• Thaleya

irriterad!

Nu får det fan vara nog!
    Jag har en kompis, en kille på 22 år ifrån Sydkorea. Han kom till Sverige innan han fyllt ett år, han vet inte mycket om sina biologiska föräldrar och vad han vet pratar han inte om. Han har alltid mått dåligt över att han har dåligt självförtroende, hatar sina asiatiska drag, han har alltid varit populär men mått dåligt. Han har fått enstaka elaka kommentarer då och då och många kallar honom kines fast han inte är från Kina. Han hatar allt som har med att han är adopterad att göra och tror att om han hade fötts som svensk så skulle han vara mycket snyggare och ha mycket lättare för sig.

Hursomhelst så dejtade han en tjej förut som var extremt religiös eller iaf hennes familj, hon var jehovas vittne. Hennes föräldrar fick panik när de fick reda på att hon dejtade en asiat. De gick efter en jäkla massa tumult med på att de fick dejta om han blev jehovas. Deras förhållande höll dock inte mer än två år då hon var otrogen.

Nu har han träffat en annan tjej som han gillar, en kristen luthersk tjej som har politiker föräldrar. Han har pratat om hur kär han är i henne i ungefär ett halvår och tjatat sönder mina öron om hur snygg och underbar hon är. I förrgår så blev de ett par och han var överlycklig. Men idag så har tydligen hennes föräldrar "fått reda" på att de är tillsammans och de tänker inte tillåta detta. Vad är problemet undrar jag? Det är en fin snäll kille, uppfostrad som vilken annan svensk som helst, döpt konfirmerad, smart och kärleksfull. Men nej han har snea ögon och brunare hy, så då är det helt enkelt inte acceptabelt längre! Jag blir så jävla förbannad, den här killen har mått dåligt hela sin uppväxt över sitt ursprung och dessa händelser späder bara på det.

Förlåt för det långa inlägget jag blev så jäkla arg nu, vem vet vad han tar sig till nu. Han mår alltid så extremt dåligt när kärlekshistorier går fel och han har hamnat på psyket tidigare för det. Jag tror inte han klarar av mycket mer av detta.

• Svar på tråden irriterad!
  • Thaleya
    Cerdrica skrev 2009-09-02 21:46:40 följande:
    Jag som är mamma till en underbar liten kille från Kina blir så ledsen när jag läser detta. Det är tragiskt att det år 2009 finns sådana trångsynta människor. Sen undrar jag vad det är för tjejer som inte kan stå emot sina föräldrar i något så viktigt som kärlek men det är ju så klart en helt annan fråga. Jag önskar det fanns något jag kunde göra för din kompis och jag önskar att jag kunde ändra världen, både för hans och min sons skull.
    Jag blir också jätte ledsen, helt otroligt att han blir behandlad såhär. Svenska politiker som är rasister. Han sa till mig att de var sådan som sa att de inte var rasister och att de inte har något emot invandrare och adopterade sålänge de inte kommer för nära deras familj liksom.

Jo jag blir också irriterad när de inte står emot, den första tjejen var ändå 20 år gammal. Den här är 18 år, hon bor fortfarande hemma men hon borde vara fullt kapabel till att få göra egna val. Hon har haft flera andra pojkvänner tidigare som varit från sverige, men de har varit ok.
  • Thaleya

Han ville inte prata med mig mer, han orkade inte sa han. Jag hoppas att han inte mår jätte dåligt nu :( men det är klart att han gör, det skulle jag göra.

• Thaleya
    Josefina skrev 2009-09-02 22:27:48 följande:
    Måste undra lite. Har många vänner från kina och alla har haft eller har problem m sitt ursprung och hur de ser ut. Jag tycker de är såå vackra med sina vackra drag men många häver ut sig såna kommentarer om dem att man blir helt ställd. jag som är adopterad från Srilanka får sällan höra sånt som de får höra. Min fd var adopterad från korea, mådde så dåligt att han tog sitt liv mkt på hur samhället såg på honom, retad i skolan och hur han själv hade för självförtroende . Så fruktansvärt. Jag hoppas att du kan stötta din vän och släpp inte kontakten eller sluta höra av dej bara för han vill det.
    Ja det kan vara så han har mått hemskt dåligt genom åren, han har gått mycket i terapi och när hans flickvän ifrån att vi gick i ettan i gymnasiet gjorde slut med honom så hade han tydligen slagit in i väggen hemma, vällt en gigantisk bokhylla när han kommit hem och blivit intagen på psyket. Där hade de matat honom med tabletter dagligen så att han kände sig helt nerdrogad sa han. Sen kom han äntligen till skolan efter att ha varit borta i flera veckor och han var helt förstörd. Blek såg sjuk ut, skakade med tåriga ögon, trasiga knogar, han var helt ömklig och lättskrämd. Så fort han gick hem för dagen så brast det för mig, jag började lipa bara av att han mådde så dåligt.

Jag vet hur nere han kan bli av att öppna sig för någon och sedan bli sviken, så jag är väldigt rädd för hur det ska gå för honom. Han är bara 22 men han dricker ofta alkohol när han mår dåligt. Han brukar tillexempel alltid ha minst en flaska whisky hemma. Jag vill finnas där för honom men jag vill att han ska känna sig trygg med att komma till mig, och samtidigt respektera att han mår dåligt. Så himla svårt just nu, han är i andra delen av sverige så jag kan inte gå hem till honom heller. Jag hoppas att de där idiotföräldrarna kan få på nöten av deras dotter och lär sig något. Tyvärr så är det kanske inte så troligt.
  • Thaleya
    Plutteli skrev 2009-09-02 22:53:08 följande:
    Undra om inte det du beskriver händer mer eller mindre alla adopterade? Jag är adopterad från Colombia och får många gånger höra att folk tex. inte fattar vad jag säger för att "du inte är svensk", när jag påpekar att jag bott i sverige sedan jag var två år och har svenska föräldrar brukar de bli rätt tyst... Har dock varit mobbad hela min uppväxt, fått ord som neger och apa klottrat på mitt skåp i skolan osv. Hade en snubbe i högstadiet som varje gång jag dök upp började sjunga: "Go back to your roots, born in Africa" osv...
    Jag hoppas verkligen inte att det gör det. Fy vad hemskt, det ska inte accepteras alls. Någon idiot som kommer med en kommentar då och då tror jag att det finns men hoppas verkligen inte att det förekommer i den här mängden.
  • Thaleya
    Josefina skrev 2009-09-02 22:47:26 följande:
    *hm* jag känner igen mkt av det du skriver från mitt ex beteende. Du får gärna inboxa mej om du vill fortsätta prata. Jag skriver itne gärna om honom här. Kram
    Tack så mycket!
  • Thaleya

Jag hoppas också att tjejen gör revolt, tycker så synd om han. Han loggade ut från msn igår och har stängt av mobilen. Tog bort ett hjärta han hade som tilläggskommentar på msn gjorde han också. Jag får inte tag på han idag. Jag tror inte att han gjort något dumt, men jag är fortfarande orolig för hur det är med honom. Han har många kompisar, som han haft längre än mig med, men det är sällan han pratar med killkompisarna om kärlek och sånt, så jag vet inte om han pratar med någon annan om detta nu.

Hans föräldrar är de bästa föräldrarna man kan ha, de skämmer bort honom lite men annars så är de vänliga, underbara och beskyddande ut i fingerspetsarna, han har en äldre syster som också är adopterad och de brukar kunna prata med varandra trots att det är lite åldersskillnad mellan dem. Jag ska försöka få tag på han så får vi se när han svarar. :(

• Thaleya

Hej hej, jag kan skriva hur det har gått hittills.

Min kompis, stängde av telefonen och använde nte datorn på flera dagar, till slut så hade han satt på mobilen och då skickade jag iväg ett sms. Han svarade och sa att han mådde sådär, men att det gick fint och att han hade åkt bort ett tag för att det var lättare så.

Nu är han tillbaka i samma stad som henne, hennes föräldrar har tagit privilegium ifrån henne såsom, hon får inte titta på tv, de har tagit hennes dator och hon har utegångsförbud, sålänge hon inte ska till något speciellt som skolan eller kyrkan.

Min kompis sa att han var glad för att kärleken är besvarad men ledsen för att de inte får träffas. Hon hade tydligen stått upp för honom och bråkat emot, men ju mer hon sa ifrån desto mer saker hade de tagit av henne. Sålänge hon bor hemma kan de tydligen göra så.

Skulle hon flytta därifrån så skulle det väl bli ramaskri från föräldrarna, men samtidigt så vill hon fortsätta bo hemma och min kompis vill egentligen inte orsaka osämja mellan henne och henne föräldrar.

Så sedan de blev tillsammans och jag skrev denna tråd, så har de inte pratat med varandra. Inte ens på sms eller genom att ringa. Den enda kontakt de haft har varit genom hennes bror.

• Thaleya

Just ja, min kompis har erbjudit sig åtskilliga gånger till hennes föräldrar att sitta och prata med dem och reda ut vad det kan vara för problem. Men de har vägrat.

• Thaleya

Sådär en liten uppdatering till, jag pratade med han idag och min kompis hade knackat på och bett om att få prata med pappan i familjen. Sedan hade de pratat och lärt känna varandra mer. Pappan sa att han värnade om hans dotters oskuld och sålänge hon inte har sex innan hon gifter sig så ser han inget fel i det. Hon har förlorat oskulden för år sedan och varit med många efter det, men det upplyste min kompis aldrig hennes far om utan lovave att han inte skulle påverka hennes värderingar om sex, eller tvinga henne till något. Så han var glad idag och allt verkar gå fint.

• Thaleya
    morgonsolan skrev 2009-10-01 09:32:12 följande:
    Men, då hade ju pappans ovilja till dotterns relation med killen inte så mycket att göra med att han var adopterad...väl? Jag menar.. Vilken oadopterad kille som helst skulle ju kunna ha sex med dottern? Tycker också att det låter skumt alltihop.. att "värna om dotterns oskuld", lever vi på 2000-talet eller på 1800-talet? Kanske är just den här pappan som har svårt att förstå att hans dotter håller på att bli en kvinna helt enkelt..
    Jag vet inte om det var enbart rädslan för att de ska ha sex eller om det var både det och att han var asiat som var problemet. Och jaa det låter verkligen som att familjen platsar på 1800-talet. Men nu finns de här idag. Sonen har också en flickvän men han får ha sex hur mycket han vill. Jag tror föräldrarna såg han som en nagel i ögat pågrund av hans hudfärg och att de absolut drog gränsen vid tanken på att de kunde ha sex ihop.

Föräldrarna är politiker och väldigt familjära. De spenderar stor tid i kyrkan och nu i två veckor så ska de ha någon stor sammankomst så min kompis och hon kommer inte att kunna träffas. Däremot så är det lugnt att de umgås senare.

Min kompis söker sig till religiösa tjejer känns det som, han tycker de är snälla, oskuldsfulla och har en tro på något. Även om han själv inte tror på gud, så är han väl insatt i många religioner. Hans förra flickvän var ju jehovas vittne, och hon fick inte ha sex, dricka alkohol eller ens dejta honom i början heller. Jag fattar inte vart han hittar dessa stolpskott.
  • Thaleya
    morgonsolan skrev 2009-10-01 09:32:12 följande:
    Men, då hade ju pappans ovilja till dotterns relation med killen inte så mycket att göra med att han var adopterad...väl? Jag menar.. Vilken oadopterad kille som helst skulle ju kunna ha sex med dottern? Tycker också att det låter skumt alltihop.. att "värna om dotterns oskuld", lever vi på 2000-talet eller på 1800-talet? Kanske är just den här pappan som har svårt att förstå att hans dotter håller på att bli en kvinna helt enkelt..
    Nja alltså tjejen har haft pojkvänner tidigare som varit vita, och dessa har pappan aldrig sagt något om eller haft ett sexprat med.

Jag antar att han drog förutfattade meningar och tänkte att min kompis kom med andra tankesätt, värderingar och kultur syn och kanske skulle påverka henne eller något.
  • Thaleya
    strandsnäcka skrev 2009-10-01 10:10:15 följande:
    Jag tror inte att det är sant när jag läser den här tråden. Familjen du beskriver verkar ju leva enligt medeltida värderingar. Problemet är inte att din kompis är adopterad utan att han råkat möta människor som är extremt avvikande. Jag hoppas innerligt att han kan hjälpa sin flickvän att lyckas bryta sig loss ur föräldrarnas grepp. Att straffa henne genom att skära av all kontakt med yttervärlden låter som ren hjärntvätt i mina öron. Mitt råd skulle vara att din kompis och hans flickvän tar kontakt med någon utomstående vuxen, kanske en lärare som de litar på eller en kurator, och får tillfälle att prata av sig. Det här känns som alltför tunga saker att gå och bära på som ung människa. Modigt och stort av din kompis att prata med flickans pappa.
    Joo Problemet enligt dem är annan kultur och sex innan äktenskap möjligtvis. Och jaa problemet är att familjen är avvikande. Jag tror dock att de kommer att avskärma sig när de börjar flytta hemifrån. Jag tror inte min kompis vill gå till kurator, han har gått till bup, pysiatorer, terapi och blivit intaget på psyket som ung, han är inte dåligt inställd till dem, men han vet redan va de säger.

Jo det var mycket modigt av han att prata med dem, och jag tror att det kommer att bli bättre nu. Jag är också chockad att någon kan ha sådana värderingar om sex 2009.
  • Thaleya
    mammamys06 skrev 2009-10-01 10:13:42 följande:
    Håller med, det här grundar sig inte i att han är adopterad utan i andra saker..
    Jo så är det nog, jag menade inte att lägga den här tråden i kategorin adopterad om det inte varit så att min kompis är adopterad. Så därför hamnade den här, inte för att orättvisan berodde på att han är adopterad, utan för att han ser ut att vara från ett annat land, samt att föräldrarna har konstig syn på sex.
  • Thaleya
    morgonsolan skrev 2009-10-01 21:12:30 följande:
    Tyvärr finns det svin till föräldrar som misshandlar sina barn. Förekommer med biologiska barn också. Ska vi vara negativt inställda till barn överhuvudtaget då? Tror att du TS har övertolkat din väns bakgrund som adopterad, det verkar snarare som att det är flickvännen som har stora problem med sin pappa. Om din vän inte hade varit adopterad, var hade du lagt tråden då om man får undra? Hade det ens blivit ngn tråd, eller kan det rent av vara så att det är DU som skiljer enormt mycket på adopterade personer och icke-adopterade personer?
    Jag lade tråden i adopterad, för att jag inte hittade någon tråd som hette annat ursprung, från annat land, utlänning, rasism eller liknande.

Anledningen till att jag startade tråden var för att min vän ringde mig och berättade om att hans flickväns pappa hade fått reda på deras förhållande men förbjöd dem att vara med varandra på grund av hans hudfärg/ursprung.

Problemet är ju fortfarande hudfärgen och sexdebuten, inte något annat. Min vän har inget problem att papapn och dottern har en nära relation, han tycker det är konstigt att pappan vill ha kontroll över dotterns sexdebut men han förstår det. Han har även sagt till mig att sex inte är viktigt sålänge de får vara tillsammans.

Vad menar du att jag skiljer på adopterade och inte adopterade människor :)? Jag har väl aldrig sagt något om det. Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
  • Thaleya
    mammamys06 skrev 2009-10-02 05:19:21 följande:
    Jag tycker det är rätt att lägga tråden under adoptionsforumet men jag tror dock att en stor del av din väns problematik också inte bara, grundar sig i andra orsaker än just det faktum att han är adopterad.
    precis jaa det håller jag med om.
  • Thaleya
    morgonsolan skrev 2009-10-04 16:01:04 följande:
    Men har du själv valt var du ska växa upp? Har någon här valt var vi ska växa upp? Nej, man får de föräldrar man får. De som blivit adopterade av svenska familjer har inte haft något annat val, men de som föds här och växer upp har väl inte heller haft något val? Du utgår ifrån att alla adopterade barn bor i sina adoptivfamiljer mot sin vilja, och att de egentligen inte är svenska? Jag tror du gör ett stort misstag som inte inser att alla människor är individer.
    Men nu missförstår du mig fullkomligt.
    Nej jag vet att ingen väljer var den växer upp om man inte själv flyttar därifrån. Jag menade att det var skillnad på att flytta hit av egen vilja och att födas här som adopterad eller svensk. Jag säger att det är en skillnad, inte för att skillnaden betyder något eller är varken bra eller dålig.

Nee jag utgår ifrån att alla adopterade barn som bor i adoptivfamiljer varken gillar det eller inte, de flesta älskar nog sina adoptivföräldrar, ungefär samma statistik som de som föds i sina biologiska familjer. Vart har jag gjort skillnad på adopterade och de som är föda i biologiska familjer??? Jag fattar inte alls vad du snackar om. allt jag sa var att det var en skillnad mellan att flytta hit av egen vilja (när man växt upp) och att bo här mot sin vilja som svensk (adopterad eller inte). Jo alla människor är individer, fattar inte alls hur man kan missförstå mig så fatalt som du just gjorde.

Ungefär som att jag skulle börja klaga på att du köper fel märke av blöjor - totalt orelevant och grundat på inget då jag inte vet vad du handlar för blöjor och tråden inte handlar om det.
  • Thaleya
    tankar2009 skrev 2009-10-01 22:03:37 följande:
    Tror att morgonsolan medvetet väljer att misstolka allt till det negativa. Förstår inte varför, men det kanske inte är meningen heller..
    ne nu förstår jag heller inget faktiskt.

morgonsolan - snälla referera till citaten och förklara hur du tänkt så att jag förstår vad du menar.
  • Thaleya

Morgonsolan, det var ju knappast jag som drog slutsatsen att min kompis diskriminerades för att han kommer från ett annat land. Det var han själv (min kompis) som sa det och var helt säker på att det berodde enbart därför först, nu har det ju kommit fram att det berodde dels på det och dels på att familjen inte vill att dottern har sex innan hon gifter sig.

Svar på tråden irriterad!