• CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • mollo

jag tycker 19 är ungt.
    men mycket har med personen att göra. inte åldern.

tycker själv att jag är en ung mamma. är 23 och snart 2 barnsmamma

• Viktorsmamma

nja, asså sonen är 10månader och jag fyllde 20 i juni...

de bror på mognad. jag anser mig som "ung mamma" men inte omogen för det, de jag lärt känna på Öppna förskolan har jag inte sagt ålder till förrän ett bra tag in i samtalen, och med min mognad har ingen trott att jag va så ung..

exempel:

känner 2 mammor som fick barn som 17åringar.
    mamma1: mogen, vart "vuxen" sprang inte längre ut och drack, tog förståndigt hand om sitt barn dag in dag ut.
    mamma2: festar med vännerna, barnvakt konstant, går ut varje gång hon har barnvakt. ser ut som en ja 14åring. Men när de kom till kritan så tog hon hand om sitt barn också.

mamma är inte en ålder, mamma är något man är. 17 el 35 man kan vara lika bra mamma för det.

Viktor 26/10-08
  • Ajlil

Klart du är ung men inte för ung!  Jag var själv 19 när jag fick mitt första barn!

• CarroMeijer

hmm bra kommentarer :P jag var aldrig ute och har aldrig varit full ens innan jag fick barn o folk tror aldrig att jag är ung så hmm jag är väll en ung mamma men inte ung till sättet! tack det är alltid kul o höra andras åsikter :D

• elvinaOstefan

visst är man ung när man är 19år, till och med tonåring. De flesta i den åldern går ju fortfarande i skolan. Men vad spelar det för roll, mamma som mamma oavsätt ålder. Själv är jag 20år med en 21mån son, vist har man fått höra att man är en ung mamma- men det är jag ju också, så det är väl inte så konstigt? :)
    Det blir mer accepterat när jag kunde konstatera att jag var 17år när jag tog studenten, bodde ihop med pappan i en br lgh, haft förhållande i fem år och jobba som ekonom. Då försvann alla fördommar, för en ung mamma är ju tydligen en outbildad, oansvarlig liten flicka som lämnar bort barnet flera ggr/veckan för att festa och bor själv i en soc lägenhet

• Shorona

Ts. Kan ju tillägga också att folk ansåg mig som ung mamma när jag fick sonen vid en ålder av 22. Det verkar som att det är mer vanligt nu för tiden att man får barn vid 30 och uppåt.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • pussgurkan86
    Shorona skrev 2009-08-13 12:06:32 följande:
    Ts. Kan ju tillägga också att folk ansåg mig som ung mamma när jag fick sonen vid en ålder av 22. Det verkar som att det är mer vanligt nu för tiden att man får barn vid 30 och uppåt.
    jag fick också min dotter när jag var 22. är snart 23 år men jag anser mig inte som någon ung mamma. jag är bara mamma.

men visst det händer ibland att folk stirrar på en för jag ser ganska ung ut.
  • Ajlil

Jag läste nyss i en tråd där en tjej på 27 berättade att alla kompisar var negativa till att hon ville skaffa barn redan.

Svar på tråden är jag så ung?