoption generellt???? som sagt, uppenbarligen vill du välja att missförstå mig och då finns det inget jag kan göra.
  • morgonsolan

Men har du själv valt var du ska växa upp? Har någon här valt var vi ska växa upp? Nej, man får de föräldrar man får. De som blivit adopterade av svenska familjer har inte haft något annat val, men de som föds här och växer upp har väl inte heller haft något val? Du utgår ifrån att alla adopterade barn bor i sina adoptivfamiljer mot sin vilja, och att de egentligen inte är svenska? Jag tror du gör ett stort misstag som inte inser att alla människor är individer.

Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
  • tankar2009
    morgonsolan skrev 2009-10-04 15:55:35 följande:
    Vi kan väl alla se att du uppenbarligen är emot adoption generellt, eftersom du tycker synd om alla adopterade! Vad mammamys försöker säga (om jag förstår henne rätt) är att du aldrig kan generalisera så som du gör! Det finns självklart adopterade som mår dåligt, men det finns många icke-adopterade som mår dåligt också. Att utgå från att adopterade mår MER dåligt, är helt enkelt nedlåtande mot alla adopterade och alla adoptivföräldrar. Du utgår från att du har det bättre (för så är det väl alltid när man "tycker synd om"?) och DET är irriterande.
    Tänker inte försvara mig, men jag vet vad jag känner och menar och det är definitivt inte så som du uppfattat mina inlägg. Att jag skulle vara emot adoption är en fullständig feltolkning och om du läser mina inlägg en gång till och VILL förstå mina inlägg så kommer du även förhoppningsvis förstå att jag inte tycker synd om alla adopterade. Din uppfattning är absurd! Nu lämnar jag tråden som bara vill misstolka mig hela tiden och tro att jag är en "ond" människa vilket är uppåt väggarna fel... ledsamt att det finns folk som bara vill tolka in fel och negativa saker hela tiden... det är synd om dessa människor... Men du får väl ha din uppfattning om vad du tror att jag är emot eller för... jag orkar inte förklara mig mer eftersom du inte vill "lyssna".
  • Thaleya
    morgonsolan skrev 2009-10-04 16:01:04 följande:
    Men har du själv valt var du ska växa upp? Har någon här valt var vi ska växa upp? Nej, man får de föräldrar man får. De som blivit adopterade av svenska familjer har inte haft något annat val, men de som föds här och växer upp har väl inte heller haft något val? Du utgår ifrån att alla adopterade barn bor i sina adoptivfamiljer mot sin vilja, och att de egentligen inte är svenska? Jag tror du gör ett stort misstag som inte inser att alla människor är individer.
    Men nu missförstår du mig fullkomligt.
    Nej jag vet att ingen väljer var den växer upp om man inte själv flyttar därifrån. Jag menade att det var skillnad på att flytta hit av egen vilja och att födas här som adopterad eller svensk. Jag säger att det är en skillnad, inte för att skillnaden betyder något eller är varken bra eller dålig.

Nee jag utgår ifrån att alla adopterade barn som bor i adoptivfamiljer varken gillar det eller inte, de flesta älskar nog sina adoptivföräldrar, ungefär samma statistik som de som föds i sina biologiska familjer. Vart har jag gjort skillnad på adopterade och de som är föda i biologiska familjer??? Jag fattar inte alls vad du snackar om. allt jag sa var att det var en skillnad mellan att flytta hit av egen vilja (när man växt upp) och att bo här mot sin vilja som svensk (adopterad eller inte). Jo alla människor är individer, fattar inte alls hur man kan missförstå mig så fatalt som du just gjorde.

Ungefär som att jag skulle börja klaga på att du köper fel märke av blöjor - totalt orelevant och grundat på inget då jag inte vet vad du handlar för blöjor och tråden inte handlar om det.
  • Thaleya
    tankar2009 skrev 2009-10-01 22:03:37 följande:
    Tror att morgonsolan medvetet väljer att misstolka allt till det negativa. Förstår inte varför, men det kanske inte är meningen heller..
    ne nu förstår jag heller inget faktiskt.

morgonsolan - snälla referera till citaten och förklara hur du tänkt så att jag förstår vad du menar.
  • Thaleya

Morgonsolan, det var ju knappast jag som drog slutsatsen att min kompis diskriminerades för att han kommer från ett annat land. Det var han själv (min kompis) som sa det och var helt säker på att det berodde enbart därför först, nu har det ju kommit fram att det berodde dels på det och dels på att familjen inte vill att dottern har sex innan hon gifter sig.

• morgonsolan

tankar 2009: Personliga påhopp är inte ok på fl. Min person har inget med den här tråden att göra. Bemödar mig inte med att besvara dina frågor, utan står fast vid min åsikt om att det är väldigt nedlåtande mot alla adopterade att tycka synd om dem för att de är adopterade!

Svar på tråden irriterad!