Inlägg från: mammamys06 |Visa alla inlägg
  • mammamys06

irriterad!

Jag tror inte det är så att det är en minoritet nej. Jag är också adopterad, från sydamerika, min man är korean. Ingen av oss har blivit utsatta för mobbing eller liknande. Jag känner många adopterade både från Ryssland och från Afrikanska länder eller från Sydamerika som är färgade med afrohår och de känner inte så heller.

Det finns dock en hel del adopterade som mår dåligt, och det har funnits (vet inte om det finns fortfarande) en grupp koreaner som startat en förening där de som är med där har mått dåligt under uppväxten. Jag tror inte det här handlar så mycket om vilka länder man kommer ifrån, det handlar mer om vad man har med sig i bagaget, hur gammal man är när man kommer hit, (känner några idag halvvuxna personer som är adopterade från Ryssland och Polen som kom strax innan skolåldern och som haft svårt med språket och de har haft svårt att landa och leva ett vanligt familjeliv eftersom de bott på barnhem så många år). Sedan kan det också handla mycket om adoptivföräldrarnas sätt och syn på sina adopterade barn, särskilt på 70-80-talet så behövde man inte gå förberedande utbildning som idag är obligatorisk, man penetrerade inte detta med motivet till adoptionen utan man kanske såg adoptionen mer som ett välgörenhetsprojekt och man tänkte inte så mycket på att barnen som adopterades faktiskt behövde och ville göra återresor, att betydelsen av barnets ursprung och bakgrund faktiskt var stor för vissa barn. Numera åker man ju och hämtar barnen i barnens födelseland vilket gör att man får med sig en del av ett land hem med barnet och det är väldigt viktig del. Sedan är alla människor olika, man grubblar och funderar olika mycket och det viktiga är ju som vi idag lär oss tidigt att man söker hjälp om man märker att ens barn inte mår bra och jag tror vi adoptivföräldrar idag är mer öppna för det än man var förr.

Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • mammamys06
    Plutteli skrev 2009-09-03 16:59:55 följande:
    Så du menar att du inte hört minsta kommentar, fått en enda märklig blick eller liknande? Och lika dant med era kompisar?Vart bor ni egentligen för det verkar vara rena drömplatsen!
    jo, klart jag fått kommentarer, många många gånger men det beror också på hur man VÄLJER att tolka vissa saker. En del adopterade tar åt sig av precis ALLT, om någon tittar på en te x så behöver det inte vara så att det är för att man är adopterad och att det är på ett negativt sätt utan det kan vara för att de tycker det är vackert och fint att sticka ut med svart hår, brun hud, sneda ögon osv. Och sedan frågor, 99% av frågorna jag fått har varit nyfikna frågor om min bakgrund eller mitt utseende och jag har svarat utifrån det. Oftast handlar ju frågorna om nyfikenhet och behöver inte alltid vara av ondo. Om någon inte tycker om mig så utgår jag ifrån att det är för att de inte gillar mig som person inte för att jag är adopterad. Jag är uppvuxen i Stockholm och senare strax utanför Göteborg.
  • mammamys06
    mammamys06 skrev 2009-09-15 11:08:56 följande:
    jo, klart jag fått kommentarer, många många gånger men det beror också på hur man VÄLJER att tolka vissa saker. En del adopterade tar åt sig av precis ALLT, om någon tittar på en te x så behöver det inte vara så att det är för att man är adopterad och att det är på ett negativt sätt utan det kan vara för att de tycker det är vackert och fint att sticka ut med svart hår, brun hud, sneda ögon osv. Och sedan frågor, 99% av frågorna jag fått har varit nyfikna frågor om min bakgrund eller mitt utseende och jag har svarat utifrån det. Oftast handlar ju frågorna om nyfikenhet och behöver inte alltid vara av ondo. Om någon inte tycker om mig så utgår jag ifrån att det är för att de inte gillar mig som person inte för att jag är adopterad. Jag är uppvuxen i Stockholm och senare strax utanför Göteborg.
    Tillägg.....men självklart förstår jag ts att om man känt som man gör och mött mycket rasism och människor som faktiskt är elaka och säger saker av elakhet klart man tar åt sig och mår dåligt. Jag vill inte förringa någon deras känslor för det är ju deras sanning och upplevelser, jag har mina och de är ju min referensram. Men de flesta adopterade mår faktiskt bra och har som tur är inte upplevt det som ts vän.
  • mammamys06
    tankar2009 skrev 2009-09-30 20:47:44 följande:
    Men det jag kan förstå att de som är adopterade tycker är jobbigt är just dessa "nyfikna" frågor om deras ursprung... det är ju inte en fråga, två frågor utan kan komma frågor hela livet... En sak är kanske om man gör ett aktivt val i livet, typ flyttar utomlands och folk frågar varifrån man kommer eller varför man flyttat utomlands, men de som är adopterade har aldrig gjort valet att komma till ett annat land och betraktas som annorlunda. Jag känner jättemycket sympati med de som är adopterade och får utstå folks jobbiga nyfikenhet.
    Usch, du får det att låta som om att det är så synd om oss adopterade och att vi skulle vara offer för något hemskt...Alla adoptioner är från början en tragedi eftersom man blir övergiven och bortlämnad ja. MEN! Adoption i sig är något positivt, kärleksfullt och handlar om en egoistisk längtan efter ett barn. Mer efterlängtade barn får man leta efter. För de flesta adopterade känner det så. Och jag och många med mig som är adopterade ser inte på oss själva som du beskriver ovan. Du behöver absolut inte känna någon sympati för mig i alla fall, bespar mig gärna det   Då kan man ju på samma sätt säga till alla kvinnor att nämen fy vad hemskt att du blev kvinna med alla sexuella trakasserier som finns, ni jobbar för mindre lön än män som utför samma arbetsuppgifter och som har samma utbildning och titel...eller barn med glasögon, stackars dig, hur kunde dina föräldrar som har glasögon båda två sätta dig till världen när det med stor sannolikhet går i arv och utsätter dig för en stor risk att bli kallad glasögonorm i skolan......

Känn i så fall sympati för de som verkligen mår dåligt utifrån att de är individer som råkat illa ut av olika slag, utsatta för orättvisor oavsett om du är invandrare, adopterad, kvinna man, har något handikapp eller likande, alla orättvisor är fel och självklart ska man sträva efter att behandla varandra värdigt utifrån de är!
    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • mammamys06
    strandsnäcka skrev 2009-10-01 10:10:15 följande:
    Jag tror inte att det är sant när jag läser den här tråden. Familjen du beskriver verkar ju leva enligt medeltida värderingar. Problemet är inte att din kompis är adopterad utan att han råkat möta människor som är extremt avvikande. Jag hoppas innerligt att han kan hjälpa sin flickvän att lyckas bryta sig loss ur föräldrarnas grepp. Att straffa henne genom att skära av all kontakt med yttervärlden låter som ren hjärntvätt i mina öron. Mitt råd skulle vara att din kompis och hans flickvän tar kontakt med någon utomstående vuxen, kanske en lärare som de litar på eller en kurator, och får tillfälle att prata av sig. Det här känns som alltför tunga saker att gå och bära på som ung människa. Modigt och stort av din kompis att prata med flickans pappa.
    Håller med, det här grundar sig inte i att han är adopterad utan i andra saker..
  • mammamys06
    tankar2009 skrev 2009-10-01 13:48:22 följande:
    Ja, man skulle ju tycka och tro att det var så. Tyvärr finns det undantag och det är enbart det som jag har erfarenhet från. Men jag redigerar mitt tidigare inlägg och skriver istället att jag känner sympati med de som är adopterade och mår dåligt!
    beklagar verkligen att du endast har negativa erfarenheter av adoption, ja, det finns undantag, det gör det i allt. Det finns de som blir misshandlade av sina äkta makar, jag blir det inte av min och många av mina gifta vänner blir det inte heller och jag känner inte sympati för alla som är gifta med sin män för det

Men jag förstår vad du menar, vad bra att du ändrade ditt inlägg och känner sympati för de adopterade som mår dåligt och inte för alla som är adopterade för mig är det stor skillnad.
  • mammamys06
    tankar2009 skrev 2009-10-01 20:55:48 följande:
    Det konstiga är att man måste vara ÖVERtydlig för att inte missförstås.Min sambo blev misshandlad av sin adoptivmor när han var liten så därav mina starka känslor kring detta ämne... tycker det är rent föröverjävligt för att uttrycka mig milt. Jag är mer än jätteglad över alla som hamnat i "rätt" familjer och haft en bra eller normal uppväxt men det är inte de som jag syftade på i mitt inlägg utan de som haft det jobbigt!
    Jo, men det känns väldigt trist att du i och med endast den erfarenheten blir negativ till adoption generellt! Det är som att säga att jag känner EN invandrare som har lever på bidrag och då gör alla invandrare det....Javisst är det för jävligt att din sambo blev misshandlad av sin mamma men idioter finns det ju bland alla mammor och pappor- hur man än får sina barn! Jag känner flera som är bioföräldrar till sina barn och som behandlar dem som skit men inte säger jag att alla borde adoptera barn istället för att bioföräldrar är ju dumma i huvudet!
  • mammamys06
    Thaleya skrev 2009-10-01 21:57:25 följande:
    Jag lade tråden i adopterad, för att jag inte hittade någon tråd som hette annat ursprung, från annat land, utlänning, rasism eller liknande.Anledningen till att jag startade tråden var för att min vän ringde mig och berättade om att hans flickväns pappa hade fått reda på deras förhållande men förbjöd dem att vara med varandra på grund av hans hudfärg/ursprung.Problemet är ju fortfarande hudfärgen och sexdebuten, inte något annat. Min vän har inget problem att papapn och dottern har en nära relation, han tycker det är konstigt att pappan vill ha kontroll över dotterns sexdebut men han förstår det. Han har även sagt till mig att sex inte är viktigt sålänge de får vara tillsammans. Vad menar du att jag skiljer på adopterade och inte adopterade människor :)? Jag har väl aldrig sagt något om det. Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
    Jag tycker det är rätt att lägga tråden under adoptionsforumet men jag tror dock att en stor del av din väns problematik också inte bara, grundar sig i andra orsaker än just det faktum att han är adopterad.
  • mammamys06
    tankar2009 skrev 2009-09-30 20:47:44 följande:
    Men det jag kan förstå att de som är adopterade tycker är jobbigt är just dessa "nyfikna" frågor om deras ursprung... det är ju inte en fråga, två frågor utan kan komma frågor hela livet... En sak är kanske om man gör ett aktivt val i livet, typ flyttar utomlands och folk frågar varifrån man kommer eller varför man flyttat utomlands, men de som är adopterade har aldrig gjort valet att komma till ett annat land och betraktas som annorlunda. Jag känner jättemycket sympati med de som är adopterade och får utstå folks jobbiga nyfikenhet.
    Det beror ju mycket på hur du uttrycker dig som får mig att reagera! Du uttrycker dig som att du pratar om att det är synd och du känner empapti/sympati för ALLA adopterade, läs själv i inlägg 28, du skriver i senare inlägg att du känner EN adopterad vars adoptivmamma misshandlade sitt barn och det är för jäkligt och det har gjort att du har en NEGATIV syn på adoption....då pratar man generellt, därav mina andra jämförelser. Om det inte är så du menar, att du är emot adoption generellt utan du känner endast  med de personer som farit illa på något sätt så är vi överens. Jag känner också sympati för te x TS vän, Spomenka som skrivit i tråden som mått dåligt och alla andra människor oavsett hur de kommer till Sverige, som haft en jobbig uppväxt och som av olika anledningar mår dåligt och har det svårt. Självklart gör jag det.
  • mammamys06
    tankar2009 skrev 2009-10-02 18:51:29 följande:
    Att du orkar!
    Ja, det är viktigt att klargöra tycker jag, för det värsta som finns är folk som menar en sak men säger en annan om något så viktigt som det här
Svar på tråden irriterad!