• Assioma

Pergotime trots egen ägglossning

Hej alla,

Jag vet att det finns massa trådar ute om Pergotime, men jag vill ändå höra med er om era erfarenheter.

Jag besökte en gyn efter att försökt bli gravid med mitt andra barn i 8 månader. Hon gjorde en VUL och konstaterade att allt ser "normalt" ut och att jag ska vänta ut ett år innan vi på nytt besöker henne igen för ev utredning.
    Jag har haft egen ägglossning varje månad, men trots det skrev hon Pergotime till mig iallafall, enkelkur.

Min fråga är, hur påverkas kroppen med Pergotime, trots egen ägglossning?
    Vissa påstår att det kan t.o.m omöjliggöra en graviditet?!
    Stämmer det?

• Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning
  • Vill Ha Liten 83

Om det skulle vara ägglossningsblödning, är det vanligt att ha som mensvärk också?
    Idag är andra dagen jag blöder, det är som ibörjan av mensen, innan det forsar till :) Plus att jag har mensvärk idag, hade det igår kväll också. (plus att mina bröst fortfarande är väldigt ömma...4-e dagen de är det...)
    Idag är jag på dag 18, det känns som att ägglossningsblödning är för sent. En ev. nidblödning är för tidig. Mensen är det på tok för tidigt för.
    Det kan väl inte vara missfall eftersom ägget inte borde ha kunnat fästs än.
    Kan det vara en vanlig mellanblödning, och isåfall vad är det som orsakar sånt?

Ursäkta att jag frågar så mycket, men det känns som att ni har bra erfarenheter att dela av er med. Har inte detta gått över om ca 2 dagar så ringer jag fert.kliniken och rådgör med dem. Är jag tjatig så kan ni bara ignorera mig :)

• kantarellkisse

Vill Ha Liten 83 skrev 2009-11-15 13:07:49 följande:

Om det skulle vara ägglossningsblödning, är det vanligt att ha som mensvärk också?Idag är andra dagen jag blöder, det är som ibörjan av mensen, innan det forsar till :) Plus att jag har mensvärk idag, hade det igår kväll också. (plus att mina bröst fortfarande är väldigt ömma...4-e dagen de är det...)Idag är jag på dag 18, det känns som att ägglossningsblödning är för sent. En ev. nidblödning är för tidig. Mensen är det på tok för tidigt för.Det kan väl inte vara missfall eftersom ägget inte borde ha kunnat fästs än.Kan det vara en vanlig mellanblödning, och isåfall vad är det som orsakar sånt?Ursäkta att jag frågar så mycket, men det känns som att ni har bra erfarenheter att dela av er med. Har inte detta gått över om ca 2 dagar så ringer jag fert.kliniken och rådgör med dem. Är jag tjatig så kan ni bara ignorera mig :)
    Jag brukar även normalt börja värka hela perioden fram till mens från ägglossning. Inte så mycket att det stör, utom just när jag tagit hormoner (det är förbaskat väl att jag inte förväntas ha sex genom denna smärta) - då är ägglossningssmärtan lika intensiv som mensvärken senare. Och den tar många dagar innan den börjar dala. Jag har inte blött så mycket runt ägglossning, bortsett från när katetern gick mot livmoderväggen vid en av mina inseminationer... Och nej, det har inte varit någon skillnad mellan de gånger jag blivit gravid och när jag inte blivit det...
  • Myrizz

Hej... hoppar in här jag också..
    Har precis avslutat min andra kur med Pergotime (halv tablett)... Blodprovena visade dessförrinnan att jag hade ägglossning, men har bara lyckats få starkt utslag på äl-stickor en gång.

kattm skrev 2009-11-13 23:25:45 följande:
    har lite oregelbundna cykler. Jag tror att det är därför jag får pergo trots egen äl, för att korta ner cyklerna lite (nu varierar det från 26 till över 40 dagar, även om det oftast håller sig runt 30 dagar).
    Precis så är det för mig med.. exakt samma variation.. även fast ca 32 nu på slutet återkommit mest. Tror också det kan vara en anledning till Pergo.. få mer regelbundenhet och lättare kunna pricka in ägglossningen.

Annars har jag läst att studier visat att det inte finns någon signifikant skillnad på graviditeter bland de med egen ägglossning som äter pergo eller inte. Tiden hade större betydelse än själva pergotimet.

Crasho: Jag har också känt av tabletterna jättemkt... skrev det i mejlet tror jag ;) Har haft riktiga värmevallningar under själva tablett-dagarna. Sedan veckan innan mens, nervös, okoncentrerad, tankspridd, trött, seg (dålig reaktionsförmåga) m.m
    Detta med en halv tablett!
  • Vill Ha Liten 83
    kantarellkisse skrev 2009-11-15 16:26:40 följande:
    Vill Ha Liten 83 skrev 2009-11-15 13:07:49 följande:
    Jag brukar även normalt börja värka hela perioden fram till mens från ägglossning. Inte så mycket att det stör, utom just när jag tagit hormoner (det är förbaskat väl att jag inte förväntas ha sex genom denna smärta) - då är ägglossningssmärtan lika intensiv som mensvärken senare. Och den tar många dagar innan den börjar dala. Jag har inte blött så mycket runt ägglossning, bortsett från när katetern gick mot livmoderväggen vid en av mina inseminationer... Och nej, det har inte varit någon skillnad mellan de gånger jag blivit gravid och när jag inte blivit det...
    Idag är det 5-e dagen jag har blödning...
    Igår ringde jag fert. kliniken och dem sa att det inte kan vara mens eftersom det började på dag 17. Troligtvis är det så att jag fått ägg av pergon som inte har släppt när de skulle. Det skulle tydligen vara en orsak till att jag blöder.
    Men på måndag ska jag komma in och göra ett VUL, då vet de den riktiga orsaken... Måste erkänna att jag är lite nervös, tycker inte om när kroppen inte beter sig som den brukar...
  • kantarellkisse

Vill Ha Liten 83 skrev 2009-11-18 12:55:39 följande:

Idag är det 5-e dagen jag har blödning...Igår ringde jag fert. kliniken och dem sa att det inte kan vara mens eftersom det började på dag 17. Troligtvis är det så att jag fått ägg av pergon som inte har släppt när de skulle. Det skulle tydligen vara en orsak till att jag blöder. Men på måndag ska jag komma in och göra ett VUL, då vet de den riktiga orsaken... Måste erkänna att jag är lite nervös, tycker inte om när kroppen inte beter sig som den brukar...
    Jag håller tummarna för att det ska se bra ut ändå, fast kroppen inte gör som den ska. Jag insåg just att jag faktiskt haft en tendens att stänkblöda i hormoncykler och även cykeln direkt efter om jag inte tagit progesteron. Jag vet faktiskt inte varför men det har varit mina gynekologers sätt att lösa saken. Jag får progesteronvagitorier i perioden från insemination till mens.
  • kattm

Vill Ha Liten 83, jag förstår att du är orolig, för det skulle jag också ha varit, även om det säkert inte är något att oroa sig för i slutändan. Skönt att du får komma och göra VUL, så att du får veta. Jag håller tummarna för att blödningen har en naturlig förklaring.

• kantarellkisse

Och så var det äntligen dags för mig då. 5 dagar pergo och 5 dagar puregon blev det till slut, inna n jag nu sitter på färjan för den sista inseminationen om sisådär 5 timmar (tänk om jag kunnat få göra detta i Sverige... jag kommer hem 2 inatt)

• kattm
    kantarellkisse skrev 2009-11-19 09:33:12 följande:
    Och så var det äntligen dags för mig då. 5 dagar pergo och 5 dagar puregon blev det till slut, inna n jag nu sitter på färjan för den sista inseminationen om sisådär 5 timmar (tänk om jag kunnat få göra detta i Sverige... jag kommer hem 2 inatt)
    Lycka till! Hoppas att det blir en framgångsrik insemination!
  • bubblan79
    kantarellkisse skrev 2009-11-19 09:33:12 följande:
    Håller tummarna för dig
  • kantarellkisse

Tack. Ja, hoppet är v'äl det sista som överger en... Så jag hoppas trots de kanske inte helt lysande oddsen

• folia

Hej!

Hoppar in här också. Har ätit min första pergokur och tror att jag haft ÄL under helgen som gick.

Har ett barn sedan tidigare, 2 år snart, men försöker nu få ett syskon till henne. Fick ett utomkveds i somras och hoppas att det ska gå bättre nu.

Blev gravid med ettan efter pergokur men hade ingen uppföljning av läkare efter kurerna jag åt då för att se om det bildats för många ÄB. Har ingen uppföljning nu heller och är lite orolig att det ska släppa för många ägg...verkar ju som de flesta gör ett UV för att kolla läget? Min läkare skrev ut recept nu andra gången efter ett telefonsamtal(?).

Får väl se om ca två veckor om det hänt något :)

• bubblan79

hejsan, har du egen äl i vanliga fall? jag tyckte det var konstigt att man inte följer upp när man har det och äter pergo.. måste ju bli fler äggblåsor då tycker jag fast enligt min läkare så är chansen för flerbörd inte alls vanligt.. han har jobbat med sånt här i över 20 år och bara stött på ett fåtal sa han så det blir ingen uppföljning för mig heller

• bubblan79

bim -1 idag. tror inte det blivit någon bebis denna månad heller trots pergo. känns inte alls nåt förutom precis som det brukar göra innan mens. skönt att väntan mellan äl och bim är över, den är så jobbig.

• kattm

Hej och välkommen folia. Jag har inte heller blivit kallad till något VUL, så du är inte ensam.

Jag ska börja med min första pergokur på lördag. Hur går det för er andra? Har ni känt av många bieffekter av pergon? Jag är både lite nervös och förväntansfull, och jag hoppas på att pergon ska hjälpa till den här månaden så att vi äntligen får till det där pluset. Vore härligt med ett plus i julklapp...

• bubblan79
    kattm skrev 2009-11-26 10:59:02 följande:
    Hej och välkommen folia. Jag har inte heller blivit kallad till något VUL, så du är inte ensam.Jag ska börja med min första pergokur på lördag. Hur går det för er andra? Har ni känt av många bieffekter av pergon? Jag är både lite nervös och förväntansfull, och jag hoppas på att pergon ska hjälpa till den här månaden så att vi äntligen får till det där pluset. Vore härligt med ett plus i julklapp...
    nej jag fick inget vul heller.

jag är idag på dag 30 alltså bim +2 och ingen mens än men får mer och mer mensvärk.. vet ej om det är pergon som spökar kanske.. har alltid väldigt regelbunden cykel förutom nu..
    fick nån konstig brun flytning igår kväll och trodde att mensen var på väg men vaknade imorse och Nada
  • Myrizz

Låter ju som du är gravid! Har du några andra symtom också?

Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning