Inlägg från: morgonsolan |Visa alla inlägg
  • morgonsolan

irriterad!

Men, då hade ju pappans ovilja till dotterns relation med killen inte så mycket att göra med att han var adopterad...väl? Jag menar.. Vilken oadopterad kille som helst skulle ju kunna ha sex med dottern? Tycker också att det låter skumt alltihop.. att "värna om dotterns oskuld", lever vi på 2000-talet eller på 1800-talet? Kanske är just den här pappan som har svårt att förstå att hans dotter håller på att bli en kvinna helt enkelt..

Thaleya skrev 2009-09-16 00:44:42 följande:
    Sådär en liten uppdatering till, jag pratade med han idag och min kompis hade knackat på och bett om att få prata med pappan i familjen. Sedan hade de pratat och lärt känna varandra mer. Pappan sa att han värnade om hans dotters oskuld och sålänge hon inte har sex innan hon gifter sig så ser han inget fel i det. Hon har förlorat oskulden för år sedan och varit med många efter det, men det upplyste min kompis aldrig hennes far om utan lovave att han inte skulle påverka hennes värderingar om sex, eller tvinga henne till något. Så han var glad idag och allt verkar gå fint.
  • morgonsolan

Tyvärr finns det svin till föräldrar som misshandlar sina barn. Förekommer med biologiska barn också. Ska vi vara negativt inställda till barn överhuvudtaget då?

tankar2009 skrev 2009-10-01 20:55:48 följande:
    Det konstiga är att man måste vara ÖVERtydlig för att inte missförstås.Min sambo blev misshandlad av sin adoptivmor när han var liten så därav mina starka känslor kring detta ämne... tycker det är rent föröverjävligt för att uttrycka mig milt. Jag är mer än jätteglad över alla som hamnat i "rätt" familjer och haft en bra eller normal uppväxt men det är inte de som jag syftade på i mitt inlägg utan de som haft det jobbigt!
    Tror att du TS har övertolkat din väns bakgrund som adopterad, det verkar snarare som att det är flickvännen som har stora problem med sin pappa. Om din vän inte hade varit adopterad, var hade du lagt tråden då om man får undra? Hade det ens blivit ngn tråd, eller kan det rent av vara så att det är DU som skiljer enormt mycket på adopterade personer och icke-adopterade personer?
  • morgonsolan
    Exakt! Jag har en kompis som byggde hus.. hon fick en vattenläcka efter ett år. Jag känner inte stor sympati för alla med nybyggda villor.
    mammamys06 skrev 2009-10-01 16:49:32 följande:
    beklagar verkligen att du endast har negativa erfarenheter av adoption, ja, det finns undantag, det gör det i allt. Det finns de som blir misshandlade av sina äkta makar, jag blir det inte av min och många av mina gifta vänner blir det inte heller och jag känner inte sympati för alla som är gifta med sin män för det Men jag förstår vad du menar, vad bra att du ändrade ditt inlägg och känner sympati för de adopterade som mår dåligt och inte för alla som är adopterade för mig är det stor skillnad.
  • morgonsolan

Håller fullkomligt med!! Synd att en del inte verkar förstå poängen alls.

mammamys06 skrev 2009-10-02 05:25:16 följande:
    Det beror ju mycket på hur du uttrycker dig som får mig att reagera! Du uttrycker dig som att du pratar om att det är synd och du känner empapti/sympati för ALLA adopterade, läs själv i inlägg 28, du skriver i senare inlägg att du känner EN adopterad vars adoptivmamma misshandlade sitt barn och det är för jäkligt och det har gjort att du har en NEGATIV syn på adoption....då pratar man generellt, därav mina andra jämförelser. Om det inte är så du menar, att du är emot adoption generellt utan du känner endast  med de personer som farit illa på något sätt så är vi överens. Jag känner också sympati för te x TS vän, Spomenka som skrivit i tråden som mått dåligt och alla andra människor oavsett hur de kommer till Sverige, som haft en jobbig uppväxt och som av olika anledningar mår dåligt och har det svårt. Självklart gör jag det.
  • morgonsolan

Tycker du synd om alla adopterade människor så sitter den bedömningen, att de är mindervärdiga på något vis, i dina egna ögon. DET är riktigt empatilöst att utgå ifrån att adopterade personer bär på något sorts handikapp, bara för att de är adopterade! Snacka om att ha trångsynta värderingar och nedlåtande syn på en viss grupp.

tankar2009 skrev 2009-10-01 21:48:24 följande:
    Men gud, vad är ni för känslolösa människor egentligen... Sympati var kanske fel ord, jag känner empati vilket ni kanske inte ens vet innebörden av... Men nu lämnar jag den här tråden för ni väljer ju att misstolka alla inlägg jag gör till något negativt hela tiden. Hur man än skriver blir det ju för f--n fel... *suck*
  • morgonsolan

Vi kan väl alla se att du uppenbarligen är emot adoption generellt, eftersom du tycker synd om alla adopterade! Vad mammamys försöker säga (om jag förstår henne rätt) är att du aldrig kan generalisera så som du gör! Det finns självklart adopterade som mår dåligt, men det finns många icke-adopterade som mår dåligt också. Att utgå från att adopterade mår MER dåligt, är helt enkelt nedlåtande mot alla adopterade och alla adoptivföräldrar. Du utgår från att du har det bättre (för så är det väl alltid när man "tycker synd om"?) och DET är irriterande.

tankar2009 skrev 2009-10-01 22:19:58 följande:
    men herregud mammamys06, var i helvete har du fått ifrån att jag är negativ till adoption generellt???? som sagt, uppenbarligen vill du välja att missförstå mig och då finns det inget jag kan göra.
  • morgonsolan

Men har du själv valt var du ska växa upp? Har någon här valt var vi ska växa upp? Nej, man får de föräldrar man får. De som blivit adopterade av svenska familjer har inte haft något annat val, men de som föds här och växer upp har väl inte heller haft något val? Du utgår ifrån att alla adopterade barn bor i sina adoptivfamiljer mot sin vilja, och att de egentligen inte är svenska? Jag tror du gör ett stort misstag som inte inser att alla människor är individer.

Thaleya skrev 2009-10-01 21:57:25 följande:
    Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
  • morgonsolan

tankar 2009: Personliga påhopp är inte ok på fl. Min person har inget med den här tråden att göra. Bemödar mig inte med att besvara dina frågor, utan står fast vid min åsikt om att det är väldigt nedlåtande mot alla adopterade att tycka synd om dem för att de är adopterade!

Svar på tråden irriterad!