• Bette

ÄD på KS Huddinge Del 5

Hej på er,

Startar om tråden då den gick ut den 9 augusti. Hoppas att alla har det superbra.

BF 6/12, det blir en pojke.
  • Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5
  • villsågärna38

Kikar in och säger hej till er. Så positivt att läsa om andra i samma sits och som det har fungerat för med äggdonation Har själv stått i kön på Huddinge sen i januari och verkar nu ha hittat en donator som vill ställa upp och hjälpa oss. Det kommer ju att ta 6 månader i så fall men vi är i alla fall på g. Vi fick kontakt med en tjej här på FL som vill ställa upp och donera till oss. Allt är ju inte klart men vi hoppas så att det går vägen. Hur är det med er andra här? Hur har ni fått tag på donatorer? Kram

• plupp06

Hej villsågärna! Jag ska oxå genomgå ÄD på Huddinge, första försöket blir om några veckor!! Förhoppningsvis blir det något till oss då, står nämligen som andra mottagarpar så man vågar inte hoppas för mycket. Vilken tur att du fått tag i en donator, går ju så mycket snabbare då, vi har stått i kön i 2 år snart.

• villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-09-09 09:34:17 följande:
    Hej villsågärna! Jag ska oxå genomgå ÄD på Huddinge, första försöket blir om några veckor!! Förhoppningsvis blir det något till oss då, står nämligen som andra mottagarpar så man vågar inte hoppas för mycket. Vilken tur att du fått tag i en donator, går ju så mycket snabbare då, vi har stått i kön i 2 år snart.
    Oh va spännande att snart få sätta igång!!!! Jag håller tummarna för dig att det ska gå bra och att ni ska få ett eller två små guldägg även om ni står som andra mottagare. Förstår att du väntat länge på detta. Vi gjorde sista ivf:en för bara någon månad sedan men har stått i kö på Huddinge sedan i januari. Har gett upp nu iaf, varit en jobbig process att inse att det inte går men på ett sätt är det skönt när man inser fakta och slutar hoppas. Nu får vi satsa på detta istället. Vi har ingen möjlighet att vänta på donator i kön, jag är 38 så då hinner jag bli för gammal. Är utomlands som gäller i så fall om det här inte går vägen och det är ju inte helt fel att spara 70 000 kr och en massa resor
  • plupp06

Villsågärna) Förstår om du känner dig stressad med att få göra ett försök om du är 38 (visst är åldersgränsen 39 på Huddinge?). Jag vågar inte riktigt tro på att detta med ÄD kommer att fungera för mig, men det har ju gått bra för övriga i tråden så man kan ju alltid hoppas!

Enligt Huddinge är chansen att vi ska få några ägg ca 60-70% när man står som andra mottagarpar, blir det fler än 10 äggceller så delar man på det. Tydligen är det vanligt att man får stå som andra mottagare första gången man gör sitt försök. Så får vi inget denna gången kommer vi stå som första mottagarpar nästa försök.

Nästa vecka ska jag börja ta östrogentabletter för att bygga slemhinna.

• villsågärna38

Estra: Aha, det är så det funkar. Var första gången idag som jag hörde talas om första mottagare etc. Jag tror säkert att det kommer att gå bra för dig. Det är ju oftast äggkvaliteten som avgör om man blir gravid så får man ägg från en högfertil 20-åring så är det klart att chanserna måste öka rejält Hur kom det sig att ni väntat i kön? Har du frågat släkt eller vänner och fått nej eller har ni avstått helt med det? Det är ju en svår fråga så jag har full förståelse i så fall. Vi testade under våren med att fråga ett par personer då men inget gick vägen tyvärr, den ena ville inte och den andra ville men fick inte för Huddinge (hon har gjort ivf pga endometrios, har barn nu men blev inte godkänd iaf) Kram

• plupp06

Vi har inte berättat för så många att vi har ska genomgå ÄD, bara närmsta vännerna och familjen vet. En av mina vänner tog själv upp frågan om hur det går till att vara donator mm. Hon ville hjälpa mig, men samtidigt är det svårt då hon och hennes sambo själva försöker bli gravida. Känns ju konstigt att hon ska ge bort ägg samtidigt när de själva kämpar för att bli gravida. Har tyvärr inga systrar som kan ställa upp.

På ett sätt har dessa två år gått fort vi stått i kö, har behövt tid för att bearbeta sorgen och chocken som kom när jag fick beskedet att jag inte kan bli gravid. Jag hade slutat med mina p-piller för att vi vill skaffa barn. Den kom aldrig och efter ca 1 år gick vi på utredning som visade att jag inte hade några ägg kvar. Inte speciellt kul att vid 26 års ålder få beskedet att man hamnat i klimakteriet kastat rätt i ansiktet.

• villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-09-09 10:58:03 följande:
    Vi har inte berättat för så många att vi har ska genomgå ÄD, bara närmsta vännerna och familjen vet. En av mina vänner tog själv upp frågan om hur det går till att vara donator mm. Hon ville hjälpa mig, men samtidigt är det svårt då hon och hennes sambo själva försöker bli gravida. Känns ju konstigt att hon ska ge bort ägg samtidigt när de själva kämpar för att bli gravida. Har tyvärr inga systrar som kan ställa upp.På ett sätt har dessa två år gått fort vi stått i kö, har behövt tid för att bearbeta sorgen och chocken som kom när jag fick beskedet att jag inte kan bli gravid. Jag hade slutat med mina p-piller för att vi vill skaffa barn. Den kom aldrig och efter ca 1 år gick vi på utredning som visade att jag inte hade några ägg kvar. Inte speciellt kul att vid 26 års ålder få beskedet att man hamnat i klimakteriet kastat rätt i ansiktet.
    Gud va jobbigt du haft det. Börjar nästan gråta när jag läser det du skriver. Att du bara var 26 år. Förstår att du behövt dessa två år på dig då för att bearbeta och försöka orka leva vidare med den sorgen. Visst är det så att en väninna som försöker själv inte kan ställa upp och donera, det förstår jag till fullo. Vi har också ett par personer i vår närhet som är i samma sits och dem har vi inte frågat. Hoppas verkligen att det går vägen för er nu och att du snart får ruva på ett riktigt toppenägg Stora kramar
  • plupp06

Alla här har sina anledningar till att använda sig av ÄD och det är helt fantastiskt att möjligheten finns. Att det inte blir mina gener har jag inga problem med, visst det tänkte jag mycket på i början men sedan byttes tankarna ut mot att jag vill ha barn oavsett om det kommer från en donerad cell eller från andra sidan jorden, bara jag får ett barn. Tycker det är konstigt att spermadonation varit lagligt sedan mitten av 80-talet men äggdonation blev det först 2005.

• villsågärna38

Håller helt med dig. Jag hade också jättemånga funderingar över detta i början, är väl därför som vi gjorde så många ivf:er också, vi ville verkligen veta att vi inte kan få några barn själva innan vi ger oss in på detta. Nu tycker jag inte att det är konstigt alls med äggdonation, man vänjer ju sig vid tanken och jag är helt säker på att jag kommer att känna det som att det är mitt barn. Det är ju en sådan gåva att kunna få den här hjälpen. Läste även en jätteintressant länk häromdagen om att även den som bär barnet påverkar det, det är inte bara generna som är betydande visar den senaste forskningen sk. epigenetics.

Epigenetics - The Importance of the Birth Mother

An article about epigenetics that referred to the influence of the birth mother on the genetic make up of a child born from donor eggs. ?..

Genes must be ?expressed? within an individual in order to have an effect.
    The same gene or genes can express in a number of different ways depending upon the environment. A gene can remain ?silent? or unexpressed; it can be expressed strongly; it can be expressed weakly, and so on. There is also an entire field of study called ?imprinting? having to do with which gene you ?activate,? the copy you received from your mother, or the copy you received from your father.

The field of epigenetics studies these phenomenon, and popular journalism is just starting to write about it. While the Human Genome Project was still underway, we usually heard genes referred to as ?the Bible? of the human being, as a kind of absolute truth concerning the fundamental nature of the individual.

That is now changing.

In a donor egg pregnancy, the pregnant woman?s womb is the environment. It is her genes, not the donor?s, that determine the expression of the donor-egg baby?s genes.

A donor egg baby gets her genes from the donor; she gets the ?instructions? on the expression of those genes from the woman who carries her to term.

This means that a donor egg baby has 3 biological parents: a father, the egg donor, and the woman who carries the pregnancy.

The child who is born would have been a physically & no doubt emotionally different person if carried by his genetic mother.

In horse breeding for example, it?s not uncommon to implant a pony embryo into the womb of a horse.

The foals that result, are different from normal ponies. They?re bigger. These animals? genotype ? their genes ? are the same as a pony?s, but their phenotype ? what their genes actually look like in the living animal ? is different.

The implication of epigenetics is that the child inherits characteristics from the woman who carries the child even if the original DNA comes from a donor egg. In other words the birth mother influences what the child is like at a genetic level - it IS her child.
    www.nurture.co.za/

• Bette

Hej på er i tråden,

Hoppas att era magar växer och gror. Och du Emmy, hoppas ni har det bra hela familjen. Jo jag undrar över en sak, har ni gjort eller kommer ni göra 3D/4D ultraljud? Det som jag skulle vilja ha är en dvd med rörliga bilder, det är det enda.

Bette

Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5