Inlägg från: tankar2009 |Visa alla inlägg
  • tankar2009

irriterad!

Alltså det finns så otroligt många elaka människor... usch jag blir så himla ledsen när jag läser allt som kommer fram i inläggen!

Jag är själv inte adopterad utan s.k. "helsvensk", och hade aldrig tänkt på hur otroligt obetänksamma många är när det kommer till det ytliga förrän jag fick ta del av min pojkväns vardag. Han är adopterad från Colombia och jag tycker inte att det syns särskilt mycket av hans utseende. Kanske för att jag är van vid hans utseende och aldrig har brytt mig det minsta om att han skulle vara mörkare än mig... jag vet inte.... Det enda är att JAG kan känna mig fult blekvit i jämförelse med hans underbart fina olivfärgade hud. :) Men jag blir chockad vad han får höra för kommentarer. Han har blivit kallad "black american" (trots att han inte har det minsta afro-amerikanska ursprunget i sig) och folk börjar prata spanska med honom på bussen, osv... Och vad folk är nyfikna på huruvida han är adopterad eller inte!? Vi var på middag tillsammans med några av mina föräldrars vänner som han aldrig träffat förut. Helt plötsligt häver mannen ur sig en massa direkta frågor till min pojkvän som handlar om att han är adopterad! Alltså, vad tänker människan med... Tro lagom att min pojkvän blev paff när han fick frågan runt middagsbordet. Mannen i sällskapet ifrågasatte varför min pojkvän inte velat "söka upp sitt ursprung" iom att han kanske skulle "ångra sig" när han blir äldre!! Helt sjukt att bara häva ur sig en massa saker som man som utomstående inte har rätt till att konfrontera enligt min mening... Min pojkvän tycker att det är skitjobbigt att det koncentreras så mycket på hans "ursprung" istället för vem han är som person idag.

Hoppas att din vän endera blir accepterad i familjen eller lämnar tjejen och blir tillsammans med någon som älskar honom för den han är och att han inte behöver bli kritiserad för att han ser "annorunda" ut... det är ju helt sinnessjukt att man ska behöva vara med om detta år 2009!

• tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-09-15 11:08:56 följande:
    jo, klart jag fått kommentarer, många många gånger men det beror också på hur man VÄLJER att tolka vissa saker. En del adopterade tar åt sig av precis ALLT, om någon tittar på en te x så behöver det inte vara så att det är för att man är adopterad och att det är på ett negativt sätt utan det kan vara för att de tycker det är vackert och fint att sticka ut med svart hår, brun hud, sneda ögon osv. Och sedan frågor, 99% av frågorna jag fått har varit nyfikna frågor om min bakgrund eller mitt utseende och jag har svarat utifrån det. Oftast handlar ju frågorna om nyfikenhet och behöver inte alltid vara av ondo. Om någon inte tycker om mig så utgår jag ifrån att det är för att de inte gillar mig som person inte för att jag är adopterad. Jag är uppvuxen i Stockholm och senare strax utanför Göteborg.
    Men det jag kan förstå att de som är adopterade tycker är jobbigt är just dessa "nyfikna" frågor om deras ursprung... det är ju inte en fråga, två frågor utan kan komma frågor hela livet... En sak är kanske om man gör ett aktivt val i livet, typ flyttar utomlands och folk frågar varifrån man kommer eller varför man flyttat utomlands, men de som är adopterade har aldrig gjort valet att komma till ett annat land och betraktas som annorlunda. Jag känner jättemycket sympati med de som är adopterade och får utstå folks jobbiga nyfikenhet.
  • tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-10-01 09:07:03 följande:
    Känn i så fall sympati för de som verkligen mår dåligt utifrån att de är individer som råkat illa ut av olika slag, utsatta för orättvisor oavsett om du är invandrare, adopterad, kvinna man, har något handikapp eller likande, alla orättvisor är fel och självklart ska man sträva efter att behandla varandra värdigt utifrån de är!
    Jamen det är ju precis det jag gör! ...och eftersom denna tråd handlar om just adopterade så känner jag sympati med de som är adopterade och som mår dåligt av den anledning som jag skrev.
  • tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-10-01 09:07:03 följande:
    Adoption i sig är något positivt, kärleksfullt och handlar om en egoistisk längtan efter ett barn. Mer efterlängtade barn får man leta efter. För de flesta adopterade känner det så.
    Ja, man skulle ju tycka och tro att det var så. Tyvärr finns det undantag och det är enbart det som jag har erfarenhet från.

Men jag redigerar mitt tidigare inlägg och skriver istället att jag känner sympati med de som är adopterade och mår dåligt!
  • tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-10-01 16:49:32 följande:
    beklagar verkligen att du endast har negativa erfarenheter av adoption, ja, det finns undantag, det gör det i allt. Det finns de som blir misshandlade av sina äkta makar, jag blir det inte av min och många av mina gifta vänner blir det inte heller och jag känner inte sympati för alla som är gifta med sin män för det Men jag förstår vad du menar, vad bra att du ändrade ditt inlägg och känner sympati för de adopterade som mår dåligt och inte för alla som är adopterade för mig är det stor skillnad.
    Det konstiga är att man måste vara ÖVERtydlig för att inte missförstås.

Min sambo blev misshandlad av sin adoptivmor när han var liten så därav mina starka känslor kring detta ämne... tycker det är rent föröverjävligt för att uttrycka mig milt. Jag är mer än jätteglad över alla som hamnat i "rätt" familjer och haft en bra eller normal uppväxt men det är inte de som jag syftade på i mitt inlägg utan de som haft det jobbigt!
  • tankar2009
    morgonsolan skrev 2009-10-01 21:16:09 följande:
    Exakt! Jag har en kompis som byggde hus.. hon fick en vattenläcka efter ett år. Jag känner inte stor sympati för alla med nybyggda villor.
    Men gud, vad är ni för känslolösa människor egentligen... Sympati var kanske fel ord, jag känner empati vilket ni kanske inte ens vet innebörden av... Men nu lämnar jag den här tråden för ni väljer ju att misstolka alla inlägg jag gör till något negativt hela tiden. Hur man än skriver blir det ju för f--n fel... *suck*
  • tankar2009
    Thaleya skrev 2009-10-01 21:57:25 följande:
    Jag lade tråden i adopterad, för att jag inte hittade någon tråd som hette annat ursprung, från annat land, utlänning, rasism eller liknande. Anledningen till att jag startade tråden var för att min vän ringde mig och berättade om att hans flickväns pappa hade fått reda på deras förhållande men förbjöd dem att vara med varandra på grund av hans hudfärg/ursprung. Problemet är ju fortfarande hudfärgen och sexdebuten, inte något annat. Min vän har inget problem att papapn och dottern har en nära relation, han tycker det är konstigt att pappan vill ha kontroll över dotterns sexdebut men han förstår det. Han har även sagt till mig att sex inte är viktigt sålänge de får vara tillsammans. Vad menar du att jag skiljer på adopterade och inte adopterade människor :)? Jag har väl aldrig sagt något om det. Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
    Tror att morgonsolan medvetet väljer att misstolka allt till det negativa. Förstår inte varför, men det kanske inte är meningen heller..
  • tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-10-01 22:09:27 följande:
    Jo, men det känns väldigt trist att du i och med endast den erfarenheten blir negativ till adoption generellt! Det är som att säga att jag känner EN invandrare som har lever på bidrag och då gör alla invandrare det....Javisst är det för jävligt att din sambo blev misshandlad av sin mamma men idioter finns det ju bland alla mammor och pappor- hur man än får sina barn! Jag känner flera som är bioföräldrar till sina barn och som behandlar dem som skit men inte säger jag att alla borde adoptera barn istället för att bioföräldrar är ju dumma i huvudet!
    men herregud mammamys06, var i helvete har du fått ifrån att jag är negativ till adoption generellt???? som sagt, uppenbarligen vill du välja att missförstå mig och då finns det inget jag kan göra.
  • tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-10-02 05:25:16 följande:
    Det beror ju mycket på hur du uttrycker dig som får mig att reagera! Du uttrycker dig som att du pratar om att det är synd och du känner empapti/sympati för ALLA adopterade, läs själv i inlägg 28, du skriver i senare inlägg att du känner EN adopterad vars adoptivmamma misshandlade sitt barn och det är för jäkligt och det har gjort att du har en NEGATIV syn på adoption....då pratar man generellt, därav mina andra jämförelser. Om det inte är så du menar, att du är emot adoption generellt utan du känner endast  med de personer som farit illa på något sätt så är vi överens. Jag känner också sympati för te x TS vän, Spomenka som skrivit i tråden som mått dåligt och alla andra människor oavsett hur de kommer till Sverige, som haft en jobbig uppväxt och som av olika anledningar mår dåligt och har det svårt. Självklart gör jag det.
    Att du orkar!
  • tankar2009
    morgonsolan skrev 2009-10-04 15:55:35 följande:
    Vi kan väl alla se att du uppenbarligen är emot adoption generellt, eftersom du tycker synd om alla adopterade! Vad mammamys försöker säga (om jag förstår henne rätt) är att du aldrig kan generalisera så som du gör! Det finns självklart adopterade som mår dåligt, men det finns många icke-adopterade som mår dåligt också. Att utgå från att adopterade mår MER dåligt, är helt enkelt nedlåtande mot alla adopterade och alla adoptivföräldrar. Du utgår från att du har det bättre (för så är det väl alltid när man "tycker synd om"?) och DET är irriterande.
    Tänker inte försvara mig, men jag vet vad jag känner och menar och det är definitivt inte så som du uppfattat mina inlägg. Att jag skulle vara emot adoption är en fullständig feltolkning och om du läser mina inlägg en gång till och VILL förstå mina inlägg så kommer du även förhoppningsvis förstå att jag inte tycker synd om alla adopterade. Din uppfattning är absurd! Nu lämnar jag tråden som bara vill misstolka mig hela tiden och tro att jag är en "ond" människa vilket är uppåt väggarna fel... ledsamt att det finns folk som bara vill tolka in fel och negativa saker hela tiden... det är synd om dessa människor... Men du får väl ha din uppfattning om vad du tror att jag är emot eller för... jag orkar inte förklara mig mer eftersom du inte vill "lyssna".
Svar på tråden irriterad!