• CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • julanta
    Sennaboo skrev 2009-08-13 12:45:03 följande:
    Menar du att du inte tror att du skulle våga leka på samma sätt ifall du får ett barn till om tex 5 år? Kommer du att bli en tråkigare och tråkigare förälder efterhand som barnen växer eftersom du kommer närmare och närmare de 30??Spännande - personligen tror jag att det enbart har med personlighet att göra.
    Jag tror inte att jag skulle leka med mitt barn på samma sätt om jag fått henne om 10 år, NEJ. Jag fattar inte vad du hänger upp dig på då detta är vad jag tror och du tror inte, ingenting att disskutera. Du kanske leker likadant med barn genom hela ditt liv men JAG TROR det förändras.
  • Lizzyzz
    CarroMeijer skrev 2009-08-13 11:55:38 följande:
    Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?
    jag var 4 barns mamma 19 dagar efter jag fylllt 20
    var 17 när jag födde min första.

Tycker inte alls du är speciellt ung..

när man är 15-16.. då är man UNG och då kan jag förstå folk komenterar att man är ung också
    Sandra 02, Lucas 03, Tor & Caroline 05, BF 091109
  • TheCoopers
    julanta skrev 2009-08-13 12:40:19 följande:
    Jag tror att med åren så vågar inte vuxna slänga sig ner på knä och börja krypa i en sandlåda kanske på grund av att det inte vill bli skitiga eller att de inte vill att grannarna ska tro de är knäppa eller som du säger så kan det bero på personlighet. Det kan finnas olika skäl. Och som sagt, JA detta är mina tankar.
    Men det har ju inget med ålder att göra ! Möjligtvis personlighet ... men det är ju högst individuellt .

Finns ju massor med unga mammor som gör allt för att inte bli en sk "sunkig" mamma och bär kläder i parken som inte få bli smutsiga .
    Så det har inget med ålder att göra ...

Inget alls
    I'm the me I choose to be ...
  • julanta
    JohansAmandaa skrev 2009-08-13 12:49:28 följande:
    Jadu, jag är 18 fyllde nyss och var 17 innan min dotter kom,Jag längtar så att jag kan gå ut med henne i sandlådan och leka inte tänker jag då sitta på en bänk, då leker man inte med sitt barn? varför ska man skämmas, jag är ung men en bra mamma för de min dotter har allt hon behöver vi har bra ekonomi.Men jag kan däremot klaga på unga som äldre som lämnar bort sina barn för att festa osv.Men ibland behöver man roa sig också, man blir bara bättre och gladare mamma av det, att va ifrn sitt barn ett par timmar gör att man saknar varandra och tar vara på tiden man har tillsammans.Jag kommer inte lämna mitt barn till barnvakt även att hennes mormor och farmor vill det, om jagh vill ha egentid är det hennes pappa som har henne och han vill va själv med henne också så dom lär känna varandra!Nej alla dessa fördomar få vi leva med och du Carro är en BRA mamma!:)Rörigt inlägg förlåt!
    Hängde inte riktigt med, har inga som helst fördomar mot unga föräldrar...
  • julanta
    JohansAmandaa skrev 2009-08-13 12:49:28 följande:
    Jadu, jag är 18 fyllde nyss och var 17 innan min dotter kom,Jag längtar så att jag kan gå ut med henne i sandlådan och leka inte tänker jag då sitta på en bänk, då leker man inte med sitt barn? varför ska man skämmas, jag är ung men en bra mamma för de min dotter har allt hon behöver vi har bra ekonomi.Men jag kan däremot klaga på unga som äldre som lämnar bort sina barn för att festa osv.Men ibland behöver man roa sig också, man blir bara bättre och gladare mamma av det, att va ifrn sitt barn ett par timmar gör att man saknar varandra och tar vara på tiden man har tillsammans.Jag kommer inte lämna mitt barn till barnvakt även att hennes mormor och farmor vill det, om jagh vill ha egentid är det hennes pappa som har henne och han vill va själv med henne också så dom lär känna varandra!Nej alla dessa fördomar få vi leva med och du Carro är en BRA mamma!:)Rörigt inlägg förlåt!
  • CarroMeijer
    Lizzyzz skrev 2009-08-13 12:52:38 följande:
    jag var 4 barns mamma 19 dagar efter jag fylllt 20 var 17 när jag födde min första. Tycker inte alls du är speciellt ung.. när man är 15-16.. då är man UNG och då kan jag förstå folk komenterar att man är ung också
    TACK precis vad jag menar :D
  • Ajlil
    hewa skrev 2009-08-13 12:50:22 följande:
     Teorin om att yngre är mindre rädda att göra bort sig och därför sitter i sandlådan och gräver mm ger jag inte ett rött öre för, snarare tror jag det kan vara tvärtom, att en äldre förälder för länge sedan slutat försöka bevisa något för omvärlden och därför inte bryr sig ett smack ifall grannarna tycker man är fjantig. Mest beror det nog på personlighet, jag tycker själv att det är extremt tråkigt att sitta i sandlådan. Däremot kan jag springa och busa, hoppa i vattenspridaren och annat kul med ungarna.
    Håller med om det! Jag är inget för att fjanta runt med min barn... jag är nog ganska tråkigt tyvärr (stackars min barn). MEN! Ibland försöker jag ändå bjuda på mig själv för mina barns skull naturligtvis
  • AmandaaElisabeth
    julanta skrev 2009-08-13 12:54:23 följande:
    Det om sandlådan var till dig ;) jag hade så mycket tankar så jag rörde ihop allt ,
    förlåt (A)
  • CarroMeijer
    hewa skrev 2009-08-13 12:50:22 följande:
    För mig är 19 långt ifrån en mogen kvinna. Själv är jag 34 och jag känner mig inte särskilt mogen men jag inser att jag nog börjar bli det i omgivningens ögon. Så ja, 19 är ungt. Jag tycker nog allt under 24-25 är ungt men det är ju jag och beror ju mest på mig och mitt umgänge (där vi varit bland de yngsta föräldrarna, vårt första föddes samma år vi fyllde 28). Därmed inte sagt att det är fel att få barn vid 19. Det beror ju helt på vem man är som person och hur man förhåller sig till att bli förälder. Teorin om att yngre är mindre rädda att göra bort sig och därför sitter i sandlådan och gräver mm ger jag inte ett rött öre för, snarare tror jag det kan vara tvärtom, att en äldre förälder för länge sedan slutat försöka bevisa något för omvärlden och därför inte bryr sig ett smack ifall grannarna tycker man är fjantig. Mest beror det nog på personlighet, jag tycker själv att det är extremt tråkigt att sitta i sandlådan. Däremot kan jag springa och busa, hoppa i vattenspridaren och annat kul med ungarna.
    jo jag kan hålla med om att det beror på hur man är som person :)
  • Lusthan

Jag tycker också 19 är ungt. Fick barn någon månad innan jag fyllde 19. Tyckte inte då att jag var ung men nu när jag är 26 år gammal så inser jag verkligen hur ung jag faktiskt var... Jag har dock tagit hand om sonen sen han föddes. Har barnvakt ibland, festar emellanåt men det är inget överdrivet med något av det.

Svar på tråden är jag så ung?