Hej Kalimero,
Jag fastnade för din tråd när jag satt och letade efter ngt som kunde ge mig lite hopp i längtan och försöken att skaffa flera barn. Kände igen mig i att jag är för "gammal" (hatord) och att jag vill bli uppiggad, inte nedtryckt. Skriver alltså detta mest för att jag är i liknande sitaution, och föreslår lite tips som jag själv tänker pröva på.
Jag är 41 och har ett barn som är 3 år. Han kom till via IVF som alltså gjordes när jag var 37. Redan här kan förstår jag om nån blir förbannad och tycker att vad klagar du om, du har ju redan ett barn. Men ändå.
Vi började försöka skaffa barn när jag var 34. När vi försökt i 1 år gjorde vi en utredning. Allt såg toppen ut, och det fanns ingen anledning till att jag inte skulle kunna bli gravid på egen hand. Ändå tog det 3 år, 2 MF, 1 IVF och två FET innan det sista FET lyckades. Jippeee, men man kan undra varför det ska vara så svårt?
Nu vill vi (mest jag) skaffa syskon och i våras gjorde vi en IVF på linnékliniken i Uppsala. Det gav 2 ägg, och man valde att sätta tillbaka båda 2 samtidigt, men tyvärr fastnade inget av dom. Det sänkte mig totalt, och tär också på vår relation.
Min man tycker han är för gammal för att skaffa fler barn, men har ändå lovat att ställa upp en gång till. Så nu vill jag verkligen förbereda mig på bästa möjliga sätt - både fysiskt och mentalt.
Det jag gjorde annorlunda när jag väl blev gravid vid sista FET var att jag gjorde en akupunkturbehandling hos Dr Nie i samband med FET. Så vår nästa och sista IVF(har en tid i november) kommer kombineras med akupunktur. Dessutom funderar jag på att prata med en psykolog för att träna mig mentalt att TRO att jag kan bli gravid. Någon som har prövat det?
Du skriver att relationen är i kris och att du tänker pröva Danmark på egen hand om ni inte lyckas. Jag har en väninna som gjorde spermiedonation i Danmark när hon var 41, fick först abortera ett foster med kromosofel, men försökte igen och har nu en kille på snart 2 år! Tufft tycker jag att skaffa barn själv, men jag hade gjort exakt samma sak om jag hade varit singel.
Kämpa på - du kan!