irriterad!
Alltså det finns så otroligt många elaka människor... usch jag blir så himla ledsen när jag läser allt som kommer fram i inläggen!
Jag är själv inte adopterad utan s.k. "helsvensk", och hade aldrig tänkt på hur otroligt obetänksamma många är när det kommer till det ytliga förrän jag fick ta del av min pojkväns vardag. Han är adopterad från Colombia och jag tycker inte att det syns särskilt mycket av hans utseende. Kanske för att jag är van vid hans utseende och aldrig har brytt mig det minsta om att han skulle vara mörkare än mig... jag vet inte.... Det enda är att JAG kan känna mig fult blekvit i jämförelse med hans underbart fina olivfärgade hud. :) Men jag blir chockad vad han får höra för kommentarer. Han har blivit kallad "black american" (trots att han inte har det minsta afro-amerikanska ursprunget i sig) och folk börjar prata spanska med honom på bussen, osv... Och vad folk är nyfikna på huruvida han är adopterad eller inte!? Vi var på middag tillsammans med några av mina föräldrars vänner som han aldrig träffat förut. Helt plötsligt häver mannen ur sig en massa direkta frågor till min pojkvän som handlar om att han är adopterad! Alltså, vad tänker människan med... Tro lagom att min pojkvän blev paff när han fick frågan runt middagsbordet. Mannen i sällskapet ifrågasatte varför min pojkvän inte velat "söka upp sitt ursprung" iom att han kanske skulle "ångra sig" när han blir äldre!! Helt sjukt att bara häva ur sig en massa saker som man som utomstående inte har rätt till att konfrontera enligt min mening... Min pojkvän tycker att det är skitjobbigt att det koncentreras så mycket på hans "ursprung" istället för vem han är som person idag.
Hoppas att din vän endera blir accepterad i familjen eller lämnar tjejen och blir tillsammans med någon som älskar honom för den han är och att han inte behöver bli kritiserad för att han ser "annorunda" ut... det är ju helt sinnessjukt att man ska behöva vara med om detta år 2009!