CarroMeijer skrev 2009-08-15 08:39:00 följande:
jag tycker det finns några här som drar alla över en kam!! vad är det som säger att när man är 19 så vet man inte så mycket, man vet inget om vuxenlivet, man leker fortfarande då, man vet inte så mkt om ansvar och verkligen ta hand om sig själv och man har ingen erfarenhet?? det beror väll helt på vad man har varit med om i livet? allas liv kan se så himla olika ut och man kan har varit med om saker som gör en vuxen och mogen så jag förstår inte varför det måste handla om just ålder, man kan enligt mig vara "vuxen" vid 19! eftersom jag har ett helt hus o ta hand om, betalar räkningar, jobbat till o från,har utbildning, har barn så tycker jag det är en ganska stor del av vad vuxenlivet handlar om, ta hand om sitt liv o allt som finns omkring det?? leker runt är också inte alla som gör, jag förlora oskulden med min sambo, jag var aldrig ute o festa eftersom jag inte gillar att dricka, har alltid skött mig så jag tycker inte jag är så omogen o allt var det nu är! men det är min åsikt!
Jag hoppas att mina barn vid 19år inte har det så, jag hoppas att de efter gymnasiet väljer att antingen läsa vidare eller satsar på jobb som bara kräver gymnasieutbildning MEN ändå har möjligheter att jobba sig upp och få en bra inkomst så att de kan leva utan att behöva vrida och vända på kronorna. Jag hoppas att de gör detta INNAN de skaffar barn, själv gjorde jag det inte och nej det är inte så lätt att läsa vidare när man har barn redan...framför alllt inte när man har flera barn. Det var svårt att få det att gå ihopa med heltidsstudierna på universitet och tre barn hemma..det är oxå svårt för deras pappa att nu med fyra barn försöka avancera på jobb, han är borta aldeles för mycket från sin familj och kan inte gå ner i tid just nu för det är nu han försöker ta sig frammåt där...om ngr år kan han sedan ta det lugnare men då är barnen stora, han missar mycket just nu och vi vet väl inte riktigt om det är värt det. Han borde oxå gjort detta INNAN vi skaffade barn så hade han nu kunnat gå ner i tid, varit pappaledig. Han har varit pappaledig med de andra tre och denna gången går det inte alls pga val han gjort på jobb för att komma frammåt där...
Jag hoppas oxå att de INTE väljer att växa upp så snabt utan faktiskt lekerm festar, reser och bara har kul innan de skaffar hus och barn. För den delen i livet kan man aldrig få tillbaka, man väljer bort det för att bli vuxen och sedan är du just vuxen för alltid. Vist att barnen blir stora och man kan ta det då...men vem vill leva så som 40åring? Vist att en del gör det men de flästa gör andra saker i den åldern när barnen börjar flyga ut. Och jag ser ju nu att de som är jämngamla med mig bara haft kul, skaffat sig en bra utbildning/bra jobb vuxit upp lite långsamt och nu börjar de tänka på barn/en del har fått barn. Sedan när de är 40år så är deras barn 12år+ och de är mer eller mindre lika fria som jag då de med och vi kommer munna njuta av att få mer egentid igen bååde de och jag samtidigt. Det är lite av en myt att vi som får barn ungt sedan får igen de åren när vi blir äldre..alla har de åren då utöver de som väntar riktigt länge med barn.
När jag var 19år träffade jag min sambo och jag var INTE oskuld då, inte heller önskar jag att jag varit det...jag ångrar då inte de andra, tvärt om är de erfarenheter och upplevelser. Även min sambo har haft andra innan mig..och han ångrar ju inte dem heller. Inte heller har jag ngn nolltollerans vad gäller alkohol, jag tar gärna ett glas vin till maten eller på kvällen ngn gång ibland. Och är jag barnfri så går jag absolut ut och dansar hela natten, dricker liite mer än jag borde och går hem och knullar järnet. Att jag har barn innebär inte att man inte kan festa loss ibland och att man är vuxen är definitivt inte likställt med att aldrig mer festa järnet hela natten...nästan tvärt om!! Det är ju då man klarar av det och gör det lagom ofta
Jag vet att man tvingas växa upp när man får barn och att ën 16åring som fått barn i många fall snart är betydligt mycket mognare än en 16 som inte har barn...men är hon lika mogen som hon skulle varit om hon väntat 10år med att skaffa barn?? Och är det ett bra beslut?? Jag och mina barns pappa bestämde oss för att skaffa barn när jag var 19år..vid 20år kom sonen, var det ett moget beslut vi tog där och då?? Eller hade ett tecken på mognad kanske varit att vi valt att vänta ngr år innan vi skaffade barn??
Och de som tvingats växa upp tidigare än de flästa andra har egentligen bara missat en massa barn och ungdom som egentligen är en del i att mogna och bli vuxen. Man behöver sin barn och ungdom...det hjälper en att senare bli vuxen. De som blir måste bli "vuxna" tidigt har egentligen bara missat en massa som de inte borde missat....och oftast leder det väl inte till så mycket extra mognad gämfört med andra som får barn tidigt utan mäst till en sorg och massor av jobbiga känslor man behöver bearbeta. Mycket av det kommer ofta dessutom fram just när man får barn OCH många som haft en jobbig barndom skaffar barn tidigt då de saknar "ngt" i sitt liv pga uppväxten och har ett tomrum innom sig de behöver fylla med ngt..och där kommer då ofta barnet in. Det mogna hade egentligen varit att ta i tu med allt man varit med om, hela sig själv först och skaffa barnet sedan...men sedan finns det såklart alltid undantag i alla situationer. Men jag skulle ju aldrig råda folk till att skaffa barn vid 18-19år i dagens samhälle...även om jag gjorde det själv och givetvis inte ångrar mina barn. Jag tror bara att ett mognare beslut varit att vänta ngr år och bara leva som vuxen ngr år först...