• callimero

40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?

Har ett nyligen konstaterat misslyckande efter en 4:e insättning. Manlig faktor.
    Läkarens förklaring är som alltid min ålder, fyllde 42 i veckan vilket verkar vara dödsdomen för många kliniker. Det beror på min ägg enligt kliniken. Gamla. Andra faktorer fins ej, immunologiska, kromosomfel, inget annat existerar enligt dom.

Vi har fått 2 st toppenfina 4-celliga tillbaka vid de två senaste försöken, ett topp+snäppet under en gång och två något sämre 3- + 5-celligt.

Läkaren sa han inte kunde neka oss (tack, vi betalar 34.000 ett till försök med de resultat vi fått men menar samtidigt att vi bör överväga äggdonation.

Förhållandet är i kris så jag vet ej om det blir fler försök ihop eller om jag ska orka med att kämpa vidare på egen hand i Danmark med donerad sperma. Nu vill jag inte höra mer om hur gammal jag är från läkarna, jag vet det. Jag vll höra från dig som lyckats och hur många försök som krävdes. Gärna ert grundproblem också!

• Svar på tråden 40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?
  • isisisis
    callimero skrev 2009-08-30 19:06:50 följande:
    På CFC i Köpenhamn har det ett spindelmicroskop där man kan se in i äggen.
    Oki
    Ser de kromosomavvikelser och genetiska avvikelser med den tekniken
  • Pimpinellan
    isisisis skrev 2009-08-30 19:04:33 följande:
    [citat]
    Tyvärr gör klinikerna IVF med de oddsen.Det finns en åldergräns på 43 år,med all rätt,men som sagt är oddsen urusla då.Chanserna sjunker ner i botten drastiskt effer 41,vidare,42 och sen 43.Visst kan det finnsa individuella skillnader,men de kan inte veta hur dina ägg är utan PGD.Sedan ska äggen överleva efter
  • callimero

De ser mer av äggets kvalitet, exakt hur vet jag ej.

Deras statistik är:

Resultaterne fra Copenhagen Fertility Center

De sidste 500  IVF og ICSI behandlinger på klinikken:

Resultater af gravide efter start fordelt på aldersklasser:

Alder ved start af behandlingen

< 30 år   - 40%

30-34 år  - 39%

35-39 år  - 34%

> 40 år    - 21%

• callimero

De länkade även vidare till denna amerikanska sida, ser att ICSI ger några sämre chanser något de svenska läkarna jag frågat har sagt inte spelar någon roll.

Age <35 Live births per retrieval, IVF without ICSI 42.6%, IVF with ICSI 41.3%
    Age 35–37 Live births per retrieval, IVF without ICSI 37.0%, IVF with ICSI 35.2%
    Age 38–40 Live births per retrieval, IVF without ICSI 26.5%, IVF with ICSI 24.4%
    Age 41–42 Live births per retrieval, IVF without ICSI 15.3%, IVF with ICSI 11.7%
    Age >42 Live births per retrieval, IVF without ICSI 7.0%, IVF with ICSI 4.3%

www.cdc.gov/ART/ART02/sect2_fig25-32.htm%2029

• isisisis
    callimero skrev 2009-08-30 19:16:49 följande:
    De ser mer av äggets kvalitet, exakt hur vet jag ej. Deras statistik är: Resultaterne fra Copenhagen Fertility Center De sidste 500  IVF og ICSI behandlinger på klinikken: Resultater af gravide efter start fordelt på aldersklasser:  Alder ved start af behandlingen < 30 år   - 40% 30-34 år  - 39% 35-39 år  - 34% > 40 år    - 21%
    Men intressantare är ju statistiken av antal behandlingar som lyckats bli en fullgången graviditer efter 41,42 och 43.
    MF riskerna är ju skyhöga ocks efter 40.
    Hur många patienter har de haft?
    Det vet man inte med den statistiken.
  • Pimpinellan

Och mitt inlägg bara försvann!?
    Kör igen då...
    Varför traggla trist statistik som inget säger om vare sig kalimeros,mina eller nån annans chans? Du gav tidigt upp isisisis ,men vi kanske vill köra med IVF så länge vi kan och får. Min klinik skulle ALDRIG göra IVF på nån med så dåliga odds som 1%-de skulle vägra helt enkelt. Och vem vet när miraklet sker? Finns de som to.m lyckas spontant trots omöjliga odds. Tur min bekant som fick första och mest troligt enda barnet (fullt frisk son efter komplikationsfri graviditet) efter sex års försök dryga 47,5 inte lyssnade på din trista statistik!

• isisisis
    callimero skrev 2009-08-30 19:20:14 följande:
    De länkade även vidare till denna amerikanska sida, ser att ICSI ger några sämre chanser något de svenska läkarna jag frågat har sagt inte spelar någon roll. Age <35 Live births per retrieval, IVF without ICSI 42.6%, IVF with ICSI 41.3% Age 35?37 Live births per retrieval, IVF without ICSI 37.0%, IVF with ICSI 35.2% Age 38?40 Live births per retrieval, IVF without ICSI 26.5%, IVF with ICSI 24.4% Age 41?42 Live births per retrieval, IVF without ICSI 15.3%, IVF with ICSI 11.7% Age >42 Live births per retrieval, IVF without ICSI 7.0%, IVF with ICSI 4.3%   www.cdc.gov/ART/ART02/sect2_fig25-32.htm%2029
    Ja,dessa var ju utförligare
  • isisisis
    Pimpinellan skrev 2009-08-30 19:23:41 följande:
    Och mitt inlägg bara försvann!? Kör igen då... Varför traggla trist statistik som inget säger om vare sig kalimeros,mina eller nån annans chans? Du gav tidigt upp isisisis ,men vi kanske vill köra med IVF så länge vi kan och får. Min klinik skulle ALDRIG göra IVF på nån med så dåliga odds som 1%-de skulle vägra helt enkelt. Och vem vet när miraklet sker? Finns de som to.m lyckas spontant trots omöjliga odds. Tur min bekant som fick första och mest troligt enda barnet (fullt frisk son efter komplikationsfri graviditet) efter sex års försök dryga 47,5 inte lyssnade på din trista statistik!
    Nej,det är HELT upp till var och en

Jag är pessimistisk/realist i mitt tankesätt och vill hellre se sanningen i vitögat och arbeta vidare efter det,medans andra kämpar på.
    Och för vissa har det lönat sig.

Jag har sett många dock som lagt flera hundra tusen på IVF behandlingar och tagit slut psykiskt.
    De har ångrat att de inte gick vidare tidigare.
    Pengar och tid har försvunnit.

Ni kan slänga mina inlägg i papperskorgen om ni vill
    Jag ville bara tala om vad jag känner till.
    För att ev ge en annan öppning.
    Det finns ÄD och det är helt andra odds.Om man tycker det kan vara ett alternativ.

Lycka till bägge två iaf
  • callimero

isisis - jag vet det finns både ägg- och embryodonation, men jag är inte beredd att överge ivf än. Det var i det syftet jag la upp tråden. Det är marginella chanser men jag vill inte sluta så länge jag får fina ägg tillbaka, ja fina på ytan och befruktade.

Hittade lite nyare statistik sammanställd från flera amerikanska klinikers resultat. Siffrorna är inte höga men långt bättre än 1%, de sätter tillbaka upp till 3 embryon ser jag så det kanske ökar på viss procent:

2007 PREGNANCY SUCCESS RATES
    Type of Cycle    Age of Women
    Fresh Embryos From Nondonor Eggs    <35    35-37    38-40    41-42 c
    Number of cycles    42119    23503    20608    9535
    Percentage of cycles resulting in pregnancies    45.7    37.2    28.1    18.4
    Percentage of cycles resulting in live birthsb    39.6    30.5    20.9    11.5
    Percentage of retrievals resulting in live birthsb    42.9    34.2    24.4    14.0
    Percentage of transfers resulting in live birthsb    45.9    36.9    27.1    16.0
    Percentage of transfers resulting in singleton live births    29.9    25.7    20.6    13.6
    Percentage of cancellations    7.6    10.8    14.1    17.8
    Average number of embryos transferred    2.2    2.5    2.8    3.1
    Percentage of pregnancies with twins    33.2    28.2    21.6    14.0
    Percentage of pregnancies with triplets or more    3.5    4.5    4.0    2.5
    Percentage of live births having multiple infantsb    34.9    30.4    23.9    15.4

Svar på tråden 40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?