callimero skrev 2009-08-29 09:50:27 följande:
Jag vll höra från dig som lyckats och hur många försök som krävdes. Gärna ert grundproblem också!
Hej kalimero!
Dags för lite positiva tongångar i tråden (fast du redan känner till min story)!
Jag är 43, gravid genom IVF med mitt andra barn, för tillfället i vecka 21. Jag kommer vara nästan 44 år vid BF om allt går som det ska. Vårt första barn kom också till via IVF, då var jag 41 och dottern anlände två veckor innan jag fyllde 42.
Min historia är att jag träffen mannen sent, har PCO med sporadisk ÄL, efter ett X är en äggledare borta samt att tiden flåsa oss i nacken. Vad gör man då? Söker upp en välrenommerad klinik i staden som råder oss att göra en utredning. Visar sig att jag har ett OK FSH, inte skitbra, men heller inte dåligt. Kollar upp mannen som visar sig ha ypperliga simmare.
Det första IVF:et görs genom hemklinik och Falun IVF, 10 ägg ut, 9 befruktade, 6 vidare till blastocystodling, 4 kvar efter 5 dygn, 2 till mig och 2 till frysen. Toppen!
Gravid på första IVF:et som resulterar i en liten flicka.
Syskonförsök 1: FET på ett av blastisarna; lyckas ej.
Syskonförsök 2: Helt nytt försök med nedreglering och hela baletten resulterade i två ägg därbara ett klarade sig. Testade negativt. (vår andra blastis sparar vi för ev. en andra insättning)
Syskonförsök 3: Knaprar larginin och gör ett helt nytt försök. 5 ägg ut, alla befruktas och går till långtidsodling, två blir bra och dessa får jag tillbaka. Resulterar i graviditet med ett foster och jag är i vecka 22 i morgon. Om det är largininet vet jag inte, men resultatet får räknas som strålande ändå.
Som kuriosa kan nämna att en bekant till, om än ganska ytligt bekant, gjorde IVF ungefär samtidigt med oss och blev gravid och födde en liten tös. Hon var 43 vid sin dotters ankomst. Två år efter detta gör de syskonförsök (välrenommerad klinik i Gbg som inte nekat dem nya försök), men jag vet ännu inte hur det gått för dem. Ja, med egna ägg och spermier.
Statistik är ibland ett gissel. Man måste veta hur ett statistiskt underlag tas fram för att rätt kunna tolka resultatet, det är inte alla som kan. Man kan använda statistik att slå en del i huvudet med eller att glädja andra med. Faktum är att jag skulle vilja se källhänvisning på att Falun säger att 1 % av 40+ får en fullgången graviditet efter IVF?
Som jag sa kalimero i en annan tråd att jag så in i h-e önskar att jag hade en mirakelmedicin eller trollspö att svinga så saker och ting gick enligt önskemålen, men...
By the way, jag kikade runt på Faluns hemsida (
www.ivfsverige.se/sida.asp%20barnl%F6shet&niva=1 ) och fastnade i deras webtidning. Det står om två olika par som blivit gravida efter 40, om jag läser rätt...
Kram!