• CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • Lizzyzz
    Sennaboo skrev 2009-08-13 19:57:49 följande:
    Jag har inget behov av att klanka ner, dock tyckte jag att det var märkligt skrivet. Som lite äldre har jag ingen aning om en person är 15 eller 18 år. De ser likadana ut i mina ögon.
    okej då förstår jag hur du menar.

Min poäng var iaf att jag inte tycker folk borde kommentera när man iaf är 18 + och klarar sig själv.

Folk trodde alltid jag var äldre än jag var när jag fick min första.. även om jag själv tycker de syntes jag var ung.

menar.. jag är fortfarande inte "gammal" och får fortfarande kommentarer då jag väntar min nummer 5 och är 24 år.
    Sandra 02, Lucas 03, Tor & Caroline 05, BF 091109
  • julanta
    Sennaboo skrev 2009-08-13 13:05:01 följande:
    Tycker bara att det var ett tråkigt sätt att se på sig själv. Att tro att man kommer att vara en tråkigare förälder som inte vågar leka om några år. Självklart får du tro det, jag tyckte bara synd om dig.
    Jag säger inte att jag inte kommer våga leka med mitt barn om några år men jag kommer leka på ett annat sätt när jag är 30, jag behöver inte någon som tycker synd om mig och jag blir så satans förbannad när det ska bli sånt här snack. Du vill bara missuppfatta det jag försöker säga och jag lägger inte ner mer energi på att försöka få dig till att förstå.
  • julanta

Ett sista försök att förklara hur jag menar:

Jag menar inte att någon är sämre förälder för att man inte leker mkt med sitt barn, absolut inte. Jag försökte visa en skillnad och som exempel tog jag att yngre föräldrar nog har lättare för att skita ner sig i sandlådan och "göra bort sig". Antagligen var det ett dumt exempel eftersom ni tar det som att äldre föräldrar inte leker med sina barn, och jag håller med om att det kan bero på personlighet också men det var som sagt ett exempel. Ung eller gammal förälder spelar ingen roll bara man är mogen till att ta hand om sitt barn.

tack o hej

• Lusthan

Jag tror inte att man ska koppla ihop ålder med hur man leker med sina barn. Nu är jag en ung förälder och har väl inte så mycket att ta åt mig av egentligen. Jag vet att jag inte är en dålig förälder för att jag inte leker med sonen och jag vet att det inte har med min ålder att göra. Nu är jag förvisso hela 26 år men räknar mig fortfarande som förhållandevis ung.

Jag förstår hur du tänker när det gäller det att unga kanske skitar ner sig mer för sina barn. Men det är nog inget man kan generalisera tyvärr. Precis som att man orkar mer när man är ung jämfört när man är äldre.

• julanta
    Lusthan skrev 2009-08-13 21:37:40 följande:
    Jag tror inte att man ska koppla ihop ålder med hur man leker med sina barn. Nu är jag en ung förälder och har väl inte så mycket att ta åt mig av egentligen. Jag vet att jag inte är en dålig förälder för att jag inte leker med sonen och jag vet att det inte har med min ålder att göra. Nu är jag förvisso hela 26 år men räknar mig fortfarande som förhållandevis ung. Jag förstår hur du tänker när det gäller det att unga kanske skitar ner sig mer för sina barn. Men det är nog inget man kan generalisera tyvärr. Precis som att man orkar mer när man är ung jämfört när man är äldre.
    just därför skrev jag att det antagligen var ett dumt exempel, som sagt att vara mamma är ingen ålder, det är inställningen.
  • Lev livet som du borde ha gjort

Tycker inte du är SÅ ung, fick också första barnet som 19 åring, men vad som är riktigt ungt är dem som är under 16 år, och det tycker jag dessutom är fel! Så små barn ska inte själva ha barn!

• Asereht

Jag tycker att 19 år är ungt. Man har inte skaffat sig så mkt livserfarenhet när man är 19 utan man håller fortfarande på att bli vuxen.

Jag fick själv mitt första barn strax innan jag fyllde 19. Jag tyckte inte att jag var sååå ung då men om jag ser tillbaka så inser jag att jag var både ung och omogen. Man utvecklas ju hela tiden och med åldern lär man känna sig själv och får insikt om både ett och annt (på gott och ont förstås).

Ang att leka mer med barnen för att man är ung så måste jag säga att det inte handlar om ålder utan om personlighet. Min man är en lekfarbror och har alltid varit det medan jag inte är det.Jag är däremot vädligt pysslig med barnen vilket han inte är så vi kompletterar varandra.

♥ Grabbarna Bus, Syrran & Bulans Mamma ♥      Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • zanna80

Jag håller med de som tycker att du är en ung mamma.

• Linn och Robin

Jag tycker definitivt att man är ung som mamma om man är under 20.
    Jag fick mitt första barn som 18åring och i år när jag fick mitt andra som 20-åring så känns det på ett sätt mycket bättre pga omgivningens samtycke.
    I övrigt är jag samma mamma, men känner mig mer respekterad än att vara en tonårsmamma.
    Tråkigt, men i mitt fall - sant.

Svar på tråden är jag så ung?