• Thaleya

irriterad!

Nu får det fan vara nog!
    Jag har en kompis, en kille på 22 år ifrån Sydkorea. Han kom till Sverige innan han fyllt ett år, han vet inte mycket om sina biologiska föräldrar och vad han vet pratar han inte om. Han har alltid mått dåligt över att han har dåligt självförtroende, hatar sina asiatiska drag, han har alltid varit populär men mått dåligt. Han har fått enstaka elaka kommentarer då och då och många kallar honom kines fast han inte är från Kina. Han hatar allt som har med att han är adopterad att göra och tror att om han hade fötts som svensk så skulle han vara mycket snyggare och ha mycket lättare för sig.

Hursomhelst så dejtade han en tjej förut som var extremt religiös eller iaf hennes familj, hon var jehovas vittne. Hennes föräldrar fick panik när de fick reda på att hon dejtade en asiat. De gick efter en jäkla massa tumult med på att de fick dejta om han blev jehovas. Deras förhållande höll dock inte mer än två år då hon var otrogen.

Nu har han träffat en annan tjej som han gillar, en kristen luthersk tjej som har politiker föräldrar. Han har pratat om hur kär han är i henne i ungefär ett halvår och tjatat sönder mina öron om hur snygg och underbar hon är. I förrgår så blev de ett par och han var överlycklig. Men idag så har tydligen hennes föräldrar "fått reda" på att de är tillsammans och de tänker inte tillåta detta. Vad är problemet undrar jag? Det är en fin snäll kille, uppfostrad som vilken annan svensk som helst, döpt konfirmerad, smart och kärleksfull. Men nej han har snea ögon och brunare hy, så då är det helt enkelt inte acceptabelt längre! Jag blir så jävla förbannad, den här killen har mått dåligt hela sin uppväxt över sitt ursprung och dessa händelser späder bara på det.

Förlåt för det långa inlägget jag blev så jäkla arg nu, vem vet vad han tar sig till nu. Han mår alltid så extremt dåligt när kärlekshistorier går fel och han har hamnat på psyket tidigare för det. Jag tror inte han klarar av mycket mer av detta.

• Svar på tråden irriterad!
  • Cerdrica

Jag som är mamma till en underbar liten kille från Kina blir så ledsen när jag läser detta. Det är tragiskt att det år 2009 finns sådana trångsynta människor. Sen undrar jag vad det är för tjejer som inte kan stå emot sina föräldrar i något så viktigt som kärlek men det är ju så klart en helt annan fråga.
    Jag önskar det fanns något jag kunde göra för din kompis och jag önskar att jag kunde ändra världen, både för hans och min sons skull.

• Thaleya
    Cerdrica skrev 2009-09-02 21:46:40 följande:
    Jag som är mamma till en underbar liten kille från Kina blir så ledsen när jag läser detta. Det är tragiskt att det år 2009 finns sådana trångsynta människor. Sen undrar jag vad det är för tjejer som inte kan stå emot sina föräldrar i något så viktigt som kärlek men det är ju så klart en helt annan fråga. Jag önskar det fanns något jag kunde göra för din kompis och jag önskar att jag kunde ändra världen, både för hans och min sons skull.
    Jag blir också jätte ledsen, helt otroligt att han blir behandlad såhär. Svenska politiker som är rasister. Han sa till mig att de var sådan som sa att de inte var rasister och att de inte har något emot invandrare och adopterade sålänge de inte kommer för nära deras familj liksom.

Jo jag blir också irriterad när de inte står emot, den första tjejen var ändå 20 år gammal. Den här är 18 år, hon bor fortfarande hemma men hon borde vara fullt kapabel till att få göra egna val. Hon har haft flera andra pojkvänner tidigare som varit från sverige, men de har varit ok.
  • Thaleya

Han ville inte prata med mig mer, han orkade inte sa han. Jag hoppas att han inte mår jätte dåligt nu :( men det är klart att han gör, det skulle jag göra.

• Josefina

Måste undra lite. Har många vänner från kina och alla har haft eller har problem m sitt ursprung och hur de ser ut. Jag tycker de är såå vackra med sina vackra drag men många häver ut sig såna kommentarer om dem att man blir helt ställd. jag som är adopterad från Srilanka får sällan höra sånt som de får höra. Min fd var adopterad från korea, mådde så dåligt att han tog sitt liv mkt på hur samhället såg på honom, retad i skolan och hur han själv hade för självförtroende . Så fruktansvärt.
    Jag hoppas att du kan stötta din vän och släpp inte kontakten eller sluta höra av dej bara för han vill det.

• Thaleya
    Josefina skrev 2009-09-02 22:27:48 följande:
    Måste undra lite. Har många vänner från kina och alla har haft eller har problem m sitt ursprung och hur de ser ut. Jag tycker de är såå vackra med sina vackra drag men många häver ut sig såna kommentarer om dem att man blir helt ställd. jag som är adopterad från Srilanka får sällan höra sånt som de får höra. Min fd var adopterad från korea, mådde så dåligt att han tog sitt liv mkt på hur samhället såg på honom, retad i skolan och hur han själv hade för självförtroende . Så fruktansvärt. Jag hoppas att du kan stötta din vän och släpp inte kontakten eller sluta höra av dej bara för han vill det.
    Ja det kan vara så han har mått hemskt dåligt genom åren, han har gått mycket i terapi och när hans flickvän ifrån att vi gick i ettan i gymnasiet gjorde slut med honom så hade han tydligen slagit in i väggen hemma, vällt en gigantisk bokhylla när han kommit hem och blivit intagen på psyket. Där hade de matat honom med tabletter dagligen så att han kände sig helt nerdrogad sa han. Sen kom han äntligen till skolan efter att ha varit borta i flera veckor och han var helt förstörd. Blek såg sjuk ut, skakade med tåriga ögon, trasiga knogar, han var helt ömklig och lättskrämd. Så fort han gick hem för dagen så brast det för mig, jag började lipa bara av att han mådde så dåligt.

Jag vet hur nere han kan bli av att öppna sig för någon och sedan bli sviken, så jag är väldigt rädd för hur det ska gå för honom. Han är bara 22 men han dricker ofta alkohol när han mår dåligt. Han brukar tillexempel alltid ha minst en flaska whisky hemma. Jag vill finnas där för honom men jag vill att han ska känna sig trygg med att komma till mig, och samtidigt respektera att han mår dåligt. Så himla svårt just nu, han är i andra delen av sverige så jag kan inte gå hem till honom heller. Jag hoppas att de där idiotföräldrarna kan få på nöten av deras dotter och lär sig något. Tyvärr så är det kanske inte så troligt.
  • Josefina
    Thaleya skrev 2009-09-02 22:40:55 följande:
    Ja det kan vara så han har mått hemskt dåligt genom åren, han har gått mycket i terapi och när hans flickvän ifrån att vi gick i ettan i gymnasiet gjorde slut med honom så hade han tydligen slagit in i väggen hemma, vällt en gigantisk bokhylla när han kommit hem och blivit intagen på psyket. Där hade de matat honom med tabletter dagligen så att han kände sig helt nerdrogad sa han. Sen kom han äntligen till skolan efter att ha varit borta i flera veckor och han var helt förstörd. Blek såg sjuk ut, skakade med tåriga ögon, trasiga knogar, han var helt ömklig och lättskrämd. Så fort han gick hem för dagen så brast det för mig, jag började lipa bara av att han mådde så dåligt. Jag vet hur nere han kan bli av att öppna sig för någon och sedan bli sviken, så jag är väldigt rädd för hur det ska gå för honom. Han är bara 22 men han dricker ofta alkohol när han mår dåligt. Han brukar tillexempel alltid ha minst en flaska whisky hemma. Jag vill finnas där för honom men jag vill att han ska känna sig trygg med att komma till mig, och samtidigt respektera att han mår dåligt. Så himla svårt just nu, han är i andra delen av sverige så jag kan inte gå hem till honom heller. Jag hoppas att de där idiotföräldrarna kan få på nöten av deras dotter och lär sig något. Tyvärr så är det kanske inte så troligt.
    *hm* jag känner igen mkt av det du skriver från mitt ex beteende. Du får gärna inboxa mej om du vill fortsätta prata. Jag skriver itne gärna om honom här. Kram
  • Plutteli

Undra om inte det du beskriver händer mer eller mindre alla adopterade?

Jag är adopterad från Colombia och får många gånger höra att folk tex. inte fattar vad jag säger för att "du inte är svensk", när jag påpekar att jag bott i sverige sedan jag var två år och har svenska föräldrar brukar de bli rätt tyst...
    Har dock varit mobbad hela min uppväxt, fått ord som neger och apa klottrat på mitt skåp i skolan osv. Hade en snubbe i högstadiet som varje gång jag dök upp började sjunga: "Go back to your roots, born in Africa" osv...

• Josefina
    Plutteli skrev 2009-09-02 22:53:08 följande:
    Undra om inte det du beskriver händer mer eller mindre alla adopterade? Jag är adopterad från Colombia och får många gånger höra att folk tex. inte fattar vad jag säger för att "du inte är svensk", när jag påpekar att jag bott i sverige sedan jag var två år och har svenska föräldrar brukar de bli rätt tyst... Har dock varit mobbad hela min uppväxt, fått ord som neger och apa klottrat på mitt skåp i skolan osv. Hade en snubbe i högstadiet som varje gång jag dök upp började sjunga: "Go back to your roots, born in Africa" osv...
    Nej det händer inte ALLA adopterade.
  • Thaleya
    Plutteli skrev 2009-09-02 22:53:08 följande:
    Undra om inte det du beskriver händer mer eller mindre alla adopterade? Jag är adopterad från Colombia och får många gånger höra att folk tex. inte fattar vad jag säger för att "du inte är svensk", när jag påpekar att jag bott i sverige sedan jag var två år och har svenska föräldrar brukar de bli rätt tyst... Har dock varit mobbad hela min uppväxt, fått ord som neger och apa klottrat på mitt skåp i skolan osv. Hade en snubbe i högstadiet som varje gång jag dök upp började sjunga: "Go back to your roots, born in Africa" osv...
    Jag hoppas verkligen inte att det gör det. Fy vad hemskt, det ska inte accepteras alls. Någon idiot som kommer med en kommentar då och då tror jag att det finns men hoppas verkligen inte att det förekommer i den här mängden.
  • Thaleya
    Josefina skrev 2009-09-02 22:47:26 följande:
    *hm* jag känner igen mkt av det du skriver från mitt ex beteende. Du får gärna inboxa mej om du vill fortsätta prata. Jag skriver itne gärna om honom här. Kram
    Tack så mycket!
Svar på tråden irriterad!