• Assioma

Pergotime trots egen ägglossning

Hej alla,

Jag vet att det finns massa trådar ute om Pergotime, men jag vill ändå höra med er om era erfarenheter.

Jag besökte en gyn efter att försökt bli gravid med mitt andra barn i 8 månader. Hon gjorde en VUL och konstaterade att allt ser "normalt" ut och att jag ska vänta ut ett år innan vi på nytt besöker henne igen för ev utredning.
    Jag har haft egen ägglossning varje månad, men trots det skrev hon Pergotime till mig iallafall, enkelkur.

Min fråga är, hur påverkas kroppen med Pergotime, trots egen ägglossning?
    Vissa påstår att det kan t.o.m omöjliggöra en graviditet?!
    Stämmer det?

• Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning
  • crasho

Jag hoppar på tråden också. Vi har försökt i drygt 1,5 år och jag har precis börjat min första kur pergo (1/2 tablett) men jag ska inte in och kolla på VUL, har alla gjort det? Min man har tyvärr lite få spermier så förhoppningen är att jag ska flera ägg denna ägglossning. Måste dock säga att jag verkligen känner av dessa små tabletter. Yrsel, sömnlöshet, illamående och kallsvettningar och jag brukar aldrig känna några biverkningar!

• kattm

Hej.

Jag hoppar också in. Jag har egen ägglossning och har fått pergo utskrivet som jag ska börja ta nästa cykel. Min gynekolog sa ingenting om att jag måste komma in på VUL. Jag kommer också att ta blodprov i början på nästa cykel innan jag börjar med pergon, och min sambo ska lämna in spermaprov. Vi är inne på vårt 11:e försök, har försökt ett år nästa gång då jag börjar med pergon eftersom jag har lite oregelbundna cykler. Jag tror att det är därför jag får pergo trots egen äl, för att korta ner cyklerna lite (nu varierar det från 26 till över 40 dagar, även om det oftast håller sig runt 30 dagar).

• bubblan79
    crasho skrev 2009-11-13 23:10:54 följande:
    Jag hoppar på tråden också. Vi har försökt i drygt 1,5 år och jag har precis börjat min första kur pergo (1/2 tablett) men jag ska inte in och kolla på VUL, har alla gjort det? Min man har tyvärr lite få spermier så förhoppningen är att jag ska flera ägg denna ägglossning. Måste dock säga att jag verkligen känner av dessa små tabletter. Yrsel, sömnlöshet, illamående och kallsvettningar och jag brukar aldrig känna några biverkningar!
    Låter som oss.. min man har oxå för få och jag har lite för högt östrogenvärde gentemot gulkroppshormonet så vi fick pergo fast 1 tablett.. var inte heller inne på vul. han sa att det inte behövdes vid så låga doser
  • kantarellkisse

Och jag får också pergo trots egen ägglossning. Meningen är att försöka förbättra kvaliteten. Avslutar min 4de omgång idag och kommer för andra gången att spruta Puregon i 3 dagar direkt efter pergon. Det strular lite med ul denna gång, så förmodligen blir det inget förrän jag är på plats för insemination (surt om det då visar sig vara 3+ och jag får åka hem igen.

Karlet skrev 2009-11-07 15:39:17 följande:
    hej!kan man få pergotime fast man inte har haft ngn mens sen maj månad?Har försökt ett år men nu kommer det ingen mens sen maj månad och jag ska på undersökning på torsdag...hoppas då att jag kommer pergo så min äl kommer igång.
    Jo, men då går du inte direkt på pergo. Jag skulle tro att de ger dig tex provera nu för att få igång mensen, därefter kan pergo mycket väl vara vad du får.
  • Vill Ha Liten 83
    bubblan79 skrev 2009-11-07 14:44:50 följande:
    Ja jag tänkte väl det haha gud vilket knepig läkare.. jaha usch hur orkar du räkna månader? de orka jag nog bara det första halvåret sen kändes det bara jobbigt.. slutade med ältester och allt och nu kör vi bara på som vanligt.. det som är jobbigt nu tycker jag är att förhoppningarna växer så grymt när man äntligen fått börja behandling och man kommer nog bli väldans besviken nu när mensen kommer.. innan så har vi vetat att det inte tar sig så man har inte behövt tänka på symptom eller gravtest eller nåt utan man vet att mensen kommer.
    Jag försöker att inte tänka på det alls. Men det är inte det lättaste...
    Jag vet att det är 31 försök just för att jag varje månad noterar datum för mens osv här på min fl-sida. Skitbra! :)
    Nu är jag i väntan på BIM och jag har verkligen ont av ägglossningen (ömma bröst, ont i ljumsken typ och idag lite blod i toaletten...)
    Bara 11 dagars väntan kvar, sen vet jag om det bara är och kämpa vidare eller inte :)
  • Vill Ha Liten 83
    bubblan79 skrev 2009-11-14 20:43:48 följande:
    usch då blöder du vid äl.. du kanske har en nidblödning?
    Det tänkte jag också först, men det måste vara för tidigt för nidblödning?
    För enligt vad jag läst här på familjeliv så kan den komma mellan 5-7 dagar efter ägglossningen?
    Nu vet jag ju inte exakt när jag faktiskt hade ägglossning, men jag tror den var i förrgår... På dag 15.
  • kantarellkisse

Vill Ha Liten 83 skrev 2009-11-14 21:15:19 följande:

Det tänkte jag också först, men det måste vara för tidigt för nidblödning?För enligt vad jag läst här på familjeliv så kan den komma mellan 5-7 dagar efter ägglossningen?Nu vet jag ju inte exakt när jag faktiskt hade ägglossning, men jag tror den var i förrgår... På dag 15.
    Det har hänt att jag blött vid ägglossning, och har du haft mycket smärta är det nog det. Det blir lite blod som kan slå mot bukväggen och göra ont när ägget släpper. Men rent tekniskt borde man kunna få nid redan från dag 3, så det är inte så gott att veta vilket...

Själv väntar jag ff på ägglossningen, eller... jag har knappt hunnit börja "vänta" - det borde vara 6 dagar kvar. Gick över på Puregon-sprutor igår. Så nästa helg borde det vara dags för den allra sista inseminationen. Det är lite skräckfyllt, fast jag ändå inte kan låta bli att hoppas... litelite i alla fall.
  • bubblan79

klart att mn hoppas.. det är väl det som gör det så jobbigt ibland för innerst inne så önskar man så starkt och hoppas varje månad, varje försök.. i hur många år som helst lever hoppet lika starkt

Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning