• callimero

40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?

Har ett nyligen konstaterat misslyckande efter en 4:e insättning. Manlig faktor.
    Läkarens förklaring är som alltid min ålder, fyllde 42 i veckan vilket verkar vara dödsdomen för många kliniker. Det beror på min ägg enligt kliniken. Gamla. Andra faktorer fins ej, immunologiska, kromosomfel, inget annat existerar enligt dom.

Vi har fått 2 st toppenfina 4-celliga tillbaka vid de två senaste försöken, ett topp+snäppet under en gång och två något sämre 3- + 5-celligt.

Läkaren sa han inte kunde neka oss (tack, vi betalar 34.000 ett till försök med de resultat vi fått men menar samtidigt att vi bör överväga äggdonation.

Förhållandet är i kris så jag vet ej om det blir fler försök ihop eller om jag ska orka med att kämpa vidare på egen hand i Danmark med donerad sperma. Nu vill jag inte höra mer om hur gammal jag är från läkarna, jag vet det. Jag vll höra från dig som lyckats och hur många försök som krävdes. Gärna ert grundproblem också!

• Svar på tråden 40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?
  • AnnaKanna

Men hur blir det med IVF försök om ert förhållande inte hänger ihop längre? Är det där tanken på IVF i Danmark kommer in?

• AnnaKanna

Jag hoppas också att Sophia hemmet är så professionella att de inte har sin egen ekonomi i bakhuvudet och av den anledningen undanhåller information från er.

• callimero
    AnnaKanna skrev 2009-08-30 22:26:02 följande:
    Men hur blir det med IVF försök om ert förhållande inte hänger ihop längre? Är det där tanken på IVF i Danmark kommer in?
    Precis. Det känns hemskt och helst skulle jag bara kägga mig ner och gråta i flera månader. Men det kan jag inte tillåta mig att göra.

Sophiahemmet är seriösa och tyvärr enligt många av oss, hårda i sin bedömning av oss äldre. Vet flera som gått vidare till andra kliniker, fått hjälp och lyckats.
  • xanni
    callimero skrev 2009-08-29 09:50:27 följande:
     Jag vll höra från dig som lyckats och hur många försök som krävdes. Gärna ert grundproblem också!
    Hej kalimero!

Dags för lite positiva tongångar i tråden (fast du redan känner till min story)!

Jag är 43, gravid genom IVF med mitt andra barn, för tillfället i vecka 21. Jag kommer vara nästan 44 år vid BF om allt går som det ska. Vårt första barn kom också till via IVF, då var jag 41 och dottern anlände två veckor innan jag fyllde 42.

Min historia är att jag träffen mannen sent, har PCO med sporadisk ÄL, efter ett X är en äggledare borta samt att tiden flåsa oss i nacken. Vad gör man då? Söker upp en välrenommerad klinik i staden som råder oss att göra en utredning. Visar sig att jag har ett OK FSH, inte skitbra, men heller inte dåligt. Kollar upp mannen som visar sig ha ypperliga simmare.

Det första IVF:et görs genom hemklinik och Falun IVF, 10 ägg ut, 9 befruktade, 6 vidare till blastocystodling, 4 kvar efter 5 dygn, 2 till mig och 2 till frysen. Toppen!

Gravid på första IVF:et som resulterar i en liten flicka.

Syskonförsök 1: FET på ett av blastisarna; lyckas ej.

Syskonförsök 2: Helt nytt försök med nedreglering och hela baletten resulterade i två ägg därbara ett klarade sig. Testade negativt. (vår andra blastis sparar vi för ev. en andra insättning)

Syskonförsök 3: Knaprar larginin och gör ett helt nytt försök. 5 ägg ut, alla befruktas och går till långtidsodling, två blir bra och dessa får jag tillbaka. Resulterar i graviditet med ett foster och jag är i vecka 22 i morgon. Om det är largininet vet jag inte, men resultatet får räknas som strålande ändå.

Som kuriosa kan nämna att en bekant till, om än ganska ytligt bekant, gjorde IVF ungefär samtidigt med oss och blev gravid och födde en liten tös. Hon var 43 vid sin dotters ankomst. Två år efter detta gör de syskonförsök (välrenommerad klinik i Gbg som inte nekat dem nya försök), men jag vet ännu inte hur det gått för dem. Ja, med egna ägg och spermier.

Statistik är ibland ett gissel. Man måste veta hur ett statistiskt underlag tas fram för att rätt kunna tolka resultatet, det är inte alla som kan. Man kan använda statistik att slå en del i huvudet med eller att glädja andra med. Faktum är att jag skulle vilja se källhänvisning på att Falun säger att 1 % av 40+ får en fullgången graviditet efter IVF?

Som jag sa kalimero i en annan tråd att jag så in i h-e önskar att jag hade en mirakelmedicin eller trollspö att svinga så saker och ting gick enligt önskemålen, men...

By the way, jag kikade runt på Faluns hemsida (  www.ivfsverige.se/sida.asp%20barnl%F6shet&niva=1  ) och fastnade i deras webtidning. Det står om två olika par som blivit gravida efter 40, om jag läser rätt...

Kram! {#lang_emotions_flower}
  • Noncuro

Hej kalimiero!

Jag säger åt skogen med statistiken. Den är trots allt bara siffror som är slumpmässiga och beskriver bara det ungefärliga läget.
    Jag är 41 år och skall påbörja mitt andra IVF behandling. Min klinik snackade aldrig om något 1 %. Det gjordes ett personlig utredning på mig och den visade sig att jag har 30% chans att bli gravid. (nu finns det ny teknik att beräkna en individuell chans att bli gravid). Det tror jag på och inte någon j***a statistik.

Ge aldrig aldrig upp så länge du själv tro på någonting...

Kram

• callimero

Xanni och noncuro - tack! {#lang_emotions_heart}

Och ett stort lycka till nu noncuro, håll oss gärna uppdaterade om hur det går för dig.

• Clearblue

Kalimeri!

Jag är 41 och gör min första IVF nu, på kliniken jag går till var de hur positiva som helst till att jag gjorde IVF trots min ålder. De sa att chansen var 20-25% för oss. Efter äggåterförande hade den ökat till 30-35%. Nu får vi se..... har TD om 11 dagar...

En kompis till mig som har fyllt 43 år, väntar sitt första barn nu, ska snart föda. Hon gjorde ej IVF. Ännu mer hoppfyllt! Det behöver inte alls vara kört.

En annan kompis (under 40) som är singel fick hjälp av en IVF klinik i Finland. Blev gravid vid första försöket.

Så - ge inte upp! Fortsätt så länge du har ägg och har du inte ägg kan du alltid använda donerat ägg (ska ge högre chanser har jag hört), blir du av med karln - åk till Finland.

• Noncuro
    callimero skrev 2009-09-01 09:54:37 följande:
    Xanni och noncuro - tack! Och ett stort lycka till nu noncuro, håll oss gärna uppdaterade om hur det går för dig.
    Det ska jag, jag lovar. Skall påbörja spraykur den 11 september och ÄP är beräknad v.42.

Hade jag trott på statistiken så hade jag aldrig än försökt överhuvudtaget. Så kan man resonera om man vill leva efter siffror och tabeller.
    Jag trottsar alltid alla tabeller och kurvor och så länge jag trivs med mina drömmar och mina val så kör jag så det ryker...

Jag är på din sida till hundra procent. Och f*n den som ger upp!!!!!
  • callimero

Falun verkar vara en human klinik. Pengahungrig skulle vissa statistikfrossare säkert hävda. Men de verkar vad jag förstått öppna för olika nya alternativ också.

Jag får bara höra det eviga "-det är inte tillräckligt vetenskapligt bevisat" drämt i ansiktet om jag frågar efter nya rön i metod och preparat.

Vore intressant om någon har erfarenheter som skiljer sig från mina av Sophiahemmet och deras inställning till ålder? Jag respekterar att de är seriösa och inte vill ge en falska förhoppningar, men det kanske finns en mellanväg?

Tack för ditt inlägg clearblue! Tummar åt dig nu!

• AnnaKanna

Hej kalimero.

Ja, din plan att åka till Danmark verkar inte helt tokig i alla fall med tanke på de uppmuntrande meddelandena som kommit sedan jag var inne senast. En pigg och allert Dansk kanske är det bästa för dig och med det ett kommande barn.

Kör så det ryker och varmt lycka till!

AnnaKanna.

Svar på tråden 40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?